Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 117 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

gescheurde hoef is afgebroken HELP

 
Profiel   

ik heb een probleem
ik heb nu mijn paard 3 jaar
al 3 jaar heeft hij een scheur in zijn enige "zwarte" hoef
die scheur is vandaag gebroken en nu zit er dus een lelijk diep gat, zo ver mag de hoefsmid niet eraf halen!
(het is rechtsvoor)
wat is nou wijsheid?
hoefijzers?alleen voor of ook achter?
of zou er nog een andere optie zijn?
ik ben radeloos, morgen kan ik een foto maken en uploaden
hij staat nu al bijna een jaar stil (vanwege emigratie en geen plek beschikbaar tot rijden, binnenkort staat er een rijbak voor mij)
de hoef begon EINDELIJK mooi dicht te groeien, maar nu.....is er een gapend gat!
help!
(invetten werkt niet...)
sorry voor dat ik morgen pas een foto kan plaatsen, ik ben gewoon radeloos!
ohja ps hij heeft er geen last van, alleen ben bang dat het erger wordt!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-16 23:26 



 
Profiel   

Een hoefsmid laten komen. Zo snel mogelijk :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-16 23:27 



 
Profiel   

Maureen95 schreef
Een hoefsmid laten komen. Zo snel mogelijk :=

dat sowieso!
maar de hoefsmid hier in hongarije bekapt alleen en vijlt...dus eerst willen we weten wat wijsheid is en dan welke hoefsmid en die opzoeken bellen en afspraak maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-16 23:28 



 
Profiel   

Is er verder geen hoefsmid in de buurt die ijzers maakt.
Anders even de dierenarts bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-16 23:31 



 
Profiel   

ik geloof dat frank morgen voor ons de hoefsmid gaat bellen , ze moesten alle 3 (veulen moet nog niet) bekapt worden...denk niet dat hij er veel aan kan doen.... en de dierenarts hier kennen we al te goed, zelfde paard was gewond geraakt door een scheermachine....altijd ook weer wat met hem haha
(zie ongeluk zit in een hoekje)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-16 23:33 



 
Profiel   

Als het paard er geen last van heeft is het probleem dus dat het lelijk is?

Uit je omschrijving kan ik echt niet halen hoe het er uitziet. Een foto zou zeker helpen.

Wat krijgt je paard te eten? Kan hij misschien iets missen in het voer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-16 23:35 



 
Profiel   

1,5 kilo brok sochtend en savond, wat gras overdag en hooi savonds, hij kan niks missen, hij zit goed op gewicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-16 23:37 



 
Profiel   

ik wil een oplossing weten omdat zijn hoef snel scheurt en ik niet wil dat de hoef een afbraakhoef wordt....ik wil ook niet dat hij er last van kan gaan krijgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-16 23:39 



 
Profiel   

Als de hoef snel scheurt is het misschien verstandig om de hoefsmid vaker te laten komen. Als de hoef te lang wordt heb je meer kans op scheuren. Als hij er geen last van heeft zou ik me geen zorgen maken, alleen de hoef regelmatig laten bijhouden zodat het kan uitgroeien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 10:41 



 

Hoefvet helpt niet zeg je. Doe je dit er dan aan want dat droogt juist de hoef uit. Loopt hij mank?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 10:44 



 
Profiel   

bloed het? tot waar is het open? (welke laag van de hoef?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 10:47 



 
Profiel   

Afhankelijk van de scheur is het mogelijk het gat te vullen met kunsthars (je kunt zoeken op merknaam Vettec). Geen idee of dit principe/product bekend is in Hongarije/bij jouw smid en voor jouw situatie helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 10:47 



 
Profiel   

is hij gecontroleerd op white line disease? hierdoor krijg je dat sort dingen namelijk... als hij niet kreupelt zou ik er weinig aan doen. misschien wat ondersteunen door gemalen lijnzaad of biotine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 10:48 



 
Profiel   

Ik heb een arabier gehad die heel snel scheurende hoeven had, ik vond hem op een dag zo:
http://img.photobucket.com/albums/v210/ ... C_0009.jpg

Een groot missend stuk hoef, verschillende hoefsmeden bij gehad (ook die met vettec etc werken), maar een ijzer zou niet blijven zitten en de vettec ook niet, dus we hebben het zo gelaten.
Ik heb het paard wel verhuist naar een stal waar hij droog kon staan, aangezien de hoeven zo zacht waren van de nattigheid. De beste oplossing tegen scheuren is ze zeer regelmatig bij laten veilen door de hoefsmid, ik heb het een jaar lang elke maand laten doen. De hoef is super netjes teruggegroeid, hij moet nog steeds iets vaker dan gemiddeld naar de hoefsmid (ook vanwege de stand), maar niet meer zo vaak als eerst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 10:59 



 
Profiel   

wat een super tips hier!
het bloed niet, hij loopt ook niet mank, heeft er geen last van, andere hoeven zijn sterk, deze hoef is als enige zwart met wat witte strepen...
lepeltje, het is niet de zijkant, dat van jouw paard ziet er ook niet comfortabel uit!
ze worden om de drie maanden gedaan, dit keer was het nog niet nodig, aankomende dinsdag is de hoefsmid hier

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 18:59 



 
Profiel   

DarkoFoitzik schreef
is hij gecontroleerd op white line disease? hierdoor krijg je dat sort dingen namelijk... als hij niet kreupelt zou ik er weinig aan doen. misschien wat ondersteunen door gemalen lijnzaad of biotine.

zal gaan zoeken of ze het hier hebben :) dankjewel !

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 19:00 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Afhankelijk van de scheur is het mogelijk het gat te vullen met kunsthars (je kunt zoeken op merknaam Vettec). Geen idee of dit principe/product bekend is in Hongarije/bij jouw smid en voor jouw situatie helpt.

het is geen scheur meer , zorgt dit ook dat het beter of sneller dicht groeit?
zou wel echt een oplossing kunnen zijn met regelmatig vijlen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 19:02 



 

Als hij niet mank loopt zou ik biotine bij geven voor een snellere groei en sterkere hoef en eventueel eens ontsmetten voor de zekerheid :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 19:04 



 
Profiel   

zonder foto is het lastig te beoordelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 19:07 



 
Profiel   

Ik bedoelde afhankelijk van hoe de scheur oorspronkelijk liep. Dat er nu een gat zit snap ik. Maar zo'n halve hoef zoals Lepeltje postte is niet makkelijk te repareren. Is het middenvoor, dan is het makkelijk te vullen, 3/4 gaat ook nog wel. Hoe verder naar achteren, hoe meer werking er in de hoef zit (daarom zitten daar ook geen hoefnagels bij beslag) en des te moeilijker zijn scheuren en gaten daar te dichten.

Het zorgt niet voor snellere groei, maar kan er wel voor zorgen dat het niet verder scheurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 19:07 



 
Profiel   

ik kan morgen een foto plaatsen, excuses, had vannochtend geen wifi en was tot laat weg, even hier gereageert en toen was ik weer druk, nu pas tijd maar ga zo slapen :(
excuses!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 23:40 



 
Profiel   

en ja het is middenvoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 23:41 



 
Profiel   

Ik zou alleen voor ijzers doen dan. Wij hebben een jong paard gehad die onder een schuifdeur is blijven hangen. Een hele hap er uit. Met geduld en goed bekappen is het helemaal dicht gegroeid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-16 23:43 



 
Profiel   

waarom is er niet eerder gehandeld naar de scheur dan? Het zit er al drie jaar?? Ooit moest dit fout gaan, sowieso!

En is het geen schimmel in de hoef? Een hoef die zo lang dezelfde scheur houdt is niet normaal als je weet dat een volledige hoef vervangen wordt per jaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-16 20:35 



 
Profiel   

Little_Gift schreef
waarom is er niet eerder gehandeld naar de scheur dan? Het zit er al drie jaar?? Ooit moest dit fout gaan, sowieso!

En is het geen schimmel in de hoef? Een hoef die zo lang dezelfde scheur houdt is niet normaal als je weet dat een volledige hoef vervangen wordt per jaar!

het is een scheur die nogal onschuldig was, iedereen zei van dat ik mij er geen zorgen om moest maken
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-16 21:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 117 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen