bit wat paard bezig houd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita87
Berichten: 100
Geregistreerd: 08-12-04

bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:42

Ik ben opzoek naar een bitje waar mn paard 'mee kan spelen'

mijn paard is goed nagevelijk en loopt goed op een gewoon dubbel gebroken Dtrens.

echter vind hij het leuk om zijn tong naar buiten te gooien, dit gebeurt eigenlijk altijd op een moment dat ik geen tot heel zachte inwerking heb met mijn hand, zodra hij druk krijgt trekt hij hem terug...

beetje vreemd misschien.... maar ik heb wel eens gehoord van een dubbel gebroken bitje waar het middelste stukje een smaakje afgeeft ofzo??

wie heeft er ervaring mee??

groetjes anita

_Liez

Berichten: 2332
Geregistreerd: 11-06-06

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:03

dit hoord hier niet ik tem even

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78593
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:00

EJL-ITP---> HAR

Anita87
Berichten: 100
Geregistreerd: 08-12-04

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 13:45

sorry, verkeerde toppic gedaan

pirouetje

Berichten: 1130
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:06

Je hebt ook zo van die trensjes met gaatjes erin. Mss proberen met er honing in te doen ???
Laatst bijgewerkt door pirouetje op 07-01-09 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:08

een appelbitje.
Die geven een beetje een appelsmaak af.
Maar of dat de oplossing zou zijn voor het tong naar buiten gooien vraag ik me af. Zou zo geen oplossing voor het probleem weten.

Helma_Amber

Berichten: 7629
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Bierum

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:10

Ik rijd mijn paard met een dubbel gebroken trens met groen rubber met appelsmaak. Ik denk alleen niet dat zo'n bit een oplossing is voor je probleem.
Houd je je paard wel bezig tijdens het rijden?

November

Berichten: 1065
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Hengelo , (OV)

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:11

Ik zou gewoon een bitje halen met een tonglepel,
iig geen bitje met appelsmaak oid, als ze daar op knabbelen kunnen en scherpe stukjes loskomen, waardoor hij allemaal wondjes op zijn tong en lagen krijgt(spreek uit ervaring)
ook heb je gewone betten met alleen het middelstuk in een smaakje, dat middelstukje is koperkleurig,en geeft ook een smaakje af, maar die krijgen ze niet zo makkelijk "kapot" als een appelsmaak bit.

Mees1
Berichten: 52
Geregistreerd: 30-11-08
Woonplaats: Muntendam

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:14

Ik rijd altijd met een aurigan bit. Geen goedkoop bit, maar ze kauwt er lekker op.

Ze zijn ook wel 2e hands te verkrijgen.

Helma_Amber

Berichten: 7629
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Bierum

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:15

November schreef:
Ik zou gewoon een bitje halen met een tonglepel,
iig geen bitje met appelsmaak oid, als ze daar op knabbelen kunnen en scherpe stukjes loskomen, waardoor hij allemaal wondjes op zijn tong en lagen krijgt(spreek uit ervaring)
ook heb je gewone betten met alleen het middelstuk in een smaakje, dat middelstukje is koperkleurig,en geeft ook een smaakje af, maar die krijgen ze niet zo makkelijk "kapot" als een appelsmaak bit.


Dat kapot kauwen verschilt per bit denk ik. Ik heb die van mij al een jaar en mijn paard kauwt er soms behoorlijk op. Toch is er nog geen enkele beschadiging te zien.

November

Berichten: 1065
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Hengelo , (OV)

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:17

Helma_Amber schreef:
November schreef:
Ik zou gewoon een bitje halen met een tonglepel,
iig geen bitje met appelsmaak oid, als ze daar op knabbelen kunnen en scherpe stukjes loskomen, waardoor hij allemaal wondjes op zijn tong en lagen krijgt(spreek uit ervaring)
ook heb je gewone betten met alleen het middelstuk in een smaakje, dat middelstukje is koperkleurig,en geeft ook een smaakje af, maar die krijgen ze niet zo makkelijk "kapot" als een appelsmaak bit.


Dat kapot kauwen verschilt per bit denk ik. Ik heb die van mij al een jaar en mijn paard kauwt er soms behoorlijk op. Toch is er nog geen enkele beschadiging te zien.

dat denk ik dan ook, maar toch zou ik ermee oppassen, ik heb er zelf ook 1 gehad en na een week was hij helemaal "geraffeld"en had mijn pony allemaal wondjes in zijn mond, dus voor mij niet meer zo'n bit

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:13

Je hebt inderdaad zachtere en hardere varianten. Ik raad je iets van een koperachtig bit aan en moet het dier een d-trens? Anders gewoon een watertrensje, dat is al meer speelbaar.

horsii

Berichten: 7720
Geregistreerd: 06-11-05

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:23

Mijn pony gooit altijd der tong naar buiten en gaat er lekker mee spelen , binnenkort ga ik dus een bitloos hoofdstel proberen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:26

Een rolletjesbit wil ook weleens helpen. Blijft ie ook lekker mee bezig.

EngeltjeS

Berichten: 16645
Geregistreerd: 06-06-03

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:31

Ik denk dat het een rijtechnische fout is. Paarden die de tong buiten de mond 'gooien', laten dit zien als protest.
Misschien googlen?

Je kan wel een ander bit kopen, maar dat lost het probleem denk ik niet op.

_Celine

Berichten: 6
Geregistreerd: 25-11-08
Woonplaats: Soest

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:56


troi
Berichten: 17032
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:44

Sweet iron bitten, zijn westernbitten (maar volgens mij in veel modellen dus ook passend voor engels) die gaan roesten en dan zoetig smaken. Paarden schijnen er gek op te zijn..

Speedyq

Berichten: 54
Geregistreerd: 08-01-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:28

Helma_Amber schreef:
November schreef:
Ik zou gewoon een bitje halen met een tonglepel,
iig geen bitje met appelsmaak oid, als ze daar op knabbelen kunnen en scherpe stukjes loskomen, waardoor hij allemaal wondjes op zijn tong en lagen krijgt(spreek uit ervaring)
ook heb je gewone betten met alleen het middelstuk in een smaakje, dat middelstukje is koperkleurig,en geeft ook een smaakje af, maar die krijgen ze niet zo makkelijk "kapot" als een appelsmaak bit.


Dat kapot kauwen verschilt per bit denk ik. Ik heb die van mij al een jaar en mijn paard kauwt er soms behoorlijk op. Toch is er nog geen enkele beschadiging te zien.


Mijn vriendin heeft zo'n bit eens geprobeerd bij haar paard, maar gelijk bij de eerste keer haar hoofdstel aandoen met dat bit, was na 10 sec het bit al kapot gevreten, zo heftig dat ze erop kauwde

ellepel

Berichten: 47440
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:14

probeer eerst es het bit een gaatje lager te hangen.
bij sommige dieren werkt dit enorm goed omdat ze dan zelf het bit op de goede plek moeten houden en daardoor dus meer daar mee
bezig zijn.

of inderdaad een bitje met tonglepel

xLittleAngel
Berichten: 183
Geregistreerd: 30-12-08

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:19

mijn paard heeft een gebroken bit. maar aan beiden kanten zitten 3 rolletjes. hij speeld er niet altijd mee maar soms gaat hij wel op het bit bijten.

EngeltjeS

Berichten: 16645
Geregistreerd: 06-06-03

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:59

Lees ik er overheen??

De TS verteld niet dat het dier de tong over het bit gooit he?

Of lees ik zo scheel vandaag?

Helma_Amber

Berichten: 7629
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Bierum

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:16

Speedyq schreef:
Helma_Amber schreef:
Dat kapot kauwen verschilt per bit denk ik. Ik heb die van mij al een jaar en mijn paard kauwt er soms behoorlijk op. Toch is er nog geen enkele beschadiging te zien.


Mijn vriendin heeft zo'n bit eens geprobeerd bij haar paard, maar gelijk bij de eerste keer haar hoofdstel aandoen met dat bit, was na 10 sec het bit al kapot gevreten, zo heftig dat ze erop kauwde


Ja en daarom geef ik aan dat het per bit verschilt. Ik had vroeger bij mijn verzorgpaard een goedkoop rubber bit welke binnen notime kapot gekauwd was.
Ik heb nu een wat duurder bit van goede kwaliteit en dat rubber is ideaal, want mijn paard kan er behoorlijk aan knagen zoals ik al aangaf.
De ene kwaliteit is de ander niet.

Anita87
Berichten: 100
Geregistreerd: 08-12-04

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:29

ik heb ondertussen een soort 'opzetstukje' gekocht, een lepeltje wat je aan je gewone bit vastmaakt, nog niet kunnen testen door het weer.

het lager hangen van het bit ga ik ook proberen.

reactie op de reactie's:

- bezig houden; ik doe mijn best, maar keertje 2x volte doorrijden om stelling/buiging etc te oefenen is ook wel handig, maar meneer verveeld zich snel Knipoog

- rijtechnisch; ik heb er echt goed naar gekeken, ook samen met instructie...
hij heeft een goed ondertredend achterbeen, loopt goed van achter naar voor en ik heb echt een minimale inwerking met mijn handen (hij heeft wel soms de neiging achter het bit te komen, waardoor ik géén druk heb/krijg), maar hij wil het ook nog wel eens doen om het tijdens het halsstrekken te doen?

- functie D-trens, of gewoon 'ringetje' weet ik niet zo goed het verschil? Ik heb voor een D gekozen omdat ik het idee had dat dat stiller in de mond ligt?


=) paardrijden is en blijft moeilijk, maar ohhhh zo leuk en uitdagend!

ellepel

Berichten: 47440
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:33

helemaal vergeten en wat echt heel belangrijk is bij mondproblemen:
is er al een tandarts bij geweest?
kan zijn dat hij hangend rooster heeft en daarom zijn tong er uit gooit.
kan ook haken zijn waardoor hij dit doet.
wat ik er verder nog van weet is dat veel paarden het toch ook doen als ze gevraagde oefeningen moeilijk vinden.

wat betreft lager hangen van het bit:
wel even kijken of je hem toevallig niet al erg laag hebt hangen.

EngeltjeS

Berichten: 16645
Geregistreerd: 06-06-03

Re: bit wat paard bezig houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:47

@ TS, misschien ligt het aan het zadel? Een paard 'kruipt' achter de teugel, wanneer er of te veel druk in de mond is, (is het bit niet te dik, schiet me nu te binnen?) of een ander probleem.

Een pony die ik nu rijd, komt er ook achter soms, rijd ik ook van achteren naar voren etc. Maar omdat haar zadel niet goed ligt momenteel, is zij niet mooi 'echt' ontspannen te rijden. Ze komt niet mooi over de rug heen, waardoor ze er achter kruipt.

Ik ben nog steeds van mening dat het paard een 'klacht' heeft als het ware. Natuurlijk ben ik een bokker die alles wil leren, dus sorry als ik fouten maak of verkeerd lees.