Lage hoefschoenen voor gevoelige kootholtes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Lage hoefschoenen voor gevoelige kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 11:13

Voor mijn merrie met babyhuid ben ik op zoek naar hoefschoenen die laag om de hoef vallen. Geen hele constructie in de kootholte dus.
Met zo'n enorm aanbod aan hoefschoenen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Voor de ervaringsdeskundige dan maar...wat zijn fijne laag vallende hoefschoenen voor gevoelige paarden?

criollo_yess

Berichten: 1083
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Lage hoefschoenen voor gevoelige kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:53

De Flexboots kun je het bandje eventueel in de laagste stand doen. Bovendien is het materiaal zeer flexibel en zit er ook nog een gaiter tussen. Bij Equine Fusion is de rand steviger, maar bij de "slim" maten lager in de kootholte dan bij de reguliere maten. Moet de slim maat natuurlijk wel om de hoef passen. Bij Scootboots is de rand bij de kootholte ook vrij stug, maar wel laag. Andere merken heb ik geen ervaring mee.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:54

Ik heb zelf goede ervaringen met de flexboots. De kootholte is hierbij omsloten door zacht materiaal (neopreen) en het zit niet strak tegen de huid aan.

Eva1975
Berichten: 516
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Lage hoefschoenen voor gevoelige kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:04

Rennegade

capopjekop

Berichten: 30669
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Lage hoefschoenen voor gevoelige kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:07

Zijn de hoefschoenen om mee te rijden?

FleurSandro

Berichten: 1806
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Lage hoefschoenen voor gevoelige kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:36

Scootboots, als de hiel niet te hoog is is dat een goede optie.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 12:48

De hoefschoenen zijn inderdaad om (tijdelijk) mee te rijden. Mijn paard is van de ijzers gegaan en wordt nu natuurlijk bekapt. Om de overgang wat makkelijker te maken wil ik hoefschoenen. We mennen ook en mer hoefschoenen kan ik tzt ook weer over straat.

Molfre

Berichten: 2644
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Lage hoefschoenen voor gevoelige kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:57

Ik denk dat je nooit helemaal af komt van iets in de kootholte, dat is namelijk eigenlijk de enige plek waar je je hoefschoen kunt verankeren. Tenzij je natuurlijk voor iets gaat dat je moet plakken, zoals plakbeslag, renegade glue on, Easy Boot glue on, Scoot Skins glue on, et cetera.

Ik ben zelf heel erg blij met mijn Equine Fusions. Ze zluiten aan de voor en zijkant. In de kootholte zit, vrij hoog, een zacht kussen van neopreen.

Gaat het juist om het luchten, dan kan je bijvoorbeeld scoot boots gebruiken, die hebben een soort T constructie om de hoefballen heen, door de kootholte.

Houd er wel rekening mee dat niet elke schoen voor elke hoef geschikt is. Een heleboel hangt af van de rondheid/ovaalheid van de hoef, hoe hoog de hoefwand is en wat de hoek van de hoefwand naar de grond is.

rien10
Berichten: 14744
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Lage hoefschoenen voor gevoelige kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:36

Ik meen dat er een soort sokken bestaan voor dit doel.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Lage hoefschoenen voor gevoelige kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:39

Ik zou Equischoen benaderen en daar je vraag stellen. Zij geeft graag advies en daar kun je schoenen huren om uit te proberen.

marga1
Berichten: 906
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:56

Scoot boot zit niet in de kootholte maar alleen om de ballen van de hoef en dan een strap om de voorkant van de koot.

Ik heb deze en ze gaan zeker 2 jaar mee ik men met mijn shetten redelijk fanatiek.

Kijk op HoofWear.com hier kan je ook een passer vinden bij jou in de buurt. Er is best veel keus tegewoordig.

Soura

Berichten: 19
Geregistreerd: 14-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:58

Ik heb een hoefschoenenpasser op bezoek gehad (Jantina van Hoofboot) en kwam bij de Scootboot uit. Mijn pony heeft erg onhandige voeten qua vorm en vormveradering tussen twee bekapbeurten, maar deze passen gedurende de gehele periode tussen twee bekapbeurten, met wat kleine aanpassingen zoals inserts net na bekappen, zonder problemen. Geen schuurplekkenn(zelfs niet op ritten van >30 kilometer op warme dagen en soms in het mulle zand), geen gedraai van de schoen om de hoef. Ik rijd voornamelijk in draf en galop, dus de schoenen en de hoeven krijgen het zwaar te verduren qua schuren. Maar goed, elke hoef is anders. De twee andere ponies in dezelfde passessie kregen twee totaal andere merken aangemeten. Zo precies komt het blijkbaar met hoefschoenen. Ik kan je Jantina aanraden. Het enige wat ik op haar aan te merken had, was dat ze de paarden niet liet draven/galopperen om te zien hoe de schoenen het hielden tijdens de passessie

Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Lage hoefschoenen voor gevoelige kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:00

Gewoon een passer erbij halen, zelfs mijn Engels volbloed met papieren huidje (en oude littekens in de kootholte) krijgt geen schuurplekken van haar goed passende schoenen