Bewegings kreupelheid bij belasting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38443
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:57

Eerste 30 seconden gezien: heeft ze de knieschijf wel goed zitten?
Ga nog even verder kijken

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:11

Ik vind het lastig om te oordelen maar vond hem best wel behoorlijk kreupel. Volgens mij kan dit paard al heel veel opknappen van een correcte bekapping als ik dat zo zie.

Babootje

Berichten: 26443
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:12

Elisa2 schreef:
Ze knikt niet met het hoofd bij het neerzetten van een van de voorbenen, vandaar dat ik aan bewegingskreupelheid denk in combinatie met het wisselende beeld.

Dat zie ik wel, maar niet extreem.

Elisa2 schreef:
Ik denk zelf dat voor een gevolg is van achter. Maar goed, ik ben ook geen DA dus die kan daar hopelijk meer duidelijkheid over geven.

Dat kan heel goed zijn. En zoals hetwaszoiets ook zegt kan ook. Daarom laten onderzoeken dus. Ik ben ook bij SDMC inmiddels voor mijn paarden. Wel prijzig maar verder heel tevreden.

Elisa2 schreef:
Als ik haar nu een paar dagen laat staan is er weer weinig te zien, het wordt ook niet erger door beweging mits ze niet belast of rechtgericht wordt dus.
De hoeven zijn ook niet warm of kloppend..kan natuurlijk altijd maar imo past het niet helemaal in het beeld.

Pees kan ook nog. Tussenpees geeft vaak wel gevoeligheid maar vrij weinig zwelling of warmte.

Enfin, stof genoeg om DA onderzoek te laten doen, want dat er 'iets' aan de hand is, is wel zeker.
Tot die tijd zou ik gewoon blijven stappen aan de hand en in de paddock (als ze zich rustig gedraagt)

Hannanas
Berichten: 13033
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:24

Ik zie wel een paar keer een hoofdknik waarbij ze valt op links dus dat zou dan indiceren RV. Maar eigenlijk vind ik haar over het algemeen geheel een beetje vreemd lopen, kreupel maar ook een soort bodemvreemd met die voorbenen. Ik vind haar hele voetplaatsing meerdere keren apart.

Heb je meer filmpjes?

prompter

Berichten: 11262
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:39

Ja, ik vond de beenzetting van de voorbenen ook wat voorzichtig, alsof daar (ook?) een probleem zit. Heesch kan ik ook alleen maar aanbevelen :)

MyWishMax

Berichten: 25468
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:43

Heesch kan ik ook alleen maar aanbevelen idd. En zo prijzig vonden wij het nooit :=

Ik film ook altijd thuis even als ik erna toe gaan. Soms komt dat goed van pas en zijn ze altijd blij mee.

Shenavallie
Berichten: 11626
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:46

Elisa2 schreef:
Omdat dit een wat lastige casus is en ik me wil oriënteren wat de beste vervolgstap is om te maken vraag ik jullie expertise in.

Gaat om het volgende: pony die bewegings kreupel is/ wordt bij belasting in de draf. Wat te zien is, is dat het rechterachterbeen heel erg buiten de massa wordt geplaatst waardoor er voor (voorbenen)soms een hikje onstaat. Na belasting is de kreupelheid erger. Het lijkt rechtsachter ergens bovenin te zitten (rug, knie?) Rug is niet gevoelig. Zonder belasting is er niet veel aan te zien behalve dat met het opstarten soms rechtsom erg stijf is en korter in het begin wat beter wordt na een paar rondjes.

Met belasting houdt ze in en wil ze niet lopen. In stap niks te zien en is gewoon zuiver

Pony is verder blij, lijkt geen pijn te hebben. Bokt en scheurt als een blij ei door de wei.

Misschien zit het zelfs wel hoger, namelijk in de heup. Lijkt me toch handig als je dit laat nakijken door de VA. Stijfheid zonder belasting is ook al een teken dat het diertje ongemak ervaart. Voorlopig niet meer op rijden tot bekend is hoe of wat.

Shenavallie
Berichten: 11626
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:49

Heb een paar stukjes verder gelezen en ben blij dat je er wat aan laat doen. Het valt op dat ze naar buiten blijft kijken als ze op rechts loopt, alsof ze iets wil compenseren. In het algemeen (links en rechts) vind ik haar niet lekker lopen, het ziet er erg ongemakkelijk uit.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 17:07

Mee eens hoor, en het vreemde wisselende beeld ook wbt het voorbeen zie ik ook. Ik vind de voetplaatsing zelf ook meerdere keren vreemd. Ik zie soms een hoofdknik en dan weer niet.

Heb nog wel de filmpjes van de andere kant.

Pony wordt gewoon goed en regelmatig bekapt maar staat erg Frans voor wat helaas bij het ras hoort.
Het is een Hackney dus die lopen sowieso ook iets anders. Misschien wel handig om erbij te zetten.

Knie zit niet op slot maar of hij verder goed zit..goede vraag. Want zelf heb ik wel het idee dat het daar ergens vandaan komt.

https://youtube.com/shorts/hR5-2Xu4jZ4?feature=share

https://youtube.com/shorts/k9LXGJB65l0?feature=share
Filmpjes vanaf de andere kant van vanmorgen.

https://youtu.be/12sBNY81-uQ
Losloop filmpje van vorig jaar.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:32

Ik herken dat loopje wel enigzins van mijn vorige paard. Die had losse kniebanden. Hoe komt je paard uit de box? Die van mij kwam een poosje met een soort van hanetred uit zijn box. Nadat zijn kniebanden waren ingespoten liep hij een stuk beter.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 17:44

Goed om te horen dat je het herkent, ze komt eigenlijk gewoon goed uit de box en het is ook eigenlijk altijd gelijk rennen en bokken in de paddock. Maar toch zou het mij ook niet verbazen als het iets met de knie/ knieband is.

imaudy
Berichten: 5087
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 07:48

Ik vind haar rechtsachter het duidelijkst niet goed lopen, zowel links als rechtom. Heb het idee bij de voorhoeven dat ze heel even wacht met neerzetten, beetje terugkomen in de beweging. Dat zie ik bij beide voorbenen, denk dat dat haar manier van lopen is. Hoeven lijken wat veschillend achter. Ik zeg rechtsachter niet goed.

Lukasje
Berichten: 11347
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 08:29

Ik vond het moeilijk kijken op het filmpje … Ze loopt erg ongemakkelijk. Of het enkel uit achter komt, zou ik niet durven zeggen. Mss de hals?
Ik zou naar het SMDC gaan bij Frans van Toor.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 09:29

Mijn paard heeft een forse overbelasting gehad van de knieband, ik heb echt tijden zitten kijken. Maar kon nooit goed bepalen waar de kreupelheid nu echt precies zat, dierenarts ook niet, hele been uitverdoofd tot we bij de knie waren, lange procedure dus. Voor mij voelde het met rijden alsof er een slag in haar wiel zat, als ik ging lichtrijden op het andere been, was het beduidend beter. Doorzitten voelde afwijkend, maar niet stokkreupel ofzo.
Misschien dat je wat hebt aan mijn omschrijving zo.
We hebben haar laten diagnoseren en behandelen in Emmeloord met IRAP en laser thuis, was nog wel een traject, met stappen op het harde en intervallen draf en galop opbouwen. Maar loopt weer als een trein gelukkig. Zonder behandeling hersteld het ook wel, zolang er geen belasting is, maar duurt uiteraard langer.

Saaams

Berichten: 13295
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 09:40

Elisa2 schreef:
Ja kan, hoewel de galop wel goed is..beide kanten. Bij SI problemen zitten ze vaak overkruist.


Ik wil me verder niet uiten over de kreupelheid van je paard. Enorm vervelend! Hoop dat je gauw de oorzaak vind.

Maar ik wil dit wel echt even de wereld uit hebben.

Een SI probleem is tegenwoordig echt vaker niet dan wel herkenbaar aan de galop.

Ik heb er eentje staan met SI artrose. Kan als de beste galopperen. Die was juist slecht in draf, in mijn geval op rechtsachter en miste enorme go naar voren. Echt een handrem.

Secundair daaraan kwam toen ook de knie (beide achterbenen). Ze hebben elkaar gecompenseerd.
Maar nooit overkruist, bunny hop of gestaakt in de galop.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 09:44

imaudy schreef:
Ik vind haar rechtsachter het duidelijkst niet goed lopen, zowel links als rechtom. Heb het idee bij de voorhoeven dat ze heel even wacht met neerzetten, beetje terugkomen in de beweging. Dat zie ik bij beide voorbenen, denk dat dat haar manier van lopen is. Hoeven lijken wat veschillend achter. Ik zeg rechtsachter niet goed.


Ja dat is ook mijn idee, ook omdat het gisteren even heel duidelijk te zien was rechtsom toen ze wat spanning kreeg aan de longe en meer door wilde gaan lopen. Nu is het irl natuurlijk sowieso makkelijker te zien.

Sanet, zeker dankjewel.
Was er bij jouw paard verder ook niks te zien?
Hier is het enige waar ze wat reactie lijkt te geven bij de knie rechtsachter bij aanraking maar er is niks te zien.

Zelf denk ik dat de halshouding een gevolg is van het ontlasten van iets, maar goed. Ik ben geen DA dus hopelijk komt de DA daar achter.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 09:45

Saaams schreef:
Elisa2 schreef:
Ja kan, hoewel de galop wel goed is..beide kanten. Bij SI problemen zitten ze vaak overkruist.


Ik wil me verder niet uiten over de kreupelheid van je paard. Enorm vervelend! Hoop dat je gauw de oorzaak vind.

Maar ik wil dit wel echt even de wereld uit hebben.

Een SI probleem is tegenwoordig echt vaker niet dan wel herkenbaar aan de galop.

Ik heb er eentje staan met SI artrose. Kan als de beste galopperen. Die was juist slecht in draf, in mijn geval op rechtsachter en miste enorme go naar voren. Echt een handrem.

Secundair daaraan kwam toen ook de knie (beide achterbenen). Ze hebben elkaar gecompenseerd.
Maar nooit overkruist, bunny hop of gestaakt in de galop.


Ah oke, dankjewel.
Dat is goed om te weten, de knie raakte zeker overbelast door de SI artrose en andere beweging die daar uit kwam?

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 09:52

Elisa2 schreef:
Sanet, zeker dankjewel.
Was er bij jouw paard verder ook niks te zien?
Hier is het enige waar ze wat reactie lijkt te geven bij de knie rechtsachter bij aanraking maar er is niks te zien.

Nee, niets te zien, op de echo wel duidelijk gevuld de knie, maar op het blote oog niets daarvan zichtbaar. Ze was iets gevoeliger op die knie dan de andere. Maar bij de knie zie je ook al dicht bij haar uier en daar mag niemand aankomen :Y)
Ik heb zelf ook nog thermografie gedaan (althans gewoon met een hitte camera gekeken) maar dan was de goede knie warmer dan de slechte knie, dus met die info kun je ook precies niets.
Ik ben me wel een hartverzakking geschrokken van de röntgenfoto van de knie, ik wist echt niet dat dat er zo uitzag, ik dacht: dat is allemaal stuk. Maaaaar blijkbaar hoort dat er zo uit te zien :D

Pijnstillers deden voor mijn paard overigens helemaal niets, bleef net zo lopen. Dus toen toch maar naar de kliniek. Monsteren, buigproeven, uitverdoven, röntgenfoto’s, echo van de knie (ze vergelijken links en rechts ook).

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 09:58

Haha ja gelukkig weten de DA's heel goed hoe de gewrichten er uit horen te zien op de rontgenfoto's. Maar goed om te weten dat er op het blote oog ook niets zichtbaar was bij die van jou.

Had jouw paard er dan geen pijn aan dat de pijnstillers niets deden?

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 10:36

Ik durf niet te zeggen waarom de pijnstillers niets deden.. maar ik heb haar een week op de metacam gehad, maar ze was nog net zo onregelmatig toen. Dus opgeladen en naar de kliniek.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 11:10

Nouja misschien als iets er al langer zit dat het paard al zo gewend is om te compenseren oid.

MyWishMax

Berichten: 25468
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:15

Het is soms ook heel lastig. Mijn vorige heb ik pijnstilling gegeven en de ene keer maakte het geen verschil (want achteraf zat er actieve blessure die op de zenuwen drukte ) later nog eens moeten geven toen zeker weten de actieve blessure weg was en gaf het een beter resultaat. Maar ook een stukje aangeleerd gedrag / manier van lopen waar we doorheen moesten.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:28

Soms zit vocht ook gewoon mechanisch in de weg, zelfs al zou het geen pijn doen

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:23

Nadat ze de eerste dag niet goed ging, heb ik haar eerst een week op rust gezet, toen is de smid geweest, niets gevonden, toen op pijnstillers… na die week pijnstillers dus een afspraak gemaakt met de kliniek (mijn DA wilde wel komen, maar hij zei dat ik beter gelijk naar de kliniek kon vanwege geen duidelijke oorzaak en betere kwaliteit rontgen daar enzo).
Geen idee natuurlijk of ze er mogelijk al langer last van had, maar niet liet zien. Ik had daarvoor nog nooit een kreupel paard gehad en dus ook niet die knie laten echo-en.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:37

Die pony is gewoon helemaal niet goed. Ik denk vanuit de hals. Er is ook niet duidelijk te zeggen aan welk been het is want het wisselt en het camera standpunt is niet echt handig.

Wat opvalt is dat ze linksachter veel weker gekoot is dan de rechtsachter en bij het filmpje rechtsom zie je een standafwijking van het linkerachterbeen want daar wordt de voet helemaal naar buiten gedraaid.

Succes met de speurtocht maar een foto van de hals/rug lijkt mij prio 1.