[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:57

Informatie over (semi)boomloze zadels
Dit topic is bedoeld voor het stellen van vragen over (semi) boomloze zadels. Dit topic is het vervolg op [HAR] voor en nadelen boomloos zadel
Voor foto’s van je boomloze uitrusting kun je hier terecht [HAR] Foto's boomloos uitrusting

Websites met informatie

Heb je interesse in boomloos rijden, lees dan eerst de volgende sites eens door, daar vind je informatie over de verschillende soorten boomloze zadels.

-Informatie over de barefoot zadels  http://www.barefoot-saddle.nl
-Informatie over Freeform, Trekker, Torsion, Flexible saddle, Evolution ea  http://www.skyriding.be
-Informatie over Freeform, Trekker, Evolution en Hidalgo  http://www.permicavallo.nl
-Informatie over Trekker, Hidalgo, Libra en Christ  http://www.buitenzinnig.nl
-Informatie over Sensation  http://www.boomloos-zadel.nl
-Informatie over Startrekk, Christ en Grandeur  http://www.equimaro.nl

Uiteraard zijn er nog veel meer winkels die boomloze zadels verkopen, maar met dit rijtje zijn de meeste grote merken genoemd De genoemde sites zijn het meest uitgebreid in het geven van informatie.
Afbeelding

Veelgestelde vragen

-Is boomloos geschikt voor mijn grote/kleine/korte/lange/dunne/dikke/whatever paard?
Boomloze zadels zijn allemaal heel verschillend. Je vraag is dus te algemeen. Ga eerst eens wat lezen op bovenstaande sites, en als je wat meer weet over de verschillende types zadels en specifiekere vragen hebt kun je natuurlijk altijd hier alsnog je vraag stellen.

-Is de drukverdeling van zadel X wel goed?
Kijk even op de bovenstaande websites, daar staat goed uitgelegd hoe de drukverdeling van boomloze zadels werkt. Elk soort zadel werkt weer anders, dus het is niet algemeen te zeggen.

-De nicht van de zus van de buurman zijn neefje zegt dat boomloze zadels slecht zijn, waarom is dat?
Er zijn helaas heel veel mensen die één soort boomloos zadel proberen, daar niet tevreden over zijn en dan alle boomloze zadels als ‘slecht’ bestempelen. Zonde eigenlijk, want na één niet passend boomzadel worden die zadels ook niet meteen afgeschreven. Vaak gaat het dan ook om iemand die een heel goedkoop zadeltje aanschaft, zonder de pad die er bij hoort, en ja, dat krijg je al snel problemen.

-Past boomloos op elk paard?
Nee, bij sommige combinaties van ruiter/paard/zadel zullen niet werken. Ook bij boomloos moet je dus goed opletten of je zadel passend is. Wel is er een grotere kans dat het past dan bij een boomzadel, omdat de zadels flexibeler zijn.

-Boomloze zadels zitten toch heel breed/anders?
Ook hier is geen eenduidig antwoord op. Er zijn heel veel soorten boomloze zadels, sommigen zitten net zoals een boomzadel, anderen zitten breder.

-Op marktplaats/ebay zie ik hele goedkope gekleurde boomloze zadels. Zijn die goed?

Nee, ook hier gaat het gezegde op “if it seems to good to be true, it usually is”. Helaas zijn dit vaak slechte kwaliteit zadels, waarbij wordt gezegd dat er geen pad nodig is, maar die van zichzelf de druk nauwelijks verdelen en ook geen ruggengraadvrijheid bieden. Ook zijn veel van zulke zadels scheef en soms onveilig in elkaar gezet.
Er zijn ongetwijfeld combinaties die het geluk hebben er wel fijn mee te kunnen rijden, maar heel vaak gaat het helaas mis. Wil je graag een goedkoop boomloos zadel, dan kan je beter kijken naar een tweedehands zadel van een erkend merk.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 17-12-13 16:15, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: foto toegevoegd en typo uitgehaald op vraag van ts :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:58

Top OP! :D

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:00

Leuk!

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:01

Super! Ik lees, en post waar kan, weer mee!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:01

OP is mede mogelijk gemaakt door Blijheid!

quibje

Berichten: 2930
Geregistreerd: 24-05-10

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:04

Blijheid en soeske , goed bezig
Ben er ook weer bij en sinds mijn aanschaf blijf ik hihi

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:05

Goedzo!

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:06

Goede OP, ik lees weer mee!

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:06

Ik lees en reageer ook weer mee *\o/* Goede OP!

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:16

Woehoew deel 2 ik heb het vorige topic helemaal doorgelezen (ja echt alle pagina's) en ben nu ook een gelukkige barefoot ruiter. Dus ga nu zeker weer volgen en reageren.

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:26

Haha een whatever-paard :)
Ik zat het eerst serieus te lezen en dacht, wat is dat voor 1? :+

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:30

Leuk! En ik ben er ook weer :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:31

Leuke openingspost :))
En hopelijk kunnen we weer heel wat nieuwe boomloos-fans ontmoeten in het nieuwe topic *\o/*

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:33

Goede openingspost (al mocht er wel wat kleur (FOTO's !!!! :D) bij van me )

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:34

Mooie openingspost!

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:36

Mooie OP mag ik me melden ! ik heb er geen, maar ik zou graag een boomloos zadel willen voor me shet! :) ik zal straks wel even een foto sturen van welke ik wil, zouden jullie wat voor en nadelen ervan weten ?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:37

Dat dacht ik nou eigenlijk ook wel, misschien wat leuke plaatjes om e.e.a. op te vrolijken :D Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:37

vind ik leuk! :D

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:37

Haha _O- Leuk plaatje!

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:39

Haha leuk plaatje ! mag ik hier een foto plaatsen van het zadel ik wel zou willen ? En zouden jullie wat voor en nadelen ervan op kunnen noemen ? ? :)
Dit is het zadeltje;
Afbeelding

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:40

Waar heb je die vandaan? Vind het een leuk ding om te zien :j Zitten er kussens onder? Anders zou ik wel een dekje met inlages aanraden.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:41

Decathlon? :P

Verity

Berichten: 420
Geregistreerd: 06-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:41

Zal ik dan maar komen binnen vallen :)

Sinds 4/5 weken gestart met westernlessen maar daarbij ook meteen de overstap naar een boomloos zadel. De Barefoot Arizona. Deze had de eigenaresse nog liggen en kwam mij wel erg goed uit omdat ik in het dressuurzadel gewoon echt niet lekker zat. Kortom zadel geregeld en nu eindelijk na 4 weken kan ik zeggen dat ik stevig zit :+

Wat een overstap was dat, en dat op zo'n groot paard (groninger) En met mijn niet zo'n beste zit, heb ik de eerste weken alleen maar gestapt en gedraafd. Gelukkig gaat nu ook de galop super dus kan eindelijk genieten. Moet zeggen dat het paard zelf veel lekker zakt maar ben nog altijd aan het waken voor haar rug. Er ligt een goed druk verdelende pad onder maar soms met opstappen (via een ladder, en zo zacht mogelijk) komt er nog weleens een reactie. Ook het gevoel van de bewegingen van de rug was dan ook wel flink wennen!

Ik ben dan ook nu wel zeer tevreden, maar omdat de een waarschuwt voor de rug, en de ander zegt dat je er jaren zonder problemen mee kan rijden ben ik nog altijd aan het twijfelen. En als er ooit nog een westernzadel aangeschaft wordt ben ik bang dat ik ook meteen weer overstap naar boom-zadel.

Ik ga in ieder geval nog dit topic volgen, ben erg benieuwd naar de verhalen, tips en voor en nadelen!

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:42

Heb hem, nog niet hoor hihi, maar ik ga hem misschien kopen voor mijn shetter wanneer ik genoeg geld heb :) ik heb geen idee.. zoiezo zag ik wel iemand anders die met een normaal dekje reed.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:43

ik lees ook nog steeds mee alhoewel ik nu een boomzadel heb