Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suusje7
Berichten: 41
Geregistreerd: 30-04-13
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:28

Hoi, het doorbloedingsverhaal is idd belangrijk. Ik zou het paard in de wei op blote voeten zetten, en als het over die steentjes moet en met buitenrijden op hoefschoenen. Voordelen zijn dat dat de hoeven zich normaal kunnen bewegen en doorbloeden met lopen, je dempt en de voeten zijn beschernt tegen ellende van buitenaf. In de periode zonder schoen worden de hoeven normaal vochtig, want uitdroging is ook weer niet goed. Zoveel mogelijk beweging in wei of paddock.........succes!

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:39

suusje7 schreef:
Hoi, het doorbloedingsverhaal is idd belangrijk. Ik zou het paard in de wei op blote voeten zetten, en als het over die steentjes moet en met buitenrijden op hoefschoenen. Voordelen zijn dat dat de hoeven zich normaal kunnen bewegen en doorbloeden met lopen, je dempt en de voeten zijn beschernt tegen ellende van buitenaf. In de periode zonder schoen worden de hoeven normaal vochtig, want uitdroging is ook weer niet goed. Zoveel mogelijk beweging in wei of paddock.........succes!


Werkelijk? Bij die van mij was het hele gedoe juist pas over toen ze op ijzers ging... (buiten kwam ze sowieso wel) Elk paard is anders, dus bovenstaande oplossing werkt niet altijd voor elk paard. Voor sommigen zijn ijzers misschien juist wel de oplossing.

In het geval van TS zou ik wel eerst even die hoornzuil uitsluiten voordat je een andere oplossing zoekt.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:17

Dat gat in de hoef is echt wel op de foto te zien als een donkere plek. Waar niets zit op röntgenfoto's zit lucht dus ik weet niet waar je het vandaan haalt dat er niets te zien is, inderdaad maar wel een duidelijke plek zonder iets waar wel wat hoort te zitten.

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 12:26

bigone schreef:
Dat gat in de hoef is echt wel op de foto te zien als een donkere plek. Waar niets zit op röntgenfoto's zit lucht dus ik weet niet waar je het vandaan haalt dat er niets te zien is, inderdaad maar wel een duidelijke plek zonder iets waar wel wat hoort te zitten.

Ik zeg wanneer het bot NOG NIET is aangetast is er op de foto nog niets te zien, mijn vraag is dan ook hoe je er achterkomt of het een hoornzuil is als er op de röntgenfoto niets te zien is....

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:20

Als er net een flinke ontsteking heeft gezeten en die is weg dan kun je aan de vorm zien wat er gezeten heeft en tot waar.

_Mikey_
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: midden in 't Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:14


Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:31

Kijk eens naar het voer wat je paard krijgt! Op bokt zijn hier meerdere posts over te vinden.
Mijn paard had vorige zomer constant zweren, dan weer linksvoor, vervolgens rechts achter, rechtsvoor..
Ik voerde haar muesli bij en na de laatste zweer ben ik gestopt. Nu (even afkloppen) al een jaar geen zweer meer gehad! Of het echt door het voer gekomen is kan ik natuurlijk nooit met zekerheid zeggen, maar ik vond het zeker het proberen waard. :)

Of probeer een drainage kuur? Daar hoor ik ook wel eens wat over. Hoe dat precies werkt weet ik niet maar het voert afvalstoffen af.

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 23:42

Mette schreef:
Kijk eens naar het voer wat je paard krijgt! Op bokt zijn hier meerdere posts over te vinden.
Mijn paard had vorige zomer constant zweren, dan weer linksvoor, vervolgens rechts achter, rechtsvoor..
Ik voerde haar muesli bij en na de laatste zweer ben ik gestopt. Nu (even afkloppen) al een jaar geen zweer meer gehad! Of het echt door het voer gekomen is kan ik natuurlijk nooit met zekerheid zeggen, maar ik vond het zeker het proberen waard. :)

Of probeer een drainage kuur? Daar hoor ik ook wel eens wat over. Hoe dat precies werkt weet ik niet maar het voert afvalstoffen af.

De draining kuur is net op was ik meteen na de zweer mee begonnen, voer zou kunnen maar aangezien ik al ben gewisselt van musli van calvalor naar brok van pavo, en al ander kuil heb geprobeerd ga ik er van uit dat dat het niet is!

Yoxan

Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:53

Mijn paard had gevoelige hoeven gekregen na ernstige hoefkanker.
Hiervan is ze genezen.
Maar ze kreeg nadien ook constant kneuzingen/hoefzweren.
Na lang twijfelen (tijdelijk) op ijzers gezet, enkel vooraan. Probleem opgelost.

Mijn paard was ijzerloos, werd altijd tijdig bekapt en staat altijd buiten.
Dit is echter geen garantie om geen hoefproblemen te krijgen, zoals er wel eens
beweerd wordt.

Soms is het wat zoeken met wat je paard het beste geholpen.

Hier bijna 2jaar op de sukkel geweest(hoefkanker), werkelijk alles geprobeerd.
Veel verschillende meningen gehoord, bij de bekende namen geweest:
zowel klassiek als holistisch. Bijna paard laten inslapen en dan een allerlaatste poging
die wonderen heeft verricht.

jazz27
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:03

Wat voer je je paardje? Het kan zijn dat de hoefzweren een uiting zijn van stofwisselingsproblemen. Sinds ik mijn paard op droog, langstengelig hooi heb en brokken van de natuurlijke weg doet ie het hartstikke goed.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:12

check ook de leverwaardes eens, als ze de afvalstoffen niet kwijt raken en de doorbloeding niet goed is blijf je ook dit soort problemen houden.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:48

Als je paard hele dunne zolen heeft kan ze ook snel last van hoefkneuzingen en zweren krijgen. Ook dit is te zien met rontgenfoto's.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:15

mairead schreef:
Hoi, het doorbloedingsverhaal is idd belangrijk. Ik zou het paard in de wei op blote voeten zetten, en als het over die steentjes moet en met buitenrijden op hoefschoenen. Voordelen zijn dat dat de hoeven zich normaal kunnen bewegen en doorbloeden met lopen, je dempt en de voeten zijn beschernt tegen ellende van buitenaf. In de periode zonder schoen worden de hoeven normaal vochtig, want uitdroging is ook weer niet goed. Zoveel mogelijk beweging in wei of paddock.........succes!


suusje7 schreef:
Werkelijk? Bij die van mij was het hele gedoe juist pas over toen ze op ijzers ging... (buiten kwam ze sowieso wel) Elk paard is anders, dus bovenstaande oplossing werkt niet altijd voor elk paard. Voor sommigen zijn ijzers misschien juist wel de oplossing.

In het geval van TS zou ik wel eerst even die hoornzuil uitsluiten voordat je een andere oplossing zoekt.


Mijn eerste ingeving is idd ook een ijzertje te geven. Vaak is het dan over met de zweren.
Maar eerst even de hoornzuil uitsluiten. Deze moet door een veearts worden uitgesneden omdat dit onder verdoving moet (erg pijnlijk) en de nazorg is erg belangrijk. Als jouw DA's weinig ervaring hiermee hebben zou ik dit bij een andere DA laten doen die er wel veel ervaring mee heeft.
Een hoornzuil ontstaat vaak als gevolg van een hoefzweer of trauma dus gek gedacht is dit in ieder geval niet. Wat jij vertelt over het halvemaan vormige bolletje thv de witte lijn past daar ook bij. Zie foto.
Er is ook al aangeraden van Nassau te bellen. Dat zou ik zeker doen. Ook je smid zou op deze gedachte moeten hebben komen vind ik eigenlijk. Mss ook tijd voor een andere smid als het echt een hoornzuil blijkt te zijn.


Afbeelding

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 17:02

Op het moment ben ik even aan het rond kijken welke dierenarts ik wil laten langs komen, dan wel wil bezoeken.....

Bij voorkeur laat ik iemand hierheen komen om foto's te maken omdat ik het niet nodig vind om onnodig met het beest verdooft/versuft in de trailer te rijden.
Maar die dierenarts die ik had benadert voor de foto was 1 van de 2 die niet heel veel ervaring met hoornzuil leek te hebben en vraagt maar
liefst 250 a 300 voor bezoek inclusief 1 foto......dat vind ik echt ABSURD

De andere dierenarts die ik had benadert komt niet op locatie, bij hem op de kliniek ben ik 90 euro kwijt voor 1 foto (maar dit was de dierenarts die zei dat je door hoornzuil geen hoefzweer krijgt)

Einde van de middag zal ik een 3de dierenarts proberen en hopelijk komt hij wel voor een normale prijs op locatie......

Ik vind het alleen zo vervelend dat ik er maar niet achter kom hoe het werkt als er op de rontgenfoto's niets te zien is...... want dat betekend niet dat er geen hoornzuil is...... het betekend alleen dat het bot nog niet beschadigt is.....

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 17:07

Babootje schreef:
In het geval van TS zou ik wel eerst even die hoornzuil uitsluiten voordat je een andere oplossing zoekt.


Mijn eerste ingeving is idd ook een ijzertje te geven. Vaak is het dan over met de zweren.
Maar eerst even de hoornzuil uitsluiten. Deze moet door een veearts worden uitgesneden omdat dit onder verdoving moet (erg pijnlijk) en de nazorg is erg belangrijk. Als jouw DA's weinig ervaring hiermee hebben zou ik dit bij een andere DA laten doen die er wel veel ervaring mee heeft.
Een hoornzuil ontstaat vaak als gevolg van een hoefzweer of trauma dus gek gedacht is dit in ieder geval niet. Wat jij vertelt over het halvemaan vormige bolletje thv de witte lijn past daar ook bij. Zie foto.
Er is ook al aangeraden van Nassau te bellen. Dat zou ik zeker doen. Ook je smid zou op deze gedachte moeten hebben komen vind ik eigenlijk. Mss ook tijd voor een andere smid als het echt een hoornzuil blijkt te zijn.


[ Afbeelding ]


Bij mijn merrie was de afwijking in de witte lijn veel duidelijker aanwezig dan op deze foto, helaas is er door het weg snijden van de zweer (nu dus een gat/opening) niet veel meer van te zien.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 01-09-14 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 17:07

Babootje schreef:
In het geval van TS zou ik wel eerst even die hoornzuil uitsluiten voordat je een andere oplossing zoekt.


Mijn eerste ingeving is idd ook een ijzertje te geven. Vaak is het dan over met de zweren.
Maar eerst even de hoornzuil uitsluiten. Deze moet door een veearts worden uitgesneden omdat dit onder verdoving moet (erg pijnlijk) en de nazorg is erg belangrijk. Als jouw DA's weinig ervaring hiermee hebben zou ik dit bij een andere DA laten doen die er wel veel ervaring mee heeft.
Een hoornzuil ontstaat vaak als gevolg van een hoefzweer of trauma dus gek gedacht is dit in ieder geval niet. Wat jij vertelt over het halvemaan vormige bolletje thv de witte lijn past daar ook bij. Zie foto.
Er is ook al aangeraden van Nassau te bellen. Dat zou ik zeker doen. Ook je smid zou op deze gedachte moeten hebben komen vind ik eigenlijk. Mss ook tijd voor een andere smid als het echt een hoornzuil blijkt te zijn.


Afbeelding[/quote]

Bij mijn merrie was de afwijking in de witte lijn veel duidelijker aanwezig dan op deze foto, helaas is er door het weg snijden van de zweer (nu dus een gat/opening) niet veel meer van te zien

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:14

Ik heb een merrie met een keratoom (hoornzuil). Het is een asperge vormig iets wat naar beneden groeit en druk zet op het hoefbeen (vandaar dat er een halve maan vorm uit het hoefbeen gedrukt wordt).

Zowel Utrecht als mijn eigen hoefsmid zeggen: in de gaten houden, zodra er een vervorming onder de voet te zien is dan wordt er een stukje uitgesneden van onderaf.

Indien het paard er last van krijgt, dan zal de hoef opengelegd moeten worden.

Zelf al internet afgezocht, maar kan maar weinig echt goede informatie erover vinden. Had voor mijn merrie ook nooit eerder van gehoord.

Mijn merrie heeft er overigens geen last van en heeft zelfs het PROK predikaat gekregen ondanks dat.

_Mikey_
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: midden in 't Groene Hart

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:10

Volgens mij was het bokker Gohya die had een merrie die telkens zweren had (Fyanne geloof ik). Bleek ook een hoornzuil te zijn. Je zou haar kunnen pben. Wellicht heeft ze tips voor een goede DA of smid. En kan ze je vertellen hoe ze de diagnose nu gesteld hebben.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:45

_Mikey_ schreef:
Volgens mij was het bokker Gohya die had een merrie die telkens zweren had (Fyanne geloof ik). Bleek ook een hoornzuil te zijn. Je zou haar kunnen pben. Wellicht heeft ze tips voor een goede DA of smid. En kan ze je vertellen hoe ze de diagnose nu gesteld hebben.


Een hoornzuil is ook geen zweer. Het kan wel ontstaan als gevolg van een zweer. Als de hoornzuil in het leven drukt dan is dit erg pijnlijk. De pijn is te vergelijken met die van een hoefzweer.
Een hoornzuil is te vergelijken met wat voor mensen een eksteroog is.
Een hoornzuil zit (als deze eenmaal pijn veroorzaakt) erg diep en moet in zijn geheel worden weggesneden, anders groeit hij gewoon weer terug. Na het wegsnijden is vaak een drukverband nodig om ervoor te zorgen dat de lederhuid op zijn plaats blijft.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:17

op de site van de gebr. van Nassau staan een aantal foto's met uitleg. Ik weet niet waar je woont maar paardenarts Ilvy van den Broek heeft een mobiele praktijk. Ze zit in Zoetermeer. Een paardenarts die van haar hobby haar beroep heeft gemaakt.

sara1979
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: Holten (OV)

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:06

Ik zou echt contact opnemen met Arno Gouw, een kunstenaar en een paardenfluisteraar op een hele fijne manier. Hij benadert paarden met veel kennis en kent veel natuurlijke geneesmiddelen die werken. Is niet duur!

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 00:47

-O- Bah kan niet slapen en voel me beroert!

Vandaag is de dierenarts geweest, dit keer 1 die wel wat wist over hoornzuil!
Helaas had hij dan ook niet veel tijd nodig om vast te stellen dat dit weldegelijk een hoornzuil was....

Fotos zijn nog niet gemaakt want zonder foto was er al met zekerheid te zeggen dat dit een ontstoken/ geïnfecteerd hoornzuil was die er dus uit moet...... Ook vond de dierenarts dat ze een brede wittelijn had, dit hoefde volgens hem nog niets te betekenen..... maar bij mij gaan er dan toch alarmbellen rinkelen.....(toch niet ook nog bevangen...)

Ik heb meteen besloten haar te laten operen, maar de dierenarts zei dat ik goed moest overwegen of ze het "waard" was, want de operatie gaat niet alleen duur worden maar ook eer arbeids intensief. De dierenarts moet vaak langskomen, ze moet op boxrust op speciaal beslag en tot 3x toe in het gips. Daarbij zal ze een flinke hoeveelheid pijnstillers moeten krijgen want ze zal zeer waarschijnlijk tot op het bot open moeten. Vervolgens zal het ongeveer een jaar duren voor dat de hoef voledig hersteld is!

Maar hoe bepaal je of het paard het waard is......... Ze is overgevoelig voor vliegen ik gok zomereczeem, ze is heel gevoelig, drukkingen van de singel, drukkingen van de dekens...... als je een prijskaartje aan het paard hangt zal ze het waarschijnlijk niet waard zijn..... maar mij is ze alles waard!
FOR RICHER OR FOR POORER, IN SICKNESS OR IN HEALTH, TO LOVE AND TO CHERISH, TILL DEATH DO US PART!

Maar wat moet ik doen als ze ook nog is hoefbevangen blijkt te zijn, is het dan wel fair om haar dan door die hele malle molen van operatie en revalidatie te laten gaan.......
Ik moet hier nu wel over nadenken want de dierenarts gaat de operatie en foto's op de zelfde dag doen!

Wat is fair, en waar doe ik goed aan....... maar ik moet er gewoon echt niet aan denken dat ik me meisje straks kwijt ben....... dat kan gewoon echt niet!

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 05:57

Ik zou een andere dierenarts ook naar zijn mening vragen. En kijk nog eens goed naar het voer!
Ook gezien de gevoeligheid van de huid. Kuil/voordroog is geen geschikt paardenvoer voor paarden met problemen. En laat eens bloed prikken , leverfunctie's en vooral ook selenium!
Ik weet niet waar je woont , maar je zou Erik laarakker of Wim de Leeuw eens kunnen contacten voordat je je paard inderdaad de operatie en hoefijzers aan gaat doen.
Wens je veel sterkte in ieder geval.

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Hoefzweer na hoefzweer na hoefzweer..... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 12:46

Ik wil sowieso iedereen bedanken voor het meedenken over de reden van de vele hoefzweren!

DDDara
Berichten: 994
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 13:01

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DDDara op 03-09-14 13:34, in het totaal 8 keer bewerkt