Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:09

Geen idee hoe oud het is, heb het tweedehands gekocht, maar was volgens mij niet veel gebruikt voor het bij mij kwam.

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:11

funnyhorses schreef:
Zadel is gewoon niet goed qua model dit zadel dwingt de bovenbenen van de ruiter te ver naar achteren dat voel ik ook.


Daar ben ik het niet mee eens. Voor een correcte dressuurzit zouden je benen (ook bovenbenen) eigenlijk nog meer naar achter moeten, zodat je hiel onder je heup komt. Kan je dat niet aan om op die lengte te rijden met een breed paard en toch je benen correct te leggen, dan ben je idd beter met een VZH. Ik had ook dat probleem met mijn kruising tinker, maar heb niet het zadel, maar het paard verkocht :D .

Massimo is hier in België één van de populaire merken voor zwaardere paarden, Spaanse paarden en sporadisch ook Arabiertjes. Had er zelf bijna één gekocht (2dehands trail), maar was net verkocht. Jammer dat je niet van België bent, ik weet hier wel een zadelpasser die je zadel wel aan de man zou kunnen brengen, is zelf verdeler van Massimo en heeft nogal wat vraag naar 2dehands ook.

Mocht je het zadel willen verkopen, mag je me anders gerust pb'en met boommaat en kussenlengte (dus de lengte die op de rug ligt) en vraagprijs. Ik heb momenteel mijn WOW zadel van mijn breder paard laten aanpassen aan mijn merrie, maar moet nog verder uittesten hoe ze het hiermee doet, had met mijn vorige zadel om de haverklap een gevoelige rug doordat het net iets te lang was (hebben we ontdekt 3 zadelpassers later, hier verkopen ze blijkbaar niet graag genoeg ;) ).

Edit: ik zie net dat het boommaat 36 is, is ongeveer de breedte van mijn paarden.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 21:13

Bonita bon dan zal het bij mij 50/50 zijn,ik weet ook zeker dat ik aan mijn houding moet werken daarom neem ik ook les.Maar als je geen vooruitgang kunt boeken omdat je simpelweg je draai niet kunt vinden in een zadel dan mag je ervanuit gaan dat het zadel niet bij je past.
En geloof me ik doe echt mn stinkende best om er iets van te maken hahaha maar ik haat het beeld van mezelf in dit zadel,echt vreselijk!!!

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:14

funnyhorses schreef:
Geerke dan valt bij mijn zadel het kussenkanaal erg smal uit he? Ik zie dat ook aan de zweetafdruk,de zweetplekken liggen pal naast de ruggengraat bijna ertegenaan!
Allemaal punten die ik zal aandragen bij de zadelpasser,in mijn beleving is dat voor mijn Tinker die een stevige brede platte rug heeft te smal.

SuperAssie wat vreemd,jij hebt idd meer ruimte in dat zadel. Hoe oud is dan jou zadel?


Kussenkanaal klinkt inderdaad wat smal.
Maar het is niet zo dat je paard ook brede wervels heeft als hij/zij zelf breed is, sterker nog het 1 heeft weinig te maken met het ander. Mijn KWPN hengst heeft bijvoorbeeld bredere wervels dan de kruising trekpaard van mijn vriend.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:18

funnyhorses schreef:
Bonita bon dan zal het bij mij 50/50 zijn,ik weet ook zeker dat ik aan mijn houding moet werken daarom neem ik ook les.Maar als je geen vooruitgang kunt boeken omdat je simpelweg je draai niet kunt vinden in een zadel dan mag je ervanuit gaan dat het zadel niet bij je past.
En geloof me ik doe echt mn stinkende best om er iets van te maken hahaha maar ik haat het beeld van mezelf in dit zadel,echt vreselijk!!!



nou,nou...zo erg is het niet hoor! :(:)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 21:19

Als ik zelf de wervel na ga en dan die zenuwbaan die ernaast ligt aftast dan leg ik mijn hand erop en dan is het echt 4 vingers van mij breed.
Leg ik 4 vingers erop na het rijden (zweetafdruk) dan liggen mijn buitenste vingers ver in de zweetranden naast de wervel.(beetje omslachtig uitgelegd haha)
Allemaal dingen die ik zal aankaarten volgende week.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:19

funnyhorses schreef:
Op papier staat dat mijn zadel en dus ook mijn paard boommaat 36 heeft.



vreemd,lijkt mij niet te kloppen....vermoed dat er een chinees een foutje heeft gemaakt :+

Anoniem

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:21

Huppatee zadel terug, en verschillende zadels gaan uitproberen. Op deze manier kan je uitzoeken wat goed op jouw paard past, en waar je zelf vrolijk van wordt :)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 21:21

geerke schreef:
funnyhorses schreef:
Bonita bon dan zal het bij mij 50/50 zijn,ik weet ook zeker dat ik aan mijn houding moet werken daarom neem ik ook les.Maar als je geen vooruitgang kunt boeken omdat je simpelweg je draai niet kunt vinden in een zadel dan mag je ervanuit gaan dat het zadel niet bij je past.
En geloof me ik doe echt mn stinkende best om er iets van te maken hahaha maar ik haat het beeld van mezelf in dit zadel,echt vreselijk!!!



nou,nou...zo erg is het niet hoor! :(:)


Jawel Geerke zo erg is het. Op film is het in mijn ogen geen gezicht hahaha ik ben constant aant worstelen in dat zadel,heb ik mijn benen goed hangt mn kont op de lepel en kiep ik naar voren,zit mn kont eindelijk goed in het zadel liggen mn benen ergens waar ik ze niet wil hebben enz enz een constant gevecht met mezelf. ;(

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:23

maar dat is jou schuld niet,het zadel heeft een slechte pasvorm...dan zit zelfs Anky niet netjes ;)

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:23

Sorry ik heb je alleen je start post doorgelezen en de eerst pagina, maar heb je wel eens aan boomloos gedacht? dat kan soms ook wel goed liggen op de bredere paarden. Niet iedereen is er gek op hoor, maar je zou het kunnen overwegen (die zadels kun je ook altijd een periode van 2 week uit proberen) ;)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 21:25

Ik zie het als 50/50 hihi want niemand zit perfect lijkt mij men kan wel streven naar het beste eruit halen.
Kijk een Anky zal ik NOOIT worden hihi en dat hoeft ook niet ik rij paard voor mijn plezier en als het even kan ook voor mijn ontspanning.
Maar nu is het net als lopen op naaldhakken die 2 maten te klein zijn hihi.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 21:26

loveidefix schreef:
Sorry ik heb je alleen je start post doorgelezen en de eerst pagina, maar heb je wel eens aan boomloos gedacht? dat kan soms ook wel goed liggen op de bredere paarden. Niet iedereen is er gek op hoor, maar je zou het kunnen overwegen (die zadels kun je ook altijd een periode van 2 week uit proberen) ;)


Jep en dat is niks voor mij helaas.

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:30

geerke schreef:
funnyhorses schreef:
Op papier staat dat mijn zadel en dus ook mijn paard boommaat 36 heeft.



vreemd,lijkt mij niet te kloppen....vermoed dat er een chinees een foutje heeft gemaakt :+


Waarom zou dit niet kunnen? Mij verwondert het niet, als ik vergelijk met mijn paarden.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:09

@hwn....Geerke bedoelt dat bij een boommaat 36 het kussenkanaal dan breder hoort te zijn.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:22

funnyhorses schreef:
@hwn....Geerke bedoelt dat bij een boommaat 36 het kussenkanaal dan breder hoort te zijn.


eens :j

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:24

funnyhorses schreef:
Bonita bon dan zal het bij mij 50/50 zijn,ik weet ook zeker dat ik aan mijn houding moet werken daarom neem ik ook les.Maar als je geen vooruitgang kunt boeken omdat je simpelweg je draai niet kunt vinden in een zadel dan mag je ervanuit gaan dat het zadel niet bij je past.
En geloof me ik doe echt mn stinkende best om er iets van te maken hahaha maar ik haat het beeld van mezelf in dit zadel,echt vreselijk!!!


Dat kan heel goed, goed aangeven bij de zadelpasser dat dit iets herkenbaars voor je is en dat graag wilt dat een zadel dit probleempje niet uitvergroot maar helpt het te verminderen. En inderdaad, zo erg is het niet hoor :(:)

xZiva_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:25

Ik rijd op een kieffer, 17 of 17,5 inch, en daar heb ik nog ruimte over, terwijk mijn bibs toch heel wat groter is dan die van jou :D

En die zit als een huis trouwens, heeft mij al heel erg geholpen in mijn beenhouding (geen stoelzit meer)
Lekker gaan kijken naar een nieuw zadel, waarbij jij, en je paard zich beter voelen!

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:30

funnyhorses schreef:
@hwn....Geerke bedoelt dat bij een boommaat 36 het kussenkanaal dan breder hoort te zijn.


Ah, nu begrijp ik het.

Anderzijds, die brede paarden hebben vaak een platte rug, en soms ligt de ruggegraat zelfs beetje "verzonken" in hun vetlaag, dus ik zou zo denken dat die minder snel last zullen hebben van een ruggengraat die gaat knellen tussen die kussens? Of gaat mijn redenering ergens mank?

Wendy1989
Berichten: 782
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:34

Heb het zelf ook met de massimo dressuur II gehad lag wel goed op me pony maar kon er ook mn draai niet in vinden wat ik ook probeerde ik kon er niet aan wennen heb het toen weg gedaan want ging mezelf en me pony in de weg zitten.

Rij nu tegenwoordig western

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:58

hwn schreef:
funnyhorses schreef:
@hwn....Geerke bedoelt dat bij een boommaat 36 het kussenkanaal dan breder hoort te zijn.


Ah, nu begrijp ik het.

Anderzijds, die brede paarden hebben vaak een platte rug, en soms ligt de ruggegraat zelfs beetje "verzonken" in hun vetlaag, dus ik zou zo denken dat die minder snel last zullen hebben van een ruggengraat die gaat knellen tussen die kussens? Of gaat mijn redenering ergens mank?


Hahaha geen idee eigenlijk maar de mijne heeft een mooie voelbare ruggenwervel.Dus gewoon normaal zeg maar,niks speciaals aan hihi.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:01

Wendy1989 schreef:
Heb het zelf ook met de massimo dressuur II gehad lag wel goed op me pony maar kon er ook mn draai niet in vinden wat ik ook probeerde ik kon er niet aan wennen heb het toen weg gedaan want ging mezelf en me pony in de weg zitten.

Rij nu tegenwoordig western


Zie je,ik lees/hoor het steeds meer.Dit is voor mij in ieder geval geen fijn zadel,ik kan gewoonweg niks erin corrigeren aan mezelf het is een grote chaos in dat zadel :') hahaha
Ik heb zoiets nog nooit eerder meegemaakt met een zadel,meestal was het dilemma dat het zadel niet op het paard paste maar nu....???? Om gek van te worden 8)7

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:02

xZiva_ schreef:
Ik rijd op een kieffer, 17 of 17,5 inch, en daar heb ik nog ruimte over, terwijk mijn bibs toch heel wat groter is dan die van jou :D

En die zit als een huis trouwens, heeft mij al heel erg geholpen in mijn beenhouding (geen stoelzit meer)
Lekker gaan kijken naar een nieuw zadel, waarbij jij, en je paard zich beter voelen!


Nou verkijk je niet aan mijn edel zitvlees hoor hihi :o

Fem

Berichten: 12521
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:08

Ik heb het topic niet doorgelezen, dus alvast mijn excuses als ik iets zeg wat al eerder verteld is of gevraagd.

Ik had precies hetzelfde probleem toen ik zadels van Massimo ging uitproberen.
Ik voelde me er totaal niet prettig bij.
Wel was/ben ik wat kilootjes zwaarder dan dat jij bent.

Kreeg ook al van anderen te horen dat bij Massimo de zitmaten een stuk kleiner uitvallen dan bij andere merken (ondanks dat het, als je het meet, toch echt 18,5 inch is).

Hierdoor heb ik bewust de keuze gemaakt voor de Massimo Tölt II.
Deze heeft geen gedwongen zit, heeft wel een 'dressuurachtig' model..

Ben er tot nu toe qua houding erg blij mee.. :)

xZiva_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:09

Je hebt toch een maatje kleiner dan ik hoor :D (en misschien wel 2, maar daar word aan gewerkt gelukkig :o )