Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:39

Een smid die mijn paard trapt, moet bij mij ook niet meer zijn.
Die zou van mij ook niet meer verder moeten werken aan mijn paard, vertrek maar en ik bel wel een ander.

MAAR. Ik presenteer mijn smid een opgevoed paard. Niet alleen de smid, maar ook de osteo, de DA, de zadelpasser, tandarts, ... Al die mensen die met/aan mijn paard moeten werken, krijgen een netjes opgevoed paard in handen.

Daar lijkt het bij jou mis te gaan. Ik heb je OP gelezen, en trok mijn wenkbrauw al op bij de reactie op het rammelende karretje. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat jouw paard (jong of oud, hengst of ruin of merrie) zulke basic en banale dingen kent vooraleer dat je iemand laat komen om aan/met je paard te werken, dat is wel zo fair en correct van jouw kant uit.

Natuurlijk, het zijn levende dieren. En een jonkie moet leren. Maar het is aan jou om hiermee om te gaan, en om je paard bepaalde dingen aan (of af!) te leren.

Ik heb een hang-paard bij de smid. Ze heeft artrose, dus heft haar voeten sowieso al niet graag op, en al helemaal niet lang of hoog. Mijn vaste smid heeft een ongeval gehad en is daardoor moeten stoppen als smid, echt super rot want die jongen ging zowat op zijn buik liggen om mijn paard te ontlasten.
De nieuwe smid kreeg dit van mij al aan de telefoon te horen --> "mijn paard heeft artrose, ik zie dus graag dat jij als smid iets meer moeite doet dan bij het gemiddelde paard. Als je dit niet ziet zitten, even goede vrienden maar dan moet ik iemand anders zoeken. En ze zal ook komen hangen om zichzelf te ontlasten. Ze is absoluut niet stout, zal niet bijten of trappen of wat dan ook, maar voetjes geven is voor haar lichamelijk ongemakkelijk en dat zal jij als smid helaas merken, als je hier geen zin in hebt mag dat, maar dan weet ik dat graag nu zodat we elkaars tijd niet hoeven te verspillen." En dan ben ik het type klant dat netjes cash betaalt en een drankje koud zet voor de smid. Iedereen blij op die manier.

Bij een eerste ervaring met iets is het natuurlijk moeilijker in te schatten hoe ze zullen reageren. Ik heb een super koel en braaf paard - en uitgerekend zij was de enige van stal die verdoving nodig had bij de tandarts omdat ze zich zenuwachtig maakte. Heel vreemd! Maar ik had de tandarts op voorhand wél laten weten dat dit de eerste keer was, en ik dus niet goed kon inschatten hoe ze zou reageren. Ze was braaf, maar maakte zich erg druk.

Maar een heleboel prikkels kun jij als eigenaar gewoon op voorhand al wegnemen door op te voeden. Zoals het rammelende karretje, daar zouden ze eigenlijk niet zo heel gek op mogen reageren. Ze mogen natuurlijk kijken en kunnen ook best even schrikken, maar dan zou het wel klaar mogen zijn.
Ik heb een paard dat veel dieren kent - zij keek vorige week niet op toen er alpaca's voorbij wandelden, en die kende ze volgens mij nog niet. Maar omdat ze geiten, ezels, koeien, ... kent, reageerde ze ook niet op een bende alpaca's, terwijl de andere paarden wél gek deden.

Zoek een andere smid, maar werkt zelf ook met je paard. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat een smid de neiging tot trappen niet krijgt, en dat doe je dus door hem/haar een opgevoed paard in handen te geven. Het zou de eerste smid niet zijn die werkonbekwaam geraakt doordat een paard niet gewoon normaal opgevoed is. Vergeet niet dat die paarden groot zijn en veel wegen, ook de jonkies. Helaas reageren sommige mensen daarop door letterlijk van zich af te trappen, iets waar ik geen fan van ben maar wat ik sommige situaties helaas wel begrijp. Jij kan voorkomen dat iemand jouw paard trapt door het dier correct op te voeden.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:05

Grotendeels mee eens. Behalve met het rammelende karretje. Mijn haflinger kan enorm over de zeik gaan van iets dat rammelt en hij niet kan zien of kan plaatsen of kan thuisbrengen. Het hoeft niet, maar het kan wel. Hij is echt doodsbraaf met bekappen. Maar ook hij heeft zijn gebruiksaanwijzing en daarom ben ik er altijd zelf bij.

Zo heb ik ook een keer een smid gehad die hem per sé binnen wilde bekappen. Mijn haflinger staat liever niet binnen, zeker niet zonder andere paarden in het zicht en kan daar echt van over de zeik gaan, dus ik had aangegeven dat ik er bij wilde zijn, zodat ik hem zelf vast kon houden. Deze smid bekapt altijd tussen 2 touwen en had daar veel paarden op stal om te doen.
Ik kwam voor de afgesproken tijd op stal en toen was hij al bekapt. Ik vond hem totaal over de zeik in de groep en kopschuw. Gevraagd wat er was gebeurd: hij was gaan hangen en dat had de smid wel even afgestraft met wat stompen op zijn hoofd. Ik was echt woest, want dat was precies de reden waarom ik er bij wilde zijn. De smid was overigens gewoon nog bezig met bekappen toen ik kwam, dus hij had prima eerst andere paarden kunnen doen. Het werk dat hij leverde was overigens nog slecht ook, hij heeft weken op eieren gelopen. En ik heb 4 weken een paard gehad dat schuw was met halster om doen. Deze smid is er uiteraard niet meer bij geweest en godzijdank kon de volgende hem gewoon bekappen, buiten op de poetsplaats, doodsbraaf.

Mijn haflinger is overigens 17 en 14 jaar bij mij, prima opgevoed en echt gewoon braaf. Maar geen fiets, het is en blijft een paard.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:32

Het is allemaal wel leuk hier te zeggen dat de paarden maar braaf aan de smid moeten gepresenteerd maar ja paarden worden niet “ bekap en beslag braaf “ geboren hè? Dus die vlieger gaat gewoon niet op. Een smid zal altijd een deel van zijn bestand aan jonge onervaren dieren hebben. Daar zal een smid mee moeten kunnen omgaan. Zeggen van ik doe alleen maar brave dieren ( ja ze zijn er echt !) is natuurlijk van zotte.
Een vakkundig opgeleid smid ( geen halfgare wildgroei) kan hier prima mee omgaan. Weet hoe het aan te vliegen. Weet welke risico’s hij loopt.

Het onredelijk bestraffen, schoppen en/0f slaan met gereedschap is een no go! Het geeft blijk van onmacht van de smid. Moet deze zich dan maar laten slaan of bijten? Nee, maar meerdere wegen leiden naar Rome. Er moet gekeken worden naar het individu. En als blijkt dat het aan de opvoeding schort ga in gesprek met de eigenaar en reageer het niet af op het dier.

In afgelopen 40 jaar hele goede en bar slechte hoefsmeden gezien. Hoefsmeden die de minste beweging van een paard bestraffen met een schop in de buik of juist die een paard dat staat te dribbelen, omhoog gaat of em tegen de muur drukt rustig door bekapt en het negeert. Een goed hoefsmid bestraft zelden hij neemt gewoon meer tijd voor de lastige gevallen.

NoGo

Berichten: 1901
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:09

Pareltjes niet met je eens, een paard word idd niet bekap en beslag braaf geboren, maar jij als eigenaar bent wel degene die je paard bekap en beslag klaar kan maken.
Het verbaasd mij echt elke keer weer wat mensen 'aanleveren' aan onopgevoede rotknollen en een smid moet dat maar even in zijn 'uurtje' oplossen en als het even kan met een snoepje en een aaitje.
Ajuu jongens je zorgt gewoon dat je paard opgevoed is, er is echt heel veel voorwerk wat je kan doen en met een beetje communicatie wederzijds met je smid kan een goede smid alles bekappen.

Ik word echt een beetje moe van de mensen die alles maar op de smeden gooien en zelf amper 10 seconden hun paard een voetje kunnen laten geven, maar vervolgens wel gaan lopen piepen dat hun smid zo slecht is omdat hij een knal uitdeelt tegen jou steigerende trappende puppypaard.
Zorg gewoon dat je, je voorwerk hebt gedaan, iedereen veilig en blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 19:08

LWDaisy schreef:
Een smid die mijn paard trapt, moet bij mij ook niet meer zijn.
Die zou van mij ook niet meer verder moeten werken aan mijn paard, vertrek maar en ik bel wel een ander.

MAAR. Ik presenteer mijn smid een opgevoed paard. Niet alleen de smid, maar ook de osteo, de DA, de zadelpasser, tandarts, ... Al die mensen die met/aan mijn paard moeten werken, krijgen een netjes opgevoed paard in handen.

Daar lijkt het bij jou mis te gaan. Ik heb je OP gelezen, en trok mijn wenkbrauw al op bij de reactie op het rammelende karretje. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat jouw paard (jong of oud, hengst of ruin of merrie) zulke basic en banale dingen kent vooraleer dat je iemand laat komen om aan/met je paard te werken, dat is wel zo fair en correct van jouw kant uit.

Natuurlijk, het zijn levende dieren. En een jonkie moet leren. Maar het is aan jou om hiermee om te gaan, en om je paard bepaalde dingen aan (of af!) te leren.

Ik heb een hang-paard bij de smid. Ze heeft artrose, dus heft haar voeten sowieso al niet graag op, en al helemaal niet lang of hoog. Mijn vaste smid heeft een ongeval gehad en is daardoor moeten stoppen als smid, echt super rot want die jongen ging zowat op zijn buik liggen om mijn paard te ontlasten.
De nieuwe smid kreeg dit van mij al aan de telefoon te horen --> "mijn paard heeft artrose, ik zie dus graag dat jij als smid iets meer moeite doet dan bij het gemiddelde paard. Als je dit niet ziet zitten, even goede vrienden maar dan moet ik iemand anders zoeken. En ze zal ook komen hangen om zichzelf te ontlasten. Ze is absoluut niet stout, zal niet bijten of trappen of wat dan ook, maar voetjes geven is voor haar lichamelijk ongemakkelijk en dat zal jij als smid helaas merken, als je hier geen zin in hebt mag dat, maar dan weet ik dat graag nu zodat we elkaars tijd niet hoeven te verspillen." En dan ben ik het type klant dat netjes cash betaalt en een drankje koud zet voor de smid. Iedereen blij op die manier.

Bij een eerste ervaring met iets is het natuurlijk moeilijker in te schatten hoe ze zullen reageren. Ik heb een super koel en braaf paard - en uitgerekend zij was de enige van stal die verdoving nodig had bij de tandarts omdat ze zich zenuwachtig maakte. Heel vreemd! Maar ik had de tandarts op voorhand wél laten weten dat dit de eerste keer was, en ik dus niet goed kon inschatten hoe ze zou reageren. Ze was braaf, maar maakte zich erg druk.

Maar een heleboel prikkels kun jij als eigenaar gewoon op voorhand al wegnemen door op te voeden. Zoals het rammelende karretje, daar zouden ze eigenlijk niet zo heel gek op mogen reageren. Ze mogen natuurlijk kijken en kunnen ook best even schrikken, maar dan zou het wel klaar mogen zijn.
Ik heb een paard dat veel dieren kent - zij keek vorige week niet op toen er alpaca's voorbij wandelden, en die kende ze volgens mij nog niet. Maar omdat ze geiten, ezels, koeien, ... kent, reageerde ze ook niet op een bende alpaca's, terwijl de andere paarden wél gek deden.

Zoek een andere smid, maar werkt zelf ook met je paard. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat een smid de neiging tot trappen niet krijgt, en dat doe je dus door hem/haar een opgevoed paard in handen te geven. Het zou de eerste smid niet zijn die werkonbekwaam geraakt doordat een paard niet gewoon normaal opgevoed is. Vergeet niet dat die paarden groot zijn en veel wegen, ook de jonkies. Helaas reageren sommige mensen daarop door letterlijk van zich af te trappen, iets waar ik geen fan van ben maar wat ik sommige situaties helaas wel begrijp. Jij kan voorkomen dat iemand jouw paard trapt door het dier correct op te voeden.


Helemaal mee eens.

Ik had ook een fantastische smid voor mijn 35 jarige paard. Die vond het ook lastig om haar hoef lang omhoog te houden. Dat wist hij en trok er tijd voor uit. Hij is met haar meegegroeid in de loop der jaren, ze was een hittepetit maar bij hem reuze braaf. En idd koffie met koek en in de zomer een verfrissend glas drinken stond altijd klaar.

Na een verhuizing heb ik een andere smid voor mijn 15 jarige gezocht, braaf bij de smid, maar heeft wat artrose en dat heb ik bij de nieuwe smid bekend gemaakt. De eerste keer ging dan ook prima, 2e keer kwam er een assistent mee met een kort lontje. Dat maakte mijn paard wat nerveus. Die vond het niet fijn dat de assistent aan zijn benen kwam, dus probeerde hij zijn been weg te trekken, omdat die te lang op de bok pijn doet(voorbeen) waardoor de assistent flipte. Wat ze toen allemaal hebben gedaan ben ik nog flabbergasted van en daar is een schop in de buik niks bij, lang verhaal kort, heb ze gezegd te vertrekken en niet terug te komen. Gelukkig wilde mijn oude smid een heel eind om, om zijn achterbeen nog te bekappen. Paard was alle vertrouwen kwijt, maar met mijn oude smid alle vertrouwen weer opgebouwd.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:10

NoGo schreef:
Pareltjes niet met je eens, een paard word idd niet bekap en beslag braaf geboren, maar jij als eigenaar bent wel degene die je paard bekap en beslag klaar kan maken.
Het verbaasd mij echt elke keer weer wat mensen 'aanleveren' aan onopgevoede rotknollen en een smid moet dat maar even in zijn 'uurtje' oplossen en als het even kan met een snoepje en een aaitje.
Ajuu jongens je zorgt gewoon dat je paard opgevoed is, er is echt heel veel voorwerk wat je kan doen en met een beetje communicatie wederzijds met je smid kan een goede smid alles bekappen.

Ik word echt een beetje moe van de mensen die alles maar op de smeden gooien en zelf amper 10 seconden hun paard een voetje kunnen laten geven, maar vervolgens wel gaan lopen piepen dat hun smid zo slecht is omdat hij een knal uitdeelt tegen jou steigerende trappende puppypaard.
Zorg gewoon dat je, je voorwerk hebt gedaan, iedereen veilig en blij!
precies! Komt bij het voor jezelf of voor evt verzorgers ook gewoon tijdens de dagelijkse omgang en verzorging een braaf paard moet zijn.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 00:59

Jullie hebben nooit gefokt? Veulens? Enters? Twenters? Jonge hengsten aan het puberen? Of hebben jullie allemaal “ wonderpaarden”. Of misschien kant en klaar braaf en afgericht gekocht? Want mensen zoals ik hebben ze moeten opvoeden zodat kopers er mee om kunnen gaan. En ik kan jullie verzekeren dat paarden niet “ smidklaar” geboren worden. Op een hele enkele super brave na dan. Dat vergt opvoeding, tijd en geduld. Maar dat is niet in enkele weken gebeurd voordat ze toe zijn aan de allereerste kapbeurt. Dus ja een smid moet ook om kunnen gaan met de dieren die het nog moeten leren.

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 01:11

Ik heb nooit wonderpaarden. Was het maar zo simpel :D ik voed ze allemaal zelf op.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 01:15

Avalanche schreef:
Ik heb nooit wonderpaarden. Was het maar zo simpel :D ik voed ze allemaal zelf op.


En tot die tijd laat je ze niet bekappen toch? Dat mag je een hoefsmid niet aandoen....

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 01:18

Nee uiteraard niet, dat snap jij O:)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 01:24

Pareltjes schreef:
Het is allemaal wel leuk hier te zeggen dat de paarden maar braaf aan de smid moeten gepresenteerd maar ja paarden worden niet “ bekap en beslag braaf “ geboren hè? Dus die vlieger gaat gewoon niet op.

Serieus? Hoe is dit het probleem van je smid? Voed je paard op voor de eerste bekapbeurt, écht niet moeilijk.
Of wees bereid de smid de extra tijd te betalen die het hem kost dat voor je te doen....
Ik bekap en besla onze eigen paarden overigens zelf. De meeste daarvan zijn óf zelf gefokt, óf als jaarling gekocht dat betekent hier in IJsland iha dat ze nog zo goed als onaangeraakt zijn.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 01:33

Kuggur schreef:
Pareltjes schreef:
Het is allemaal wel leuk hier te zeggen dat de paarden maar braaf aan de smid moeten gepresenteerd maar ja paarden worden niet “ bekap en beslag braaf “ geboren hè? Dus die vlieger gaat gewoon niet op.

Serieus? Hoe is dit het probleem van je smid? Voed je paard op voor de eerste bekapbeurt, écht niet moeilijk.
Of wees bereid de smid de extra tijd te betalen die het hem kost dat voor je te doen....
Ik bekap en besla onze eigen paarden overigens zelf. De meeste daarvan zijn óf zelf gefokt, óf als jaarling gekocht dat betekent hier in IJsland iha dat ze nog zo goed als onaangeraakt zijn.


Ik heb geen probleem met mijn hoefsmid hoor, noch mijn hoefsmid met mijn paarden. Maar heel veel mensen kennelijk wel en blijkbaar ligt het altijd aan de eigenaren van de paarden want die moeten ze opvoeden.?! Sorry maar sommige hoefsmeden zijn gewoon zeurkousen, hebben een kort lontje of verstaan zelfs hun vak ( dagcursusjes smeden ) niet. En dat zou allemaal aan de opvoeding en dus eigenaren liggen?

Als smid heb je met alle paarden te kunnen omgaan.Ja soms treffen ze rotzakken en soms treffen ze onopgevoede paarden of jonge angstige of gewoon brutale dieren. Comes with the job! Slechts een enkel paard is echt gevaarlijk die mogen ze van mij laten staan tot DA met de spuit er is. Maar kom zeg hoefsmeden zijn geen watjes toch zeker? Dierenartsen zeggen toch ook niet ik kom je paard pas behandelen als ie perfect opgevoed is...

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 02:01

Kuggur schreef:
Serieus? Hoe is dit het probleem van je smid? Voed je paard op voor de eerste bekapbeurt, écht niet moeilijk.

Hoe zie je dat voor je met een totaal onopgevoed paard van 8 dat binnen nu en 3 weken bekapt moet worden?

Daarmee leg ik niet alle verantwoordelijkheid bij de smid, maar ik informeer de smid wel.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 02:27

Avalanche schreef:
Kuggur schreef:
Serieus? Hoe is dit het probleem van je smid? Voed je paard op voor de eerste bekapbeurt, écht niet moeilijk.

Hoe zie je dat voor je met een totaal onopgevoed paard van 8 dat binnen nu en 3 weken bekapt moet worden?

Daarmee leg ik niet alle verantwoordelijkheid bij de smid, maar ik informeer de smid wel.

Haha, een "totaal onopgevoed" paard van ACHT dat binnen nu en 3 weken bekapt MOET worden?
Hoe ik dat voor me zie? Heel eenvoudig, dat mag je fijn zelf doen... _O-

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 08:05

Pareltjes schreef:
Jullie hebben nooit gefokt? Veulens? Enters? Twenters? Jonge hengsten aan het puberen? Of hebben jullie allemaal “
*Knip* leren.


5 jaar geleden een veulen gefokt.

Als de merrie bekapt werd kreeg veulen even een rasp over de hoefjes heen.

Veulen heeft bijna 2 jaar in de opfok gestaan,ik heb een opfok gezocht waar ze ook in de zomer uit de weides worden gehaald om te bekappen en inentingen etc te krijgen.
Ja dat was niet de goedkoopste opfok in die buurt maar wel 1 van de betere.

Paard is thuis gekomen en iedere week worden de hoeven uitgekrabt.
Regelmatig wordt er iets van grondwerk of schriktraining mee gedaan. Daarvoor hoeven ze echt niet onder het zadel te zijn.

Ze is absoluut geen dooie bij de smid maar het gebeurt wel veilig.

Maar je moet consequent zijn en blijven.

Dus ja het kan wel maar je moet er wel iets voor doen.

Zoals de ts overkomt in haar berichten, klinkt dit meer alsof de ts niet consequent is en nog niet weet te handelen als haar paardje vervelend is.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 08:46

Kuggur schreef:
Haha, een "totaal onopgevoed" paard van ACHT dat binnen nu en 3 weken bekapt MOET worden?
Hoe ik dat voor me zie? Heel eenvoudig, dat mag je fijn zelf doen... _O-


Tja je zal er maar een kopen die totaal niet opgevoed is, er zijn er genoeg. Je zal toch een keer moeten beginnen met bekappen of beslaan. Mijn hoefsmid draait zijn hand er niet voor om, doet ie er gewoon wat langer over. Omdat hij weet dat het volgende keer minder werk heeft en de keer erop ook weer. Die gaat echt niet tegen mij zeggen die laat ik staan...Gewoon old school hoefsmid geen zeurneus die alleen brave pownies bekapt. Hij is super handig weet hoe dit soort dieren aan te vliegen en alles zonder lomp te worden. Vloeken doet ie achteraf wel tijdens zn bakkie koffie.

Er is gewoon teveel wildgroei onder hoefsmeden. Men doet een 3 daags cursusje en “ we zijn smid”! Dan gaan ze de baan op en komen tot de conclusie dat het een mega zwaar vak is. Met zeurende eigenaren en moeilijke paarden. Van mij mag het oude systeem terug, geen vrij beroep en uitsluitend staatgediplomeerde. Zijn we verlost van heel veel rotte appels binnen het vak. Voor de paarden ook beter...

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 08:56

Mwah, ik weet niet of het een hele slechte ontwikkeling is dat hoefsmeden iets meer om hun eigen rug geven.

Mijn vader was toen hij met pensioen ging helemaal versleten (rug, heupen en knieën) omdat hij geen 'zeurneus' was.

Avalanche

Berichten: 16143
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:00

Kuggur schreef:
Haha, een "totaal onopgevoed" paard van ACHT dat binnen nu en 3 weken bekapt MOET worden?
Hoe ik dat voor me zie? Heel eenvoudig, dat mag je fijn zelf doen...

Ik heb soms paarden die weer opgevoed moeten worden. Het is niet mijn schuld dat ze zo bij mij binnen komen. Het is wél mijn verantwoordelijkheid als ze niet bekapt kunnen worden.
Deze paarden gaan overigens na een aantal maanden weer heel braaf weg.
Zou ik nu gewoon antwoord op de vraag mogen?

pateeke
Berichten: 2232
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:12

Tuurlijk moeten moeilijke, jonge,… paarden ook regelmatig naar de smid. En ik denk ook dat smeden niet bij het minste moeten zeggen dat ze het paard niet kunnen / willen bekappen. Maar eigenlijk heb ik dat ook nog nooit meegemaakt. Als smid heb je je te gedragen en dus niet zo’n uitspraken te doen als “ik ruk je kop eraf”.
Maar als eigenaar ben jij wel verantwoordelijk voor je paard. Stel, jouw paard schopt of steigert en de smid is langere tijd werkonbekwaam enz… dan ben jij daar als eigenaar wel verantwoordelijk voor want het is jouw paard en jij moet deze in alle omstandigheden onder controle kunnen houden.
Ik denk dus echt dat het van twee kanten moet komen. Als eigenaar doe je wat je kan om je paard te laten wennen aan vreemde geluiden, andere mensen, de handelingen die horen bij een kapbeurt etc en zou je de smid moeten informeren over hoe je paard is plus probeer je te voorkomen dat het emmertje van je paard overloopt. Als smid zou je inderdaad met verschillende paarden moeten kunnen omgaan, rekening houden met wat de eigenaar vertelt over zijn of haar paard en hoor je je te gedragen…

Als jongere is het goed om een volwassene met verstand van paarden in de buurt te hebben zodat deze ter hulp kan komen mocht dat nodig zijn, om het paard te kalmeren, bij zo’n situaties in gesprek te gaan met de smid en/of de smid weg te sturen

MyWishMax

Berichten: 25410
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:17

Maar volgens mij vergeten er heel veel dat dit hengstje al eens door deze hoefsmid gedaan is en daarvoor al gewoon regelmatig door een andere. Geen dier waar jaren niks mee gedaan is. Dus het excuus dat hij nog maar 2 is snap ik niet helemaal, hij is toch al langere tijd gewend hieraan.

Nee, de hoefsmid is zeker te ver gegaan met die schop in de maag. Dat is echt bot done op die manier. Maar ze mogen zeker wel corrigeren, helemaal als de eigenaar niks aan het ongewenste gedrag doet.

Ts zal ook gewoon moeten opvoeden. Zo over de zeik gaan van een karretje is niet handig, helemaal niet als ze daarin blijven hangen en je er niks aan doet of kan doen. Schrikken mag altijd, dat is een normale reactie, maar zo iver de zeik blijven niet. Juist bij een dier dat al veel in handen komt. Wij hebben echt veel verschillende dieren staan, van 0 tot bejaard. Die jonge dieren draaien allemaal normaal mee, wordt geen rekening gehouden dat een karretje eng kan zijn oid. En zelfs de brutaalste en bangste zijn met 2 jaar echt al heel braaf bij hoefsmid, want dat is al heel normaal. Eerlijk gezegd zijn de lastigste degene die nooit te horen hebben gekregen dat iets niet mag of waar er telkens een excuus gezocht werd waarom iets nog niet kon of goed ging ipv er aan werken. Een jong paard uit de opfok waar tijd niks mee gedaan is is toch heel wat anders dan. (En een slechte opfok in mijn ogen)

Ook bij een jong dier kan je gewoon aangeven wat niet mag en daarnaast vooral aangeven wat wel goed is. Een hoefsmid voelt veel eerder wanneer paard iets doet dan wanneer je aan de voorkant staat. Dus dat die ingrijpt snap ik ja. Helemaal als de eigenaar niks doet als er wel iets te zien is. Sterker nog, ik geef aan hoefsmid aan dat hij moet corrigeren ipv ik. Maar ik ben ook heel duidelijk in wat paard normaal gesproken kan en wat ik verwacht.

pateeke
Berichten: 2232
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:28

Ik denk dat dit topic nog maar weinig antwoord heeft gegeven op de oorspronkelijke vraag van TS, nl. wat zij kan doen om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen.

Dus TS als je nog meeleest:
- vraag hulp aan een volwassene om je paardje te laten wennen aan allerlei geluiden en handelingen. Iemand die jou en je paardje in het echt ziet, kan jullie goed begeleiden in het vooropstellen van de juiste doelen en toewerken naar die doelen, passend bij de leeftijd van je paardje.
- vraag hulp van een volwassene bij een bezoek van de dierenarts, hoefsmid, tandarts,... al is het maar om in te grijpen als deze zijn boekje te buiten gaat. Als 16-jarige is het nu eenmaal niet zo makkelijk om dan in te grijpen..
- deze ervaring was voor jullie beide geen fijne ervaring. Maar hoe moeilijk ook, probeer het achter je te laten, leuke dingen te doen met je paardje, werken aan jullie band en het onderlinge vertrouwen.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:28

Precies MWM.
TS heeft het dier al 2 jaar.
Hij komt niet groen uit de opfok.
Dus die vergelijkingen zijn niet relevant.
En op de vraag hebben jullie veulens gehad. Ja.
En met 2 gingen die normaal naar de smid. Hadden soms wat last van balans. Maar er werd niet getrapt of gesteigerd.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:40

Pareltjes schreef:
Jullie hebben nooit gefokt? Veulens? Enters? Twenters? Jonge hengsten aan het puberen? Of hebben jullie allemaal “ wonderpaarden”. Of misschien kant en klaar braaf en afgericht gekocht? Want mensen zoals ik hebben ze moeten opvoeden zodat kopers er mee om kunnen gaan. En ik kan jullie verzekeren dat paarden niet “ smidklaar” geboren worden. Op een hele enkele super brave na dan. Dat vergt opvoeding, tijd en geduld. Maar dat is niet in enkele weken gebeurd voordat ze toe zijn aan de allereerste kapbeurt. Dus ja een smid moet ook om kunnen gaan met de dieren die het nog moeten leren.

Ik fok ja, heb hier nu ook weer 1 hengstje van 4 weken oud staan die we dagelijks in de hand hebben en zijn hele lijfje aanraken plus zijn benen om zo te laten wennen aan aanraking. Dit doen we met al onze veulens. Ook worden ze al vroeg door de smid bekeken en evt geholpen als de stand van het voetje niet helemaal best is. Daarna gaan ze naar de opfok in een kudde in de Belgische Eifel waar ook elke 8 weken een smid komt.
Ze zijn dus braaf en al heel wat gewend eer ze 2 zijn. En zo hoort het ook want ook uit een opfok horen ze niet groen uit te komen. Daar gaan ze ook naar de smid Als het goed is

Anoniem

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:46

Hier ook van veulen af aan. Was met 2 jaar braaf bij de smid, misschien wat onbalans, maar verder niet. Ben sowieso voorstander van kleins af aan kennis laten maken met alles. Aanrakingen, spuitbussen, allerlei geluiden, landbouwvoertuigen, heb je later alleen maar profijt van.

meggiemeg

Berichten: 12243
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 09:51

Ik denk dat als we allemaal het werk van een hoefsmid een dag of wat gaan doen dat we er wel anders over na gaan denken en meer met het paard doen wat niet mee werkt om welke reden dan ook. Tuurlijk mag je van een smid iets verwachten, zeker als een paard bijvoorbeeld door artrose of een ander lichamelijk ongemak iets minder kan, maar als dat niet speelt is het toch wel een feit dat opvoeding om de hoek komt kijken, je kent als eigenaar tenslotte je paard toch het beste en kan daar goed op inspelen lijkt mij.