een zachte straal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

een zachte straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 00:38

ik heb hier een paard staan met een een zachte straal.
we hebben van de dierenarts al verschillende middeltjes gehad maar die helpen allemaal niet zo goed meer.

nu hebben we paars spul.

maar ik doe de hoeven elke dag uitspuiten en schoonmaken met een harde borstel en soda en dat 2 x in de week ook het paarse spul erop.
dat gaat ook goed op 3 van zijn benen ( 2 helemaal en 1 gaat het steeds beter mee)

maar dan blijf er alsnog die ene linker voorvoet waar het niet op pakken wil

heeft er iemand nog tips?


Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: een zachte straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:40

staat je paard op natte gebieden? want chris heeft ook vreselijk zachte hoeven + straal als ze op een natte weide of dergelijke staat.

Maarja verder weet ik er niet veel vanaf dus aan mij heb je niet veel

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: een zachte straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 00:43

laartjuh schreef:
staat je paard op natte gebieden? want chris heeft ook vreselijk zachte hoeven + straal als ze op een natte weide of dergelijke staat.

Maarja verder weet ik er niet veel vanaf dus aan mij heb je niet veel


nwwj hij staat redelijk droog
alleen dan nu in de bak ( waar een grote plas in ligt) maat daarna maak de hoeven goed schoon. en zijn stal mest ik iedere dag en laat het dan drogen (als ik er de tijd voor heb)
maar jah toch bedankt voor het reageren

kus

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: een zachte straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:48

Een zachte straal is niet erg. Je hoeft niets te doen. Een stinkende straal dan moet je bedacht zijn op rotstraal. Info over wat je dan moet doen, zul je wel hier en daar kunnen vinden.

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: een zachte straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 00:52

opala schreef:
Een zachte straal is niet erg. Je hoeft niets te doen. Een stinkende straal dan moet je bedacht zijn op rotstraal. Info over wat je dan moet doen, zul je wel hier en daar kunnen vinden.


stinken deed die eerst ook hel erg maar nu niet mer zo heel erg.\
en inderdaad hij heeft rotsstraal enb hebben allerlie midedelen van de da gehad maar die helpen niet.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: een zachte straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 01:02

Rotstraal schijnt vlgs sommige theorieën zowel uit- als inwending niet te bestrijden te zijn. Zorg dus dat de weerstand van je paard goed op peil is. Geef een stalpaard een droge stalbodem. Sluit de straal zeker niet af met allerlei middeltjes. Geef je paard zo veel mogelijk beweging en haal je paard liefst zo veel mogelijk uit stal. Alle narigheid uit een lichaam kan alleen maar weggevoerd worden door doorbloeding van alle weefsels, doorbloeding krijg je voor elkaar door het paard bewegingsvrijheid te geven.

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: een zachte straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 01:10

opala schreef:
Rotstraal schijnt vlgs sommige theorieën zowel uit- als inwending niet te bestrijden te zijn. Zorg dus dat de weerstand van je paard goed op peil is. Geef een stalpaard een droge stalbodem. Sluit de straal zeker niet af met allerlei middeltjes. Geef je paard zo veel mogelijk beweging en haal je paard liefst zo veel mogelijk uit stal. Alle narigheid uit een lichaam kan alleen maar weggevoerd worden door doorbloeding van alle weefsels, doorbloeding krijg je voor elkaar door het paard bewegingsvrijheid te geven.


die tip heb ik nog nooit van iemand gekregen.
wel dat ze droog moeten staan enzo maar niet die van veel beweging en die is seker de moeite waard

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 11:10

ik ga in iedergeval die 1ne tip proberen. maar heeft er iemand nog andere tips

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:18

Voor het gebruiken van soda is een hoefzak een idee, hebben ze bij Divoza en bij de Paardendrogist.
En het gewoon consequent bij houden, je doet het nu zeker goed

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:47

Mijn vz heeft ook last van een zachte straal, en hij maakt ook elke dag een zooi van zn stal.. elke dag helemaal schoonmaken en viezigheid eruit, ff late drogen en dan schoon stro in de stal..
oe hij er elke dag toch zo'n zooi van maakt
Misschien werkt het wel om de hoeven in te vetten, want vet stoot water af.. of heb ik dat mis?? Ik hoop ook'ns gehoord dat de hoeven teren ook heel goed werkt.

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:58

Miirthe schreef:
Voor het gebruiken van soda is een hoefzak een idee, hebben ze bij Divoza en bij de Paardendrogist.
En het gewoon consequent bij houden, je doet het nu zeker goed

`bedankt

maar van een hoefzak heb ik nog nooit gehoort wat is dat?
kus

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 18:01

Misz_J schreef:
Mijn vz heeft ook last van een zachte straal, en hij maakt ook elke dag een zooi van zn stal.. elke dag helemaal schoonmaken en viezigheid eruit, ff late drogen en dan schoon stro in de stal..
oe hij er elke dag toch zo'n zooi van maakt
Misschien werkt het wel om de hoeven in te vetten, want vet stoot water af.. of heb ik dat mis?? Ik hoop ook'ns gehoord dat de hoeven teren ook heel goed werkt.


bedankt voor de tip

maar voor zover ik weet kan je de straal niet inveten of wel?
en de hoef zelf is hard genoeg. en dat teer hebben we al een paar keer geprobeert. dan gaat het even goed maar daarna niet meer

kus

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:39

Ik zou de straal absoluut niet invetten of insmeren met teer. De bacterie die de rotstraal mede veroorzaakt heeft geen zuurstof nodig. Wanneer je de hoeven schoonspuit en ze vervolgens insmeert met teer of vet dan sluit je de bacterie in en wordt het een ideale broei- en broedplaats. Dit is wat ik van mijn vorige hoefsmid te horen heb gekregen.

Het is inderdaad het belangrijkste om je paard op een schone en droge bodem te stallen. Heb ik ook wel eens problemen mee hoor, gezien mijn ruin heel veel vieze dagen heeft!

En is het ook niet zo dat het zoute zeewater ook reinigt? Misschien woon je in de buurt van de zee en kun je af en toe eens door het water stappen.

Ik ontsmet de stralen van mijn paard met betadine en wanneer de stralen schoongespoeld en droog zijn doe ik er wat hoef en zool op, dat paarse spul. Mijn paard krijgt vaak 'last' van zijn stralen wanneer het weer tijd is om bekapt te worden.

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:09

Yenneke schreef:
Ik zou de straal absoluut niet invetten of insmeren met teer. De bacterie die de rotstraal mede veroorzaakt heeft geen zuurstof nodig. Wanneer je de hoeven schoonspuit en ze vervolgens insmeert met teer of vet dan sluit je de bacterie in en wordt het een ideale broei- en broedplaats. Dit is wat ik van mijn vorige hoefsmid te horen heb gekregen.

Het is inderdaad het belangrijkste om je paard op een schone en droge bodem te stallen. Heb ik ook wel eens problemen mee hoor, gezien mijn ruin heel veel vieze dagen heeft!

En is het ook niet zo dat het zoute zeewater ook reinigt? Misschien woon je in de buurt van de zee en kun je af en toe eens door het water stappen.


Ik ontsmet de stralen van mijn paard met betadine en wanneer de stralen schoongespoeld en droog zijn doe ik er wat hoef en zool op, dat paarse spul. Mijn paard krijgt vaak 'last' van zijn stralen wanneer het weer tijd is om bekapt te worden.




dat je had dan afsluit dat idee kreeg ik ook. en jah hij heeft er eigenlijk
altijd wel last van. en inderdaad volgens mij reinigt zeewater ook heel goed. Ik ontsmet de stralen van mijn paard met soda( want de eigenaar vindt betadine te duur de soda moet ik ook zelf kopen) en wanneer de stralen schoongespoeld en droog zijn doe ik er wat hoef en zool op,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:45

Dan vraag ik mij af wat de eigenaar belangrijker vind, gezonde stralen en hoeven of een goed gevulde portemonnaie. Paardrijden en paarden houden is een dure hobby en dat is van te voren al bekend.

Ik koop altijd betadine scrub. Dat zit in een wat grotere fles met pompje.
Ik spoel eerst zijn hoeven schoon en dan pomp ik wat betadine in de straalgroeve. Dat verdeel ik een beetje met mijn vinger en laat het even intrekken. Daarna spoel ik ze weer schoon.
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe duur het is. Je kunt het ook gewoon bij de drogist/apotheek halen.
Ik weet wel dat ik er altijd aardig lang mee doe.

Succes!

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:38

Yenneke schreef:
Dan vraag ik mij af wat de eigenaar belangrijker vind, gezonde stralen en hoeven of een goed gevulde portemonnaie. Paardrijden en paarden houden is een dure hobby en dat is van te voren al bekend.

Ik koop altijd betadine scrub. Dat zit in een wat grotere fles met pompje.
Ik spoel eerst zijn hoeven schoon en dan pomp ik wat betadine in de straalgroeve. Dat verdeel ik een beetje met mijn vinger en laat het even intrekken. Daarna spoel ik ze weer schoon.
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe duur het is. Je kunt het ook gewoon bij de drogist/apotheek halen.
Ik weet wel dat ik er altijd aardig lang mee doe.

Succes!


de eigenaar denkt dat dit beter is dus jah ik weet het ook niet.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: een zachte straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:42

kimmie16 schreef:
opala schreef:
Rotstraal schijnt vlgs sommige theorieën zowel uit- als inwending niet te bestrijden te zijn. Zorg dus dat de weerstand van je paard goed op peil is. Geef een stalpaard een droge stalbodem. Sluit de straal zeker niet af met allerlei middeltjes. Geef je paard zo veel mogelijk beweging en haal je paard liefst zo veel mogelijk uit stal. Alle narigheid uit een lichaam kan alleen maar weggevoerd worden door doorbloeding van alle weefsels, doorbloeding krijg je voor elkaar door het paard bewegingsvrijheid te geven.


die tip heb ik nog nooit van iemand gekregen.
wel dat ze droog moeten staan enzo maar niet die van veel beweging en die is seker de moeite waard


Het is al opgeschreven ,anders had ik het gedaan!
Paard fris houden ,dus veel uitdaging geven ,zo min mogelijk aan stress blootstellen, zo veel mogelijk (vrije) beweging en smeer geen middeltjes op de straal, daarmee doe je erger maken in veel gevallen.

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:54

bedankt

simone1
Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:49

de beste tip die ik recent van mijn dierenarts kreeg voor mijn paarden met zachte stralen en scheuren tot in de hoefballen: insmeren met tandpasta! Werkt als een trein en niet duur! ik borstel de stralen eerst schoon met een tandenborstel en daarna borstel ik de tandpasta erin. 1 week lang dagelijks, daarna om de dag, vervolgens goed in de gaten houden.

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 15:14

nog nooit van gehoort maar ik kan het proberen

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:35

Beweging (doorbloeding) en een schone stal, dat is echt een beginvereiste.

Verder de eerste week de stralen met betadine schrup schoon schrobben (ik gebruik altijd het borsteltje aan de achterkant van de hoevekrabber), droog maken en dan Hipposol (bij de agradi vandaan) of Dryfeet (van Cavalor) er op spuiten. Na die week hoef je het niet meer met betadine te doen, maar gewoon schoon borstelen en het spul er op doen.

Tegenwoordig doe ik dat spul er alleen op als de hoefsmid net is geweest en de stralen zijn bijgesneden. Dan kunnen ze er weer een hele tijd tegenaan.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:31

Bij alleen een zachte straal zou ik zeker niet met nog meer water of biotex of wat ook aan de slag gaan. Dat verweekt alleen maar meer. En zolang het niet stinkt of er geen troep uit komt is er niets aan de hand. Hoeven schoonhouden dmv uitborstelen en veel op harde weg laten stappen/draven.