Bewegings kreupelheid bij belasting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fokker321
Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:23

janderegelaa schreef:
Die pony is gewoon helemaal niet goed. Ik denk vanuit de hals. Er is ook niet duidelijk te zeggen aan welk been het is want het wisselt en het camera standpunt is niet echt handig.

Wat opvalt is dat ze linksachter veel weker gekoot is dan de rechtsachter en bij het filmpje rechtsom zie je een standafwijking van het linkerachterbeen want daar wordt de voet helemaal naar buiten gedraaid.

Succes met de speurtocht maar een foto van de hals/rug lijkt mij prio 1.


+ vooraan ook standafwijkingen. Je ziet duidelijk rechtsvooraan Franse stand + knie in beweging naar binnen.

Ik zou beginnen met de pony eens helemaal op RX te zetten en van daaruit verder te kijken.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 10:32

Ik denk dat het beeld vertekent want achter is ze links niet weker gekoot dan rechts en ook geen standsafwijking te zien op iets bodemwijd achter. Voor is ze wel heel erg Frans, wat dus bij het ras schijnt te horen.

De rug zat ik zelf ook aan te denken, vanwege de belasting en kreupelheid na de belasting. Dus voor nu staat voor mij rechtsachter en de rug als eerste, maar ik ga zien wat de DA zegt. Bedankt voor het meedenken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:51

Hij draait zijn linkerhoef bijna 45 graden naar buiten. Ik snap wel dat hij dan last krijgt van zijn rechterachterbeen. En de manier hoe hij rechtsom met bijna een knik in zijn hals zijn hoofd naar links houdt is ook aandacht waard denk ik.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 10:55

Ja ik denk dat dat compensatie is voor het ea, maar goed..we gaan het zien. Dat mag de DA uitzoeken, ik hoop dat ik volgende week nog terecht kan.

Hannanas
Berichten: 13033
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:45

Ik denk niet dat dit in een been zit of als oorzaak een hoef heeft. Het is zo’n algemeen raar beeld van het hele lijf en de beenzetting dat er iets moet zijn wat het hele lijf beïnvloed. Zenuwen? Ruggenmerg? Ergens hoog in nek een afwijking? Of iets met alle hoeven (of in ieder geval twee a drie). Spierziekte?

In ieder geval genoeg zorgen om deze knappe pony, hopelijk vinden jullie snel wat er speelt.

Koekie73

Berichten: 2694
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:13

Hoi Elisa, dat ziet er idd niet goed uit. Knappe pony, trouwens. Ik denk ook dat de knik in de hals echt compensatie is. Klinkt als een goed idee om te beginnen bij RA en eens kijken hoe de kliniek er over denkt.
Waar staat de pony? SMDC is super en als je meer in het oosten zit kan ik Den Ham aanraden en dan naar Sjoerd Frietman gaan.

MyWishMax

Berichten: 25465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:18

Eerlijk gezegd geef ik bij smdc niks aan over waar te beginnen. Ja, bij duidelijk bult op pees oid wel. Maar bij vage klachten ga je gewoon het klinische deel bekijken, eventueel met filmpjes erbij van thuis en laat ik de da beslissen wat hij het beste beginpunt vind. Paard waarmee ik ooit bij mijn da daar terecht kwam had beeld dat rechtsachter leek. Maar de da dacht juist aan halsproblemen en rechtsachter als gevolg daarvan na het klinische gedeelte. Had hij helemaal gelijk in. En omdat ze dat gedeelte filmen kon bij volgende afspraak ook meteen vergeleken worden hoe het beeld beide keren was. Zelfs jaar later toen we weer dezelfde problemen hadden en andere da niet wilde behandelen konden zij gewoon terug kijken en zien dat het precies hetzelfde beeld was klinisch al.

Het is als leek gewoon heel moeilijk om te zeggen waar vage problemen vandaan komen. Het kan van alles zijn. Hals, rug, benen. Of van alles tegelijk, maar 1 van die problemen als 1e blessure en de rest compensatie

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 13:30

Ik heb zelf ook niet het idee dat het in een been zit (afgezien van de knie), gisteren ook weer helemaal blij in de wei..bokken en rennen en niks meer aan te zien. Ze lijkt geen pijn te hebben, mits niet belast.

Daarom hoop ik eigenlijk ook dat er op de kliniek wat te zien is, want onbelast is er dus eigenlijk weinig tot niks te zien. Maar goed, ik heb de filmpjes en ga er vanuit dat de DA met het verhaal erbij daar ook wel raad mee weet.

SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:53

Saaams schreef:
Elisa2 schreef:
Ja kan, hoewel de galop wel goed is..beide kanten. Bij SI problemen zitten ze vaak overkruist.


Ik wil me verder niet uiten over de kreupelheid van je paard. Enorm vervelend! Hoop dat je gauw de oorzaak vind.

Maar ik wil dit wel echt even de wereld uit hebben.

Een SI probleem is tegenwoordig echt vaker niet dan wel herkenbaar aan de galop.

Ik heb er eentje staan met SI artrose. Kan als de beste galopperen. Die was juist slecht in draf, in mijn geval op rechtsachter en miste enorme go naar voren. Echt een handrem.

Secundair daaraan kwam toen ook de knie (beide achterbenen). Ze hebben elkaar gecompenseerd.
Maar nooit overkruist, bunny hop of gestaakt in de galop.


Saams je bent me voor..
mijn vorige paard had zware artrose aan het SI gewricht en z’n beste gang was de galop.

Mijn huidige paard is in dat gebied wat geïrriteerd en heeft de meeste moeite in galop.

Heesch is als kliniek een goede optie Elisa. Een echo van dat gebied zal duidelijkheid geven.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:58

Zo las ik ergens in een eerdere reactie bij spat liever galopperen dan draven terwijl ik er juist achter kwam dat er iets mis was bij mijn vorige paard omdat ze steeds uit de galop viel. Zij bleek spat aan beide spronggewrichten te hebben. Ze liep niet kreupel, ook voor die tijd niet, alleen later wat korter.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 16:55

Even een kleine update, maar pony loopt al sinds dinsdag weer helemaal rad. Niks meer aan te zien..probleem lijkt echt te zitten in de belasting en het rechtrichten..of beide. Nu een paar keer gelongeerd en niks meer te zien/ aan de hand. Uiteraard doe ik wel voorzichtig.

Volgende week gaan we naar de kliniek, ik hoop alleen dat we het probleem boven water krijgen met dit beeld.

MyWishMax

Berichten: 25465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 17:27

Je kan maandag even bellen om te overleggen wat zij willen, omdat er nu niks te zien is?

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 17:50

Dat is wel een goed idee, eigenlijk zou ze haast gereden moeten worden daar voor een goed beeld.

MyWishMax

Berichten: 25465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:15

Dat heb ik idd een keer moeten doen. Gaat tegen alles in, maar de combinatie van rust en adrenaline zorgde ervoor dat ze bijna niks zagen en het dus niet erg vonden. Thuis met iets meer belasting als alleen aan de hand stappen zorgde voor echt duidelijk beeld en door hem dus door te rijden kwam het ook naar boven op de kliniek. Wel heel ander verhaal natuurlijk, maar even overleggen is beter dan nog een keer terug moeten.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:15

Elisa2 schreef:
Dat is wel een goed idee, eigenlijk zou ze haast gereden moeten worden daar voor een goed beeld.

Kan dat niet dan? Veel klinieken hebben inmiddels gewoon een rijbak daarvoor en is het heel normaal je ook rijdt voor de diagnose.

Babootje

Berichten: 26442
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 18:34

Spenk schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is wel een goed idee, eigenlijk zou ze haast gereden moeten worden daar voor een goed beeld.

Kan dat niet dan? Veel klinieken hebben inmiddels gewoon een rijbak daarvoor en is het heel normaal je ook rijdt voor de diagnose.


Hebben zij idd ook. Ik zou zeker zadel en toebehoren meenemen. En… als wij niets zien betekent dat niet dat zij niets zien. ;)

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 10:58

Ik kan zelf niet meer rijden en heb een gebrek aan een goede ruiter dus dat maakt het lastig...

Ik zat er wel aan te denken om het zadel en hoofdstel mee te nemen, maar zonder ruiter wordt het lastig natuurlijk. Het is ook nog een C pony dus niet iedereen past er op qua lengte/ gewicht en ook pas 5 keer iemand opgezeten. Wel super braaf en goudeerlijk.

Denk dat ik inderdaad maandag even het beste kan bellen voor overleg wat wijsheid is.

Koekie73

Berichten: 2694
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:32

Zou wel ideaal zijn als je de DA mee kunt laten kijken met iemand er op. Kan degene die er die paar keer op heeft gezeten niet mee? Heb je er wel filmpjes van?

Overigens ben ik het helemaal met Babootje eens; het betekent niet dat een goede DA nu niets ziet, onbelast.
Sinds de kreupelheden van Quint begin ik er ook een getraind oog voor te krijgen dus zo'n frisse blik van de DA is sowieso een goed idee.

Ik duim nog even verder!

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 15:10

Ja ik ben het ook eens met Babootje hoor, een goede DA en kreupelheidsonderzoek/ buigproeven daar zou wellicht ook wel wat uit moeten komen.

Degene die er nu een paar keer op heeft gezeten is vrij druk met de hele dag paarden rijden en ik zou het natuurlijk kunnen vragen maar denk dat het lastig in te plannen is, ook omdat het veel tijd kost.
Ik heb geen filmpjes van dat ze kreupel loopt als er iemand op zit.

Gisteren heb ik heel lichtjes aan de dubbele longe gewerkt, net even los laten lopen en dan is ze in het begin rechtsom wel wat stijver, heel minimaal en na een paar rondjes over maar ik zie het wel. Dat heb ik even gefilmd.
https://www.youtube.com/watch?v=vTaHN3Huim0

Als ze los is zie je er niks meer van:
https://youtu.be/ZeuEYa1qM5M

Krijg steeds meer het idee dat er iets bovenin iets niet lekker moet zitten qua rug/ bekken/ buiging. Maar waar ze alleen last van heeft bij belasting of rechtrichten want zo los loopt ze ook zo te bokken en rennen door de wei, en ze wil graag mee om wat te doen, wil graag lopen.

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:22

Ik zou ook denken dat er iets bovenin niet lekker zat, schoft of rug ofzo. Hij steekt zijn hals ook zo naar voren en liever naar de grond dan vanuit de schoft omhoog.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bewegings kreupelheid bij belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 15:24

Ja ze heeft ook een wat weke en holle rug, dat zie ik ook wel in de beweging. Hopelijk geen KS.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:25

Ik vind haar hals houding zo opvallend, maar ook in het laatste filmpje waar jij bij zegt dat je er los niks aan ziet, zie ik wel onregelmatigheid/tact fouten. Ik zou het advies van iemand hier boven aannemen en maandag inderdaad even bellen naar de kliniek wat wijsheid het is met betrekking tot belasting in de dagen tot het kliniek bezoek. Hopelijk valt het allemaal mee! Het lijkt een hele leuke en nuchtere pony.

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:26

Elisa2 schreef:
Ja ze heeft ook een wat weke en holle rug, dat zie ik ook wel in de beweging. Hopelijk geen KS.


Nou degene die ik gezien heb met KS gaf niet deze symptomen maar je weet het niet natuurlijk. Ik zou het zeker even laten uitzoeken.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 15:38

Degene die ik gekend heb ook niet, dat was meer vluchten ohz met heel veel spanning in het lijf. Maar ja, ik weet het gewoon niet.

Ik zie wel wat tactfouten als ze net door een plas gaat of van galop naar draf, schrikt oid maar dat zie ik niet als onregelmatig. Imo is ze veel te handig met die benen om onregelmatig te zijn..dan zou ze continu bijv. overkruist zitten en dat doet ze niet, ze hersteld zelf steeds goed. Alleen de rechter bochten daar vind ik haar te stijf in en echt niet willen buigen in het lijf. Het is een hartstikke leuke pony dus ik hoop ook dat het mee valt/ goed behandelbaar is.

Trouwens, niet vergeten dat het een hackney is he..die lopen sowieso wat meer met de hals er op en de rug weg..ik heb er al meer een dressuurpony van gemaakt haha.

Even ter vergelijking:
https://www.youtube.com/watch?v=frmTgZI6OVk

Avalanche

Berichten: 16236
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:27

Charmander schreef:
Ik vind haar hals houding zo opvallend, maar ook in het laatste filmpje waar jij bij zegt dat je er los niks aan ziet, zie ik wel onregelmatigheid/tact fouten. Ik zou het advies van iemand hier boven aannemen en maandag inderdaad even bellen naar de kliniek wat wijsheid het is met betrekking tot belasting in de dagen tot het kliniek bezoek. Hopelijk valt het allemaal mee! Het lijkt een hele leuke en nuchtere pony.

Hele leuke pony idd. Lijkt wel alsof ze de hals wel wil laten vallen maar niet durft.....