Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:31

Ik vind het een beetje kort door de bocht van bokkig. Ik denk niet dat je alles kunt zien aan de hand van een paar foto's. En ook denk ik dat Victory-boy alles wat op internet en in boeken te vinden is over hoefbevangenheid heeft gelezen.

Bij Indiana werden ijzers met lipjes aan de voorkant ook afgeraden, maar als dit paard het er goed op doet moet je je daar niet door van de wijs laten brengen.

Ik denk dat we als eigenaren van de dieren goed moeten meedenken en ook naar onze intuitie moeten luisteren.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:34

Nog vergeten: Indiana heeft denk ik wel 2 maanden phenylbutazone gezeten en 2 maanden acetylsalicylzuur. Allebei heb ik heel langzaam afgebouwd.
En dat is heel erg goed gegaan. Succes!

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 16:15

@romeorowan en bokkig: Ik heb idd heel veel gelezen over hoefbevangenheid en er zijn zoveel verschillende meningen en methodes dat je er niet uitkomt. Iedereen vindt zijn/haar methode de enigste juiste, dus welke methode ik ook kies....er is altijd iemand die het vreselijk fout vindt. Ik probeer het zo goed als mogelijk te doen, maar moest toch een keer een beslissing nemen. Hem zo laten staan werkte iig zeker niet.

@ bokkig: Victor staat nu vanaf 23 december op deze ijzers en hij loopt hartstikke goed. Toegegeven....hij staat nog steeds op iets pijnstillers, maar die ben ik aan het afbouwen. Ongeveer 3,5 jaar geleden moest hij ook op ijzers na de hoefbevangenheid en ook toen werkte het goed. Ik ben zeker geen voorstander van ijzers en wil hem er ook weer zo snel mogelijk vanaf hebben, maar voorlopig gaat het goed.

Ik heb met de hoefsmid overlegd en ook over het NH-bekappen gesproken. Hij heeft toen uitgelegd waarom hij dit deed en waarom Vick niet zonder ijzers kon (let wel...op dit moment!!!) en dat klonk allemaal heel aannemelijk. Ik ben ook geen expert, dus zolang Vick het hierop goed doet laat ik hem erop staan. Mijn intuitie is meestal goed en die laat nogsteeds een alarmbelletje rinkelen bij het NH-bekappen. Ik weet niet precies waarom, sta verder helemaal achter het NH, mits goed uitgevoerd, maar het NH-bekappen vertrouw ik niet zo. Waarschijnlijk omdat er een heleboel NH-bekappers rondlopen die 2 paarden hebben bekapt en zich gelijk een ervaren hoefsmid noemen. Die wil ik gewoon niet bij m'n pony hebben, mijn pony is geen proefkonijn! Ik weet ook dat er (helaas) veel traditionele smeden rondlopen die de boel verprutsen, dus gok ik maar op de ervaren smeden die goed bekend staan en die veel tevreden klanten hebben. De tijd zal leren of ik goed gegokt heb.

@ jacqueline: Hartstikke fijn om te horen dat het weer goed gaat met je pony! Houden zo!

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:04

Victory-Boy schreef:
@romeorowan en bokkig: Ik heb idd heel veel gelezen over hoefbevangenheid en er zijn zoveel verschillende meningen en methodes dat je er niet uitkomt. Iedereen vindt zijn/haar methode de enigste juiste, dus welke methode ik ook kies....er is altijd iemand die het vreselijk fout vindt. Ik probeer het zo goed als mogelijk te doen, maar moest toch een keer een beslissing nemen. Hem zo laten staan werkte iig zeker niet.

@ bokkig: Victor staat nu vanaf 23 december op deze ijzers en hij loopt hartstikke goed. Toegegeven....hij staat nog steeds op iets pijnstillers, maar die ben ik aan het afbouwen. Ongeveer 3,5 jaar geleden moest hij ook op ijzers na de hoefbevangenheid en ook toen werkte het goed. Ik ben zeker geen voorstander van ijzers en wil hem er ook weer zo snel mogelijk vanaf hebben, maar voorlopig gaat het goed.

Ik heb met de hoefsmid overlegd en ook over het NH-bekappen gesproken. Hij heeft toen uitgelegd waarom hij dit deed en waarom Vick niet zonder ijzers kon (let wel...op dit moment!!!) en dat klonk allemaal heel aannemelijk. Ik ben ook geen expert, dus zolang Vick het hierop goed doet laat ik hem erop staan. Mijn intuitie is meestal goed en die laat nogsteeds een alarmbelletje rinkelen bij het NH-bekappen. Ik weet niet precies waarom, sta verder helemaal achter het NH, mits goed uitgevoerd, maar het NH-bekappen vertrouw ik niet zo. Waarschijnlijk omdat er een heleboel NH-bekappers rondlopen die 2 paarden hebben bekapt en zich gelijk een ervaren hoefsmid noemen. Die wil ik gewoon niet bij m'n pony hebben, mijn pony is geen proefkonijn! Ik weet ook dat er (helaas) veel traditionele smeden rondlopen die de boel verprutsen, dus gok ik maar op de ervaren smeden die goed bekend staan en die veel tevreden klanten hebben. De tijd zal leren of ik goed gegokt heb.



Ja, het klinkt allemaal heel aannemelijk, wat smeden en zelfs dierenartsen je vertellen over hoefbevangenheid en hoefkatrol enzo.
Het is geen discussie die ik met je wil aan gaan, daar heb ik helemaal geen zin in. Dit is mijn laatste berichtje, mocht je met me willen overleggen dan kun je altijd een pb sturen.
Ik wilde je alleen maar laten weten, mede omdat je denkt dat je paard een derde keer niet zal overleven, dat er een oplossing is.
Of je die oplossing aan wilt nemen moet je zelf weten. Het vraagt veel inzicht in hoe een paardenvoet werkt en moed om tegen heersende opvattingen in te gaan.
Het is ook niet alleen een andere manier van bekappen, maar een aanpassing van de leefwijze en voedering van je paard. Maar dat schreef ik al eerder.

Kijk bv. eens op deze site. Amerikanen zijn enorm veel verder dan wij. WWW.HealthyHoof.Com
Ik wens je veel wijsheid en inzicht en jouw paard een lang leven met gezonde hoeven.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:43

Met onze pony gaat het helaas toch niet zo goed als dat het leek in de eerste instantie .
Vanmorgen de smid gehad en de DA en besloten om zijn teen open te snijden, zodat de ontsteking weg kan.....
zijn hoeven zijn van af de kroonrand tot de teen weggevijlt en je ziet nu de ontstekking zitten....het is echt hartverscheurend .
We hebben nu ook andere medicijnen gekregen....acetylsalicylzuur ...
We hopen echt dat het morgen wat beter met hem zal gaan.
Onze smid wil hem nu nog niet op ijzers zetten omdat het waarschijnlijk nog geen effect heeft.....hij heeft heel verkeerd gereageert op het schoentje.
Morgenochtend komt de smid weer.
We gaan er alles aan proberen te doen maar we laten hem zekers niet nog weken met de pijn staan die hij nu heeft, want dan moeten we eerlijk blijven tegenover hem

Hoe geven jullie eigenlijk de pijnstiller?

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:59

Lieve Jacqueline, misschien wordt het zo langzamerhand tijd om de strijd op te geven?
Je paard is nu al voor de zoveelste keer bevangen, en elke keer wordt ie gevoeliger voor een volgende keer.
Een paard die met elke pas die hij zet verzengende pijn heeft, dat is toch geen dierwaardig bestaan.
Misschien komt het wel helemaal goed, als je maar maanden door gaat, maar wat is dat waard voor zo'n paard? Om eerst maanden lang met pijn te staan? En misschien een half jaartje goed te lopen en dan weer bevangen te raken?
Het is hartstikke moeilijk om 'stop, genoeg nu' te zeggen, omdat elke dag dat je door gaat je hoopt dat het ietsje beter gaat, en omdat je nu al zolang bezig bent dat je de strijd niet wil verliezen.
Maar tegelijkertijd staat er een levend wezen met 24 uur per dag nagenoeg ondraaglijke pijnen. En dood is niet zielig, niet voor je paard. Pijn is veel erger, vooral als het einde van het lijden niet in zicht is.
Sterkte, en wat je ook doet, succes!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:26

Oh Jacqueline, wat erg voor je en voor je paard. Bij Ponto heb ik ook van zulke pijnstillers gehad. Het heette Ascal 600 en dat kun je gewoon bij de apotheek halen. Wordt ook door Utrecht voorgeschreven. Ik moest mijn pony de eerste week 3 zakjes geven en later 2 zakjes per dag. Ik loste het op in water en dan deed ik het in een injectiespuit (zonder naald) En dan spoot in het gewoon in zijn mond zodat ik zeker weet dat hij het gehad had.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:24

Jacquelien, wat afschuwelijk voor je. Ik ken jou en je paard niet, maar als ik dit lees voel ik de wanhoop die ik deze zomer ook heb meegemaakt. Ik moest ook acetylsalycilzuur geven, 2 maal daags een theelepeltje. Dit is voor de bloedverdunning, als pijnstilling heb ik in het begin metacam gehad en daarna phenylbutazone (bute). Schijnt ook hoefbevangenheid in de hand te kunnen werken, maar je moet wat.
Nu de druk van de hoef af is, hoe is het nu met de pijn? Heb je de indruk dat dat wat beter is of niet?

Heel veel succes!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:01

Hier even een kleine update.

@Knavia we gaan zekers niet te lang met hem door, we blijven het zekers eerlijk houden, maar zolang de DA en hoefsmid het niet opgeven willen we eigenlijk ook nog niet.....

Hij heeft vandaag echt veel gelegen en vanmorgen hebben de smid en mijn man hem samen overeind geholpen....hij moest even een paar passen lopen.......en wat ze zagen was toch wel een stuk beter dan gisteren.....hij had weer een redelijk snelle pas...het is natuurlijk nog stram en stijf...maar hij kwam weer van de plaats.
Mijn man heeft op de man afgevraagt aan de smid of het niet hopeloos was want dan stoppen we ermee.
De smid heeft verzekerd dat het zeker nog goed gaat komen (als je hem vanmorgen zag geloof je het niet).
Vanmiddag toen we kwam lag hij weer....smid gebeld of het kwaad kon en die zei dat hij wel even lekker mocht bijkomen....hij heeft gisteren echt onwijs veel voor de kiezen gekregen...hij is geent, gechipt en dan ook nog dat geduvel aan zijn hoeven
Toen we 2 uur later weer kwam lag hij daar nog, weer in de benen geholpen en hem laten lopen.......en hij liep.....hij heeft vanaf dan gestaan en gegeten zekers een uur...toen zijn we weggegaan.
Vanavond in het donker weer wezen kijken en eerst zagen we hem niet maar ineens zagen we hem staan.....HIJ STOND
En hij begon langzaam te lopen.........dat heeft hij dagen niet gedaan!!!
Hopelijk zet de genezing nu door.
Morgenochtend komt de smid weer en bekijkt het allemaal weer.
Ik begin weer een klein beetje te hopen en te geloven toen ik hem vanavond zag lopen.

Romeorowan ik heb sinds vanmiddag zeker het idee dat de pijn minder aan het worden is .
Ik kan alleen maar hopen dat dat ook idd het geval is.
Wij moeten hem trouwens maar 1 keer per dag pijnstiller geven.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:05

spoed vraagje!!!

Wij moeten dus die medicijnen geven maar beginnen te vrezen dat de assistent van de DA een rekenfoutje heeft gemaakt
Zij heeft voorgeschreven dat hij de eerste dag 6250mg moest krijgen en vandaag 2500mg.
Wij aan het rekenen geslagen en dachten in de eerste instantie dat het dus 6.2 gram en 2.5 gram moest zijn.
Toch voor de zekerheid terug gebeld naar de DA waar we te horen kregen dat het 62 gram en 25 gram moest zijn.
Maar nu lees ik hierboven over 2 theelepels, terwijl 62 gram dus echt een halve beker is......

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:20

Dat lijkt me wel een beetje veel. Maar daar zul je toch echt je dierenarts voor moeten bellen. Bij Ponto had ik zakjes met poeder, dat was erg makkelijk en loste ook erg goed op.
Fijn dat het weer wat beter gaat met je paard.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:27

De assistent heeft zich waarschijnlijk een 0 vergist....en nu heeft hij een veeeeeeeeeeeel te hoge dosis gekregen, misschien is hij wel gewoon de hele dag van de wereld geweest van die pijnstiller ....we gaan morgen meteen bellen want dit is wel een grove fout

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:19

@ jacqueline: Ik ben een tijdje offline geweest vanwege werk enz. en ik schrok me rot van je berichtjes! Het is vreselijk om je pony zo te zien lijden, ik weet precies hoe je je voelt...je wilt niet te snel opgeven maar ook niet te lang doorgaan.

Hoe gaat het nu met je pony? Hoe ver zijn z'n hoefbeentjes eigenlijk gekanteld? Elke keer als hij bevangen raakt zal het hoefbeentje een stukje verder kantelen en mogelijk ook zakken. En juist dat zakken schijnt zo erg te zijn.

Victor heeft nooit zoveel gelegen, ook niet de eerste keer toen hij veel meer pijn leek te hebben. Ook bij hem is toen (een gedeelte van) z'n teen eraf gehaald (Huskamp), maar hij moest toen ongeveer 6 weken met z'n hoeven in het gips.
Ik gaf de pijnstillers altijd in een stukje appel vermengd met suiker of stroop, anders vrat hij het echt niet. In water vermengen kon bij deze pijnstillers niet, lost niet op.

Ik hoop echt dat het goed komt met je pony! Waarschijnlijk is hij idd een tijdje van de kaart geweest door een te hoge dosis pijnstillers.
Victor loopt nu "al" 2 dagen zonder pijnstillers en hij loopt nog steeds goed. Hopelijk blijft dat zo!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:55

Wat fijn dat Victor het zo goed doet zonder pijnstillers....echt super.
Ik ben er vast van overtuigd dat het dan nu wel goed blijft gaan, zoalng hij niet meer bevangen raakt.

Onze pony heeft dus idd een veeeel te hoge dosering gehad.
Hij is dus idd van de wereld geweest.
Hij moest 1 theelepel en hij heeft een halve plastic beker gekregen.
Ben echt zoooooo blij met dit topic anders was ik er niet achter te gekomen.
De DA vond het een zeer grove fout van de assistent .
Maar had ik het hier niet gelezen dan hadden we die hoeveel heid gewoon doorgevoerd en dan was de kans op een maagbloeding zeer groot geworden!!

Vandaag gaat het redelijk met hem.
HIj begint in ieder geval weer uitzichzelf naar het hooi te lopen en dat is op zich al een heel goed teken.
Volgens de hoefsmid moet het ook even wat tijd hebben wil je echt duidelijk verbetering zien.

Mocht de verbetering doorzetten (waar onze smid en DA van overtuigd zijn) dan word er gekeken of hij op speciaal beslag moet.
Het is echt een beetje heen en weer geslinger....het ene moment gaat het heel goed terwijl als je een uur later bv komt dat het lijkt alsof je weer bij het begin bent.
Ik word een beetje gek van de onzekerheid...maar we klampen ons maar vast aan wat de smid en DA zeggen.

Na hoeveel tijd begon Victor weer echt een beetje redelijk te lopen?

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Kanteling van hoefbeentje bij hoefbevangenheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:56

Die onzekerheid is idd het ergste!

Victor liep eigenlijk gelijk na de pijnstillers van Klijndijk weer goed. Metacam en Quadrisol (van m'n eigen DA) hielpen niet, maar Equipalazone dus wel. En na de ijzers liep hij helemaal goed.
De dagen voordat hij naar Klijndijk ging, liep hij echt beroerd. Eigenlijk wilde hij helemaal niet lopen, maar hij moest toch z'n box uit tijdens het uitmesten. In de bak (nat zand) liep hij heel af en toe een beetje, maar meestal stond hij gewoon stil. Dat was echt een vreselijk onzekere tijd.

Geef je pony maar een dikke knuffel van mij!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:03

Het gaat een klein beetje vooruit met hem, hij wil weer lopen dat betekend dat de medicijnen aanslaan....hij loopt nog moeizaam maar volgens de DA was het al een goed teken dat hij uberhaupt weer liep.
Vanmiddag krijgen we een second opinion van een andere arts.
Ik houd jullie wel op de hoogte.

P.s ik zag dat ik niet verteld had dat hij ondertussen op een ander medicijn staat