zonder ijzers voor de zomer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

zonder ijzers voor de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 10:42

Mijn paard verloor van 't weekend weer een ijzer, was opzich al een tijdje niet gebeurd, maar in het half jaar dat hij nu op ijzers staat is het wel de 3e keer. (de eerste maand meteen 2x achter elkaar). Op zich ging het nu al een tijdje goed, al verloor hij hem nu wel erg makkelijk: tijdens het grazen stapte hij met z'n achterhoef achterop zijn voor ijzer en toen hij voor wegstapte lag het ijzer eraf (zaten er wel net 8 weken onder).

Afgelopen zomer stond hij nog zonder ijzers, maar nadat hij bij aankoop in mei te lange hoeven had, die rot afbrokkelden, sleet 1 hoef wat scheef af. De hoeven zijn ook iets van ongelijke maat: kleiner stijler hoefje en een groter platter hoefje (niet dramatisch maar wel zichtbaar). Daarom raadde mijn hoefsmid voor ijzers aan.

Nu wil ik mijn hoefsmid gaan vragen of hij in ieder geval voor de zomer (24/7 op het weiland) niet zonder ijzers kan blijven (die komt morgen). Ik ga wel wat buitenritten met hem maken, maar aangezien hij pas 4 jaar is zal ik niet vaker dat 3x per week rijden, en komende maand heeft hij vrij. Z'n straal is wel wat bijgesneden dus hij loopt nu de buitenkant van de hoef (draagrand?)

Zouden jullie hem zonder ijzers zetten? Op het land zal hij z'n ijzers vast ook wel weer verliezen...

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:45

ik weet niet moet je veel over het harde als je naar buiten gaat? anders zou ik lekker zonder doen!

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 10:49

Ik moet af en toe wel een weg oversteken of een stukje over het harde, maar meestal is er wel een ruiterpad of berm beschikbaar, en in de zomermaanden zijn die goed te rijden. Ons erf is wel verhard, maar als hij straks het land op gaat dan ga ik daar niet voor m'n lol stappen (nu wel, had een verdikking op het been, daardoor 2 weken staprust, maar dat is bijna weggetrokken)

Achter staat hij trouwens zonder ijzers, en die zien er goed uit, ondanks dat ik van de winter ook wekelijks een buitenrit heb gemaakt, waarbij ik wél veel op het harde heb gestapt ivm te drassige bermen.

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:54

Ik denk dat het we het proberen waard is toch? bespaard je ook nog eens een hoop geld!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:03

Zou het proberen. Als hij het echt afraadt, dan vragen of hij de takken wat korter wil maken dan stappen ze er niet zo snel op met hun achtervoet. Als je paard zonder ijzers staat zou ik het wel regelmatig laten bijwerken. Beter is iedere paar weken dan 1x in de 8 weken. Zeker als ze wat scheef afslijten.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:17

Het probleem is dat ik dan steeds mijn smid moet betalen voor het bekappen, dat wordt dus een duur grapje. en zelf kan ik het niet.

De takken van het ijzer had hij al korter gemaakt, en het was al een paar maanden goed gegaan...

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:30

Javayo schreef:
Het probleem is dat ik dan steeds mijn smid moet betalen voor het bekappen, dat wordt dus een duur grapje. en zelf kan ik het niet.

De takken van het ijzer had hij al korter gemaakt, en het was al een paar maanden goed gegaan...


bekappen kost hier maar 20 euro, en volgens mij kost rondom op ijzers 80...

en 80 zou zijn per 8 weken/2 maanden, dus je zou voor dat geld elke 2 weken kunnen laten bekappen! Dus ik denk dat het opzich wel meevalt, met de kosten.

Er zijn overigens ook wel goede bekappers die je in een paar keer het simpele bijvijlen (afronden) kunnen leren; dan kan je weer een paar weekjes langer wachten voordat de bekapper moet komen.
Afronden kan weinig kwaad en met zo'n vijl doe je niet gauw teveel (het is ontzettend zwaar; als je er veel afwilt halen moet je een uur staan vijlen edit; voor een beginner dan, een ervaren bekapper doet dat uiteraard veel sneller)

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 14:07

Helaas kan ik er nooit zijn als de hoefsmid er is, die komt iedere woensdagochtend en ik werk 40 uur/week. Dus het bijvijlen leren is voorlopig wat moeilijk...

Volum heeft alleen voor ijzers, dat is 60 euro. Bekappen kost 30 euro, dus dat tikt nog wel aan. Maar ik overweeg dit niet vanuit geld besparing, gewoon puur omdat ik zelf paarden graag liever zonder ijzers zie ivm de doorbloeding en het dempende effect van hoeve in tegenstelling tot de ijzers.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:41

arghhh jammer dat je HS aan de straal heeft gesneden...

lottehaf
Berichten: 146
Geregistreerd: 30-03-05

Re: zonder ijzers voor de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:51

ik zou het zonder ijzers proberen
je kan altijd weer de hoefsmid bellen om hem op ijzers te laten zetten

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:53

Jah je moet dat zelf aanzien..

Ik heb ze zomers juist nodig.. omdat ik dan veel buiten rij.. en de hoeven van mijn paard slijten heel erg snel.. Ik kan niet zonder..

Mijn pony daar in tegen.. heeft veel sterkere hoeven.. die heeft weer geen ijzers nodig.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:56

hmm, proberen kan geen kwaad... anders zitten er zo weer ijzers onder...

op het weiland raken ze idd snel ijzers kwijt enzo...

die oude pony van mij (24) gaat vanaf nu ook zonder ijzers, eff kijken hoe het gaat...
ik rij hem amper.. als ik rij ga ik in een buitenbak met een superlekkere zandbodem, of ik ga buiten een rondje stappen in de berm of op het (rechte) asvalt...

maar zodra we merken dat hij te gevoelig dr op is, gaat ie gewoon weer op voorijzers, 8er heeft ie ze nooit gehad...

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 12:04

Inmiddels staat hij zonder ijzers. De hoefsmid vond dat ze van voldoende goed kwaliteit zijn om het te proberen. En dan kijk ik het zelf even aan.

Whiz; ik maak ook wel veel buitenritten hoor, maar in de zomer kan ik hier veel op bermen en ruiterpaden rijden, dus dan kan ik ze goed sparen, en een beetje verharding is alleen maar goed voor de slijtage lijkt me?