hoefolie of hoevenvet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

hoefolie of hoevenvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:50

Wat is het beste volgens jullie?

Ik heb me laten vertellen dat hoefolie beter is omdat het vocht in de hoef inbrengt, terwijl hoevenvet het vocht vasthoud maar er tegelijkertijd voor zorgt dat er geen vocht meer in de hoef kan.
Volgens hem zou hoefolie altijd goed zijn en hoevenvet alleen nadat je de hoeven hebt afgespoten (na het rijden bv.)

Klopt dit of wat denken jullie? Wat gebruiken jullie?

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:51

NIKS!

HEt sluit nl de hoef af, waardoor er geen vocht meer in of uitkan.
Dat droogt de hoef juist uit.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:09

Hier zijn verschillende meningen over..

Mijn mening is dat het wel goed is, mits je het op een natte hoef smeert!! En volgens mij maakt olie of vet niet veel uit, net wat je zelf makkelijk vind. Maar dat weet ik ook niet precies.

Achterom
Berichten: 23053
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:58

olie kan geen vocht in de hoef brengen. Probeer maar eens olie en water te mengen, dat lukt namelijk niet.
De olie zal uiteindelijk altijd op het water komen te liggen.

Ik gebruik het geen van beide, omdat het de hoef dus afsluit.

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:26

Wendy schreef:
olie kan geen vocht in de hoef brengen. Probeer maar eens olie en water te mengen, dat lukt namelijk niet.
De olie zal uiteindelijk altijd op het water komen te liggen.

Ik gebruik het geen van beide, omdat het de hoef dus afsluit.



Wat gebruik je dan? als je er niks op doet krijg je toch snel van die droge brokkelhoeven? bij mij iig wel.
Ik doe er altijd vet op nadat ik de hoeven nat gemaakt heb.

PardoesJessi

Berichten: 1416
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:29

Hoefvocht, rainmaker oid. In ieder geval een produkt wat in de hoef trekt en het niet afsluit... En als het even niet hoeft niks, nog beter. Gebruik het eigenlijk alleen als het langer droog is in de zomer. Paarden staan veel buiten en de hoeven doen dan genoeg vocht op met hollands weer.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:45

clara schreef:
Wat gebruik je dan? als je er niks op doet krijg je toch snel van die droge brokkelhoeven? bij mij iig wel.
Ik doe er altijd vet op nadat ik de hoeven nat gemaakt heb.

Vet of olie helpen niet tegen droge hoeven. Water wel. Dus zorg ervoor dat de hoeven regelmatig vochtig worden, bijv. de waterslang erop, in een plas water neerzetten, door water lopen, etc.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:04

clara schreef:
Wendy schreef:
olie kan geen vocht in de hoef brengen. Probeer maar eens olie en water te mengen, dat lukt namelijk niet.
De olie zal uiteindelijk altijd op het water komen te liggen.

Ik gebruik het geen van beide, omdat het de hoef dus afsluit.



Wat gebruik je dan? als je er niks op doet krijg je toch snel van die droge brokkelhoeven? bij mij iig wel.
Ik doe er altijd vet op nadat ik de hoeven nat gemaakt heb.


Meteen brokkelhoeven als je die zooi niet gebruikt ?
Wat Jovarna al zei, gewoon water; ofwel natuurlijk vocht is gewoon het beste. Vet of Olie is een optie, maar de hoeven moeten dan wel goed natgemaakt worden, wat er dus op neer komt; dat vooral dat water goed is? Dat vet heeft dan alleen de funcie, dat de rest van het vocht afgestoten wordt..
Ik gebruik, indien nodig, hoefolie van de Groene Os, inmasseren op de kroonranden..

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:03

Ik gebruik ook niks, de paarden staan dagelijks buiten en met zulk rotweer als vandaag hebben de hoeven wel weer genoeg vocht gehad.

Zoals hierboven ook werd verteld, hoefvet of olie is niet goed voor de hoeven, ze laten geen water meer toe en het werkt dus averechts.
En idd als je het na het afspuiten opsmeert werkt alleen het water.

Als je paard echt van die droge hoeven heeft kun je ze gewoon in een emmer water zetten. Brokkels krijg je snel als de hoeven te lang zijn, dat gewoon bijhouden en een goede mustangroll (laten) aanbrengen.

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:34

Onze hoefsmid adviseerd juist om wel olie of vet te gebruiken en ik zie toch echt duidelijk verschil als ik het wel of niet gebruik wordt.

Maar ieder zijn eigen mening.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:39

mijn pony heeft last van een soort verticale spleten in haar hoef. Als ik het een tijdje niet insmeer met hoefvet/hoefolie word het veel erger. Als ik het goed bijhoud is het veel minder.

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:40

het is mij trouwens ook aangeraden

Janneke148
Berichten: 594
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 07:24

ktink schreef:
het is mij trouwens ook aangeraden


Waarvoor?

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:03

hoefvet of olie is goed voor de portemonai van de verkoper het voegt aan de hoef niks toe, net als hiervoor al is aangegeven kun je de paarden het beste in vochtig gras of nat zand laten lopen dit voorkomt uitdroging. ga je smeren met vet of olie dan sluit je de hoef af en neemt hij van buitenaf niks meer aan vocht op. deze producten zijn leuk als mooimaker voor keuring of wedstrijd, wil je toch iets te smeren hebben , gebruik dan laurierzalf voor de kroonrand dit bevorderd de hoefgroei(iets)

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: hoefolie of hoevenvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:31

ik gebruik hoeven vet... altijd na het afspuiten en alleen aan de buitenkant van de hoef

ik gebruik geen olie omdat ik altijd alles omgooi... shampoo manenspray poetskist... tjah dan is vet wel wat handiger vind ik.. haha

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:13

clara schreef:
Wendy schreef:
De olie zal uiteindelijk altijd op het water komen te liggen.
Ik gebruik het geen van beide, omdat het de hoef dus afsluit.

Wat gebruik je dan? als je er niks op doet krijg je toch snel van die droge brokkelhoeven? bij mij iig wel.
Ik doe er altijd vet op nadat ik de hoeven nat gemaakt heb.

Ik gebruik ook geen olie of vet.

Wat je bij droge (brokkelige) hoeven kunt doen is, iedere dag bij droog weer (of geen natte paddock/weide) de hoeven een 5 minuten afspuiten, of in een emmer zetten (maar dat laatste is lastiger bij vervelende of mokgevoelige paarden). En iedere dag de hoeven met water en een borstel schoon 'poetsen'.
Bij scheuren/spleten zou je manenvet kunnen gebruiken, dat houd het een beetje bij elkaar. Maar verricht ook geen wonderen.

Daarnaast kan een smid soms ook een deel bijdrage in de vermindering van de brokkelhoeven door optijd te bekappen/beslaan en hoog te nagelen bij ijzers.

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:21

Ik gebruik 2 x in de week meestal hoefolie. Maak dan de voeten nat. Mijn ervaring is dat de hoeven elasticer blijven en minder snel brokkelen.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:27

Heeft iemand een concreet onderzoek gelezen over hoefolie/hoefvet, want ik lees hier zoveel verschillende meningen

Natuurlijk wil ik mijn mening ook wel even geven

Ik denk dat hoefolie geen eens zo slecht is (neem; hoefolie van Leovet bijvoorbeeld! Er zit jaren onderzoek in die producten). Mijn pony heeft er zeker baat bij, dat de hoeven worden ingevet. Als dit niet gebeurd worden ze erg droog. Veel in aanraking met natte grond komt ze nu niet, want ze staat op stal (even zonder weidegang). Als ik de hoeven vet, maak ik ze eerst goed vochtig met water en dan een laagje hoefolie over de randen heen. Haar hoefjes zien er dan goed uit! Ook de dagen erna.

Marrke

Berichten: 3679
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:40

Ik gebruik niet tot bijna nooit hoefolie/vet, naar mijn idee sluit dat de hoeven aleen maar af voor water etc. Om brokkel hoeven te voorkomen kun je ze het best even nat maken.
De enige keren wanneer ik het wel gebruik als het (meestal in de winter) een natte bende is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:28

Schimmelig schreef:
Heeft iemand een concreet onderzoek gelezen over hoefolie/hoefvet, want ik lees hier zoveel verschillende meningen

Natuurlijk wil ik mijn mening ook wel even geven

Ik heb geen onderzoek voor je , maar het lijkt me voor de hand liggend dat olie of vet niet veel goed kan doen voor de hoeven. Paarden lopen in de natuur ook niet door olie of vet om hun hoeven in conditie te houden; hun natuurlijke hoevenverzorging is vocht/water.
Dus de hoeven regelmatig vochtig maken met gewoon water, lijkt mij het allerbeste.

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:35

Maar de meeste paarden zijn niet echt meer natuurlijk...... dus zul je in sommige gevallen de nautuur een handje moeten helpen

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:42

Vet sluit de boel af.

Goeie olie trekt in de hoef(net als hand creme en dergelijke bij droge handen). Ik gebruik de hoefolie van SMD. Mijn stagebegeleider gebruikt dit ook altijd bij ieder paard wat hij beslagen of bekapt heeft.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:18

WATER
geen olie en geen vet
helemaal niks dat niet met water kan mengen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:25

Xox schreef:
Maar de meeste paarden zijn niet echt meer natuurlijk...... dus zul je in sommige gevallen de nautuur een handje moeten helpen

Ja, en dat is dus precies wat ik aangaf.
Je helpt de natuur een handje door de hoeven regelmatig goed nat te maken. Met WATER.

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:22

Jovarna schreef:
Xox schreef:
Maar de meeste paarden zijn niet echt meer natuurlijk...... dus zul je in sommige gevallen de nautuur een handje moeten helpen

Ja, en dat is dus precies wat ik aangaf.
Je helpt de natuur een handje door de hoeven regelmatig goed nat te maken. Met WATER.



Maar niet helemaal wat ik bedoelde. Ik doe er ook water op maar gebruik dan wel vet of olie. Verder heb ik zoals Dennis zegt ook een olie die er in trekt en de hoef verzorgt. Gebruik ik geen vet of olie dan heb ik binnen de korste keren brokkelhoeven en scheuren. En ja mijn paarden lopen regelmatig in het water.