Paarden van Ponyland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 22:46

kappiegirl schreef:
Ach gaan we hier weer verder? Mijn topic was vorig jaar ook al verpest door het gezeur dat het daar zo slecht is en bla bla bla.

Ik heb daar een veulen gekocht omdat mijn dochter een veulen mocht uitzoeken voor haar verjaardag.
Ze werd 7 en tsja dan kun je beter uit een grote kudde kiezen als uit een paar plaatjes op internet.
We hebben allerlei mooie kleurtjes voorbij zien komen en ze wilde alleen maar dat veulen wat naar haar toe zou komen. Dus we hebben zeker niet naar kleurtjes gekeken. Moest een C maat worden nou daar loopt een hoop van rond dus perfect. En we hebben op voorhand al van hun gehoord omdat we er naar vroegen wat het in hield een bloedtapperij.
Ons werd netjes alles verteld dus niets geheimzinnigs en allemaal heel netjes. Ik zie dus het probleem niet want zonder die pony's is er geen pil voor de meeste onder ons.
Kunnen jullie aub niet zo lopen zeuren steeds over hoe slecht het wel niet is daar?
Wij hier in het topic zijn heel blij met onze paardjes en pony's en als er een look a like van mijn pony staat wil ik graag nog zo'n pony omdat ze dan heel leuk kunnen staan in het span.
En als ik daar weer voor bij hun moet zijn dan doen ik dat met net zo veel plezier als dat ik het veulen van mijn dochter heb gehaald en net zo veel plezier als dat ik mijn eigen veulen er heb gehaald.
Overal komen snotneuzen voor en overal kunnen ze wormen hebben of krijgen. Ik heb met een extra wormen kuur en een ab kuurtje nu 2 geweldige pony's.

Ik heb meerdere veulens gekocht door de jaren heen en die hadden nooit snotneuzen of iets anders wat op ziekte wees en bij de meeste fokkers staan veulens in de groep op t land daar is niets bijzonders aan.
Misschien ga ik over een lijn maar als je voor een 7 jarige een veulen koopt, dan snap je niets van paarden.

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 00:39

Gelukkig weet ikzelf wel degelijk meer dan voldoende van paarden, weet niet waar jij je mee bemoeit.
Er zijn meer mensen die een pony kopen voor hun dochter mijn dochter heeft de keus gehad een rij pony die kant en klaar was en waar ze zo op kon stappen en weg rijden of een veulen jaarling of 2 jarige zodat ie naar haar toe kon groeien. Ze wilde graag een veulen omdat ze mij en mijn paarden altijd bezig ziet en zag en ook van veulen tot rijpaard.
Ik ben zelf instructrice en weet wel degelijk waar ik mee bezig ben. Dus oordeel niet over andere die je niet kent en waar je de situatie niet van kent.
Dat ze voor een veulen koos was ook omdat ze nog graag veel beter wilde leren rijden voor ze op haar eigen pony mocht rijden en dat ze ook nog eens bij een vriendinnetje kon spelen omdat de pony niet elke dag gereden hoeft te worden nog. Ze had er goed over na gedacht en we hebben op meerdere plaatsen naar veulens gekeken maar haar veulen zat er steeds niet tussen. Dus toen er van Ponyland hoorde zijn we er eens heen gegaan en ik wist op voorhand ook al dat ze een bloedtapperij hadden en vond het er netjes uit zien pony's zagen er netjes uit hier en daar een paar hoeven die een smid konden gebruiken maar verder niets schrijnends gezien. De keer daarna zagen we de zelfde pony's lopen die netjes bekapt waren alles werd netjes uitgelegd enz dan ga je er van uit dat het goed zit.
Toen we een topic opende met wat foto's van onze pony's kreeg ik een bak met kritiek over me heen niet te zuinig. Tsja er zijn mensen met minder goede ervaringen zo heb ik ook minder goede ervaringen met andere bekende fokkers dat hou je maar als iemand een topic opende over hun dan ga ik ook niet met modder gooien en gooi ik ook geen mes in iemands rug omdat ik dat heb mee gemaakt bij hun. Waarom moeten wij dan wel een bak met modder en een mes in de rug incasseren?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:06

Omdat je een bak ellende in stand houdt, hoe mooi het nu ook lijkt. Alles is verdiend met uitbuiting van kalveren en pony's. En mensen die hier in de omgeving wonen weten dat. Jammer dat jij er zo achter moet komen. Kan me voorstellen dat je het niet zo leuk vindt al dat in jou ogen onbenullige gezeur aan te moet horen, maar ik heb meer medelijden met al die dooie dieren daar dan met iemand die het mee in stand houdt of er van profiteert.
En weet je wat, geef je pony een top tehuis, alles prima, ben blij voor het dier dat het de worst is ontlopen, maar ga aub die mensen niet verdedigen, want dat verdienen ze naar mijn mening niet zo..

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:41

Ik wil ook niemand verdedigen maar als mij alles netjes op voorhand is verteld dan zijn ze naar mijn mening open daar in. Wat er verder gebeurd geen idee en daar kan ik ook niet over oordelen.
Ik wil het hier graag bij laten heb geen zin in door gezaag want zit daar niet op te wachten. Ik ben blij dat ik mijn pony's een fijn warm thuis kan geven en waar ze dan vandaan komen tsja dat is het verleden.
Zolang ik maar weet dat ik fijne gezonde dieren heb lopen.

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:54

Ook tegen mij zijn ze altijd open geweest over de bloedtapperij ed. Ook konden ze mij wel vertellen wat voor veulen uit mijn merrie kwam, dat werd nauwkeurig bij gehouden. In grote groepen heb je nu eenmaal meer virussen die rondgaan, dat is in alle grote bedrijven zo. Je kunt dit eenvoudigweg niet vergelijken met de mensen die 1 of twee paardjes op stal hebben, met alle luxe en aandacht ervoor. Maar goed die discussie blijft toch altijd lopen...
En ja ik woon ook in de buurt en rij er regelmatig langs, ik kijk misschien wat meer met een boerenoog..

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:49

kappiegirl schreef:
Ach gaan we hier weer verder? Mijn topic was vorig jaar ook al verpest door het gezeur dat het daar zo slecht is en bla bla bla.

Ik heb daar een veulen gekocht omdat mijn dochter een veulen mocht uitzoeken voor haar verjaardag.
Ze werd 7 en tsja dan kun je beter uit een grote kudde kiezen als uit een paar plaatjes op internet.
We hebben allerlei mooie kleurtjes voorbij zien komen en ze wilde alleen maar dat veulen wat naar haar toe zou komen. Dus we hebben zeker niet naar kleurtjes gekeken. Moest een C maat worden nou daar loopt een hoop van rond dus perfect. En we hebben op voorhand al van hun gehoord omdat we er naar vroegen wat het in hield een bloedtapperij.
Ons werd netjes alles verteld dus niets geheimzinnigs en allemaal heel netjes. Ik zie dus het probleem niet want zonder die pony's is er geen pil voor de meeste onder ons.
Kunnen jullie aub niet zo lopen zeuren steeds over hoe slecht het wel niet is daar?
Wij hier in het topic zijn heel blij met onze paardjes en pony's en als er een look a like van mijn pony staat wil ik graag nog zo'n pony omdat ze dan heel leuk kunnen staan in het span.
En als ik daar weer voor bij hun moet zijn dan doen ik dat met net zo veel plezier als dat ik het veulen van mijn dochter heb gehaald en net zo veel plezier als dat ik mijn eigen veulen er heb gehaald.
Overal komen snotneuzen voor en overal kunnen ze wormen hebben of krijgen. Ik heb met een extra wormen kuur en een ab kuurtje nu 2 geweldige pony's.
ze zullen best hele leuke pony's fokken, maar denk goed na als koper wat je ermee in stand houdt. Maar daar zit je dus niet mee?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:23

farahdiba46 schreef:
kappiegirl schreef:
Ach gaan we hier weer verder? Mijn topic was vorig jaar ook al verpest door het gezeur dat het daar zo slecht is en bla bla bla.

Ik heb daar een veulen gekocht omdat mijn dochter een veulen mocht uitzoeken voor haar verjaardag.
Ze werd 7 en tsja dan kun je beter uit een grote kudde kiezen als uit een paar plaatjes op internet.
We hebben allerlei mooie kleurtjes voorbij zien komen en ze wilde alleen maar dat veulen wat naar haar toe zou komen. Dus we hebben zeker niet naar kleurtjes gekeken. Moest een C maat worden nou daar loopt een hoop van rond dus perfect. En we hebben op voorhand al van hun gehoord omdat we er naar vroegen wat het in hield een bloedtapperij.
Ons werd netjes alles verteld dus niets geheimzinnigs en allemaal heel netjes. Ik zie dus het probleem niet want zonder die pony's is er geen pil voor de meeste onder ons.
Kunnen jullie aub niet zo lopen zeuren steeds over hoe slecht het wel niet is daar?
Wij hier in het topic zijn heel blij met onze paardjes en pony's en als er een look a like van mijn pony staat wil ik graag nog zo'n pony omdat ze dan heel leuk kunnen staan in het span.
En als ik daar weer voor bij hun moet zijn dan doen ik dat met net zo veel plezier als dat ik het veulen van mijn dochter heb gehaald en net zo veel plezier als dat ik mijn eigen veulen er heb gehaald.
Overal komen snotneuzen voor en overal kunnen ze wormen hebben of krijgen. Ik heb met een extra wormen kuur en een ab kuurtje nu 2 geweldige pony's.
ze zullen best hele leuke pony's fokken, maar denk goed na als koper wat je ermee in stand houdt. Maar daar zit je dus niet mee?



Ik denk dat, dat laatste er los van staat. Tenslotte gaat het hier om mensen die nu al een pony hebben van ponyland en daar graag met elkaar over praat. Gewoon om te kijken wat ze gemeen hebben met elkaar en hoe ze zich ontwikkelen.
In een ander topic kun je dan de discussie openen over het wel of niet in stand houden van deze manier van dieren fokken/houden.

Want de mensen die nu al een paard hebben, kunnen daar nu net zo goed plezier van hebben en daar met mekaar gezellig over praten.

Xrachelle
Berichten: 393
Geregistreerd: 18-06-14

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:31

Ik heb net op de site zitten kijken de pony's lijken mij er wel heel erg goedkoop op te staan.
En ze zijn niet echt in de hand geweest als ik de verhalen lees.
Zouden jullie mij aanraden om hier een pony te kopen???

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:49

Als ze nu afgespeend zijn is dat veel te vroeg. De pony's zijn lang niet 4 maanden oud :n

vanesveld
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-06-14

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:28

Onze pony was 6 maanden oud toen wij hem daar kochten (in september) en inderdaad niet in handen geweest. Maar dat was na 1 dag al anders! Konden hem toen gewoon al aaien, poetsen enz...En het is nu een prachtige 2 jarige ruin met een fantastisch karakter.

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:20

Ik hem de mijne ook in september gekocht en de ene was van begin april en de andere van half april dus ook zo´n 6 maanden. Heb ook 2 hele fijne jaarlingen staan waar je bij de bruine binnen een dag halster om en af kon doen en borstelen en knuffelen. Bij de andere heb ik een paar dagen nodig gehad die heeft ook een heel ander karakter en verschil moet er wezen. Ze is nu makkelijker en minder lomp als de bruine.
Maar beide enorme knuffelpony´s. Ik zie het als fijn dat ze nog niet in handen zijn geweest. Ze kunnen dus nog geen slechte ervaring hebben gehad dus helemaal naar je eigen hand te zetten. Ervaar ik als heel fijn.

leoni1997
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-11-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:57

Ik heb inderdaad een veuelen van 4 maanden gekocht maar heb nu een pracht van een jaarling! Een geweldig lief en mak beest. Super verkeers mak en doet alles voor je!

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:50

Ik heb bij ponyland een veulen gekocht waarvan ik weldegelijk weet wie vader en moeder zijn. Volgens mij hebben ze de jaren door nu wel steeds meer geleerd over hoe dit het beste aan te pakken.
Wat betreft de discussie over bloedtappen. Het bloed wordt oa gebruikt voor de pil die wij slikken om niet zwanger te raken. Ik ben qua dat zeker niet tegen dit en gebruik zelf ook gewoon de pil. Tja, ik zou liever hebben dat wij er dieren niet voor nodig hebben maar sommige dingen kunnen helaas nog even niet zonder dit bloed.,, Of we moeten allemaal nee tegen deze medicatie zeggen of accepteren dat dit mag onder voorwaarde van goede verzorging etc.
Het enige waar ik tegen zou kunnen zijn is de huishouding. Maar ook die is daar in orde. veel weilanden, genoeg eten, inloopstallen etc.
Ik kocht mijn dametje in oktober en kwam net van mama af (zelf gezien) ze is gechipt 30 april met als geboorte datum de 2e april. qua dat kan ik dus niet zeggen dat ze enorm vroeg van mama is afgegaan ( had wat langer gekund, klopt.. maar van 2 april tot rond 25 oktober is redelijk lang)
Qua wat bij de andere veulens wordt gedaan heb ik niet veel mee gehad.. Ik weet mijn vader + de moeder alleen heb geen ouders in het paspoort i.v.m. een weidedekking ( hengst heeft gewoon in de groep op de wei erbij gestaan) en dat valt te begrijpen.

Mijn diertje is echt een schatje, was inderdaad nog niet echt in de hand geweest toen ik haar kocht. Maar eigenlijk kan dit helemaal geen kwaad. Ik voel mij er juist super bij want ik kan helemaal vanaf 0 een band met haar opbouwen en ik merk enorm dat dit toch anders is dan dat van allerlei mensen al met haar 'gekloot' hebben...
ze is totaal aanhankelijk en nergens last van " ze is de eerste maanden niet bij mensen geweest"

dit is haar nu trouwens:

Afbeelding

Afbeelding

(op haar neus is wat verbrand.. ondanks de zonnebrand.. ze had in het lange natte gras zitten eten met haar snuit en de volle zon scheen erop.. die regendruppels werken natuurlijk als vergrootglazen -.- )

Ik ben ervan overtuigd dat ze nog een boel kunnen verbeteren.. dat zeker!
maar dat ze zeker al flink richting de goede weg aan het gaan zijn,
tenminste bij mijn paardje was dat zeker zo en ik hoop voor de rest van hun paarden ook!


(qua de prijs heeft zij mij toen als rede verteld dat ze liever 'goedkoper' naar een goed huis gaan dan dat zij ze met moeite kwijt komt en elk jaar met een overschot zit.. ze gunde iedereen een veulentje en zonder papieren zijn ze toch al een stuk minder waard in deze tijd.. dat ze het belachelijk vind om 400+ voor een veulen te geven wat geen papieren heeft terwijl dat al richting de paarden met papieren klasse is etc. tegenwoordig is er een paardenoverschot en is het belachelijk dat mensen nog zoveel geld voor hun paarden moeten hebben, de helft blijft daardoor enorm lang staan.. maar dat is natuurlijk wat ze zei..)

Ik ben overigens banger dat het bloed v/h buitenland komt om in onze medicatie te stoppen. want dan zal het komen van onder ander polen...daar zijn veel in de stal gepropte merries +veulens met inteelt en alles en laat maar gaan...die worden gebruikt voor het aftappen van bloed...
liever heb ik het dan in Nederland met regelgeving en weidegang dan bloed vanuit een horrorplaats!
We kunnen ze wel wegjagen uit Nederland door ervan te walgen.. maar je wil niet weten hoe enorm het dierenleed op andere plekken hiervoor is...
Het wordt in Nederland goed gecontroleerd en ze gaan vooruit in hun omgang..we kunnen wel met zijn alle roepen we kopen er geen van daar WANT, maar stiekem gebruiken vele wel de pil en andere medicatie die dit bloed allemaal nodig hebben...
en stiekem willen we ook niet dat deze merries zwanger worden voor het bloed en vervolgens de veulens gedood worden omdat niemand ze wil/hoeft.....
ze letten weldegelijk op de paarden voor voorkomen van problemen zoals inteelt..
en zo slecht zijn ze helemaal niet...wil je echt klagen en zeggen dat dit onmenselijk is?
dan zeg eerst maar eens dat je 0 keer in je leven enige medicatie hebt gehad etc...wat nu nog niet kan omdat er de kennis nog niet is, waar nu nog echt dieren voor nodig zijn, kunnen wij maar beter in ons eigen landje gecontroleerd doen, dan door het door te schuiven naar nog ergere plekken!!

(Wat betreft hun mestkalveren etc. staat totaal los van die mevrouw haar bedrijf met paarden.. vind niet dat je dat hierbij moet roepen... en even door de duidelijkheid, ik ben weldegelijk tegen dierenleed en hoe de kalveren gehouden worden, maar dat is een probleem over heel nederland, niet alleen hun stal met kalfjes.... en als het kon dat we dat bloed niet nodig hadden.. dan had ik amen geroepen en was ik totaal tegen dit soort praktijken geweest, maar nu accepteer ik het in ons land.. om te voorkomen dat het ergens veel erger wordt... en koop ik wel een veulen daar omdat ook dit veulen een heerlijk paarden leven verdient! of het nou vanuit daar komt of vanuit bij iemand thuis, het is een paard wat een weide + een stal verdient etc. Als niemand hun veulens afneemt kunnen ze niet stoppen met fokken, want de merries moeten zwanger zijn.. dus zullen de veulens alleen maar de dood ingeholpen worden..)

btw.. ze gaan inderdaad inkrimpen omdat er meer concurrentie vanuit het buitenland komt.. goedkopere concurrentie die het bloed nog goedkoper leveren.. waar de paarden in werkelijk walgelijke omstandigheden worden gehouden.. waar ze geen veulens verkopen maar alles maar door laten kweken in grote betonnen stallen... paar hengsten bij 200 paarden in het begin en dan als die 'vanuit zichzelf' er misschien wel 500 in die stallen van hebben gemaakt dan zullen ze er wel wat afslachten voor ruimte ja.. wees blij met die bloedtapperij hier.. wij onze medicatie en die paarden een toch nog goed leven! :)

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:02

Denk dat de "meeste" paarden daarvandaan t beter hebben of hebben gehad dan de vleeskoeien en varkens in Nederland die de meeste mensen die dit schrijven savonds op hun bord hebben liggen..

Snap echt wel dat t geen luxe fokstal is maar ik vind de berichten soms wel wat overdreven. Ze hebben de ruimte, kan je over de meesten beesten niet zeggen.

Maar ieder z'n mening natuurlijk!

Teiger_Baloo
Berichten: 64
Geregistreerd: 25-02-13
Woonplaats: Den Haag

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:31

Klopt het dat ze geen website (meer) hebben? Ik wou uit interesse een kijkje nemen op de site maar kan deze nergens vinden. Iemand die evt de link kan sturen in Pb?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:51


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:12

Ze zijn gestopt.

pietaaa

Berichten: 836
Geregistreerd: 16-01-10
Woonplaats: Friesland

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:01

Wat ik gehoord heb is dat ze nu in het kalfsvlees zitten!

Anoniem

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:10

Geloof zo dat ze in de kalveren zitten , daar is voornamelijk post voor

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 07:16

Kalvermesterij hadden ze altijd al.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:00

Als ze echt gestopt zijn. Waar zijn al die beestjes dan heen? Ik ben een stille meelezer en het verhaal rondom dit bedrijf grijpt mij erg aan.. wel alle lof voor de mensen die hun pony's daar vandaan hebben gehaald en ze een super tehuis hebben geboden !

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:07

Ze zullen wel een groot aantal particulier verkocht hebben, althans, dat neem ik aan. Dat levert het meeste op tenslotte.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:16


inverda
Berichten: 400
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: drenthe

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:24

iemand die weet als ze nog open zijn?

we zoeken nog een leuk veulen voor bij de andere veulen zodat ze samen kunnen opgroeien.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:22

Ik heb er toen ik mijn bericht hier plaatste. (18-7-2014) nog eventjes op gekeken,
iemand reageerde in mijn pb namelijk dat ze mijn veulen haar papa aan het verkopen zijn, heb die toen gezien en een pracht hengst! (met papier etc.)

dus dat is dan wel kort dag...
het was gewoon http://www.ponyland.nl...

maar toen ik mijn veulen kocht zei ze al dat ze inkrimpende waren omdat het buitenland veel concurrentie voor hun was.
daarbij had ze ook gezegd dat ik eventueel nog een veulen extra mocht mee nemen, i.v.m. drastisch inkrimpen.
dus de stop kan ik wel begrijpen...


overigens voor de niet zo ponyland bekende mensen, ze waren allang bezig met kalveren..
origineel had je vroeger een regel waarbij je een bepaald aantal land moet hebben om een hoeveelheid koeien te hebben.( de koeien mesten en die mest moet verwerkt worden op het land etc.)
stel je hebt 300 koeien moet je .... hoeveelheid land hebben om de mest op uit te strooien.. voor paarden gelden die bemestingsregel in nederland niet. Zij zijn toen bij de kalveren( die in de stal staan) pony's gaan fokken, deze stonden dan op het land waar de mest van de koeien (officieel) moet worden uitgestrooid.
Toen de vraag naar bloed van zwangere merries ontstond voor medicatie zijn ze dit erbij gaan doen. ze hadden namelijk enorm veel koeien (zijn bedrijf dat kalveren over heel Nederland en misschien wel daarbuiten levert) en dus ook enorm veel land.
op elk stuk land zetten ze een paar merries + een hengst. (deze hengst was altijd uitgezocht zodat deze niet matcht met ouders etc. (geen inteelt!)

Uiteindelijk is er voor paarden bedrijven (je moet denken aan merriebloed + vlees bedrijven etc) nu ook een bemestingsregel.

ze mogen dus nu niet de koeien in de stal zetten en hun pony's op het land zetten waar de koeienmest wordt uitgestrooid , want paarden mesten ook en dan wordt het land dubbel bemest..
ze moesten dus extra land bij krijgen zodat elk dier precies het besmestingsstuk had wat hij officieel moet hebben.. (ga je dit doen? wordt duur..of ga je inkrimpen met je dieren zodat het weer matcht met je hoeveelheid land?)

Dit gegeven + de concurrentie zal hun wel hebben laten besluiten te stoppen en het bloed opvangen van zwangere merries zal zich nu nogmeer verplaatsen naar het (afschuwelijke) buitenland...