voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:09

Ik ben echt specifiek op zoek naar de voor en nadelen van boomloze zadels.

Dus niet het verschil tussen bepaalde zadels of wat je van een bepaald zadel vind maar echt specifiek de voor en nadelen. De grootste nadeel wat mensen vinden blijkbaar is dat de dekjes duur zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dat het enige is?

Overigens heb ik een cheyenne drytex besteld en kan ik die hopelijk eind volgende week ophalen :D

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:13

Voordeel vind ik dat het al snel goed ligt op de rug van je paard. Zelfs al heeft hij een moeilijke rug (spreek uit ervaring :P) En het zadel is in verhouding niet duur.
Nadeel vind ik dat je er echt héél erg aan moet wennen (tenminste ik dan) met rijden. Je heb veel minder balans, en je benen hebben geen steun meer. Het lukt mij nu nog steeds niet om helemaal goed op dat zadel te rijden.
(ook de cheyenne)

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 18:14

En hoe lang heb je je zadel en en hoe vaak rij je op jouwe? :)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:18

Ik heb een barefoot cheyenne, helaas zonder vps.
voordelen: zit heerlijk, kan er uren in blijven zitten zonder kontpijn en ik zit er ook goed, netjes en recht op. Verschuift niet en je voelt je paard er echt goed door heen, kan feilloos aanvoelen wat hij wil doen (handig bij thom-wil-links ik-wil-rechts akkefietjes).
Nadeel: door vps-loos zijn en ik de inlages van de pad belachelijk dun vind rijd ik voorlopig niet zo lang met zadel, totdat ik dubbele inlages of een nieuwe pad met extra inlages heb. Dan zou t weer helemaal perfect moeten zitten maar de ruggegraatvrijheid (zweetplek-kijken) is mij nu net iets te weinig.

extra: ik was, na 3 a 4 jaar verzorgpony's met veel zonderzadel rijden, voor het eerst weer een lange rit maken met zadel op een torsion boomloos zadel op Thom. K ging zitten, dacht "he lekker zadel" en reed weg. :) Benen liggen bij mij ook echt stil en heb een aan-het-zadel-geplakte kont. behalve net na een winterstop, dan kan ik nog wel eens wiebelen.

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:18

Ik rij ongeveer 2-3x in de week. (verzorgpaard)
En hoelang ik er mee rijd is moeilijk te zeggen, omdat ik vaak het normale zadel pakte. Alleen dat lag gewoon echt niet goed, dus nu ben ik verplicht boomloos te rijden. Maar dat zadel hebben we toch al heel lang, alleen ik reed er niet vaak op.

Edit: nog een voordeel is dat je zit ook schijnt te verbeteren :)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:21

om even ongevraagd antwoord te geven over hoelang ik m heb: nu zo'n anderhalf jaar, en hij is 2ehands.
Rijd er ongeveer 3 a 4 keer in de week mee en meestal tussen de 1 en 3 uur.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:49

boomloos past zich sneller aan

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:44

connie64 schreef:
boomloos past zich sneller aan


K denk dat je dat eerder kunt verwoorden als boomloos vormt zich beter naar de rug, in welke positie ook.

Zoey_julia

Berichten: 348
Geregistreerd: 28-10-10
Woonplaats: Wageningen

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:38

wij hebben een tijdje een boomloos zadel gehad, maar we konden niet wennen aan het breed zitten. Het ging pijn doen aan mijn heupen. ook lichtrijden vond ik niet fijn. we hebben nu weer een gewoon zadel.

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:23

Dat het breed schijnt te zitten klopt, want gister heeft iemand op mijn verzorgpaardje gereden, met het boomloze zadel dus. En zij rijd normaal op een brede pony. En zij had spierpijn in haar benen, omdat ze het zo heel breed vond zitten. Maar zelf had ik daar weer geen last van.

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:33

een persoonlijk nadeel in mijn geval is dus inderdaad moordende pijn in mijn heupen door het breed zitten. tis echt in het heupgewricht dat ik het voel, dus dat lijkt me zeker niet gezond...
nog een nadeel vind ik de beugelophanging. bij de goedkopere versies zit hier bijna altijd toch een probleem als je langer gaat rijden of wilt kunnen lichtrijden...

voordeel is dat het een oplossing kan zijn voor paarden waar echt heel moeilijk een goed boomzadel voor te vinden is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:45

Voor de mensen die last van hun heupen krijgen: sommige modelen kunnen dat oplossen, op bv de stella schijn je minder breed te zitten.

Ik rijd al een jaar boomloos, soms ritten van 6 uur, op verschillende paarden mee gereden, nooit problemen mee.

Voordelen: Ik heb er een nettere, stillere zit van gekregen. Je moet echt even flink aanpakken en willen investeren, maar dan heb je er zoveel plezier van.
Mijn zadel kan ik meepakken naar andere verzorgpaarden.
Relatief goedkoop.
Paarden gaan er naar mijn mening ruimer en beter door lopen.
Je kunt je paard beter aanvoelen.
Het zit zo heerlijk zacht op lange ritten!
Je paard kan eens wat uitdeien zonder dat dat meteen problemen geeft.

Nadelen:
Poeh voor mij zijn die er niet echt. Ja je zit wat minder stevig, je moet het echt allemaal zelf doen.
Ook zul je in het begin flink moeten trainen, doorzitten of anders vanuit je knie/bovenbeen lichtrijden. Dus absoluut niet op de beugels steunen.

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:56

Miss_Malfoy schreef:
Nadelen:
Poeh voor mij zijn die er niet echt. Ja je zit wat minder stevig, je moet het echt allemaal zelf doen.
Ook zul je in het begin flink moeten trainen, doorzitten of anders vanuit je knie/bovenbeen lichtrijden. Dus absoluut niet op de beugels steunen.

Ja inderdaad, doorzitten schijnt heel goed te zijn. Alleen jammer dat ik totaal niet op me paardje kan doorzitten. Met boomzadel waren we daar al heel hard op aan het oefenen, en zonder boom gaat het helemaal niet. Hij gooit zoooo hoog op }:0

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:58

xjess: Doorzitten is idd zeer goed voor de buikspieren! Maar dan moet je paard wel min of meer nagevelijk lopen, anders is het logisch dat het niet gaat.
Beter kun je dan gewoon lichtrijden vanuit je bovenbenen. Jezelf wat omhoog drukken (en vooral de kracht van het paard gebruiken) om licht te rijden.

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:01

@miss_malfoy
Ja nageeflijk loopt hij wel, dat is absoluut het probleem niet. Dat doet hij heel fijn, maar alsnog lukt het niet. :(
Ja klopt, in het begin kwam ik altijd tegen de voorkant aan van het zadel. Daar heb ik nu geen last meer van. Maar ik zou eigenlijk niet weten of ik echt lichrijd vanuit mijn bovenbenen. Kan je dat ergens aan merken ofzo?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:06

Nu je moet eigenlijk rijden alsof je zonder beugels rijd.
Dus het best kun je eens gaan oefenen met zonder beugels lichtrijden.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:08

Ik heb sinds januari 2009 een Barefoot Cheyenne Dry-tex! Ben er erg blij mee, en mijn paard ook.

Voordelen:
- Hij zit superzacht dus geen kontpijn.
- Hij vormt zich perfect naar elke paardenrug.
- Ik vind hem mooi. :D
- Je hoeft niet elke keer je zadel aan te laten passen als je paard meer of minder bespiering krijgt bijvoorbeeld.
- Je krijgt er een goede onafhankelijke zit van.
- Je kan alles voelen wat je paard doet, dus of de rug gespannen of ontspannen is.
- Je paard kan jou ook beter aanvoelen, dus sturen met je zit is gemakkelijker.
- Weegt heel weinig.

Nadelen:
- De dure dekjes.
- Ik kan er alleen fijn op rijden met T-beugelriemen of beugelriemen met de gesp onder, ander voel je namelijk een bobbel onder je bovenbeen. En zulke riemen zijn ietsje duurder.

Toch zou ik mijn geliefde zadeltje nooit willen ruilen voor wat dan ook. <3

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:10

ik ben een zonder -zadel -ruiter trouwens. ik kan echt zonder problemen alles wat ik met zadel kan ook zonder. springen, lichtrijden, doorzitten,... en ik rij dus echt liever zonder zadel dan met een boomloos :D ik vond het dus enkel maar nadelig in de weg zitten en heb dan liever zo'n schapenvelletje ofzo er tussen gewoon zodat ik niet met een harige reet afstap ( :+ )
kan er ook niet aan doen. ik dacht dat ik het net heel fijn zou vinden omdat ik zo graag zonder zadel rijdt, maar het viel dus tegen in mijn geval
Laatst bijgewerkt door kynshiri op 26-03-11 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:10

@sodeletuut
Ik voel die bobbel van een gesp niet op mijn bovenbeen, en bij mij zit die ook boven. Ook de cheyenne.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:46

Ik heb sinds anderhalve week de BF Cheyenne en ik vind het een heerlijk zadel.
Na 2 keer ging lichtrijden ook goed, doorzitten in draf en galop was gelijk heerlijk. Ik heb juist het gevoel dat ik er vaster in zit dan in een boom dressuur zadel.
Mijn paard loopt er ook ruimer mee en heeft meer zin om te lopen (terwijl hij bijna 23 is).
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat ik hem niet veel eerder had gekocht :D

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:50

@cynthiar
heb jij er geen last van dat je je voeten afsteekt of in galop heel erg mee beweegt van voor naar achter?

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:52

kynshiri schreef:
ik ben een zonder -zadel -ruiter trouwens. ik kan echt zonder problemen alles wat ik met zadel kan ook zonder. springen, lichtrijden, doorzitten,... en ik rij dus echt liever zonder zadel dan met een boomloos :D ik vond het dus enkel maar nadelig in de weg zitten en heb dan liever zo'n schapenvelletje ofzo er tussen gewoon zodat ik niet met een harige reet afstap ( :+ )
kan er ook niet aan doen. ik dacht dat ik het net heel fijn zou vinden omdat ik zo graag zonder zadel rijdt, maar het viel dus tegen in mijn geval

Maaar, een zadel is wel beter voor de rug van je pony. :j

@xJess, fijn dat jij daar geen last van hebt. :D

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:56

Ik rij zelf ook boomloos:

Voordelen:
- zit heerlijk
- paard loopt er soepel onder
- Vind dat ik er een betere zit van krijg
- Makkelijk in onderhoud

Nadeel:
- Jammer dat dekjes moeilijk te verkrijgen zijn, al ben ik nu met wat dingen aan testen voor andere dekjes en dat werkt ook wel.
- Ik vind dat het zadel soms verschuift. ene dag heb ik nergens last van, andere dag wiebelt die me hele tijd over de rug (of doe ik iets fout?)
Vandaag ook, stap ik op, rij een stukje, schuift zadel naar links. Stap ik af, leg 'm weer goed, singel weer goed aan, stap op, rondje draf, zakt die weer naar rechts/links... Ik snap dit niet. Maar de dag dat ik lekker erop zit zonder wiebelen/verschuiven heb ik singel op zelfde gaatjes zitten, dus vind het vreemd. Iemand hier misschien tip voor?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:15

@xJess: Heb geen last van wiebelbenen. Had ik wel heel erg toen ik van westernzadel met boom naar dressuurzadel overstapte, toen moest ik trouwens ook weer opnieuw leren lichtrijden en dat duurde veeel langer, dan bij de overstap van dressuur naar boomloos.
Ik heb er wel de fenders aan. Ik rij ook western, dus hou je je benen er wel meer vanaf dan bij dressuur.

Ik had ook geen last van meebewegen van voor naar achter. Ik heb wel een rijbroek met kunstleren suede kont, en daarmee zit je op dat leer van barefoot helemaal vast.

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:22

@cynthiar
Okee, ik heb er wel 'normale' beugels aan. Maar een kunstleren kont heb ik ook, maar bij mij is het meer mijn bovenlijf die heen en weer gaat. Maar het komt misschien ook omdat het paardje heel hoog opgooit. En dus totaal niet lekker zit. :+