Hoefzweer / kapotte hoefbal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Hoefzweer / kapotte hoefbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:00

Een week geleden een van ons paarden op drie benen uit de wei gehaald. De stukjes die ze liep, liep ze op haar teen en slepend. Rechts achter was haar been dik en warm.

Hoefsmid zou komen en dus naar laten kijken gelijk. Ze reageerde niet op haar hoef, wel op haar been. Dus ook de dierenarts laten komen.

Dierenarts zei gelijk een abces / zweer die hoog zit. Nat verband er om heen en moet via de kroonrand uit breken en metacam.

Na 2 dagen liep ze weer hartstikke zuiver. Wel veel op rust nog en wanneer je aan de hoefbal zit geeft ze flink pijn aan nog.

Er is dus wel iets uitgebroken, bij de hoefbal. Maar dit zet al een week niet verder door. Smid durft zonder dierenarts nu niets te doen aangezien het een te groot stuk is en niet duidelijk is hoe en wat. Dus toen de smid gister weer geweest was gelijk een afspraak bij de dierenarts gemaakt voor vandaag. De dierenarts die kwam heeft echter weinig ervaring met paarden benen en hoeven dus niks aan gehad. En nu weer afwachten of morgen de dierenarts kan komen van deze praktijk die wij normaal altijd hebben..

Paard loopt nu dus gewoon goed zonder metacam (wat de dierenarts niet snapt), staat wel veel op rust en reageert als je bij de hoefbal komt.

Maar hoe nu verder.. wordt niet goed hiervan..
morgen hoor ik of we ingeplant kunnen worden voor morgen door een juiste dierenarts..

Foto’s zijn van paar dagen geleden. Hoef zie je ook los gaan op bepaalde stukken bij de hoefbal nu.

Iemand ervaringen hiermee ?
Slachtoffer zelf:
Afbeelding
Afbeelding

Pootje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Hoefzweer / kapotte hoefbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:02

Mijn paard heeft hetzelfde gehad twee weken geleden. Heel dik been geen reactie met visiteren en vies bij kroonrand hoefbal. Abces bij zijn hoefbal. Ik kreeg ontstekingsremmers, vochtafdrijvers en metacam voor 4 dagen. Daarna liep die van mij ook weer goed. Wel nog dik been en meer op rust. Ik moest als behandeling twee keer per dag met betadineshampoo schoon houden. Voor 5 dagen. Daarna 1 keer per dag totdat de plek niet meer nat was. Bij mij is er behalve vocht niets meer uitgekomen. Terwijl hij op drie benen stond en een super warme hoef/dik been had.

alysha92
Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Hoefzweer / kapotte hoefbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:21

Wat wij hebben gedaan bij een paard met een hoefzweer was koelen 2x per dag. Schoonmaken met betadine / wassen met betadine.
Kan evt ook om de dag in een emmer met soda neerzetten
En pure jodium op de wonden sppuiten en lekker laten zitten. Dit hielp heel goed.
Van dat andere wat je benoemd kan ik je niet mee helpen.
Wil je wel heel veel sterkte en succes wensen!

alysha92
Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Hoefzweer / kapotte hoefbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:22

En ik zou je paard, mits mogelijk, van die natte ondergrond en blubber afhalen. Als die wonden zo laag zitten komt het hoe dan ook in aanraking met modder ed. Moet je niet willen

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 18:40

Yess schreef:
Mijn paard heeft hetzelfde gehad twee weken geleden. Heel dik been geen reactie met visiteren en vies bij kroonrand hoefbal. Abces bij zijn hoefbal. Ik kreeg ontstekingsremmers, vochtafdrijvers en metacam voor 4 dagen. Daarna liep die van mij ook weer goed. Wel nog dik been en meer op rust. Ik moest als behandeling twee keer per dag met betadineshampoo schoon houden. Voor 5 dagen. Daarna 1 keer per dag totdat de plek niet meer nat was. Bij mij is er behalve vocht niets meer uitgekomen. Terwijl hij op drie benen stond en een super warme hoef/dik been had.

Hier wel in nat verband gehad en elke x weken in soda. Maar het zet niet door, komt dus verder niks uit. Je voelt wel duidelijk veel zachte stukken zitten, allemaal rotzooi denk ik. En plek lijkt alleen maar groter te worden.

Ze heeft hier alleen metacam gehad een paar dagen.

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 18:43

alysha92 schreef:
En ik zou je paard, mits mogelijk, van die natte ondergrond en blubber afhalen. Als die wonden zo laag zitten komt het hoe dan ook in aanraking met modder ed. Moet je niet willen

Ja dat is het lastigste hier. Hun nieuwe winter stuk is nog niet af helaas dus staan nu hier. Kunnen wel droog in stal staan. Daarom stond ze ook met een hoefzak om voor de modder/viezigheid. Na een regenbui is deze paddock een vieze bende.

Maar kon der ook niet op de wei laten helaas. De dag dat ik haar op drie benen eruit haalden kwam er een nieuw paard in de kudde en dat risico wil ik nu niet nemen.

Dus nu als het nat is hoefzak om en 2x daags schoonmaken.. hebben geen mogelijkheid voor een sndere stal/paddock en zoiezo geen stallen die dicht kunnen. Dus hopelijk her nieuwe winter stuk snel af of weer op de wei.

Morgen is proberen om het goed op de foto te krijgen hoe de bal er nu uit ziet en hopen dat de dierenarts komt.. anders een andere bellen

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Hoefzweer / kapotte hoefbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:00

Ik mocht niet te lang weken. Dan werd de plek te week. Dus twee keer per dag met de betadine schrobben. Daarvoor had hij een hoefzweer. Ook twee keer per dag weken maar dan met soda. Maar tussendoor niet nathouden. Hij mocht gewoon in de natte paddock als ik het maar voordat hij op stal ging schoon maakte.

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 22:47

Yess schreef:
Ik mocht niet te lang weken. Dan werd de plek te week. Dus twee keer per dag met de betadine schrobben. Daarvoor had hij een hoefzweer. Ook twee keer per dag weken maar dan met soda. Maar tussendoor niet nathouden. Hij mocht gewoon in de natte paddock als ik het maar voordat hij op stal ging schoon maakte.

we weken idd alleen nu. De eerste keer dat de DA kwam was er een nat verband aangelegd in de hoop dat het eruit kwam. Dit moest 2 dagen blijven zitten met tussendoor nog nat maken en idd alles was helemaal week.

Zo te lezen zijn we dus redelijk op weg.

De paddock balen we wel van maar dit is even niet anders en daar lijkt ze geen hinder van te ondervinden. Dierenarts was het er niet mee eens dat ze in haar paddock met inloop stal bleef samen met haar dochter. Maar er zijn gewoon zoiezo geen dichte stallen hier. En nu kan ze nog lekker bewegen wanneer ze dit zelf wilt.

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 20:27

Vandaag na veel problemen met huidige dierenarts (en stalgenoot ook) een andere praktijk laten komen.

Er heeft een zweer gezeten die via de kroonrand naar buiten is gekomen maar haar hele hoefbal is nu flink ontstoken. Nu elke dag minimaal 15 minuten weken in de biotex en erna animalintex nat erop met verband en hoefschoen erover voor twee dagen en de derde dag hetzelfde maar dan droog animalintex en verband. Als het vrijdag niet beter is krijgt ze antibiotica erbij en helpt dat nog nier worden er foto’s gemaakt op stal.

Dus verder afwachten.
Moet het morgen alleen doen allemaal, andere diensten dan mijn zus dus ben benieuwd of dat gaat lukken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Hoefzweer / kapotte hoefbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 15:43

En vandaag
Afbeelding

Van dr afgelopen periode
Afbeelding

horsii

Berichten: 7740
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hoefzweer / kapotte hoefbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:38

En gisteren is de dierenarts weer geweest.zag er slechter uit en stonk verschrikkelijk. Nu droog verbonden met mepilex. Dit moet tot maandag blijven zitten. Maandag komt ook de dierenarts weer.
Ze loopt nog steeds zuiver.
Ze staat ook weer op de weide , gaat gelukkig goed met de nieuwe er bij.
Paarden Gingen naar het stuk land naast hun paddock dus pe en kyr gingen stuiteren.
Nu rustig op de weide.