Wat doen jullie met je pijnloze spatpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Wat doen jullie met je pijnloze spatpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 00:47

Flair is behandeld met tildren bij beginnende spat rechtsachter, de spat is vanaf toen niet verder gegaan en zo vergroeit dat ze er geen last meer van heeft. (op wat stijvigheid na)

Nou ben ik haar conditie weer aan het opbouwen maar vroeg me af wat jullie precies doen qua beweging met je spatpaard? Hebben jullie daar beperkingen in, bijv. bepaalde dingen niet doen of bepaalde dingen juist wel doen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 00:53

Wat geeft de DA voor advies wat je nog wel en wat je niet meer kunt?

Ik zou zelf niet zo snel meer gaan springen met het paard, hem verder wel dressuurmatig goed gaan en blijven rijden...achterhand eronder en aftasten hoe ver je kunt gaan. Het paard zal het zelf aangeven....

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Wat doen jullie met je pijnloze spatpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:06

Hoi mijn paard (19)heeft achter op beide achterbenen ( spronggewricht , zo gekocht) spat en rechtsvoor in z'n knie, artrose ( later ontstaan).
In principe doe ik er alles mee, behalve veel en hoog springen. Ik mocht van de DA zo nu en dan een sprongetje maken (lees : max.2 x per jaar), en niet hoger dan max. 90cm.
Ik rij elke dag (want rust roest) redelijk intensief. Ik ga ermee naar buiten, in de winter ook nog wel eens even uitwaaien op het industrieterrein vlakbij.
Ik stap wel eerst een half uur in ( naar de buitenbak) en rij dan een half uurtje/ 3-kwartier, in de bak en dan stap ik weer een half uur naar huis.
Ik zou als ik jou was, gewoon rustig beginnen niet te gek doen, kijken wat hij aankan en dan langzaam opbouwen, op het moment dat hij aangeeft dat hij het niet trekt, een tandje terug in het werk zetten.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 12:15

De Da gaf advies om haar weer aan het werk te zetten, meer eigenlijk niet. Opbouwschema van de eerste 8 weken was vanaf 15 minuten stappen op het harde tot we op 1,5 uur zaten.

We zijn nu net begonnen met draven, we stappen in langs de weg minimaal 15 minuten. 5 minuten links/rechts draven in de bak, 10 minuten stappen, 5 minuten rechts/links draven in de bak. Uitstappen weer langs de weg. Flair geeft eigenlijk alleen maar aan dat ze meer wil dan dit... dat gaat ook nog wel komen aangezien we nog wel een tijdje aan het opbouwen zijn.

De planning is dat ze veel buitenritten gaat lopen en zo min mogelijk in de bak. Dit pas als haar conditie helemaal opgebouwd is omdat ze nogal energiek is buiten en dat met alleen maar stappen iets te explosief wordt.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:21

Ik denk dat je op de goede weg zit.
Soms moet je je paard tegen zichzelf beschermen door je toch aan het schema te houden, anders krijg je het misschien straks 2x zo hard op je bord terug en kan je weer van vooraf aanbeginnen.

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:28

bewegen is goed voor een paard met spat, rust roest en worden ze stijf. wij hebben een fjord met spat en die word recreatief bereden, geen zware dressuuroefeningen en niet springen, gewoon lekker een buitenrit op zijn tijd. ook loopt hij dag en nacht in de wei.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:29

Destiny heeft zoals je weet met spat(beide achterbenen vergroeid) en hko fase 4 nog M1 dressuur en L springne gelopen bij de pony's
ben wel vrij snel met springen gestopt, ook al leek ze er geen moeite mee te hebben

jaaaren later toen ze als recreatiepaard gebruikt werd is de spat verder gegaan, op een extreme manier wat normaal niet gebeurd, dat ik met haar fanatiek gereden had was niet van invloed geweest van die extreme woekering zeiden de DA's

ik ben gewoon gaan rijden toen des weer goed liep na de gewone spat, en ze gaf zelf prima aan wat ze kon, wel moest ze langer losstappen dan voor de spat, zeker in de winter merkte ik dat goed

tegen mij was alleen gezegd, klim er maar weer op, ga het bos in en kijk wat je pony aangeeft
de eerste keren was dat stappen, ineens ging ze in een drafje en vanaf toen ben ik wat meer gaan draven en galloperen buiten en toen weer mee naar clubles genomen, daar moest ze goed los zijn ivm alle wendingen maar t ging prima zo ook op wedstrijd

nu kan ze LA niet goed meenemen en staat ze alleen maar in de wei op een kort bosritje na maar dat komt dus niet door de gewone spat

lekker doen wat goed voelt en wat flair aangeeft!
ik heb nooit op mn horlode gekeken hoelang ik aan t rijden was, als des in tempo terugviel mocht ze stappen, voelde ze goed aan dan reden we nog langer door

overblasten mert spat kan niet, het is niet als een peesblessure die terug kan komen, stabiel is stabiel, ze zal hoogstens wat spierpijn kunnen hebben als ze veel gedaan heeft meer niet

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 14:28

Het valt mij op dat op de dagen dat ze heel erg veel gestapt heeft langs de weg, haar spronggewricht minder overvuld is dan op de dagen dat dat niet zo is.

De beweging doet haar zeker weten geen kwaad, straks gaat ze ook weer lekker overdag de hele dag het grote land op. Nu alleen een uurtje per dag in de paddock en als het mogelijk is langer.