[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 23:19

[/quote]

Maar wanneer je vetwrap om de ijzers doet en ze elke dag met veel hooi buiten zet blijven ze wel rustig.
Ze zijn dan zelf ook wel voorzichtig met de hobbeligheid.

Een paard 2 weken lang stil laten staan is wel een beetje vragen om moeilijkheden.
Geen beschuldiging, maar probeer oplossingen te bedenken voor dit soort situaties. Vooruit denken.
We hebben helaas niet alles in de hand, maar gelukkig kunnen we veel voorkomen.

Sterkte![/quote]

Helaas kan ik niet veel doen aan het beleid van de pensionstal.

Maar het was ook echt gevaarlijk glad richting paddocks. En de grond was bij de meeste zo ongelijk dat het echt afwachten was wanneer er 1 een been zou breken.

Gelukkig hebben wij een binnenbak waardoor we zoveel mogelijk beweging konden geven. Echt onmacht.

Spenk
Berichten: 21812
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 23:34

Ik begrijp Ninx wel het is ook in oplossingen denken... Glad is opzich niet nodig. Je kan natuurlijk gewoon strooien en de vorst periode kwam niet uit de lucht vallen dus de stal had prima de paddocks kunnen slapen of de klanten desnoods zelf de paddocks aan harken.

Ineens de hele dag en nacht op stal is voor geen enkel paard goed natuurlijk.

Onmacht is het pas als het totaal onverwachts uit de lucht komt vallen maar dat was het toch niet? Het werd al weken voorspeld.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:55

Zullen we het laten rusten dames. Maaraatje zit met een HB paard en ik kan me voorstellen dat je niet op nabranders van andere bokkers zit te wachten in deze situatie.

Maaraatje, ik zou bij Buut wel maagbescherming geven. Dat is troep, effectieve troep, maar troep zeg maar.

Kan er zand over het harde stuk van stal naar paddock? Hier mocht ze niet over het harde er uit, dus heb ik die van mij op stal gehouden. Kiezen tussen twee kwaden maar strompelen omdat je ze in de paddock wilt hebben, en vervolgens staan ze nog zielig stil, is ook niet wat. Dus dat zou ik per paard bekijken.
Hoe loopt ie met pijnstillers op het harde?

Afbouwen van pijnstillers zijn wij mee begonnen, toen ze goed liep, op het harde, op de volledige portie pijnstillers.

Muze
Berichten: 5302
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:49

Het is gewoon echt een klote ziekte en het geeft ontzettend veel stress.
Iedereen geeft ook weer andere tips, het is soms ook serieus trial en error.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:58

Helemaal waar. Sommigen zijn super anti stalrust. Die van mij heeft wel 3 weken op stal gestaan, maar als je ook zag hoe die liep op de stenen, dan liet je het ook wel om haar te dwingen naar de paddock te lopen. En dan vooral om wat te doen, stil staan?
Dierenarts was pro stalrust, die gaf aan dat het echt een risico is om ze in de acute fase over het harde te laten lopen.

Het is een mega rot ziekte. Hoop het nooit weer mee te maken.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:00

En hoefschoenen?
Daar heb ik hier altijd zoveel baat bij gehad...

Muze
Berichten: 5302
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:02

Ja ik twijfel ook bij de mijne.
Gisterenochtend buiten gezet en ging lekker aan de scharrel in de blub.
Rollen. Eten.
Maar savonds bij binnenhalen kreeg ik een foto dat ie gelijk weer gaat liggen..
Dus toch misschien te lang buiten.. ik ben echt geen stal fan, maar droog en warm in t vlas liggen is toch wel prettiger dan buiten staan.. dus vandaag eerder naar binnen..
beweging is goed voor de doorbloeding maar pijn en daardoor hoger cortisol remt genezing weer dus ja.. wat is dan wijsheid..

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:04


BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:29

ja hoefschoenen zijn hier ook een uitkomst hoor, shet is chronisch bevangen en met 1 voetje al jaren gevoelig, nu met schoenen kunnen we weer wandelen enzo, hij dribbelt er graag op los dan met hier en daar een bok.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:29

MarliesV schreef:
Zullen we het laten rusten dames. Maaraatje zit met een HB paard en ik kan me voorstellen dat je niet op nabranders van andere bokkers zit te wachten in deze situatie.
.


Nabranders?
Het is bijzonder vriendelijk verwoord toch? Door actief met elkaar mee te denken kun je elkaar helpen dingen te voorkomen.
Een ander kan daar ook weer mee geholpen zijn.
Dus blijf vooral openlijk met elkaar meedenken en houd je niet stil omdat je het sneu vindt.dan help je niemand

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:06

Ik refereerde niet aan jouw post Ninx ;-)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:55

MarliesV schreef:
Ik refereerde niet aan jouw post Ninx ;-)


Helder

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:29

Hoi Allemaal,

Ik val eventjes binnen in het topic.

Er zijn bij ons in 5 weken tijd 3 (van de 8) paarden hoefbevangen geworden.
ik heb een hooianalyse laten doen waarvan ik nu de uitslag heb gekregen, suikers lijken goed. Echter heb ik totaal geen verstand ervan omdat de eiwitten bijv. heel hoog lijken. Is het hooi zo prima? paarden kregen dit onbeperkt.

Ik hoop dat het is gelukt met de bijlage.

Afbeelding

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:49

Mmm, het ziet er vooral niet uit als paardenvoer.
Lijkt meer op koeienkuil. Dat kan inderdaad verkeerd uitpakken

Droge stof gehalte is erg laag (ofwel te nat product) en het eiwit is extreem hoog inderdaad.
Wat voor hooi is het?

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:55

Ninx schreef:
Mmm, het ziet er vooral niet uit als paardenvoer.
Lijkt meer op koeienkuil. Dat kan inderdaad verkeerd uitpakken

Droge stof gehalte is erg laag (ofwel te nat product) en het eiwit is extreem hoog inderdaad.
Wat voor hooi is het?




Het is voorverpakt hooi, wij vinden het ook veel te nat en het stinkt behoorlijk. Het is ingekocht door de stalhouder bij een boer, geen idee waar het precies vandaan komt.

De paarden krijgen dit hooi al niet meer ze zijn verplaatst naar een andere stal, ik heb de hooi analyse gedaan omdat ik het voor mijn paard graag wou weten.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:00

Veel te nat idd en hoog in eiwitten.

Geen idee of die combinatie voor hb kan zorgen.

Ter vergelijking, dit is een fijne partij hooi die ik heb voor de paarden, ook verpakt overigens Afbeelding

Muze
Berichten: 5302
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:09

“ gelukkig” bij de mijne weer een minimaal stijgend lijntje. Zaterdag per direct terug gezet op 2 zakjes bute en 2 ascal.
Afbouwen was dus toch te vlot..
Word wel verdrietig van t wiebelen wat hij doet.
Hij heeft ook nog maar 5mm zooldikte, minimale kanteling en lichte zakking… ook niet niks dus.
Denk dat het wat ambitieus was om na 5 weken bute af te bouwen.

Qua dieet ben ik helemaal naar basic:
Vitamine brokje, vitamine e olie, zout en magnesium. En hooi.
Hij valt ook af ( was nodig), hoewel dat ook stress is natuurlijk

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:37

Ik moet me hier ook melden, jammer genoeg. Na een hoefzweer vorig jaar zijn we blijven kwakkelen. Daardoor de hele winter niet kunnen trainen, extra kilo's en de druppel leek zoethout in de duivelsklauw te zijn. 3 dagen heb ik dit gevoerd vorige week en toen hartstikke hoefbevangen. Of sluimerde het al? Ze liep in draf al niet lekker, de ene dag beter dan de andere. Lastig.. Vanaf maandag buut & bloedverdunners en vanmorgen heeft ze nieuwe glu shu's gekregen die de voorkant ontlasten. Hier liep ze gelijk heel goed mee. Vanavond vond ik haar toch weer wat heen en weer wiebelen in rust dus half zakje buut gegeven.. We zijn nog maar kort onderweg en ik zie al veel verbetering maar wat een rollercoaster.. ;(

Afbeelding

Blij koppie nog wel.. bikkel.
Afbeelding

Zephyr
Berichten: 955
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Eck en Wiel

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:35

Ik heb weer even bij gelezen... helaas een hoop berichten die niet heel fijn zijn... Hopelijk knappen ze snel allemaal weer op....

Onze pony had een behoorlijke terugval met de kou, opeens onwijs bevangen uit het niets. Dierenarts gaf aan dat het door de kou kwam. Pony op de bute, stalbeschermers om en ook toch maar het hooi laten analyseren. We zijn nu over op ander hooi en de kou is ook weer uit de lucht. Al een tijdje weer aan het opbouwen met rijden (sinds ze weer helemaal goed is natuurlijk) en vandaag balkjes gedraafd en een paar kleine sprongetjes gemaakt. De pony had ineens weer energie voor 10 toen ze mocht springen. Ik ben helemaal gelukkig dat ze weer helemaal top loopt :)

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 00:11

Ben je niet bang voor overbelasting door nu al te gaan springen?

Mijn shet loopt de laatste weken ook goed en wil ook bokken en springen, maar ik houd iedere keer m'n hart vast.

Donderdag gaan we weer naar de kliniek. Ik ben benieuwd naar de foto's en of de nieuwe hoef weer goed paralel groeit

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:14

Voor allen die nog kampen met een HB pony, houd vol! Het is een lang waardeloos en slopend proces, maar met de juiste verzorging krabbelen ze wel weer omhoog. Hier een pony die half november wat twijfelend liep, alarmbellen gingen niet direct af tot ie begon te wippen met zn voeten in rust. oliebol, had ik zn schoenen maar aangedaan. De oorzaak? Geen idee, te nat geweest, slechte hoefstand? Te rijk hooi/voordroog? Pony is begin 2021 bevangen geweest na de vrieskou en eigenlijk daarna opgeknapt en altijd goed geweest.
Nu niet alleen de lymfedrainage en taping laten doen, maar ook hirudotherapie geprobeerd en dat gaf toch telkens een enorme boost. Denk dat hij zn hoefschoenen 3 maanden heeft gedragen, hij heeft lang op een hoge dosis bute gestaan die helaas wel zn maag heeft aangetast. Maar nu, hij loopt zonder schoenen al een maandje, zonder pijnstillers al een tijd en gewoon rad op het harde. Het was k*t en ik heb vaak gedacht dat ik hem niet kon redden, maar hij is er weer, dus ik duim voor alle paardjes die er nog last van hebben. :knuffel: Het herstel is niet lineair, ik zocht elke dag naar dat kleine beetje verbetering en heb een hoop tranen gelaten Y;(

Muze
Berichten: 5302
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:21

Ik denk/ vermoed dat de mijne toch wel echt insuline resistent is en er meerdere druppels geweest zijn..
Te veel suiker, te veel ijzer in het voer, niet passende voeding, te weinig beweging, toen de koude eroverheen, een wormen spuit en toch teveel belasting op te dunne zolen.
Nu hij weer een week op volle dosis medicatie staat zie ik pas weer verbetering. Dus een tijd volhouden voor ik in baby stapjes ga afbouwen.

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:51

Wij zijn weer onderweg vanaf de kliniek. Rob was heel erg tevreden over de voortgang van z'n hoeven. Hij heeft nieuwe ijzers gekregen en ik mag lekker met hem in de bak gaan wandelen. Heel erg blij mee

NadiaM

Berichten: 1116
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:01

Hier hetzelfde, DA heeft foto's gemaakt en hoefkanteling is verminderd.
Dus mag ook weer meer gaan bewegen aan de hand.
Heel fijn!
Over 6 weken weer controle en hoefsmid.

Vind wel beetje spannend met het voorjaars gras.
Hoe pakken jullie dit aan?

Ik heb het idee dat het niet alleen aan het gras lag, maar dat ze hoefbevangen is geraakt door verschillende omstandigheden.
Probeer haar nu al af en toe een half uurtje te laten grazen, zodat ze beetje gewend is.
En let op het fructaangehalte.

Maar hoop wel dat weer gewoon op de wei kan van de zomer.
Dat vind ze namelijk heerlijk beetje rondscharrelen op de wei.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:43

Wij zijn inmiddels van de pijnstillers af al een kleine week. 6 zakjes equipalazone gehad totaal. Laatste dagen kwart zakje. We mochten van de hoefsmid al wel wandelen en voorzichtig longeren. Ze gaat echt mega snel vooruit, we zijn nog maar 2,5 week onderweg. Maar ik doe het wel heel voorzichtig allemaal. Hoefbeen bleek uit de röntgen wel iets verder gekanteld nog (2 weken geleden in vergelijking tot begin januari) dus vind het spannend allemaal. Ze loopt wel heel goed, ook in draf. Wel voorzichtig en stijf, maar ze heeft de hele winter ook niks gedaan en dat merk je dan gelijk bij haar helaas..

Linksvoor, gekanteld
Afbeelding

Rechtsvoor, goed
Afbeelding