[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:15

Ha, een nieuw topic! Geeft mij de kans om te proberen eens goed te blijven volgen.

Ik probeer nu een Freeform uit bij mijn jonge nog-in-de-groei-zijnde E-pony. Ben er nog niet lyrisch enthousiast over, maar misschien dat daar met een andere pad, zitting, etc. nog iets aan te doen is.

Ik wijt mijn hernia van twee jaar geleden aan het schuiven van een boomloos zadel op een rond en beweeglijk IJslandertje, geen idee welk merk dat was, maar dat zit nog ergens achterin mijn hoofd. En aangezien mijn jonkie nog wat vertrouwen moet opbouwen met zadel en ook nog wel eens een onverwachte beweging kan maken, moet het echt heel stevig liggen.

Wat is het toch lastig, een zadel dat mij en paard beiden fijn zit, en waar hij een beetje in kan groeien, en waar we allebei op kunnen vertrouwen. En dan ook nog enigszins betaalbaar. Pfff.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:21

IngeK: Is een Trekker dan niet iets voor je pony en jou? Heel veel aanpassingsmogelijkheden, kort en veel steun en een stevige zit voor de ruiter. Tweedehands ook wel betaalbaar als je een beetje goed zoekt.

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:32

Thanks, ga ik naar kijken! Ik zie dat Bert van Skyriding die ook heeft. Heb deze Freeform nu ook van hem te leen dus hij komt sowieso nog een keer terug, dan zal ik er naar vragen :)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:43

maralyn schreef:
Nou ik ben er ook weer bij.

Heb nog geen geschikt paard, dus heb ook nog geen geschikt zadel nodig!
Maar...
De overweging om boomloos te gaan, word wel steeds groter (geen wedstrijd ambities)

Maar....
Ik heb maat 36/38 en mijn vriend heeft herenmaat 50/52. En we gaan beiden rijden.
Wat is dan wijsheid? En wat zijn dan de geschikte maten?



Barefoot heeft nu de JustAdjust, daarbij kun je de zitting groter/kleiner maken en je kunt de dijwrongen verstellen. Misschien is dat iets? Sowieso vind ik zelf Barefoot wel een fijne instap geven naar boomloos rijden, je voelt de bewegingen van je paard er fijn doorheen, ze zijn niet gek duur, van goede kwaliteit en ze passen veel paarden. Alhoewel er natuurlijk ontzettend veel andere merken en modellen zijn, als BF niet werkt betekent dat niet dat boomloos niet werkt!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:56

_Gummybear schreef:
Het is een shetlanderzadel/kinbderzadel.. meer info heb ik niet hihi..


Jawel, het komt toch van de decathlon?
Zou persoonlijk niet met dat merk gaan rijden.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:59

Goede openingspost dames +:)+
Alleen dat "boomloos zadels zitten toch heel breed" is wel tenenkrommend hoor :oo

Maar dat is een "dingetje" van mij persoonlijk geloof ik, op 1 of andere manier gaan mijn nekharen altijd overeind staan als ik iemand zie schrijven "boomloos zadels" of "ik heb een boomlooszadel", het staat zo suf :P

Nelleke: ik kan je op de lijst zetten om het definitieve Madrid-sample zadel te testen? Er staan al een paar Bokkers tussen voor als hij even on tour gaat langs de wederverkopers zodat die hem even kunnen bekijken en wat leren kennen :) Weet niet of je veel haast hebt met een nieuw zadel? Het Madrid sample hoop ik komende week te ontvangen :)

Wat betreft de singel: als het gaat om een banaan-achtige singel in C-vorm zeg maar voor paarden met een singelgroeve die wat te ver naar voren ligt, dan is de Kieffer Comfort ( http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... fort-zwart ) degene waar ik de meest positieve verhalen over hoor :j

Er bestaat ook een goedkope neopreen banaansingel zoals bvb. bij Agradi voor een paar tientjes, maar daarvan hoor je toch vaak dat hij alsnog recht trekt tijdens het aansingelen omdat het materiaal natuurlijk veel zachter / flexibeler is :P

Nog even over het andere topic:

Wauw Marcella dat staat supernetjes zeg! Bollie ziet er goed uit +:)+
Afbeelding

Je zou eigenlijk een soort Kavalkade Neomatic singel moeten hebben...ideaal om aan te singelen.
Worden helaas alleen al jaren niet meer gemaakt en voorheen alleen in western en VZ model volgens mij.

Je beugels lijken me hier trouwens niet al te comfortabel te zitten, nu moet je je riem juist van je af draaien om met je voeten in de beugels te kunnen? :P


En Quibje: het valt me op dat je korte maat fenders aan je Arizona hebt zitten, is dat bewust? :)
Afbeelding

O wacht even het is natuurlijk Duhelo haar zadel geweest, ook maar even een foto dan, dan krijgen we alle laatst spelende dingetjes weer een beetje op een rijtje in het nieuwe topic :P
Afbeelding


Jomaro: mooi zadeltje wel! Heb je nog verder geprobeerd en hoe bevalt hij nu? :)
Afbeelding

Laulitz

Berichten: 8754
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:02

Geryon schreef:
_Gummybear schreef:
Het is een shetlanderzadel/kinbderzadel.. meer info heb ik niet hihi..


Jawel, het komt toch van de decathlon?
Zou persoonlijk niet met dat merk gaan rijden.


Is inderdaad van de Decathlon. Ik ben echt super tevreden over alles wat ik gekocht heb bij de decathlon (kleding, kampeerspullen maar ook paardenspullen) maar om er nu een zadel te kopen.. :+

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:06

Laulitz schreef:
Geryon schreef:
Jawel, het komt toch van de decathlon?
Zou persoonlijk niet met dat merk gaan rijden.


Is inderdaad van de Decathlon. Ik ben echt super tevreden over alles wat ik gekocht heb bij de decathlon (kleding, kampeerspullen maar ook paardenspullen) maar om er nu een zadel te kopen.. :+


Dat is hoe ik er ook over denk inderdaad. (In vorige post leek het meer om decathlon zelf te gaan maar het het over zadels)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:06

Ik zou ook liever kiezen voor een Barefoot Kids of een Wintecje :j

Vind het ook een beetje een raar ding met die banaan voorop ...

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:07

Ik vind het wel een heel leuk zadeltje eigenlijk :)

Mis alleen wat duidelijke foto's / info over kussentjes en wrongetjes.

quibje

Berichten: 2930
Geregistreerd: 24-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:10

@pmarena, goh, zitten daar ook maten in :o :o
als je de foto ziet waar ik erop zit, ( volgens mij een na laatste foto vorig topic)wat zou jij dan doen? langere fenders of iig langer maken?

binnenkort een bestelling gaan maken met nieuwe inlages, misschien toch nieuwe beugels, want zag dat deze kapot waren :D

binnenkort ga ik ook de madrid sample testen, en waarschijnlijk komt die dan ook een in december bij mij te wonen

het decathlon zadel ziet er wel leuk uit, maar totaal geen idee of dat iets is

edit, yep, gezien op de site dat ze in maten zijn hahaha, ik met mijn 1.74 zou dus beter de langere kunnen pakken
iemand zin om te ruilen?

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:13

Het viel mij eerlijk gezegd enorm mee op de foto waar je erop zit, je bent geen heel kort iemand lijkt het en dan passen ze nog beter dan ik verwacht zou hebben :P

Het is meer voor jezelf, mocht je deze te kort (gaan) vinden dan weet je maar dat je nu de korte versie hebt en er een langere is.

De Barefoot endurance-fenders zijn er al jaren nog maar in 1 maat maar van de western-fenders is er in het bruin dus ook een korte versie, die heeft zo'n kneepje / hoekje zoals je bij deze ziet.

De normale maat is gewoon "recht" aan de onderkant :)

Tinka

Berichten: 3799
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:14

Ik heb de neopreen singel van agradi gekocht. De 1e keer schoof het zadel veel minder, de 2e keer weer wel en de 3e keer weer minder, dus om nou te zeggen dat het goed bevalt weet ik nog niet. Door dat elastische kan je hem wel strak aan trekken, maar het rekt ook wel uit. Mijn pony staat nu in training elders, zal volgende week vragen hoe de singel bevalt. Pony word nu ingereden met een wintecje maar wil wel een naar een ander zadel gaan kijken, ben er nog niet uit of het boom of boomloos word,moet in ieder geval iets zijn wat niet te breed zit. De laatste keer dat ik op pony zat had ik daarna heel erg last van mijn heup. Ik denk er zelfs over haar te verkopen als ze echt te breed blijft voor mij (ik heb een kunstheup).

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:56

En nog even verder met het oude topic, ik loop een beetje achter met reageren :o

En dit is best wel waardevolle informatie wellicht voor mensen die vragen hebben over "boomloos", altijd handig om dat een beetje in het begin van een topic te hebben staan :j

Kattaklopper schreef:
Dit is mijn eerste post in dit topic en ben nog behoorlijk blue maar altijd wel geïnteresseerd wat boomloze zadels betreft. Excuseer me als deze vraag al eens is gesteld:

Ik lees vaak dat boomloze zadels zo goed voor een paardenrug zou zijn maar als ik zo eens kijk lijkt het me dat het ruitergewicht bijna rechtstreeks op de wervels komen. Zorgen deze zadels nou wel voor een goede druk verdeling op de paardenrug?



dierfysio schreef:
Kort door de bocht geantwoord: kijk eens op de site van pmarena, daar staat heeeeeeul veel info op. Kun je je even inlezen, en dan hier gezellig meekletsen. ;)



kattaklopper schreef:
Bedankt voor je antwoord :) Met blue qua boomloze zadels bedoelde ik vooral qua gebruik. In de zadels zelf heb ik me behoorlijk verdiept omdat ik destijds, toen ik nog kon rijden, zelf erover zat te denken om zo'n zadel aan te schaffen voor mijn paard. Dit was voordat Barefoot met het VPS systeem kwam. Hierdoor ben ik dus ook het één en ander aan minder positieve opinie's tegen gekomen wat deze zadels betreft. Waaronder dat, volgens Duitse studies, de paardenrug max. 120 gr. per vierkante cm aan druk kan verdragen. Met een goed! aangemeten zadel met boom zou deze druk beter verdeeld worden door de kussens dan bij een boomloos zadel. Al met al aardig wat tegenstrijdige informatie dus.



Kirsha schreef:
Voor wat ik ervan weet is bij die 'studies' (als we het tenminste over dezelfde hebben) een en ander flink gemanipuleerd zodat de boomloze zadels er slecht uit zouden komen. Een soort 'wij van WC-eend adviseren WC-eend'-praktijken. Je hoeft je daar echt geen zorgen over te maken, als je de juiste inlages gebruikt en goed op je paard let (boomloos past immers op veel paarden maar niet op alle) is een boomloos zadel prima geschikt. Verder zijn de Barefootzadels de laatste jaren enorm ver doorontwikkeld (o.a. dus met VPS) en dus alleen maar beter geworden.



dierfysio schreef:
Voor mij ligt de crux bij de woorden 'goed passend boomzadel'. Als je dát voor elkaar kunt krijgen, is het een mooi systeem, maarrrrrr... een boom is een star iets, wat de beweging van een paardenrug dus niet goed kan volgen. Het zit dus minstens een deel van de beweging niet optimaal, of misschien wel grof in de weg.

Boomzadels worden statisch gepast, vaak zelfs elders aangepast dan waar het paard is (zadel gaat mee naar atelier en wordt daar gepast, dus weinig check met de rug waar het op moet passen). Vind ik redelijk bizar, maar ik zie het heeeul vaak.
Soms wordt je nog gevraagd om even te rijden, en checkt de zadelmaker of het zadel niet klappert, en of jij er goed in zit. Maar je kunt, zonder drukpad eronder, geen uitspraak doen over hoe de starre boom de beweging van het paard in de weg zit, of volgt. Volg je nog? :P

Een boomlooszadel is flexibel, en volgt de beweging van de rug dus beter. Belangrijk daar is dat de wervelkolom weinig beschermd is voor druk, tenzij je er in het zadel al rekening mee is gehouden (zoals de VPS bij Barefoot) en (niet of, én!) er een speciale pad met voldoende hoge inlages gebruikt wordt, zodat de wervelkolom vrij komt te liggen, zowel in de breedte (cm of vier) als hoogte (te testen met de halstertouwtest).

Voor mijn oudere paard, met een wat ingezakte rug, die behoorlijk omhoog komt tijdens het rijden, paste mijn (mooie, fijne, regelmatig door een goede zadelmaker gecheckte) boomzadel niet meer; het ging 'bridgen'. Dus moest ik wat anders, en ben ik na lang zoeken op Barefoot gekomen.
Mijn naam hier verraadt mijn vak, dus ik heb veel kennis van anatomie, bewegingsleer, verdeling van druk etc. Mede daarom kan ik Barefoot erg waarderen; er is duidelijk goed over nagedacht, het is niet zomaar een zadel zonder boom erin. :)



Safiera schreef:
@ dierfysio: ik had laatst mijn 'mensenfysio' over mijn zadeltic verteld, dus met (leken)uitlg wat boomloos nou was... Werd een heel leuk gesprek, want naast dat hij dacht dat het voor mijn rug wel eens een stuk beter kon zijn, kon hij ook bedenken dat het voor de rug van mijn pony een stuk beter is :+ Zeker na mijn verhalen over het trainen wat ik met mijn pony's doe (wat bijna hetzelfde is als wat ik zelf moet doen) :')

In elk geval heel interessant om de bewegings- en spiertechnische kant te belichten :j



StableDoor schreef:
Zo ging het ook bij mijn fysio! Moet nu verplicht van hem paardrijden, en dan het liefst boomloos :+



Marcella schreef:
Cesar therapie vond het ook heel interessant en zeer zeker aan te raden. En daarbij was er ook verschil in mijn rug te zien op de moment als ik heel weinig reed. :j



Safiera schreef:
Haha dat was wat mijn fysio dus ook al zei :P

Cesar heb ik nooit gedaan, is dat echt de moeite? Weer een andere 'peut' aan mijn lijf...

Ik ga dus vanavond maar weer op de Barefoot zitten, haha. 't Is in elk geval geen straf om zo mijn rug te trainen!


Zo hehe, even het verhaal bij elkaar gequote :P

Dit is mijn ervaring dus ook :j

Als ik op een boomzadel of meer op een boomzadel lijkend boomloos zadel rijd merk ik dat mijn rug vaster gaat zitten.
Ook als ik zonder beugels rij trouwens. Ik ging vroeger wel met een "oh, ah, zucht wat lekker..." het erf af met Rena en m'n Barefootje omdat die zere onderrug weer zo lekker los schommelde :+

Je krijgt de bewegingen directer en soepeler door waardoor ze makkelijker te volgen / uit te zitten zijn, en de vlakke zitting is ook erg belangrijk.
Bij boomzadels zit je toch al snel op de opgaande lijn van de lepel en dat is vaak ideaal om rug klachten van te krijgen :=

Voor paarden met rugklachten wordt het ook vaak aangeraden vanwege de soepelheid. Voor veel paarden (en ruiters) is het even wennen maar als je even doorzet en het "rare" er vanaf is dan blijkt het in de meeste gevallen echt verbetering te geven, vooral het beter ontspannen van ruiter en paard is het meest waardevol om allerlei klachten te voorkomen :j

Op Barefoots (en ongetwijfeld ook andere merken boomloos :j maar daar weet ik een stuk minder van) rijden veel ruiters met uiteenlopende rugklachten, ruggen die gebroken zijn geweest, vergroeid, vastgezet en weet ik wat allemaal, het 1 klinkt nog pijnlijker dan het ander :=

Regelmatig hoor ik dan hele blije mensen die dankzij hun Barefootje ineens bijna een vol uur comfortabel kunnen rijden terwijl het voorheen met pijn en moeite en nog dagen napijn net-aan een 10 minuutjes vol te houden was :(:)

En ook paarden met allerlei klachten, steeds meer fysio's raden dergelijke zadels aan hoewel er ook nog veel zijn die er niks van moeten hebben, in de categorie "wat de boer niet kent" en vanwege spookverhalen van een stalgenoot van een nichtje van de buurvrouw :P

Maarja, niet alle klachten zijn over 1 kam te scheren natuurlijk, er zijn altijd ruiters en paarden voor wie het totaal niet werkt.
Als je dan nog alle gevallen wegstreept waar men het ook amper geprobeerd heeft en waar het hoogstwaarschijnlijk wel bij had kunnen werken met wat kleine aanpassingen of wat doorzetten ;) dan blijven er alsnog wel wat combinaties over waarbij het echt gewoon totaal niet werkt. Heel vervelend en super jammer, maar dat hou je toch, er bestaat (helaas!) geen magisch zadel dat voor iedere combinatie / soort gebruik perfect werkt.

Maar gelukkig is het voor heel wat ruiters en paarden de oplossing, "boomloos", ik ben er voor Rena en mij heel erg blij mee in ieder geval :j

Niet alleen vanwege de verzachtende werking tegen rugpijn en de bewegingsvrijheid / het mee bewegen van het geheel, maar vooral ook doordat zo'n zenuwachtig paardje als Rena veel beter ontspant door een verbeterd contact :)

Ik had trouwens ook dat als ik een poosje niet op mijn Barefootje reed, alles weer vast ging zitten en zeer ging doen in mijn rug -O-

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:57

Ben ik nu min of meer bij? :o

Dan ga ik zo eens de Madrid op de foto zetten O:)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:11

Haha ja je bent weer bij. Ik herken me volledig in jouw verhaal, mijn rug (gebroken geweest) vind Barefootjes ook erg fijn. En een van onze pony'tjes (met rugproblemen, mogelijk KS) heeft tijden geweigerd te galopperen... tot de Barefoot kwam. Sinds we daarmee trainen is ze eerst rechtsom, en later ook linksom gaan galopperen.

Zegt voor mij genoeg, voor ons werkt het :j Nu tijdelijk voor mijn andere pony een boomzadel, en ik begin nu al kuiltjes naast zijn schoft te zien (nouja of ik ben paranoïde :+ ). Wil voor hem eigenlijk dit zadel kopen binnenkort: http://www.amreitsport.de/Baumloser-Sat ... 45-46.html

Misschien zal het niet veel zijn (aan de prijs te zien) maar aan de andere kant wil ik het zadel graag eens in handen hebben en er mee rijden. Als ik een nieuwe koop, en dan maar voor 1 paardje gebruik lijkt het nog een kans van slagen te hebben (ik denk niet dat dit zadel zo makkelijk meevormt als BF). Bovendien, zo is mijn redenatie, als ik zelf iets knutsel zal de kwaliteit niet beter zijn dan dit, én ik heb ooit 1 boomzadeltje gehad dat supergoedkoop was én perfect paste en recht was... Goedkoop kan ook goed zijn. Misschien gaat het dan alsnog wat minder lang mee, maar dat mag ook voor die prijs.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:15

Zo is het gewoon, je kunt het alleen voor jezelf / je paard(en) proberen om te ervaren of het werkt.
Natuurlijk kan het mis gaan maar dat kan met een boomzadel ook, da's geen reden om van "boomloos" af te zien :P

Hm, op het eerste gezicht een leuk zadeltje met een mooi model kniewrong :)

Maar ik vind de zweetbladen een beetje raar in het zadel zitten en vind het wel een erg rimpelig geheel, zeker die kussens, daar knap ik enorm op af ...dat kan niet comfortabel zijn :=

Dan heb ik wel mooiere goeiekopie zadeltjes van dit type langs zien komen die ik liever zou kopen :)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:20

Oh vertel, hiervan mooiere (goedkope) kopieën? Ik wil voor pony'tje toch een wat meer 'boomzadel-look' zadel hebben, omdat dat in de springtraining fijner is voor de ruiter. Freemax Jump was niks want die schoof opzij... dus moet het iets met kussens worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:20

pmarena schreef:
Goede openingspost dames +:)+
Alleen dat "boomloos zadels zitten toch heel breed" is wel tenenkrommend hoor :oo


Dat staat er toch ook niet?

Citaat:
Ook hier is geen eenduidig antwoord op. Er zijn heel veel soorten boomloze zadels, sommigen zitten net zoals een boomzadel, anderen zitten breder


Of heb je het ergens anders zien staan? Ik probeerde met die vraag en het gequote antwoord juist het misverstand uit de wereld te helpen :=

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:23

pmarena schreef:
Zo is het gewoon, je kunt het alleen voor jezelf / je paard(en) proberen om te ervaren of het werkt.
Natuurlijk kan het mis gaan maar dat kan met een boomzadel ook, da's geen reden om van "boomloos" af te zien :P

Hm, op het eerste gezicht een leuk zadeltje met een mooi model kniewrong :)

Maar ik vind de zweetbladen een beetje raar in het zadel zitten en vind het wel een erg rimpelig geheel, zeker die kussens, daar knap ik enorm op af ...dat kan niet comfortabel zijn :=

Dan heb ik wel mooiere goeiekopie zadeltjes van dit type langs zien komen die ik liever zou kopen :)


Van Sharpei - leer gemaakt, denk ik :))

Vind het dan eerlijk gezegd toch ook nog een hoop geld voor zo'n zadeltje, hoor :o

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:24

Blijheid schreef:
pmarena schreef:
Goede openingspost dames +:)+
Alleen dat "boomloos zadels zitten toch heel breed" is wel tenenkrommend hoor :oo


Dat staat er toch ook niet?

Citaat:
Ook hier is geen eenduidig antwoord op. Er zijn heel veel soorten boomloze zadels, sommigen zitten net zoals een boomzadel, anderen zitten breder


Of heb je het ergens anders zien staan? Ik probeerde met die vraag en het gequote antwoord juist het misverstand uit de wereld te helpen :=



BoomLOZE zadels ;)

Ja sorry het is een beetje (boel?) zeikerdmodus hoor maar ik vind het echt verschrikkelijk staan, brrrrr :o

Hahaha Shirley jij bent ook echt zo gek als een deur hè, Sharpei-leer _O- +:)+
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-09-13 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

eboyjunior
Berichten: 72
Geregistreerd: 02-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:26

Ik heb het topic niet helemaal door gelezen omdat er vrij veel in staat .
Maar ik vroeg me af .
Ik heb me rug op twee plaatsen gebroken 3 jaar geleden
en erge pijn in me rug ook kan ik nog niet zo goed evenwicht vinden .
Wat is voor mij een ideaal zadel?
ik heb een haflinger

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:30

Balen eboyjunior :(:)

Het is zo niet te zeggen wat een ideaal zadel voor je zal zijn, is echt een kwestie van proberen want ieders lijf, klachten en paard zijn weer anders waardoor wat voor een ander de perfecte oplossing is, voor jou misschien juist vreselijk oncomfortabel is :=

Sta je nog ergens onder behandeling?

Vaak kan een therapeut die je probleem goed kent wel een beetje inschatten waar je baat bij hebt :j

Bvb. een zadel met hele opgesloten zit of juist vrije zit.
Veel steun of weinig steun (kniewrong? Dijwrong? Hoge lepel of cantle?)
Zacht en schokdempend of juist liever wat steviger.
Met een lepel / ronding in de zitting of juist liever vlak / natuurlijk ronding van de paardenrug.

Dat soort dingen :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:31

Misschien is het voor jou een goed idee om iemand langs te laten komen met verschillende zadels ?
Dan kunnen jullie samen kijken wat het beste past en zit en kun je dat zadel een weekje op proef nemen ?
Je krijgt dan alle tijd om het op je gemakje uit te proberen alvorens tot aanschaf over te gaan :)

eboyjunior
Berichten: 72
Geregistreerd: 02-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:34

mijn theparpeut heeft geen verstand van paarden en zadels .
ze geven wel aan dat buikspieren er belangrijk zijn .
maar die kan ik weer amper trainen door dat me lichaam zo pijn doet .
wel heb ik gezien dat ik geen heel hard zadel moet hebben en liefst wel met diepe zit omdat ik moeite heb met evenwicht .

goed iedee shirley vanmiddag komt er een jonge met zadels op stal om me eigen zadel op te vullen .
mischien heeft ie wat beters bij zich