gescheurde hoef is afgebroken HELP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:10

Ik vind dat Cowgirl best een goed punt hebben.
Hoeft nog niet eens een paard natuurlijk cursus te zijn, maar überhaupt leren bekappen is misschien een goed idee als de hoefsmeden daar zo slecht zijn.

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 13:16

Silly1972 schreef:
Ik vind dat Cowgirl best een goed punt hebben.
Hoeft nog niet eens een paard natuurlijk cursus te zijn, maar überhaupt leren bekappen is misschien een goed idee als de hoefsmeden daar zo slecht zijn.

ze zijn niet slecht hoor, is gewoon een tijdje geleden(3 maanden,tenminste kan ook korter)
ze laten de hoeven net zo netjes achter als de hoefsmeden in nederland! mooi bekapt en rond afgevijlt
ze hebben razzy de vorige keer goed ondersteund met zijn wond (zie ongeluk zit in een hoekje)
en dahlia is een probleempaard op het gebied van hoeven optillen en uitkrabben, verder is ze een top paard!

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:21

Waar is dan de straal?

AlwaysH

Berichten: 11283
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:38

3 maanden geleden voor het laatst bekapt betekend niet dat er een reden moet zijn dat de hoeven te lang door mogen groeien en de straal amper zichtbaar is.
Je zegt nu dat je paard er geen last van hebt, maar op langdurig termijn kan hij wel pijn gaan krijgen. Waarom iets tot het uiterste brengen als je het ook kan vermijden? :)

Ik beschuldig je echt nergens van hoor TS, je paardje ziet er goed uit, maar als je niet wilt dat een iets met de hoeven gaat gebeuren moeten ze wel goed bekapt worden. Misschien is het handig als je zelf wat meer gaat inlezen over de hoeven? Dan weet je zelf wanneer heg tijd is voor de hoefsmid. Hij kan niet vanuit zijn huis zien of jouw paard sneller groeiende hoeven heeft, tor hij te laat bij je komt. Over dat Engels; hoe doen jullie dat dan überhaupt met afspreken voor het bekappen? Als hij de straal van mijn paard zo weg snijdt zou ik echt wel willen weten waarom!

Geen nijd naar jou toe, goed dat je het wol oplossen, maar ik vind inderdaad ook dat de hoeven veelste lang zijn.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:41

Het is vanaf de foto's lastig voor te stellen dat de hoeven na de laatste bekapbeurt helemaal perfect rond en netjes waren. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze nu na een keer bekappen weer helemaal in orde zijn. De hoef lijkt namelijk erg lang en smal van vorm en een goede hoefvorm krijg je in dat geval ook niet zomaar terug na een enkele bekapping.
Daarom vind ik de eerder gegeven tip erg goed; bestel zo'n cursus bij paardnatuurlijk zodat je in ieder geval zelf goed in de gaten kan houden wat de smid precies doet en wat er eventueel mis gaat.

Wat betreft de straal; die ligt gewoon heel erg diep omdat de hielen zo hoog zijn. Daar zou ik me niet te veel zorgen over maken.

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 14:00

8nnemiek schreef:
Het is vanaf de foto's lastig voor te stellen dat de hoeven na de laatste bekapbeurt helemaal perfect rond en netjes waren. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze nu na een keer bekappen weer helemaal in orde zijn. De hoef lijkt namelijk erg lang en smal van vorm en een goede hoefvorm krijg je in dat geval ook niet zomaar terug na een enkele bekapping.
Daarom vind ik de eerder gegeven tip erg goed; bestel zo'n cursus bij paardnatuurlijk zodat je in ieder geval zelf goed in de gaten kan houden wat de smid precies doet en wat er eventueel mis gaat.

Wat betreft de straal; die ligt gewoon heel erg diep omdat de hielen zo hoog zijn. Daar zou ik me niet te veel zorgen over maken.

ik zal de eerstvolgende keer (dinsdag) dat ze geweest zijn van alle 3 de paarden een foto sturen van de hoeven(star is pas een maand en een halve oud en mag nog niet worden bekapt, pas vanaf een half jaar

lipicai
Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:04

Het is inderdaad moeilijk om goede hoefsmeden te vinden in Hongarije. Wij hebben zelf paarden en mijn man doet de paarden zelf bekappen/veilen en is in NL opgeleid en wordt hier zo nu en dan door een bevriende smid uit NL bijgespijkerd, wanneer er zich extreme zaken voordoen.
Maar....in deze tijd van het jaar groeien de hoeven van alle dieren hard, dat is nu eenmaal de tijd van het jaar, ook wij houden de hoeven bij en dat is in het voorjaar, aanloop zomer veel frequenter, dan in de andere tijden van het jaar. Bij het ene paard gaat het daarbij nog sneller dan bij het andere.
Ook ik heb een paard met zwakke hoornlaag, welke steeds inscheurt. Als het droog is nat maken met water en daarna invetten (eventueel met varkensvet en essentiële olie) om de hoornlaag flexibel te houden en daarbij en dwarse streep op de scheur laten vijlen door de hoefsmid en de voorkant moet kort gehouden worden. Stond dit paard in NL ook al op zulke hoge verzenen? Ik zie ook wat bokvoetigheid, of licht dat aan de foto en is de hoef slechts steil en smal? Mocht de smid besluiten om het paard in de verzenen te laten dalen, houd er dan rekening mee, dat dit niet in een keer extreem kan, want het heeft gevolgen voor de hele stand van het skelet. Hoe jong is het paard?

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:43

croyslover schreef:
(star is pas een maand en een halve oud en mag nog niet worden bekapt, pas vanaf een half jaar


Dat vind ik echt de allergrootste bullshit :P Daar staat totaal geen leeftijd op. Die hoeven groeien ook gewoon, ze moeten bekapt worden wanneer ze te lang worden. Dat kan na 1 maand, 3 maand , 4 maand... Zeer afhankelijk van de hoeveelheid beweging en de ondergrond. Misschien is het pas binnen een half jaar nodig maar meestal vroeger. Alhoewel ik geen idee heb van de huisvesting in Hongarije. Als ze daar altijd buiten staan op een ruwe bodem kan 6 maand prima zijn maar dat is echt geen algemene regel!
Leer alvast voetjes geven nu ze nog zo klein zijn :P

Die straal is zo zielig omdat zijn hielen te hoog zijn. Geen bodemcontact = geen ontwikkeling van straal want er is een slechter hoefmechanisme. Plus er zal mss ook rotstraal in het spel zijn. Beide dingen helpen niet mee aan een goeie ontwikkeling van de straal...

Stuk eruit kan zijn door te lange hoefwand, doordat er schimmel aanwezig was onder de hoefwand, of omdat er mss ooit een blein is uitgebroken waardoor hoefwand er zwakker was en er nu dus een stuk uit is.

Als hoefsmeden niet goed zijn is het zeker aan te raden van iets of wat van cursus te doen :P

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:21


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:19

Veulens naken hier al zo gou als de smit komt kennis met hem al tilt hij dan alleen maar eens de voeten van hun op en klopt er eens op.zelf kun je veulen ook goed voorbereiden op een smit

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 17:06

rhaspotin is 11 jaar, zijn hoef is vanzich smal en stijl, al kan de hoefsmid er goed mee omgaan, de andere paarden zijn jonger, maar rhaspotin was verwaarloosd en ondervoed en kreeg later bij mij een groeispurt
ik ben al bezig met star zijn hoeven leren op te tillen, maar hij laat zich omvallen, hoe los ik dit op?
(zijn ma heeft hetzelfde en die wordt agressief ervan, blijf je van haar hoeven af is ze de allerliefste!)
maar ik til nu haar hoeven niet op , zodat star dat niet kan overnemen! binnenkort hoefsmid en ik laat star er wel bij staan (bij allemaal)
kan hij het voorbeeld zien.
maar wat is nou de beste manier om het hem te leren?
sorry dit zijn echt stomme vragen, maar dit is mijn eerste veulen!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:07

Tegen een muur zetten zodat hij steun heeft en niet om kan vallen en niet meteen super hoog optillen.dit misschien ook bij de merrie doen

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 18:40

keona schreef:
Tegen een muur zetten zodat hij steun heeft en niet om kan vallen en niet meteen super hoog optillen.dit misschien ook bij de merrie doen

dankjewel

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:02

croyslover schreef:
keona schreef:
Tegen een muur zetten zodat hij steun heeft en niet om kan vallen en niet meteen super hoog optillen.dit misschien ook bij de merrie doen

dankjewel



En zodra hij ff zijn voet optilt belonen (braaffff en ff aaien) en dit steeds meer uitbouwen. Ze zullen ff gaan maaien maar dan vasthouden en wachten tot hij weer ontspant en dan weer belonen.
Veulens hebben dat opzich wel snel door. Bij de achterbenen zet ik altijd mijn knie erachter zodat ze wat steun hebben.

Als de merrie lelijk doet kun je het eerst met een stick proberen.
Dan raak je de voet aan en zeg je 'voet' zodra ze optilt stick weg en belonen.
Daar zijn wel voorbeelden van op youtube te vinden.

igesz
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 20:11

Zw kunnen er een stuk kunst Hoef tussen zetten. Hadden ze bij min paard okk gedaan zo kan het vanzelf dicht groeien.
Ik weet niet hoe ver het is maar het kan ws niet echt kwaad en ziet er alleen lelijk uit.
Maar bel voor de zekerheid je hoefsmid

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 21:08

ter info, mam en ik gaan op zoek naar honing van een imker, razzy word vanaf nu om de 6 weken bekapt, of het nodig is of niet, we laten ze wel komen!
ik hoop dat het beter wordt, zal updates blijven plaatsen(voor de geinteresseerde)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:09

Ik ben benieuwd na foto na bekap beurt van jou smit

Anoniem

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:09

Honing zal niks doen bij deze hoef, waar wil je dat precies op gaan smeren?

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 23:30

Shanna schreef:
Honing zal niks doen bij deze hoef, waar wil je dat precies op gaan smeren?

als we het hebben bekapt , op het nog niet herstelde stukje , ik merk vanzelf of het gaat werken, proberen waard of ben ik nou zo dom?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:03

Als het niet door een bacterie of schimmel komt kan je veel beter gaan teren.

Is het wel een bacerie of schimmel dan kan honing helpen. Maar dat moet je smid vast stellen.

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 08:17

wortelsussie schreef:
Als het niet door een bacterie of schimmel komt kan je veel beter gaan teren.

Is het wel een bacerie of schimmel dan kan honing helpen. Maar dat moet je smid vast stellen.

het is geen van de hoefsmeden opgevallen, ook in nederland niet, hij heeft geen schimmel neem ik aan, anders laat ik voor de duidelijkheid het even nakijken

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:34

Dan heeft honing geen nut en zonde van de tijd. Kan je beter teren nadat de hoef goed bekapt is

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:10

wortelsussie schreef:
Dan heeft honing geen nut en zonde van de tijd. Kan je beter teren nadat de hoef goed bekapt is



Teren ook niet want dat sluit de onderkant van de hoef af en dan krijgen bacterien daar weer de kans om rotstraal te maken. En dit paard is daar een ideale kandidaat voor omdat de straal helemaal geen functie meer heeft.

Ik snap ook niet waarom mensen altijd maar moeten smeren. De basis van een gezonde hoef is zo simpel:
Veel beweging bij voorkeur op verschillende ondergronden, goede voeding, schone plek om te staan en regelmatig bekappen.

Die middeltjes zijn alleen goed voor de fabrikant...die kan er weer een Mercedes van kopen.
Dus smeer de honing lekker op je brood en geniet er van :9 +:)+

Anoniem

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:25

Ik zou inderdaad ook niks gaan smeren.

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 13:44

als jullie denken dat het beste is om niet te smeren, zal ik verstandig zijn :)