Bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 17:03

Ik heb gisteren een bitloos hoofdstel gehaald. Kaakgekruist leek me het best, dus ik heb bewust voor deze soort gekozen.

Maar ik heb er nog nooit bewust mee gereden. Gelukkig zat er een reisbeschrijving bij. Nu heb ik wel wat vraagjes, waarop jullie hopelijk het antwoord weten.

- De neusriem moet volgens de beschrijving erg strak zitten tegen het schuiven van het hoofdstel. Kan dit geen kwaad voor het paard? Lopen er op die plekken op het hoofd nergens bloedvaten etc. die af kunnen knellen?

- Heb je met een kaakgekruist hoofdstel net als met een bit gewoon constante druk op de teugels? En is die druk even zwaar (licht) als met bit?

- Zijn er dingen waarop ik goed moet letten? Bijv. dat sturen anders werkt, of dat het paard het nog moet leren begrijpen etc.?

Vilar
Berichten: 553
Geregistreerd: 14-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:05

- De neusriem moet volgens de beschrijving erg strak zitten tegen het schuiven van het hoofdstel. Kan dit geen kwaad voor het paard? Lopen er op die plekken op het hoofd nergens bloedvaten etc. die af kunnen knellen?
De neusriem mag niet erg strak, wat raar dat dat er staat! Als het schuift, dan is de pasvorm niet goed, dan kun je het hoofdstel beter retour doen.

- Heb je met een kaakgekruist hoofdstel net als met een bit gewoon constante druk op de teugels? En is die druk even zwaar (licht) als met bit?
Bitloos rijden voelt lichter. Of jij wel of niet met constante druk wilt rijden, is eigen keuze.

- Zijn er dingen waarop ik goed moet letten? Bijv. dat sturen anders werkt, of dat het paard het nog moet leren begrijpen etc.?
Nee hoor, de teugelhulpen zijn hetzelfde, paard snapt het meteen, en sturen doe je met je zit.

Sucess!!

hidsiiiggg

Berichten: 240
Geregistreerd: 18-10-14

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:43

zoek ook eens op de nadelen van bitloos rijden ;)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:00

Ik heb er ook een, ik doe de neusriem zodanig dat ze gras kan eten onderweg.
En ik rij met zo los mogelijke teugel, dus geen constante druk.
Het kan eerst raar voelen, het sturen. De beweging kan groter zijn. Maar het went vanzelf!
Vind het persoonlijk niet kunnen om voortdurend de kaak af te knellen met die touwen.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:47

Bitloos rijden maakt in principe geen verschil met het rijden met bit.
De neusriem moet net zo zitten als bij een bithoofdstel.

Het enige waar je op moet letten is of de release van je hoofdstel goed is: als jij de druk van je teugels haalt, is de druk op de neus van je paard dan ook weg?
Dat wil nog wel eens schelen bij hoofdstellen met gekruiste teugelvoering.

Pb me gerust als je nog vragen hebt over bitloos rijden. :)

Saski_K

Berichten: 56
Geregistreerd: 08-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:51

hidsiiiggg schreef:
zoek ook eens op de nadelen van bitloos rijden ;)


Kan je wat nadelen benoemen?
Ik heb met mijn oude friese merrie vaak bitloos gereden, en dat ging prima. Helaas is ze overleden.
Nu heb ik een ruin van 7, een hele mijnheer, en kan wel eens ervandoor gaan, dit door een trauma in het verleden, voor mijn tijd.
Ik zou zo graag ook met hem bitloos willen rijden, maar ik twijfel...
Ik zou het fijn vinden om de voor en nadelen naast elkaar te leggen, zeker met een paard wat er wel eens vandoor kan gaan....

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:24

Er zijn enkele (te verwaarlozen) nadelen aan bitloos rijden...
In zeer uitzonderlijke gevallen kan een paard druk op de neus niet prettig vinden.
Daarnaast zijn er enkele bitloze hoofdstellen op de markt die je verkeerd kunt gebruiken door met constante aanleuning te rijden, terwijl ze daar niet voor bedoeld zijn. (bosal, hackamore)
Bitloze hoofdstellen kunnen iets duurder zijn dan bithoofdstellen.

Andere nadelen zou ik niet kunnen bedenken (en lijken me ook niet relevant voor dit topic)...

Saski_K

Berichten: 56
Geregistreerd: 08-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:39

TurdusMerula schreef:
Er zijn enkele (te verwaarlozen) nadelen aan bitloos rijden...
In zeer uitzonderlijke gevallen kan een paard druk op de neus niet prettig vinden.
Daarnaast zijn er enkele bitloze hoofdstellen op de markt die je verkeerd kunt gebruiken door met constante aanleuning te rijden, terwijl ze daar niet voor bedoeld zijn. (bosal, hackamore)
Bitloze hoofdstellen kunnen iets duurder zijn dan bithoofdstellen.

Andere nadelen zou ik niet kunnen bedenken (en lijken me ook niet relevant voor dit topic)...


Ok, dankje voor je reactie! :o

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 23:30

Bedankt voor de reacties allemaal! Vrijdag heb ik bitloos gereden. Het ging prima (beter dan met bit).

Het 'nadeel' was dat ik moeilijk stelling kon vragen. Mijn paard slaat vanzelf linksaf als ik de teugels lang laat. Met een bit los ik dat op (waarschijnlijk verkeerd) door rechterstelling te vragen en daaruit recht te maken. Bitloos lukte me dit niet goed, dus waarschijnlijk heb ik daar nog wat te leren.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:35

Als je twijfelt of het door je hoofdstel komt kun je de teugels ook eens direct aan de neusriem vastmaken, dus niet kruislings. De 'riempjes' laat je dan even gewoon hangen.

Goed dat je bitloos probeert. :)

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:38

Ik rij tijdelijk bitloos, dinsdag gaat paard lief naar de DA/TA, maar wat een drama!!!
Snap nu helemaal die knollen op bokt die bitloos op de voorhand 'sjokken' .Werkt gewoon niet,....

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:41

Wát werkt er dan volgens jou niet, manie?

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:49

TurdusMerula schreef:
Wát werkt er dan volgens jou niet, manie?


Niks.... Het creëert hangede paarden, zie de topics en nu uit eigen ervaring.
Als je houdt van veel druk, GA bitloos!!!

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:54

manie schreef:
Ik rij tijdelijk bitloos, dinsdag gaat paard lief naar de DA/TA, maar wat een drama!!!
Snap nu helemaal die knollen op bokt die bitloos op de voorhand 'sjokken' .Werkt gewoon niet,....

Dit zijn vooroordelen want die van mij loopt beter bitloos, ontspannener dan met bit erin. :')

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:04

Heimdallr schreef:
manie schreef:
Ik rij tijdelijk bitloos, dinsdag gaat paard lief naar de DA/TA, maar wat een drama!!!
Snap nu helemaal die knollen op bokt die bitloos op de voorhand 'sjokken' .Werkt gewoon niet,....

Dit zijn vooroordelen want die van mij loopt beter bitloos, ontspannener dan met bit erin. :')


Vooroordeel??
Rij nu zelf 'noodgedwongen' bitloos, maar ik vind het kansloos (eigen ervaring).
DA gaat de doppen verwijderen en ik neem een lage neusriem.
Liever één flinke snuk aan een bit en een paard dat het begrijpt, dan eindeloos martelen met een 'bokt-vriendelijk' hoofdstel.....
En ik ben niet een recreatie-ruiter ofzo (niks mis mee, maar de 'verwachting/eisen' zijn anders'

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:15

manie schreef:
TurdusMerula schreef:
Wát werkt er dan volgens jou niet, manie?


Niks.... Het creëert hangede paarden, zie de topics en nu uit eigen ervaring.
Als je houdt van veel druk, GA bitloos!!!


Maar hoe komt dat dan, volgens jou?

Het is mij vrij helder dat je bitloos niets vind en slechte voorbeelden hebt gezien van bitloos...
Maar daarom ben ik dus benieuwd naar een inhoudelijke reactie...

Wát is er dan anders?

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:58

Manie, dat is jou ervaring.
Maar mijn paard loopt er super op en met bit loopt die alleen maar vervelend te doen.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:02

manie schreef:
Heimdallr schreef:
Dit zijn vooroordelen want die van mij loopt beter bitloos, ontspannener dan met bit erin. :')


Vooroordeel??
Rij nu zelf 'noodgedwongen' bitloos, maar ik vind het kansloos (eigen ervaring).
DA gaat de doppen verwijderen en ik neem een lage neusriem.
Liever één flinke snuk aan een bit en een paard dat het begrijpt, dan eindeloos martelen met een 'bokt-vriendelijk' hoofdstel.....
En ik ben niet een recreatie-ruiter ofzo (niks mis mee, maar de 'verwachting/eisen' zijn anders'


Dus omdat je met jouw paard niet lekker bitloos kan rijden (wat evengoed aan jou als ruiter of aan de voorkeur van het paard kan liggen, of aan het hoofdstel zelf) constateer je gelijk dat bitloos rijden flut is. Bijzonder :')

Mijn paard is bitloos een stuk fijner te rijden dan met bit. En nee, dat maakt rijden met bit ook niet meteen kansloos.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:08

Rijtechnisch wordt je met bitloos meer op de feiten gedrukt. Ik denk ook dat dat aan de hand is bij manie. Voor mij wil dat zeggen dat manie waarschijnlijk met bit te scherp inwerkt. Dat je paard gaat hangen wil dus zeggen dat je hem niet goed voor elkaar hebt.

Ik ben zelf een paar weken bezig met bitloos rijden. Ik merk inderdaad ook dat mijn paard wat meer druk durft te nemen dan toen met bit. Hangen vind ik een te groot woord. Persoonlijk vind ik dus juist een fijn idee: het paard is niet meer 'bang' om druk te geven. Dat dit niet wenselijk is om zo maar door te blijven rijden, snap ik. Maar Rome is ook niet in een dag gebouwd. Uiteindelijk zou het paard weer lichter in de hand moeten worden als je het evenwicht meer naar achteren verplaatst.

Kortom: ik ben tevreden met bitloos rijden, voor mij zitten er tot dusver geen nadelen aan.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 12:09

manie schreef:
TurdusMerula schreef:
Wát werkt er dan volgens jou niet, manie?


Niks.... Het creëert hangede paarden, zie de topics en nu uit eigen ervaring.
Als je houdt van veel druk, GA bitloos!!!


Als je paard hangt, dan betekent dat alleen maar dat jij onvoldoende kundig bent om dat zonder bit op te lossen. Bitloos wijst je alleen maar meer op je eigen tekortkomingen, daarom is het voor veel ruiters (te) confronterend.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:11

Ik vind kingekruist zeer sterk inwerken, veel sterker dan bit. Dus daar moet je goed op letten.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 12:12

Tulandro schreef:
Ik vind kingekruist zeer sterk inwerken, veel sterker dan bit. Dus daar moet je goed op letten.


Kingekruist leek mij ook een piekdruk te geven bij constant contact, daarom heb ik kaakgekruist gekozen. Dat verspreidt de druk wat meer. Maar misschien dat ik nog wel een sidepull wil gaan proberen, dat komt het dichtst bij een bit.

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:49

demo_love schreef:
Tulandro schreef:
Ik vind kingekruist zeer sterk inwerken, veel sterker dan bit. Dus daar moet je goed op letten.


Kingekruist leek mij ook een piekdruk te geven bij constant contact, daarom heb ik kaakgekruist gekozen. Dat verspreidt de druk wat meer. Maar misschien dat ik nog wel een sidepull wil gaan proberen, dat komt het dichtst bij een bit.

Ik gebruik een Natural Hackamore of Bosal. :')

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:02

Ik volg dit even, vind de sidepull beter rijden. De neusriem kan losser en mijn paard vindt het veel aangenamer dan bit. Ze is veel meer ontspannen dan vroeger.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 17:08

Vandaag voor de tweede keer met kaakgekruist gereden en het ging prima! Zo'n verschil vergeleken met het bit! Vroeger deed ze het wel goed met bit, maar nu lijkt ze medisch niet in orde met bit, terwijl ze tig keer compleet is nagekeken.

Ze heeft er weer de gang in, briest lekker en het buigen gaat nu ook beter. De release kan nog wat beter, dus ik wil haar baard (fries) nog even bijknippen.