Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 14:44

Wat fijn dat jullie de tijd nemen om dit te lezen.

Ik probeer hoop te houden maar dit valt me erg zwaar.

4 weken geleden was mijn paard opeens kreupel in de uitgestrekte draf. Week daarvoor liep ze nog een winstpunt in het Z. Het leek vanuit haar schouder te komen. Gelijk afspraak met zadelmaker en fysio gemaakt. Boom van mijn zadel bleek gebroken en vorige zadelmaker bleek behoorlijk gerommeld te hebben met mijn zadel. Zadel kon dus de prullenbak in.

Even met een zadel van iemand anders gereden. Paard liep onder zadel prima niks aan te zien. Ook de uitgestrekte draf geen gekke dingen. Maar aan de longe op het zachte liep ze wisselend. Ze kon helemaal goed lopen en na paar minuten stappen en dan aandraven niet helemaal lekker.
Fysio kwam en die kwam niks geks tegen en wou mijn paard zien lopen op het harde. Ze liep linksachter niet lekker.

Ik een afspraak met Emmeloord gemaakt en vorige week vrijdag was het dan zo ver.
Ik dacht dat het misschien toch door het zadel kwam en wel zou meevallen. Maar helaas.

Dierenarts zag haar lopen en vond haar linksachter inderdaad niet helemaal lekker maar ook zag hij linksvoor nog een lichte onregelmatigheid.
Linksvoor uitverdoofd en toen was dat weg maar was ze linksachter nog steeds niet goed.
Foto's gemaakt van linksvoor en linksachter en scan gemaakt van de ondervoet.
Linksachter zag er prima uit.
Op de scans was ook niks bijzonders te zien.

Op de foto van linksvoor was een cyste in het hoefbeen te zien zo groot als een knikker.
Het is nog niet zeker of de cyste in het gewricht of er buiten ligt. Dat was op de foto niet duidelijk te zien. Mijn paard heeft een infuus gehad ( net zo iets als tildren ).
Over 6 weken moet ik terug naar Emmeloord. Als er dan onvoldoende verbetering is willen ze een MRI scan maken om te kijken waar de cyste zich precies bevind.

Hebben jullie ervaringen met een cyste in het hoefbeen?
Konden jullie je paard nog rijden of werd je paard een grasmaaier?

Afbeelding

Anoniem

Re: Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:46

Jeetje Jessica, wat verschrikkelijk balen zeg. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je veel sterkte wensen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:00

Sterkte, kan me voorstellen dat je hiervan schrikt.

Hier ervaring mee met een paard die het in de onderste gedeeltes van de kroonbenen heeft. De cyste in de linkervoorbeen is in 7 jaar tijd bijna helemaal gesloten door bot, het was dat de da wist dat het op die plek zat maar het was op de foto bijna niet te zien. De rechtervoorbeen is ongewijzigd maar dus ook niet slechter geworden.

Kliniek had 5 jaar geleden bij de keuring aangegeven dat paarden die op Z niveau lopen meer garantie bieden dan jonge, onbeleerde of op lager niveau lopende paarden en dat ze er weinig last van krijgen omdat ze al op niveau zijn gekomen. Als het mis gaat, gaat het dusdanig snel/abrupt mis dat ze daaraan overlijden maar vaak sterven deze paarden door totaal andere redenen.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:57

Ik heb er een gehad die een cyste had in het kroonbeen. De cyste werd steeds groter en de prognose slecht. Hij is toen ingeslapen.

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:13

Bij mijn paard is op haar 7e bij de röntgen keuring een cyste in het kroonbeen gevonden. Inmiddels is ze 15 en heeft ze nooit last gehad ervan dus het is erg onwaarschijnlijk dat de cyste nog gaat groeien. Maar in mijn geval is de cyste dus ook bij toeval gevonden en niet omdat ze er al kreupel op liep.
Het hoeft dus niet persee de oorzaak van het probleem te zijn en ze kunnen er gewoon mee blijven lopen mits hij niet groeit en er teveel druk op komt.

Nef1985

Berichten: 270
Geregistreerd: 13-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:28

Suzanne F. schreef:
Ik heb er een gehad die een cyste had in het kroonbeen. De cyste werd steeds groter en de prognose slecht. Hij is toen ingeslapen.


Bij mij ook zo iets. Bleek dat paard dit al op zijn 3e had(gehoord van DA die hem op zijn op zijn 3e ook al eens had gekeurd,had niet gedacht dat dit paard nog leefde) en op zijn 7e (op foto's laten zetten omdat ze continu slecht bleef lopen)was het een behoorlijk stuk groter en paard ging alleen maar slechter lopen. Paard had heel veel pijn! En uiteindelijk ingeslapen.

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 23:36

Ik ken het helaas ook. Mijn paard had een cyste in het straalbeen en dat vulde zich soms met gewrichtsvocht tijdens het lopen. Ze kon dan ook echt een paar uur niet meer op haar been staan. Er was kans dat het gewrichtsvocht zoveel druk op het straalbeentje zou zetten dat het zou breken. Dat wilde ik haar niet aan doen dus toen heb ik haar ook in laten slapen.

Daarbij was het straalbeen wel van hele slechte kwaliteit en zaten er veel voedingskanalen in waardoor het gewrichtsvocht er ook makkelijk in kon komen. Het hoefbeen is gelukkig wel een stuk groter.

Succes met je paardje en vaak is het ook een kwestie van kijken hoe het zich ontwikkelt. Soms klinkt het heel erg maar valt het in de praktijk erg mee.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30628
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 07:54

Ik verplaats dit topic van MD naar BEH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 08:01

Weet je zeker dat de kreupelheid afkomstig is van die cyste?
Ik ken er verschillende die door een DA een kreupelheid tegewezen kregen door allerlei oorzaken zoals peesblessures, spat enz. Uiteindelijk bleek de kreupelheid steeds door rugproblemen te komen zoals irritatie van de rug tot aan kissing spines aan toe.

Dierenartsen zitten er nog al eens naast. Die cyste zal er best wel zitten maar voordat je je paard afschrijft zou ik toch eerst eens de rug op de foto laten zetten bij een goede kliniek die verstand van kissing spines hebben.
Succes,

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 08:34

Thnx Joolien.

Dankje C_arola hopelijk is dar bij mijn paard ook zo. Wat goed dat bij jou paard de cyste bijna helemaal sloot.

Suzanne F wat erg zeg. Is dat lang geleden?

Sky_Britt. Wat goed dat die van jou er geen last van heeft. Rij je ook wedstrijden?

Nef1985 wat erg zeg. En wat erg dat jij dit niet wist.

NESCAFE wat erg dat je dan O'n beslissing moet nemen. Al weet je dat het beter is maar doet zo'n verdriet.

Gast5428 nee dat weten we niet zeker. Ik ben naar Emmeloord geweest bij der ter Braake. Echt een goeie dierenarts als je het mij vraagt.
Hij heeft het ook over haar rug gehad ivm slecht zadel. Fysio voelde niks aan de rug en ze is niet gevoelig op der rug. Dierenarts heeft ook niet gezegd dat ze echt kreupel is door de cyste. Ik ben er alleen wel heel bang voor omdat ze na uitvedoven in de onder voet wel goed liep linksvoor. Maar over 6 weken moet ik terug. Hij zei ook, dan gaan we weer kijken hoe ze loopt. Dan heeft het lijf ook rust gehad zonder een zadel erop.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 08:50

Heeft ze pijnstilling gekregen?
Paard van m'n dochter was een paar maanden geleden kreupel. Ondanks een paar weken rust ging het niet over. De dierenarts is geweest en heeft de voet uitverdoofd. Toen liep het paard weer bijna helemaal goed. Paard heeft vijf dagen pijnstilling gekregen en er moest een paar weken gestapt worden op het harde. Paard heeft nergens meer last van, was ws een kneuzing in de weke delen in de ondervoet.
Heerlijk, zo'n dierenarts die niet gelijk alles op de foto zet en je de stuipen op het lijf jaagt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:42

Houd er rekening mee dat de kreupelheid niks te maken hoeft te hebben met de cyste.
Het paard waar ik het over had loopt nu rechtsvoor kreupel na arbeid door een verstuiking omdat ze een rare beweging heeft gemaakt in de wei. De cyste staat hier gelukkig los van. Ze heeft een aseptische artritis.
Ze moet ook 6 weken op rust staan om de NSAID goed te laten werken en ervoor te zorgen dat het geen artrose wordt.

Laat het dus goed uitzoeken is mijn tip. Hopelijk is zoiets ook bij jouw paard aan de hand.

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:01

jepsica schreef:
Sky_Britt. Wat goed dat die van jou er geen last van heeft. Rij je ook wedstrijden?


Nee ik rij geen wedstrijden maar train wel fanatiek dressuur en spring ook. Het ligt heel erg aan de plek waar hij precies zit, het is natuurlijk wel een zwakke plek maar bij mijn merrie zit het precies in het midden en heeft een harde wand waardoor het onwaarschijnlijk is dat het bot verder beschadigd bij zwaar werk of een trap van een ander. De pijn komt voort vanuit de druk die de cyste uitoefent op het bot, dus als er al pijn is zal dit ook in rust zijn.
Het ligt ook nog aan het soort cyste, de meeste kun je zien als een soort tumor, dus er is ergens iets fout gegaan waardoor de cellen andere eigenschappen vertonen dan de omliggende cellen, dit kan goed al tijdens de groei zijn gebeurd en dan is er geen reden om aan te nemen dat er druk op het bot staat. Als het been nog nooit eerder op de foto is geweest is er een kans dat het er altijd al zat.
Er zijn ook cystes die ontstaan door bijvoorbeeld osteoporose en dan is het botweefsel aan het afbreken wat meestal wel verergerd. Als het niet verergerd is deze vorm dan weer makkelijker in te spuiten met een stof waardoor het de stevigheid terug krijgt. Dit is bij een goede foto soms al te zien aan de vorm en dichtheid maar een MRI laat beter zien wat voor structuur het is en of er vocht of iets anders in zit.
Ik ben geen DA maar als de cyste echt acuut is gegroeid en voor last is gaan zorgen binnen een korte tijd lijkt het me onwaarschijnlijk dat de kreupelheid niet constant te zien is. Zolang er geen duidelijkheid is over de exacte locatie en aard van de cyste hoeft je niet van het ergste uit te gaan. Ik hoop voor je dat je het snel verder kan onderzoeken.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 12:18

Sammyoo nee geen pijnstilling. Ze loopt ook onregelmatig en niet kreupel.

C_arola ik hoop het zo.

Sky_Britt in 2008 was er niks te zien op de foto's. Op de foto's van 2013 is een lichte verandering van het bot te zien. Mijn dierenarts heb ik er niet over gehoord maar ter Braake heeft die foto's nu bekeken en ziet dat er toen wat bezig was. Foto's van nu laten een duidelijk gat zien ter grote van een knikker.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:23

Paard bij mij op stal had een cyste in zijn knie. Die is ingespoten met zijn eigen stamcellen en dat is helemaal goed gekomen. Het ziet er mooi uit en hij werkt weer op zijn niveau.
Het fijne weet ik er niet van hoor.

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Re: Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:25

Mijn paard had cystes in haar sprong ook infuus gehad. Na 3 maanden allemaal dicht gegroeid.

Ze is er wel stijf op geworden maar ik rij bijna elke dag en heb een paard zonder pijn.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 06:34

Munnie schreef:
Mijn paard had cystes in haar sprong ook infuus gehad. Na 3 maanden allemaal dicht gegroeid.

Ze is er wel stijf op geworden maar ik rij bijna elke dag en heb een paard zonder pijn.


Wat fijn dat ze zijn dicht gegroeid. Hoe groot waren de cystes en hoeveel cystes zaten er?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:38

Kun je hier een van de röntgenfoto's plaatsen? Ik ben razend nieuwsgierig naar hoe het eruit ziet. Dat soort foto's zijn zooo leerzaam.

@ Munni heb jij foto's van hoe het was en hoe het later dichtgroeide?

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 12:20

Arabesk ik heb helaas de röntgenfoto's niet zelf. Alleen van 2013 maar daar is weinig op te zien. Als ik het niet vergeet zal ik ze de volgende keer als ik weer in emmeloord ben opvragen.

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Re: Cyste hoefbeen kwam als een mokerslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:10

Ik heb die foto's van mijn paard ergens op cd maar die zou ik dan moeten zoeken en even de tijd nemen om online te gooien natuurlijk.

Als ik tijd heb zal ik eens kijken..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:21

Graag _/-\o_

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 07:35

Gisteren weer in emmeloord geweest. Op de rechtelijn en buigproef liep ze nu goed. Op harde volte nog niet. MRI scan uitgevoerd. Daar kwam een hoornzuil uit, een cyste met open verbinding naar de hoefwand en 2 geïrriteerde bandjes. Dierenarts gaat de cyste met buitenlandse artsen overlggen omdat hij nog nooit zo'n cyste heeft gezien. Hij denkt niet dat ze last heeft van de Hoornzuil en de cyste. Maar dat ze onregelmatig is door de bandjes. Ze hebben nu het hoefgewricht ingespoten en ze staat op corleone ijzers.
Afbeelding