Spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xjessiex

Berichten: 715
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: wkp

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:31

De veearts heeft maandag spat (spronggewricht) geconstateerd bij mijn 6 jarige e-pony..
mn wereldje stond op zn kop, maar wat ik graag wil weten is wat zijn de mogelijkheden met spat.
De veearts die de foto's heeft gemaakt vertelde mij dat ik erg rustigaan moest doen en niet meer in de bak mag rijden, geen dressuur geen springen geen strandcrossen NOOIT meer..
Hij vertelde mij dat haifa nu in de fase zit waar het het meeste pijn doet en ik dus moest aanvoelen hoe of wat met Haifa..
Is er iemand die er meer over weet en mij dat kan vertellen??

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:35

Spat is meestal niet het einde van de wereld hoor !

Probleem is dat mensen soms het paard niet de tijd geven om te herstellen (wat 4mnd tot 2 jaar kan duren) Mijn schimmel kreeg het nadat een ander paard via een trap haar griffelbeentje brak. Dit was tijdens de MKZ periode (paarden mochten niet vervoerd worden) en was ik gedwongen een andere Da in te schakelen die mobiele apparatuur had- diagnose: spat -> afmaken dat ze toen 18 jaar was, volgens de DA's had er ook mee te maken, kwam niet meer goed.

Gelukkig dacht mijn hoefsmid daar anders over (www.hoofcare.nl hoefproblemen- spat) na 5mnd op de wei was ze weer de oude, dressuur, springen etc. alles kan, nog steeds (ze wordt 27 april 24 jaar !)

Destijds was er nog geen Tildren- wat bij 85% vd gevallen helpt bij Spat (ik heb de bijsluiter ingescanned mocht je geinteresseerd zijn) verder: veel bewegen (weidegang) het helpt als de hoefsmid dat been "binnendoor" zet (hoefsmid weet wel wat je daarmee bedoelt) en verder ligt het aan de herstelcapaciteit van je paard- bij de een groeit het gewricht sneller dicht (en netter) dan bij de ander.

Ik ken een 26 jarig paard met spat dat nog "veteranen concoursen" springt en een nu 10 jarig paard met spat dat M springen is.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:55

hier zijn al heel veel topics over!

xjessiex

Berichten: 715
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: wkp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:41

Dat valt nog tegen met de zoekfunctie van Bokt heb ik er 2 gevonden maar kon daar niet goed vinden wat ik er mee aan moest.
Mist, bedankt voor je reactie, klinkt als muziek in de oren.
Als je mij de bijsluiter zou willen pb'en dan kan ik dat eens doorlezen
Alvast super bedankt

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:15

Stuur me even je prive-email per pb want anders moet ik het gaan uploaden en verkleinen, dan kun je het waarschijnlijk niet lezen !

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:16

een paard met spat hoeft echt niet op rust, wij hebben een nu 19 jarige fjord die vanaf zijn 8e jaar spat heeft, hij heeft geen dag kreupel gelopen. wij zijn erachter gekomen toen hij op zijn 16e zijn linkerachterbeen net onder het spronggewricht brak , op de foto's werd ook spat geconstateerd, opmerking DA, hij is zeker regelmatig kreupel? nou hij is nooit 1 dag kreupel geweest. we rijden hem nu recreatief en ook wel in de bak maar geen kleine volte's of verzameling, hierbij geeft hij aan dat hem dat moeite kost, ook de linkergalop pakt hij niet altijd. dus als je paard aangeeft weinig last te hebben kun je er op een minder intensiefe manier nog veel plezier van hebben hoor.