Hoefzweer, HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:10

Citaat:
Ik vind de luiertip wel geniaal trouwens! Maar moet ik dan nog ergens op letten ook met betrekking tot dventuele allergische reacties? Als de luier kapot gaat gaat die vulling dan niet juist voor meer ellende zorgen?


De luiertip heb ik van mijn uiterst ervaren stalhoudster. Nog nooit problemen gehad met allergische reacties of een uitgelopen vulling, zegt ze.
Wij gebruiken overigens de groene badedas. :j
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 15-01-21 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek naam uit quote verwijderd

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:09

Die luiers heb ik ook geprobeerd, maar t is mij niet gelukt. Het liep zeker niet lekker, want hij heeft de hele zooi gesloopt en de luier eruit getrokken. Dus als iemand een goede manier weet, hou ik me aanbevolen. Hoe blijft t goed zitten?

Anoniem

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:20

Ik denk dan geweekte luier -> petflex -> tape?

marleen_usar

Berichten: 24679
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:35

Wij gebruikten een sok en tape.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Belgiƫ - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:48

Toen de mijne een hoefzweer had moest ik van de DA Animalintex verband gebruiken. Dat werkt ontsmettend en onstekingsremmend. De eerste dagen nat en daarna droog. Eerst verband erop, dan rek/plak verband (volledig rolletje gebruiken) en dan nog eens ducktape. Bij de mijne bleef dat 2-3dagen goed zitten.

janouk
Blogger

Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:54


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:57

Mijn DA, hoefsmid, en kliniek zeggen allemaal wat anders haha! :')

In grote lijnen wel het zelfde, maar de kliniek zegt bijvoorbeeld nat inpakken in biotex beter is. Hoefsmid vind biotex puur wasmiddel, daar wil je de huid niet in laten staan dus dan liever Soda dat kan geen kwaad. Mn DA vind nat verband in het algemeen al goed genoeg, daar hoeft niet perse iets bij in.

Zelf ben ik niet overtuigd van Badedas (het is gewoon badschuim tenslotte), Biotex vind ik ook gewoon wasmiddel voel ik me ook niet fijn bij. Soda kan prima voor de hoef, maar op de huid vind ik dat ook te agressief zeker als het er lang om moet blijven zitten. Dettol het zelfde verhaal. Dus uiteindelijk ben ik in overleg met de partijen op betadine oplossing uitgekomen. Dus niet de shampoo maar echt de oplossing.

Als ze maandag nog niet beter loopt vraag ik mn eigen DA voor een antibioticakuur ondanks dat de kliniek dit afraad.

De betadine staat inmiddels klaar, dus dat ga ik vanmiddag gelijk proberen!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:01

Betadine kan ook best "aggressief" zijn, als je het oplost in water moet het de kleur van "slappe" thee hebben volgens mijn dierenarts.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:04

Ik doe zelf wel mijn vinger in de biotex (in vinger gesneden en ontstoken), maar dat laat je er inderdaad niet een paar dagen in weken. Dan ligt je hele huid eraf.

Bij Beau ook Betadineoplossing in het gat gepropt en daar veel verband, plakverband en ducttape op. Al die sokken zijn een leuk idee, maar die zijn er echt niet in maat Belg. Dus sokken en regenlaarzen heb ik zelf gemaakt. Mss toch een aardig idee om daar nog een luier omheen te plakken.

Ik denk een goede beslissing om zelf achter de AB aan te gaan,

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:23

Delphi2 schreef:
Betadine kan ook best "aggressief" zijn, als je het oplost in water moet het de kleur van "slappe" thee hebben volgens mijn dierenarts.


Dat lijkt me hier ook precies de bedoeling. Bij Beau gaat t er onverdund in. Wordt echt in het gat gepropt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 00:25

Ik heb het inderdaad vermengt tot slappe thee. Inpakken met de luier vind ik nog best ingewikkeld! Eerst had ik de luier in de emmer gelegd, zoog helemaal vol niks mee te beginnen. Vervolgens dus maar voorzichtig nat gemaakt, ging beter. Maar een luier heeft beengaten, dus die ruimtes moesten ook opgevuld worden. Toch maar watten erbij gedaan dus. Daarna petflex, daarna ductape, daarna leidingtape. En als laatste de luier extra overgoten met nog wat betadine-mengsel om ook bij de kroonrand vochtig te maken.

Ik ben benieuwd hoe zich dit houdt! Het verbandje met natte watten van gisteren stonk weer lekker.. dit wil ik een paar dagen laten zitten net als toen ze terug kwam van de kliniek. Als ze beter gaat lopen zou het top zijn, anders maandag de DA bellen voor antibiotica..

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 01:08

Lijkt mij dat zolang er troep uit komt je de hoef daar niet in wil laten weken en de boel herbesmetten. Mij lijkt het juist beter om totdat er geen troep meer uit komt 1 of 2x per dag nieuw verband aan te leggen. Je wil dat het werkt als soort trekzalf, maar dan moet die rommel dus wel weg van de wond, en dat gaat niet lukken met een paar dagen laten zitten.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:06

Hier blijft het verband gewoon 1,5 week zitten. Maar komt dan ook geen troep meer uit. Hoe je het dan moet doen, weet ik ook niet. Mijn DA doet het verbinden en propt de betadinegaasjes helemaal in het gat. Dinsdag wordt het hier weer verschoond. Hij is nu van de AB af, dus ben ook benieuwd hoe het houdt.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:22

En ik kreeg weer een ander advies; de hoef in lijnzaad inpakken met een hoefzak. Het werkte uitstekend.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:25

Blijkbaar zoveel dierenartsen, zoveel meningen. Is dat gekookte lijnzaad dan? Ben wel even benieuwd. Dat werkt dan als soort trekzalf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:43

Er komt dus geen troep meer uit. Volgens mij ruik ik eerder geweekte natte hoef, maar het stinkt wel!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:59

Dat weet ik ook niet. Ik ruik alleen het rubber van mijn zelfgemaakte hoefschoenen :D

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:35

Fabster schreef:
Blijkbaar zoveel dierenartsen, zoveel meningen. Is dat gekookte lijnzaad dan? Ben wel even benieuwd. Dat werkt dan als soort trekzalf?


Nee, je doet de lijnzaad er rauw in, dan water erbij, hoefzak dichtknopen. De lijnzaad wordt dan snotterig en werkt als een soort trekzalf. Het wordt flink warm, broeierig, en het is niet zo scherp, etsend als soda, biotex en dergelijke. Ik moest 11 uur in de zak, een uur er uit (stappen, poetsen, lekker verzorgen) weer in de zak en weer op stal voor 11 uur. Dan herhalen. Dus ik deed savonds laat schone zak met lijnzaad en smorgens vroeg.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:38

Koud water erbij, of warm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:00

Zo kwam ze vandaag uit de wei, sinds gisteren weer ingepakt in het natte verband. Toch wel al aanzienlijk beter dan 3 dagen geleden!


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:03

Dat valt inderdaad alles mee,

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:27

Fabster schreef:
Koud water erbij, of warm?

Koud.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:29

Goed om te weten. Heb altijd lijnzaad in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:20

Vandaag liep ze toch weer slechter, en 38 graden..
Dus ik heb de hoef weer uitgepakt, gewassen en dit keer zonder luier in natte watten ingepakt, wat minder druk/ vol om de hoef dus.


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:08

Wel raar dat het zo wisselt.