[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:09

Hier ook dunne zolen ja. Hoort dat bij hoefbevangenheid? Of kan HB een gevolg zijn?

Muze
Berichten: 5299
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:08

capopjekop schreef:
Hans heeft een hoedenrand en dunne zool. Grietje had dat in het verleden ook. Beide hebben ze op breakover beslag gestaan en daar gingen ze allebei goed op.

Bij Grietje ging op een gegeven moment dat puntje afbrokkelen. Toen heb ik haar laten inslapen.


Och wat verdrietig!
Ontstond dat afbrokkelen met de tijd, of door een bepaalde factor?

Jildau

Berichten: 9419
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:08

Wat is de reden dat er zo snel afgebouwd moet worden? Ik vind dat echt heel raar.. Mijn dierenarts heeft altijd gezegd dat mijn paard niet onnodig hoeft te lijden en ik mocht pas een kwart zakje bute afbouwen bij moeiteloos achtjes kunnen draaien op het erf (harde ondergrond).

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:12

Muze schreef:
capopjekop schreef:
Hans heeft een hoedenrand en dunne zool. Grietje had dat in het verleden ook. Beide hebben ze op breakover beslag gestaan en daar gingen ze allebei goed op.

Bij Grietje ging op een gegeven moment dat puntje afbrokkelen. Toen heb ik haar laten inslapen.


Och wat verdrietig!
Ontstond dat afbrokkelen met de tijd, of door een bepaalde factor?


Haar eerste bevangenheid was in 2010. Ik heb toen veel geprobeerd en ik twijfelde of ik haar moest laten inslapen. Toen kreeg ik in dit topic het advies om naar van nassau te gaan. Toen is ze daar beslagen en vanaf dat moment ging ze als een trein. Ze had toen de hoedenrand al.

Ik heb toen het management omgegooid, ze is flink afgevallen en inmiddels was er cushing vast gesteld. Dus ze ging ook aan de prascend. Ik heb haar toen 8 jaar goed kunnen houden. Toen kreeg ze helaas een terugval. Ik weet nog steeds niet wat de oorzaak was.

Omdat van nassau 1.5 uur rijden is ben ik naar de lingehoeve gegaan. Dat was maar 20 minuten rijden vanuit ons. Al had ik daar helemaal niet dat vertrouwde gevoel dat ik wel had bij Visdonk. Toen hebben we een half jaar daar gelopen en zei de smid dat ik haar moest laten inslapen als ze binnen 2 weken niet beter liep. Toen heb ik met m'n pa overlegd of hij weer mee wilde naar Roosendaal voor een second opinion. Als ze daar zouden zeggen inslapen dan zou ik er vrede mee hebben.

Daar was de smid van mening dat ze verkeerd bekapt was. Ik kwam met een strompelende pony aan en ik ging met een dribbelende shet richting huis. Toen deed ze het een jaar overwegend goed maar toen kreeg ze toch weer een terugval. Toen overlegd of het nog paardwaardig was om nog eens ijzers te proberen. Zowel smid als dierenarts vonden dat te verantwoorden. Even leek ze het te gaan redden maar toen stond ze toch weer haar hoeven te ontlasten. En op dat moment wist ik het dat het tijd was. Op de laatste foto's was duidelijk te zien dat het hoefbeen stukjes los liet.

Dat halve jaar bij de lingehoeven hebben het geen goed gedaan denk ik achteraf. Zo'n hoedenrand is natuurlijk al een zwakke plek en als er dan langere tijd druk op staat dan gaat het fout. Ik denk weleens wat als ik meteen naar Visdonk was gegaan?

Dus toen hans bevangen werd heb ik hem meteen ingeladen naar Van Nassau toe.

Muze
Berichten: 5299
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:19

Mijn dierenarts werkt samen met de lingehoeve en wil me daarheen sturen… nu krijg ik een beetje twijfels..

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:48

Mss hebben ze inmiddels een andere smid? De lingehoeve staat best goed aangeschreven in de regio en er zijn ook genoeg mensen met goede ervaringen daar.

Ik ga er iig nooit meer heen. Ik heb na aanleiding van dit gebeuren een mailtje gestuurd met de bevindingen van Visdonk. Ook nooit reactie op gehad.

Al met al een wijze les om altijd m'n gevoel te volgen. Ik had daar vanaf het begin al geen vertrouwd gevoel. Maar omdat we altijd minimaal een halve dag kwijt waren om naar Roosendaal te gaan had ik de keus gemaakt. En zoals ik al zei in de regio staat die kliniek goed aangeschreven.

Muze
Berichten: 5299
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:16

Dat is zo.
Ergens het liefste doe ik dit allemaal zonder ijzers maar ik kan hem toch ook niet de rest van z’n leven met hoefschoenen laten lopen 24/7….
Die dunne zool…

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:36

Ik stond er altijd hetzelfde in als jou, maar ik heb allebei m'n pony's vooruit zien gaan op het moment dat ze beslagen zijn. Grietje heeft in 2010 overigens maar 1x ijzers gehad. Daarna zagen de hoeven er op foto's dusdanig goed uit dat de smid het zonder ijzers wilde proberen. Dus het wil niet perse zeggen dat ze voortaan altijd op ijzers zal moeten. Een goede smid zal alleen willen beslaan als het nodig is.

Hans moet voorlopig wel op ijzers blijven. Jammer maar helaas. Maar zolang hij het zo goed erop doet dan zij het zo

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:08

Krijg van huidige dierenarts geen duidelijke reden ivm het snelle afbouwen eerst zei ze bij zien nee licht bevangen
Later zei nee hij is toch zwaar bevangen en twijfel daarom ook of ik er goed aan doe om over paar dagen al weer af te bouwen of toch een andere dierenarts te vragen
En een goeie hoefsmid vinden is hier ook lastig

Muze
Berichten: 5299
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:18

capopjekop schreef:
Ik stond er altijd hetzelfde in als jou, maar ik heb allebei m'n pony's vooruit zien gaan op het moment dat ze beslagen zijn. Grietje heeft in 2010 overigens maar 1x ijzers gehad. Daarna zagen de hoeven er op foto's dusdanig goed uit dat de smid het zonder ijzers wilde proberen. Dus het wil niet perse zeggen dat ze voortaan altijd op ijzers zal moeten. Een goede smid zal alleen willen beslaan als het nodig is.

Hans moet voorlopig wel op ijzers blijven. Jammer maar helaas. Maar zolang hij het zo goed erop doet dan zij het zo


Heb zelf overigens niets tegen ijzers hoor maar m’n onderbuikgevoel zegt dat dit hoe t nu gaat niet helpend is.. maar wat dan wel..

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:57

Ik hoor alleen maar negatieven verhalen over Utrecht ik zelf zou eerder afwijken naar andere kliniek als daar heen

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:19

Faculteit Utrecht? Want die staan toch juist heel goed aangeschreven

Maar afbouwen zolang ze niet goed lopen zou ik niet doen. De acute fase eerst overleven met rust en pijnstillers en dan pas afbouwen.

Muze
Berichten: 5299
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:50

Zijn hier ervaringen met bute die niet veel verbetering lijkt te geven qua pijn?
Ik lees veel mee op deze groep https://ecir.groups.io/g/main/files?p=n ... 2C0&jump=1
En daar adviseren ze over te stappen op andere pijnstillers zoals duivelsklauw na een dag of 10.
Mijne krijgt al 6 weken bute maar blijft gevoelig. Geen pulsaties of warme voeten meer

Jildau

Berichten: 9419
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:19

Krijgt hij genoeg bute?

Muze
Berichten: 5299
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:05

Twee zakjes per dag en een zakje ascal.

Jildau

Berichten: 9419
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:26

In de eerste week kreeg mijne eerste twee dagen 6 zakjes - 3 in de ochtend en 3 in de avond. Na die twee dagen werd dat 4 zakjes per dag en dat heb ik pas afgebouwd wanneer hij echt goed liep. En dan echt met kwartjes per keer. Als ik te snel afbouwde merkte ik dat gelijk want dan liep hij weer slechter.

Maar bute werkte hier als een tierelier - wilde het zelf wel door m'n yoghurt doen. :')

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:30

Die van mij staat nu op 2 keet daags een kwartje bedoelde veel negatieve reacties op de linghoeve en kan tot nu toe geen smid vinden die me wil helpen zo denk maat een een kliniek bellen

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:30

Hoe zwaar zijn die van jullie? Mijn shet mocht max 1 zakje per dag.

Jildau

Berichten: 9419
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:32

Ja mijne is een grote Welsh Cob van toen ong 600 kilo.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:51

Muze schreef:
Zijn hier ervaringen met bute die niet veel verbetering lijkt te geven qua pijn?
Ik lees veel mee op deze groep https://ecir.groups.io/g/main/files?p=n ... 2C0&jump=1
En daar adviseren ze over te stappen op andere pijnstillers zoals duivelsklauw na een dag of 10.
Mijne krijgt al 6 weken bute maar blijft gevoelig. Geen pulsaties of warme voeten meer

Mijne lijkt licht bevangen geraakt op de buut. Toen die eraf ging naar Equioxx liep die goed.
Heb drie weken buut gegeven, dosering tussendoor weer verhoogd. Geen resultaat.

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:25

Hier stond ze op Metacam, dus geen ervaring met Buut.

Geven jullie bij buut wel maagbescherming? Begreep dat het vrij agressief voor de maag is? Daarom opteerde mijn DA om metacam te geven. Buut was een soort laatste redmiddel destijds.

Jildau

Berichten: 9419
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:07

Nee geen maagbeschermer gegeven. Wel naar gevraagd maar was toen nog niet nodig - pas als hij heel lang aan de bute zou moeten. Equipalazone heette het trouwens maar dat is volgens mij hetzelfde.

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:21

Mijn dierenarts gaf hetzelfde antwoord toen ik om een maagbeschermer vroeg. Was voor een korte periode niet nodig.

Hans heeft eerst 2 weken op metacam gestaan. Toen hij slechter werd ipv beter heb ik hem een week op buut gehad. Ondanks de buut bleef hij veel liggen en toen heb ik de beslissing genomen om naar de kliniek te gaan. Op de ochtend van het kliniekbezoek zag ik dat hij bleef liggen tijdens het plassen. Toen brak m'n hart echt en ik was zo blij dat we smiddags naar de kliniek zouden gaan.

Daarna heb ik hem nog twee weken buut gegeven. Daarna ging hij gelukkig zo goed dat ik dat ook snel heb kunnen afbouwen. Tussendoor had ie nog de zoomies waardoor hij weer een paar dagen stijver liep. Hij was zo goed als van de buut af maar daarna heb ik hem nog een week metacam gegeven. En toen liep hij zo goed dat ik gestopt ben met de medicatie.

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:51

Ff kleine update
Afgelopen maandag me eigen hoefsmid gesproken of hij kon komen bekappen
Ivm ik het idee had dat i steeds meer op zijn hiel ging lopen eigen dierenarts geen tijd voorlopig
De eerste 3 a 4 weken vol
Dit duurde mij te lang en ben ik in overleg met een andere dierenarts bij hun hoefsmid geweest om hem te laten. Bekappen hij is vanmorgen bekapt
Hij vond zijn voetjes er eigenlijk niet hoefbevangen uit zien
Maar dit was geen garantie dat i het niet zou hebben
Nu twijfel ik er aan of ik hem toch niet ergens nog kan bij ondersteunen denk aan magnesium of toch wat anders te gaan geven kwa pijn medicatie
Wat zouden jullie doen evt tips

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:56

Wat vond hij er niet bevangen uit zien?

Aan Hans z'n voeten zie je ook niet veel. Z'n hoeven groeien niet bizar hard, hij heeft niet die knik en z'n witte lijn is ook maar iets verbreed. Maar toch wel degelijk kanteling in beide voeten.

Ik zou foto's laten maken. Eerst zeker weten of het bevangenheid is of niet.

Is je paard verder wel in goede conditie qua omvang? In sommige gevallen kan magnesium helpen. Maar als er geen tekort is dan zal het weinig doen is mijn ervaring. Ik ben zelf een voorstander van sober voeren, goede hoefzorg, medicatie en tijd.