Paarden van Ponyland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:14

Dan heb je ook die niet bij een goeie fokker gekocht dus.

Er zijn meer paardenrassen dan kwpn hoor, dacht ook dat we het hier over pony's hadden? En ocd komt bij heel veel paardenrassen voor, bij pony's sowieso zelden. Appels peren verhaal.

Ik heb niks tegen pony's zonder papieren, ik heb wel wat tegen broodfok, bio-industrie, vermeerderaars die maar wat doen etc. Deze mensen staan voor bio-industrie (kalveren met name) wat ze doen is naar mijn mening een vorm van broodfok en het zijn vermeerderaars die naar mijn mening maar wat doen, de hengsten dekken hele kuddes merries, het is geen doordachte fokkerij. Het zijn voor mij zeker geen liefhebbers. Het gaat alleen om geld. Mijn vraag is waarom een paardenliefhebber dat stimuleert door er pony's te kopen.

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:23

Ik was ooit van plan om daar een veulentje te kopen maar toen ik dat wilde waren de veulens nog een stuk duurder. Heb uiteindelijk besloten om daar geen veulen te kopen en nog een aantal jaar te wachten en met mijn eigen merrie een veulentje te fokken. Dan weet ik tenminste wie de vader en moeder is.

Amorosa

Berichten: 224
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:42

Een vriendin en ik wilden er ook gaan kijken, omdat ze zulke 'leuke' pony's hebben. Gewoon gluren.
Ik wist ook niet goed wat ik er van moest denken...

Maar wat is bloedtapperij? En dat ze niet weten wie de hengst is, is al niet in orde maar hoe kan het dat ze niet weten wie de moeder is? Die wordt toch zeker de eerste maanden gezoogd door de moeder?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:45

Het bij houden van welk veulen van welke merrie zou niet moeilijk moeten zijn. Voor het spenen chippen en dat opschrijven.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:34

Ze hebben honderden pony's. Ze tappen bloed af van zwangere merries, er worden stoffen uitgehaald die in de medicijnen worden verwerkt voor vrouwen die graag zwanger willen worden. Big business. De pony's en veulens hebben geen waarde, ze willen zoveel mogelijk geld en zo weinig mogelijk werk. De veulens zijn een restproduct. Klinkt cru, maar zo is het. Door de kleurtjes kunnen ze ook nog wat aan de rest producten verdienen, zonder er wat voor hoeven doen. Door weinig geld te vragen krijg je meer dan slachtprijs, en geen gezeur, want als er wat is, dan was de prijs daar ook naar. Commercieel gezien heel goed bedacht.

Amorosa

Berichten: 224
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:37

En hoe weten wij dat deze mensen daar aan meewerken; bloedtappen? En werken die medicijnen ook echt voor zwangere vrouwen?
En bloedtappen moet van zoveel mogelijk drachtige merries?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:01

Dat is gewoon zo, is algemeen bekend. Hoe meer bloed van drachtige merries, hoe meer geld. Bloed tappen op zich heb ik geen moeite mee, zijn ook fokkers van bv hele goeie new forrest pony's die het doen, die fokken zelf goedgekeurde hengsten. En de medicijnen werken voor veel vrouwen gelukkig. Je kunt het dus goed doen met oog voor het dier, of je maakt er een hele industrie van....

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:06

Haha het gaat om de hormonen voor in de pil, dus tegen het zwanger worden ;)
Ik heb ook een pony van ponyland, een sneeuwwitte welsh A genaamd Snow. Snow was ook drachtig toen ik haar kocht een jaar of 8 terug, en gebruikt voor het bloedtappen, daar heeft ze nog een littekentje van op de hals. Snow is een superbrave merrie, ook onder het zadel. (Rij haar zelf niet hoor ;) ) tja, broodfokken blijft een discussie, het bloedtappen zie ik dan de voordelen nog wel van..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:23

Oja, is ook zo inderdaad! Ook in de pil worden de hormonen gebruikt. Bloedtappen is ook niet de issue wat mij betreft. Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is zo. Ik wil ook niemand wat opleggen, maar ik wil wel graag dat mensen erover na denken.

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:22

Lante schreef:
Dan heb je ook die niet bij een goeie fokker gekocht dus.

Er zijn meer paardenrassen dan kwpn hoor, dacht ook dat we het hier over pony's hadden? En ocd komt bij heel veel paardenrassen voor, bij pony's sowieso zelden. Appels peren verhaal.

Ik heb niks tegen pony's zonder papieren, ik heb wel wat tegen broodfok, bio-industrie, vermeerderaars die maar wat doen etc. Deze mensen staan voor bio-industrie (kalveren met name) wat ze doen is naar mijn mening een vorm van broodfok en het zijn vermeerderaars die naar mijn mening maar wat doen, de hengsten dekken hele kuddes merries, het is geen doordachte fokkerij. Het zijn voor mij zeker geen liefhebbers. Het gaat alleen om geld. Mijn vraag is waarom een paardenliefhebber dat stimuleert door er pony's te kopen.


_/-\o_

Van het standaard/cliché antwoord: 'op een papier kun je niet rijden', of 'papier zegt ook niet altijd alles' en dergelijke reacties wordt je ook wel moe hoor.

Al zou het in dit geval van Ponyland alleen maar zijn om te kunnen weten wie de vader en wie de moeder is. Een belangrijke functie van een stamboekpapier is namelijk ook om te bepalen of er sprake is van inteelt, en zo ja, in welke graad en in welke hoeveelheid.
En er zijn ook een hele hoop erfelijke ziektes en gebreken, dan wil je toch ook wel zeker weten dat je dat er niet in gaat fokken!

Papegara
Berichten: 1841
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:27

Maar hoe kunnen ze in godsnaam verdienen. de duurste veulens zijn 200 euro?
Als ik echt goud geld wilde verdienen aan deze handel, had ik er nog wel even 100 euro bovenop gegooit bewijs van spreken

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:31

Papegara schreef:
Maar hoe kunnen ze in godsnaam verdienen. de duurste veulens zijn 200 euro?
Als ik echt goud geld wilde verdienen aan deze handel, had ik er nog wel even 100 euro bovenop gegooit bewijs van spreken


Het fokken is dus niet hun hoofdprioriteit en hoofdbezigheid.

Het is 'onderdeel van'. Zoals hierboven zojuist vermeld; de veulens zijn 'restproducten'.
Waarom verkoopt de stroopwafel-marktman ook zakjes met stroopwafelsnippers, met op verzoek zelfs een scheut stroop er over heen, voor maar 50 cent, terwijl de stroopwafels zelf 2 euro kosten?
Het is toch maar een restproduct, en anders wordt het maar weggegooid. Dan kun je er net zo goed (weinig) geld voor vragen; raak je 't toch nog kwijt. Jij blij, klant blij want die heeft een lekker goedkoop product.

Papegara
Berichten: 1841
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:33

Ja daar heb je gelijk in..
Ik vind de website/foto's er nog wel netjes uitzien moet ik zeggen..

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:37

als je die 'leuke pony's' op de paardenmarkt zuidlaren ziet staan, ziet het er anders ineens een stuk minder leuk uit.

maargoed, ze pakken het gewoon heel handig en doortrapt aan. Nergens op hun site vind je bijvoorbeeld (toch?) dat ze een bloedtapperij zijn. Want dat zal waarschijnlijk een hele hoop mensen afschrikken. Beter kun je het doen zoals een andere bekende bloedtapperij (die met de new-forest pony's) en daar gewoon open en eerlijk over zijn. En goed voor je dieren zorgen.

Dat het restproducten zíjn, betekent niet dat je ze ook zo hoeft te behandelen...........

Papegara
Berichten: 1841
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:39

Nee er staat inderdaad niks over een bloedtapperij.
Maar hoe komt dat verhaal in de wereld?

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:44

tsja.................
het is igg wel waar, en niet zomaar een ongefundeerde uitspraak.

En ik weet het ook niet 100% zeker, maar ik weet wel dat ik 2 jaar geleden ergens 2 hoogdrachtige merrie's heb zien staan, die men had meegenomen van een bloedtapperij hier in nederland.
En hoe die beestjes er bij stonden, terwijl ze hóógdrachtig waren.............. ik werd er kotsmisselijk van. Ik roep niet snel dat iets zielig is, maar die merries................... echt van die vreselijk schrijnende gevallen die je normaal alleen heel soms eens op TV of op foto's ziet.

wil overigens niet zeggen dat alle bloedtap-merrie's er zo uit zien hoor.

leoni1997
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:38

Lante schreef:
Mag ik vragen waarom jullie ervoor gekozen hebben om je paard daar weg te halen? Combi van leuk kleurtje en spotgoedkoop of nog andere overwegingen?


Ik heb mijn veulen 3 weken geleden gekocht, ik had dr op MP zien staan en was gelijk verkocht ze had een mooi kolletje en 4 witte voetjes! alleen is ze helaas alleen maar aan het hoesten dus gister bij DA geweest een monster uit haar longetjes genomen.

wachten op de uitslag

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:50

@Lante: Zie dat mijn reactie er wat krom staat na jou reactie, die kwam net tussendoor toen ik het berichtje aan het typen was ;)

Snow komt er trouwens weg puur omdat ze zo braaf is.

@Papegara: Ik ken de mensen van vroeger, mijn toenmalige vriend kwam daar vaak over de vloer en zodoende ik ook wel. Op zich aardige mensen, die ook gewoon vertelden hoe of wat. Ze waren toen nog niet zo heel lang daarmee aan de gang. Er is met een veel "boeriger" idee begonnen, dan hoe de gemiddelde bokker denk ik zijn paarden houdt.

Ik moet zeggen dat ik er zelden echt kreupele dieren oid heb zien staan. (even de kwaliteit van de dieren daargelaten) Wel vaak schrale dieren, misschien wat schraler dan die van mij als ze een veulen aan de voet hebben, maar ze worden dan ook niet individueel bijgevoerd oid. Ik had zelf wel gekozen voor merries met papier en via stamboek fokken, maar daar zit ook een kostenplaatje aan. (lees de kosten voor een veulen qua dekking en paspoort ed krijg je er eigenlijk maar net uit als het meezit) Nu kun je het idd zien als de stroopwafelkruimels, de dekking kost niks en levert nog ietsje extra op..

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:07

Inderdaad, ben er ook 2 keer geweest, vond ze ook heel aardig.
Ze vertelden mij inderdaad niks over bloedtapperij, maar hadden veel land nodig i.v.m. kalvermesterij.
Maar land hadden ze verder niet nodig, is alleen een milieu-eis als je zoveel kalveren hebt, voor het mestbeleid.
Kregen toen een paar pony's, volgens mij omdat de kinderen reden, en kregen zo dus steeds meer, en gingen daarna er mee fokken.
Ze houden zelf elk jaar de mooiste, en de rest gaat weg.
Zijn volgens mij ook Aequor stage-bedrijf, als ik me niet vergis.
Haar droom was een wei vol met bonte en appaloosa's, zei ze toen.
Wij kwamen er toevallig toen haar man jarig was, veulens kijken.
Mocht met mijn dochter gelijk ook maar een gebakje meeëten.
En tja toen ik er kwam, stond alles er netjes bij, werd ook nog net een grote baal hooi het weiland in gereden, dus werden ook gewoon goed gevoerd.
En ik heb de veulens bij de moeder gezien, liepen er toen nog bij.
Heb ze ook op foto overigens, beide moeders.
Liepen in een koppel van ik denk zo'n 20/25 merries met veulen.

Overigens hebben ze groepen merries in een weiland, en per groep merries komt er een hengst bij in lopen.
Hebben een aantal hengsten, die ieder weer bij een groep staan.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:30

Prachtig verhaal...

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:53

Dat van het land ivm de mestwet klopt wel hoor ;)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:01

Ja, dat dan weer wel. :D

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Paarden van Ponyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:33

En de rest klopt ook wel hoor ;) De dochter reed (weet niet of ze nu nog rijdt) paard.

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:07

En volgend jaar is het afgelopen ;) Bloedtapperij verplaatst naar het buitenland (nog minder regels dus je kan zelf wel bedenken hoe het er daar aan toe zal gaan ;) )

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:47

Je moet ze ook niet zien als paardenfokker denk ik.
Een aantal jaren geleden hadden boeren het ontzettend moeilijk en zocht men een bijverdienste om het bedrijf draaiende te houden en niet kapot te gaan.
In die tijd kwamen de zorgboerderijen, de pensionstallingen bij de boer, de veeboeren die er landbouw bij deden en andersom, etc.
Zo zullen zij dit erbij zijn gaan doen neem ik aan.

Misschien hebben ze op een gegeven moment mensen bij de deur gehad die de veulens wilden kopen, voor hun misschien inderdaad een restproduct, en zijn ze ze toen particulier gaan verkopen.
Het deel wat niet particulier verkocht wordt zal misschien naar de slager gaan. Of naar een handelaar.
Net als de kalfjes.

Nu zijn het toevallig pony's, maar het hadden net zo goed schapen kunnen zijn of iets anders.