Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:46

Anoniempje22 schreef:
Ik denk dat ik niet goed begrepen word... De hoef is mooi en echt niet te lang, ik maakte me wat zorgen over de "scheur" die van het midden van de kroonrand verticaal naar beneden loopt.(De rest van de hoef is goed). De scheur is totaal niet diep, maar hij zit er wel en ik vroeg me af of ik daar iets mee moet. De hoef lijkt een beetje vervormd door de foto omdat ik de scheur zo goed mogelijk op de foto wilde zetten en dus denk ik de groothoek lens gebruikt. Ze loopt niet kreupel oid, is denk ik gebeurd na het balkjes lopen.

De scheur komt ergens door. Ik ga mee met de anderen, de hoef is lang voor een hoef die net bekapt is. Dat geeft zeker druk op de wand. Ik ben al 2,5 jaar bezig met onze pony om ditzelfde probleem goed te krijgen. Ik heb een super bekapper. Die hem een tijdje een keer in de vier weken bekapt heeft, nu is een keer in de 6 tot 7 weken voldoend. Het gaat nu goed. Ik zou een second opinion vragen aan een zeer goede en ervaren bekapper.

Je vraagt "Moet ik hier iets mee?" Het antwoord is: Ja.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 05-09-22 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:49

Anoniempje22 schreef:
[ [url=m/MgaLEw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/afongF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Duidelijk!
Er is zeker wat mis, het goede nieuws is dat je nu weet wat het medicijn gaat zijn: een gezonde hoefvorm. Gelukkig kun je daar met een goede bekappen/andere bekapper/smid naar toe werken. Ga in gesprek met je huidige smid, echter denk ik dat je beter een ander kan gaan zoeken.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:07

Afbeelding

Ik denk dat deze erger is dan de scheur waarvoor je je topic opende...

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:18

Little_Gift schreef:
[ [url=m/gXSk4t.png]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat deze erger is dan de scheur waarvoor je je topic opende...


Nou inderdaad, die had ik ook al gezien.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:32

Soms wordt de hoefrand bij de scheur aan de onderkant iets afgerond om de druk op de scheur te verminderen.Ook maken ze er wel eens een driehoekje in maar daarvan heb ik slechte resultaten gezien,nl. dat de scheur dan nog erger wordt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:48

Er is nog nooit een hoef zomaar gescheurd tot op het bot (ernstige ongelukken even buiten beschouwing gelaten)

Regelmatig bekappen en de scheur zal uitgroeien

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:19

Arabesk schreef:
Er is nog nooit een hoef zomaar gescheurd tot op het bot (ernstige ongelukken even buiten beschouwing gelaten)

Regelmatig bekappen en de scheur zal uitgroeien

Helaas bij een paard wat ik heb is dit niet het geval. Werd elke 5 weken bekapt. En net als de scheur eruit leek te komen scheurde die toch weer verder :(

Ben nu op zoek naar nieuwe smid omdat 2 paarden ook steeds gevoeliger worden op grind/bospaden en bekapper beweert dat dit niet door manier van bekappen kan komen. Idem voor de scheuren. Zoveel middeltjes geprobeerd tot vitaminekuren aan toe, hoeven nat houden etc... Niets helpt. Ben dus benieuwd of een andere smid/bekapper een ander oog gaat hebben hierop


Deze scheuren zijn er al een dik jaar tot anderhalf jaar helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hielen lijken lang maar ik werkelijk is dit niet zo. Afstand van de hoefballen tot de grond is erg klein.
Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:51

Art_Ificious schreef:
Arabesk schreef:
Er is nog nooit een hoef zomaar gescheurd tot op het bot (ernstige ongelukken even buiten beschouwing gelaten)

Regelmatig bekappen en de scheur zal uitgroeien

Helaas bij een paard wat ik heb is dit niet het geval. Werd elke 5 weken bekapt. En net als de scheur eruit leek te komen scheurde die toch weer verder :(

Ben nu op zoek naar nieuwe smid omdat 2 paarden ook steeds gevoeliger worden op grind/bospaden en bekapper beweert dat dit niet door manier van bekappen kan komen. Idem voor de scheuren. Zoveel middeltjes geprobeerd tot vitaminekuren aan toe, hoeven nat houden etc... Niets helpt. Ben dus benieuwd of een andere smid/bekapper een ander oog gaat hebben hierop


Deze scheuren zijn er al een dik jaar tot anderhalf jaar helaas.

[ [url=m/9sF2Fk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xJ85EA.jpg]Afbeelding[/url] ]
op deze foto zie je al duidelijke kwartierflare ...

[ [url=m/gk9kBW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ook hier, duidelijke kwartierflare, mag verder naar boven opgeraspt worden en deze zou ik om de 4 weken bekappen en een goede kwartierboog zetten.

De hielen lijken lang maar ik werkelijk is dit niet zo. Afstand van de hoefballen tot de grond is erg klein.
[ [url=m/ERsoyh.jpg]Afbeelding[/url] ]
De hielen mogen korter tot het breedste deel van de (schoongesneden!) straal. De linkerkant (mijn vieuw op de foto) is langer dan de rechterkant, de rechterkant is scheef afgesneden en zit je met een haakje op.)

[ [url=m/qUoOGb.jpg]Afbeelding[/url] ]Hier zie je duidelijk dat de hielen niet gelijk zijn ,links is een halve cm hoger dan rechts.
Echter zit de rechterhoefbal wel opgedrukt, dus ik gok dat dat de buitenkant is waar je ook die kwartierflare ziet, dus dat de ganse hoef nogal scheef is.


Deze zou ik liever eens zien direct na de bekapping, met een schoongemaakte zool en straal.
De hoefballen zijn behoorlijk samengeknepen en de witte lijn is vooral op de kwartieren verbreed.
Wel een mooie dikke straal en de hoef ziet er behoorlijk hard uit.

Hielen gelijk laten zetten, korter op die kwartieren (kwartierboog maar enkel bij een korte interval, bij een langere interval heeft het geen nut / tegengestelde werking) en mooier afronden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:04

Hoe oud is je paard? Bij 12 jaar of ouder zou ik m laten checken op PPID.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:45

Volgens mij is de goede of slechte aanleg van de hoeven ook wel iets dat aangeboren is.Sommige hebben gewoon hele goede voeten en andere niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:26

Arabesk schreef:
Hoe oud is je paard? Bij 12 jaar of ouder zou ik m laten checken op PPID.

20, en recent getest op PPID, test was negatief.

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:35

Ik ben geen expert, maar ik zou me hier geen zorgen over maken. Hier een oud paard met zo'n scheurtje. Is nog nooit een probleem geweest. Groeit er ook niet uit, maar wordt ook niet erger o.i.d. Een andere heb ik laatst extra laten controleren door een smid omdat die zo'n haarscheur aan de zijkant van de hoef heeft. Was ook niet zo spannend. Voor het oog niet mooi, maar is niet iets om je zorgen om te maken zei hij.

Wat ik wel fijn vindt ter indicatie is even kijken hoe diep het is. Bij ons verdwijnen de scheurtjes als je er een keer een vijl over haalt. Met andere woorden: ze zijn ontzettend oppervlakkig. Dan is er niks aan de hand. Als het heel diep is, is het een ander verhaal.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:19

@artificious
Het uiterlijk van de hoefwand doet vermoeden dat er vooral inwendig een probleem zit. Soms helpt het om een balancer met extra koper en zink te geven. Soms is het gewoon niet op te lossen. Het beste wat je kunt doen is de hoef regelmatig (laten) bijhouden en de bekap frequentie opvoeren.

De ringen in de hoef zijn een teken van ontstoken lamellen geweest. Het aantal centimeter tot de kroonrand is ongeveer het aantal maanden terug dat het speelde. De flare komt ook door ontstoken lamellen. Wellicht door het voorjaarsgras. Voor dit paard is het beter om pas na eind mei het gras op de gaan.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-09-22 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Moet ik hier iets mee (hoef ?scheur?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:22

Ik zou overleggen met de smid. Wellicht tijdelijk een zooltje zodat er meer demping is. Dan scheur uit laten groeien, daarna wellicht het ijzer weer verwijderen als je het wil.