hoefje iets naast hoefijzertje, kan 't kwaad ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

hoefje iets naast hoefijzertje, kan 't kwaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:58

Mijn pony heeft 6 weken geleden voor 't eerst hoefijzertjes gekregen ( alleen voor). Inmiddels komt aan de rechterkant haar hoefje iets buiten het ijzertje...dus aan de zijkant bedoel ik. Kan het kwaad? Over 12 dagen komt de hoefsmid. Het gaat maar om een paar millimeter. Kan ik nog gewoon rijden of zou ze hier last van kunnen hebben ?

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 00:53

Wrom heeft je pony ijzertjes ging het niet goed zonder? Dan moet je het toch bij de tradionele bekapping zoeken lees meer op xxxx
Succes
MVG Milena
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-04-06 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:03

Je kunt gewoon rijden hoor, het kan geen kwaad.

En de opmerking over natuurlijk bekappen doet hier geloof ik niet ter zake....

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:27

Tuurlijk wel dan hoef jeje paard niet eens te beslaan heb je die kopzorgen ook niet

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:57

@CooLLady: Ijzers zijn soms heel belangrijk.
Wat te denken aan wedstrijden op gras. Ik zou nóót zonder proppen gaan rijden i.v.m. uitglijden. Door een ijzer kunnen beenstanden verandert worden en na bepaalde ziektes aan de benen heeft een ijzer een groot nut.

Maar even terugkomen op de vraag van de TS.
Je kunt er gewoon mee rijden. Als je pony er wél last van krijgt (al is die kans heel klein) kun je wat rustiger aan doen en de hoefsmid bellen.

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 09:01

bedankt voor jullie reacties...en ja het was op advies van de fysiotherapeute dat ze voor hoefijzertjes kreeg vanwege gevoelige zooltjes.De hoefsmid mag ze er de volgende keer weer onderuit halen.

Needje

Berichten: 19208
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:05

Als de hoeven over de ijzers komen dan zou ik toch een afspraak maken met de hoefsmit. Als je er nl te lang mee doorrijdt kunnen de hoeven gaan scheuren.

Waarom wordt er bij elk "ijzerprobleem" gelijk weer gepiept over natuurlijk bekappen?! Lijkt wel een sekte.

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:25

@ Sizz Je kan prima op gras maar pas na een tijdje dat je paard zo bekapt is,de zooltjes trekken zich dan hol en dan worden de hoefjes net zuignappen dat is het effekt(na 5 maanden natuurlijke bekapping) wat ik nu zie bij mijn paard dus geen slippertjes meer op het gras:-)IJzers hebben op dat moment ff nut bij paarden met langdurige hoefziekte zorgt het er alleen maar voor dat het erger word naarmate de bloeddoorstroom verhinderd wordt in het been en de kwaliteit van de hoef:-(slechter wordt..over veranderen van beenstanden maar te zwijgen(heb een pony met xbenen nou laat lekker zo verandering zorgt alleen maar voor meer belasting van de gewrichten)
@Needje We zijn geen sekte verdiep je miss s in het NB dan weet je miss wrom wij bezorgd zijn om de paardjes met hoefproblemen niks rottigs mee bedoeld hoor:-)

Tieme
Berichten: 4964
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: hoefje iets naast hoefijzertje, kan 't kwaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:25

Als ze iets naast het ijzer komen is het niet zo erg. maar je moet wel uitkijken dat het niet gaat scheuren. het kan zijn dat de ijzertjes iets te krap waren. als het verder gaat dan kunnen de hoeven wel gaan scheuren.

@CooLLady:Dat is toch helemaal haar vraag niet.
Waarom moet bij elk hoefprobleem dat gezeur over natuurlijk bekappen er weer bij gehaald worden. het lijkt wel alsof jullie aandelen bij die site hebben.

Needje

Berichten: 19208
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:53

Dat is dus precies wat ik bedoel.
Waarom zou een ijzer de bloedstroom verhinderen? Waarom zou de kwaliteit van de hoef minder worden? Waarom zouden "traditionele" hoefsmeden niet naar de stand van de benen kijken? Pfff.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:09

Een hoefijzer belemmerd het hoefmechanisme dit kan je nalezen op xxxxxx hoe dit effect heeft op de kwaliteit van de hoef staat daar ook. Zo te zien heb je je er nog niet in verdiept.

De natuurlijk bekappers mogen toch ook gewoon advies geven bij een hoefprobleem? Of mogen alleen traditionele mensen adviezen geven?
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-04-06 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:18

Met betrekking tot de opmerkingen van de natuurlijk bekappers. Natuurlijk mogen jullie advies geven. Maar wel als de vraag daartoe uitnodigt. TS vraagt alleen of het kwaad kan of de hoef een mm over het ijzertje zit en ze vraagt niet naar ofwel natuurlijk bekappen of andere alternatieven. In dit geval is het advies niet on topic.

Bovendien vriendelijk verzoek niet steeds te verwijzen naar de bekende websites. Dit valt volgens de boktregels onder spam. Ik heb de verwijzingen derhalve verwijderd.

Needje

Berichten: 19208
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:21

Ik heb een voorbeeld van een beslagen paard op stal staan. En met heel veel hoefsmeden er over gepraat. Dus ik verdiep me er best wel in.
Heb t ff gelezen. Maar kan me er niet in vinden. Mijn paard z'n hoeven groeien nu met ijzers net zo hard als zonder. Hij heeft geen huidproblemen en is nog niet ineens dood neergevallen

Tuurlijk mag iedereen advies geven, maar meestal wordt gelijk gezegd dat NB alle problemen wel helpt voorkomen, en dat je nooit aan ijzers moet beginnen enz. enz. Dat gaat wat ver imo.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:05


Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:28

Needje schreef:
Tuurlijk mag iedereen advies geven, maar meestal wordt gelijk gezegd dat NB alle problemen wel helpt voorkomen, en dat je nooit aan ijzers moet beginnen enz. enz. Dat gaat wat ver imo.


Ben het met je eens hoor Needje. Ik ben zelf erg voorstander van NB. Maar als TS aangeeft dat er een ijzer onderzit ,weet je als NB er toch dat je tegen een muur gaat staan praten als je zegt dat NB een probleem kan oplossen? Dat is vragen om toestanden. Dus ga ik me echt niet bemoeien met zo iets.

En voor de TS: ik heb vroeger ook wel gehad dat de hoef over het ijzer heen kwam. Als je smid binnen 12 dagen komt ,lijkt me dat geen reden tot zorgen hoor.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:05

het is misschien voor de TS interessant om te kijken hoeveel tijd er tussen de twee beurten heeft gezeten, volgende keer mag de smid wel iets eerder komen, denk ik.

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re: hoefje iets naast hoefijzertje, kan 't kwaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:04

@ anya Het valt wel op dat de verwijzingen naar sites omtrent natuurlijke bekapping steeds weggehaald worden en andere verwijzingen van gewone sites niet misschien persoonlijke voorkeuren die hier een rol in spelen..blijf s onpartijdig

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:06

@tieme omdat de hoefproblemen altijd door ijzers komen vandaar dat er dan verwezen wordt naar NBomdat ie nooit zullen beslaan;)

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:28

Vind wel dat als dit al na 6 weken is dat er misschien wel gekeken moet worden of de ijzers er niet een maatje te klein onder liggen...bij de ene van mij liggen ze er tegenwoordig 10 weken onder....

Toch moet je wel uitkijken met het daarnaast lopen hoor, zelf zou ik bellen of de HS niet kan langskomen, om het paardje zo nog 12 dagen te laten lopen, lijkt me niet goed..zeker niet als het gevoelige hoefjes heeft....

ik ben tegenwoordig een mienmeut erin hoor....ze hebben 1 keer bij me de hoeven van dim verknalt met verkeerd beslaan en dat gebeurd me niet meer..de ellende die je er van kan hebben

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:30

ze vraagt toch ook helemaal niet om NB....het wordt wel steeds opgedrongen hoor...ze vraagt toch iets over ijzers!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: hoefje iets naast hoefijzertje, kan 't kwaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:56

CooLLady schreef:
@ anya Het valt wel op dat de verwijzingen naar sites omtrent natuurlijke bekapping steeds weggehaald worden en andere verwijzingen van gewone sites niet misschien persoonlijke voorkeuren die hier een rol in spelen..blijf s onpartijdig


kennelijk kijk je niet goed. Dan zou je zien dat ik ook diverse sites weghaal die geen enkele link met natuurlijk bekappen o.i.d. hebben. Het is wel zo dat sommige naturals wat vaker (of zeg maar in ieder bericht) spammen als andere bokkers.

Maar ook in de tijd dat ik WN nog modde haalde ik alle links naar stallen en steeds terugkerende westernstores weg. Omdat het tegen de regels is.

En nee, ik denk zeker niet dat persoonlijke voorkeuren een rol spelen. Ik heb een paard dat bewust niet op ijzers staat en een driejarige die bewust zonder deken op de wei staat in een schuilstal.

In deze voer ik gewoon de boktregels uit.

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:04

Coollady, spammen van een site is niet de bedoeling. Waar dat dan ook op Bokt is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:09

CooLLady schreef:
@tieme omdat de hoefproblemen altijd door ijzers komen vandaar dat er dan verwezen wordt naar NBomdat ie nooit zullen beslaan;)


Beetje kort door de bocht: hoefproblemen komen altijd door ijzers?

En hoe komt het dan dat mijn smid niet alleen traditioneel bekapt maar ook natuurlijk bekapt en zelfs NATUURLIJK BESLAAT?

Zijn voorkeur gaat overigens uit naar tradioneel bekappen en beslaan. Hij vraagt meer voor Natuurlijk bekappen en beslaan, dus is eigenlijk een dief van zijn eigen portemonnee om iedereen die vraagt om een bekapbeurt de traditionele manier te adviseren...

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:29

Mijn smid doet ook natural balance beslaan, naast al het gewone werk.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:13

pffff.. beetje moe van die hetze over wel en niet NB, moe wordt je ervan...

maar nu on-topic:
in 12 dagen groeit de hoef echt niet zo hard dat er ineens een scheur in de hoef zit hoor. Als je smid het weet en je controleert het even dan kan er niets gebeuren.

Geloof dat de NB-ers niet begrijpen dat sommige paarden nu eenmaal ijzers MOETEN omdat ze er anders allang niet meer waren... jammer...