Artrose en regen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:01

De titel lijkt me vrij duidelijk.

Wat doen jullie met je artrosepaarden als het regent? Leggen jullie er een deken op of juist niet?

Ik vraag me af of regen iets aan artrose kan doen vandaar dat ik het even vroeg.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:54

Dit komt uit mijn werkstuk over reuma bij mensen. Maar dat is in principe hetzelfde als bij paarden.

De invloed van het weer op reumapatiënten met reumatoïde artritis
Koud mistig weer zou slecht zijn voor reumapatiënten en een warme droge zomer goed. Deze volkswijsheid is maar ten dele waar. Alleen de luchtvochtigheid vlak bij de huid is van belang. Daarom hebben reumapatiënten juist in de warmste zomermaanden de meeste pijnklachten.
Dat blijkt uit onderzoek van Wieb Patberg aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Patberg, die zelf reumatoïde artritis heeft, deed de metingen voor een groot deel aan zijn eigen lichaam. Sinds 1983 houdt hij zijn gewrichtspijnscores bij, later ook de bloedbezinking (een maat voor de gewrichtsontsteking) en de hoeveelheid reumafactor in het bloed. Met deze unieke dataset kan hij nieuwe verbanden leggen tussen reuma en lokale weersomstandigheden als temperatuur en luchtvochtigheid. Een onderzoek onder 88 patiënten met reumatoïde artritis bevestigt zijn bevindingen.
Het vergelijkend onderzoek laat zien dat reumapatiënten aan het einde van de zomer de meeste pijnklachten hebben. In de wintermaanden januari en februari is de gewrichtspijn het minst. Volgens Patberg komt dat vooral door het vochtgehalte in de lucht. De relatieve vochtigheid is weliswaar het hoogst in de winter, maar omdat warme lucht veel meer vocht kan bevatten, zit er ’s zomers toch veel meer water in de lucht.
"Dat koud vochtig weer slecht zou zijn bij reuma klopt dus niet helemaal", aldus Patberg. "De stelling ‘droog is goed, ook al is het koud; nat is slecht, ook al is het warm’ is meer van toepassing."
Door kleding, verblijf binnenshuis of airconditioning verschilt het microklimaat aan de huid vaak van het meteorologische weer. Dat verklaart volgens Patberg waarom verschillende onderzoeken soms tot tegengestelde conclusies komen. Patberg raadt reumapatiënten aan meer tijd buitenshuis door te brengen, bij voorkeur zonder jas. Bij hemzelf werden de gewrichtsklachten minder als hij langer dan 2,5 uur per dag buiten was. "Over het algemeen is het buiten kouder en droger dan in huis. Door minder kleding te dragen neemt de ventilatie aan de huid bovendien toe, waardoor de luchtvochtigheid daar nog verder daalt." Daarnaast geeft hij het advies om ’s nachts het slaapkamerraam open te houden en geen pyjama aan te trekken.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 17:03

Maar de onze heeft geen reuma maar artrose en dat is wat anders!

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:08

Artrose is een vorm van reuma.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:54

Nee, artitis is een vorm van reuma. Atrose is een vorm van slijtage aan de botten. Echt heel wat anders dus!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:07

Hobby heeft dus gelijk Lachen

De verschillende vormen van reuma zijn grofweg in te delen in drie groepen:
1. Ontstekingsreuma
2. Artrose
3. Weke-delenreuma

Uit het werkstuk:
Er bestaat nogal wat spraakverwarring wanneer mensen over reuma praten. Reuma is namelijk niet één ziekte. Het is een overkoepelend begrip voor alle aandoeningen van het menselijk bewegingsapparaat, die niet door een letsel of ongeval zijn veroorzaakt. Een gebroken arm of verzwikte enkel is dus geen reuma. Er bestaan ongeveer 130 verschillende vormen van reuma.

Het menselijk bewegingsapparaat: Het geheel van alle lichaamsdelen die nodig zijn om te
kunnen bewegen. Tot dit bewegingsapparaat horen de botten, de verbindende gewrichten,
gewrichtsbanden en de spieren en pezen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:11


Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:12

Blijkbaar is het een kwestie van termen...

Wat is het verschil tussen reuma & artrose?

Reuma is de verzamelnaam van meer dan 200 soorten gewrichtsziektes, waarvan reumatoïde artritis en artrose de twee meest voorkomende vormen zijn. Een reumatoloog gebruikt de term reuma meestal uitsluitend voor de eerste vorm. Bij reumatoïde artritis wordt de pijn veroorzaakt door ontstekingen aan de gewrichten, terwijl bij artrose slijtage van de gewrichten de oorzaak is. Reumatoïde artritis wordt daarom wel 'ontstekingsreuma' of 'echte reuma' genoemd, terwijl artrose vaak wordt aangeduid met 'slijtagereuma'.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:25

Mijn pony heeft ook artrose, maar ik leg er geen regendeken op als het regent. Dat heeft naar mijn idee toch geen nut, aangezien de artrose in d'r benen zit. Ze staat in princiepe het gehele jaar door overdag buiten zonder deken in ieder weertype.

SSindy

Berichten: 45
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Groot-Ammers

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:35

Mijn paard heeft ook arthrose, hij staat gewoon dag en nacht buiten zonder deken. Ook in de winter staat hij regelmatig buiten, maar veelal in zijn inloopstal. Ik heb niet het idee dat hij last heeft van de regen, in verband met zijn arthrose.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:53

Armaris schreef:
De titel lijkt me vrij duidelijk.

Wat doen jullie met je artrosepaarden als het regent? Leggen jullie er een deken op of juist niet?

Ik vraag me af of regen iets aan artrose kan doen vandaar dat ik het even vroeg.

Dat zou afhangen van waar de artrose zit. Als het in de (onder)benen zit, zal een deken geen invloed hebben, maar als de artrose in de rug of bovenbenen zit, kan een deken wel degelijk het paard helpen comfortabel te blijven. Maar wat ook een punt is, veel paarden die artrose hebben zijn al behoorlijk op leeftijd en dan heb je sowieso een wat moeilijker temperatuurregeling. Je maakt het die paarden wel wat gemakkelijker om in beweging te komen en te blijven door met een deken de spieren wat warmer te houden. Regen koelt het lichaam namelijk behoorlijk af.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 15:38

Om eerlijk te zijn,dé plek waar het zit weten we niet precies.
Maar hij krijgt medicatie tegen artrose en die helpen dus,...


Men denkt dat het in de kogel zit

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:26

Wat krijgt hij dan voor medicatie? En hoe weet je dan ook of hij artrose heeft?

Mijn paard heeft daar ook lichte artrose maar krijgt geen deken op.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 23:13

Jellie schreef:
Wat krijgt hij dan voor medicatie? En hoe weet je dan ook of hij artrose heeft?

Mijn paard heeft daar ook lichte artrose maar krijgt geen deken op.


Hij krijgt hyaluronzuur wat dus voor artrose bedoelt is

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:32

mijn paardje staat ook met atrose alleen in de winter heeft ze een deken op

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:10

Artrose kun je alleen dmv foto's vaststellen. Hoe weet je nu dat je paard artrose heeft als je niet weet waar het zit en je dus geen foto's hebt laten maken ???

Maar goed, even aangenomen dat het dier idd artrose heeft,mijn paard heeft het ook en hij heeft bij erg koud en vochtig weer duideklijk iets meer tijd nodig om op te warmen. Hij is dan wat stijver.
Bij hem zit het in de kogels van de voorbenen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 15:38

ElCamino schreef:
Artrose kun je alleen dmv foto's vaststellen. Hoe weet je nu dat je paard artrose heeft als je niet weet waar het zit en je dus geen foto's hebt laten maken ???

Maar goed, even aangenomen dat het dier idd artrose heeft,mijn paard heeft het ook en hij heeft bij erg koud en vochtig weer duideklijk iets meer tijd nodig om op te warmen. Hij is dan wat stijver.
Bij hem zit het in de kogels van de voorbenen.


Hij krijgt medicatie tegen artrose en het slaat direct aan..dus...

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:45

Mijn paard met artrose aan de knieen staat wel met een lekker regendekje en in de winter met een winterdek. Ze heeft er zeker baat bij.
Hoe merkte je dat je paard artrose had? Waaraan?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 15:49

atreyuevita schreef:
Mijn paard met artrose aan de knieen staat wel met een lekker regendekje en in de winter met een winterdek. Ze heeft er zeker baat bij.
Hoe merkte je dat je paard artrose had? Waaraan?


Hij zakte door de benen

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:10

Memuska heeft artrose in de onderbenen, en ze krijgt een deken op... maar het ene staat niet in verband met het andere in mijn geval Knipoog

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 17:04

Ok dan,ik merk wel dat er mensen zijn die het wel en niet doen.

De mensen die het doen,doen jullie dat voor je eigen gemoedsrust of op aanraden van de DA?

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Artrose en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:38

Ik zie het aan mijn paard, gaat stram lopen als ze nat en/of koud is geweest. Met deken een heel stuk minder!
Ik geef de mijne trouwens Glucusamine Complex speciaal van Groene Os, helpt goed! Je hebt ongeveer hetzelfde met Hylaronzuur erin (hoeven ze het niet te spuiten) ik weet zo niet meer van welk merk.