Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:50

rocymax schreef:
Het lijkt mij dat het geen 18 inch is, ik ben echt wel wat kilootjes zwaarder en langer dan TS en heb een zaldi 18 inch mixta en een zaldi 18 inch dressuur. Beiden zitten prima.
Het lijkt mij echt dat dit zadel kleiner is.


Mee eens.. Ik heb ook veel meer ruimte over, en jij bent slanker dan ik..

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:53

Je zit niet helemaal op de lepel, dat het zadel te klein zou zijn vind ik persoonlijk heel erg meevallen.

Het kan wel heel goed zijn dat jou lichaamsbouw niet bij het type zadel past en dat heeft niks met dun of dik te maken.

Elke wrong zit op een andere plek, is lang of kort en is dus ervaart iedereen een zadel op een andere manier. Misschien dwingt dit jou zadel jou in een houding die niet bij je past.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:53

Ik snap er echt geen hol meer van.
Ik heb het zadel gemeten en kom uit op 18inch echt waar.Dan ligt het waarschijnlijk eraan dat de zit te diep is?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:55

Watch_Me schreef:
Je zit niet helemaal op de lepel, dat het zadel te klein zou zijn vind ik persoonlijk heel erg meevallen.

Het kan wel heel goed zijn dat jou lichaamsbouw niet bij het type zadel past en dat heeft niks met dun of dik te maken.

Elke wrong zit op een andere plek, is lang of kort en is dus ervaart iedereen een zadel op een andere manier. Misschien dwingt dit jou zadel jou in een houding die niet bij je past.


Dat gevoel heb ik idd,dat ik word gedwongen in een houding.Als ik daaraan toegeef zit ik dus achter op die lepel.
Wil ik mezelf daarin corrigeren dan zit ik niet eens meer op mn zitbeentjes maar steken die schuin naar voren weg zeg maar.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:57

funnyhorses schreef:
Dat is nou net het probleem liekec (gefeliciteerd trouwens *\o/* ) als ik mezelf meer naar voren zet zit ik niet meer rechtop.Mijn lichaam kan het gewoon niet aan dan is de ballans foetsie en rijd ik met pijn.
En wat ik al allemaal gedaan/probeerd heb van gymnastiek op het paard,hoelahoepen hahaha zodat ik soepeler in de heupen word zonder beugels rijden enz enz maar in alle gevallen hang ik weer achterin het zadel.

Ik denk nu ook dat er enkel naar het paard is gekeken en niet naar mij of ik er ook in pas.

Maar als je jezelf meer naar voren zet, moet je automatisch je bekken naar acher kantelen zodat je weer op je kont zit, lukt dat niet dan?
En thanks haha :)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:58

Als ik dat doe steken mijn knieën voor het zadel uit :')
Hoe ik ook zit en doe ik kom steeds weer uit op die problemen............. -O-

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:59

Ik heb zelf graag altijd beensteun op mijn zadel, het liefst zoveel mogelijk. Nu ben ik er zelf van terug gekomen. Ik ben zelf 176 lang en als ik veel beensteun heb plaatst het zadel mij naar achteren. Ik zit dan dus ook achter op de lepel. Ik heb maat 36/38. Als ik een 17 inch zadel heb met normale wrongen past dit perfect. Zit ik op een zadel met hele grote wrongen heb ik soms wel 18.5 inch nodig.

Luister naar je gevoel en zorg dat je een zadel hebt waar jij op het goede punt in zit. Welk merk het ook is, dat maakt niet uit. Als het goed ligt op jou paard en jij zit op het juiste punt in je zadel zul je grote veranderingen merken(in jou zit en gedrag van het paard).

Kaula

Berichten: 2495
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:00

Ik denk dat het aan je wrongen ligt, dat die op de verkeerde plaats voor jou zitten.
Hierdoor kunnen jouw knieën en dus benen nooit in de juiste stand komen en heb je dus de neiging om meer naar achter te zitten met je billen.

Edit: misschien heb je hier wat aan: https://www.youtube.com/watch?v=BYiG6qTH1-0

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:03

Wat de wrongen betreft,aan dit zadel zitten kleine wrongen.Bij die Thorowgood zaten van die hele dikke dingen en die heb ik er gelijk af gegooid daarmee duwde ik mezelf idd naar achteren.Eenmaal eraf zat ik prima in het midden,alleen dat zadelmerk was dus te lang voor mijn Tinker.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:04

Maar hoe dan ook, of het nou aan het zadel ligt of aan jou: het past niet.

Je zit er niet prettig in, en het lukt je ook niet om goed te gaan zitten. Dus dan is er toch maar een optie denk ik....

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:04

Heb zelf dit zadel ook, en bij mij ligt het ook op een tinker, vind het ook erg klein lijken :j
Heb ook de 18 inch en broekmaat 42/44 en toch meer plek als jij -O- al moet ik zeggen dat
mijn knieen voor mijn gevoel ook iets "oversteken" en ik kan de beugels niet nog langer want dan zijn ze gewoon te lang, toch zit ik wel lekker en goed en loopt mijn paardje tevreden :j

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:06

Ik heb er geen verstand van maar op die laatste afbeelding vind ik je zadel wel erg kort voor jouw bibs. Je bovenbenen lijken ook niet comfortabel. Ik zou idd kijken naar een ander type zadel.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:10

Ik denk dat het inderdaad aan de diepe zit ligt, de ene 18 inch is de ander niet. Met een plattere zit heb je veel meer ruimte, bij deze loopt de lepel vrij snel omhoog waardoor je zo komt te zitten.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:11

ja maar het vreemde is, een Massimo 2 heeft geen diepe zit, en ook geen brede wrongen, vandaar dat ik het zo een gek verhaal vind.

Kaula

Berichten: 2495
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:15

In dit geval kun je ook beter kijken naar de lengte van de wrongen i.p.v de dikte.
Snap wel dat jij geen dikke wrongen wilt, want je zit met je knieën er volledig op, zelfs bijna over het zweetblad.
Dat kan al niet lekker zitten, helemaal niet met dikke wrongen erbij.

Heb je bij jouw massimo toevallig 17,5 inch kussens onder een 18 inch zitvlak laten plaatsen?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:17

In het fimpje noemde ze duidelijk alle punten op waar ik tegenaan stuit in dit zadel!
Mijn besluit staat vast en dit zadel gaat er heel snel uit.
Wat ik ook nog wou zeggen is als ik mezelf verder naar voren plaats in het zadel dan zit ik met mn zitbeentjes naast die naden van de twist :wow: brrrr das echt niet fijn zitten.

Ik heb me gewoon laten belullen ik ei! 8)7 Had ik maar geluisterd naar mezelf. |o
Volgende week vrijdag komt diegene terug eens zien of het netjes opgelost kan worden.
Het is een hele klus om een goed zadel te vinden tegenwoordig met een EERLIJK advies.Het was nou niet de eerste de beste zadelfitter die ik laatst erbij heb gehaald en nog voel ik me "beduveld". -O-

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:23

Ik heb niet heel veel verstand van zadels, maar wat ik op het tweede plaatje zie is een zadel wat ongetwijfeld goed op het paard ligt maar voor jouw echt voor geen meter zit.
Vind je been al niet lekker liggen op de kniewrongen. Je knie piept erbuiten lijkt wel.
Beugels een gaatje langer ging ook niet zei je in een eerdere post, dan trok je je rug krom.

Nee ik denk dat dit niet het zadel is voor jou!

Heb je ook een foto van je dochter ter vergelijk voor de overige bokkers?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:27

Heb effe gezocht,is niet haar netste houding want ze was aan het uitstappen hihi

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:36

Zit de beugelophanging voor jullie wel op de goede plek. Ook je dochter vindt ik niet heel mooi in het zadel zitten. Haar knieën steken ook naar voren terwijl ze ansich wel een nette beenligging heeft op de foto.

Daarnaast denk ik dat je prima een 18 inch zadel kan hebben. Maar als het zadel en diepe dit heeft heb je al gauw een inchmaat groter nodig.

Dis wellicht is het voor jouw hoe om naar een vlakker zadel op zoek te gaan.

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:38

Nou, schiet mij maar lek, maar dit lijkt meer op een 16 inch dan een 18... Alleen al de hoeveelheid ruimte die het dekje heeft. Pony kan duidelijk nog wel een groter zadel hebben zonder dat het op de lendenen drukt. Ik zou een ander zadel zoeken, want er klopt duidelijk iets niet met de maat!

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:39

Emerald schreef:
Nou, schiet mij maar lek, maar dit lijkt meer op een 16 inch dan een 18... Alleen al de hoeveelheid ruimte die het dekje heeft. Pony kan duidelijk nog wel een groter zadel hebben zonder dat het op de lendenen drukt. Ik zou een ander zadel zoeken, want er klopt duidelijk iets niet met de maat!


Helemaal mee eens :j

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:39

Ik had al aangegeven naar de zadelfitter dat ik eens een vzh zadel wil proberen.
Dit word em niet in ieder geval.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:40

Emerald schreef:
Nou, schiet mij maar lek, maar dit lijkt meer op een 16 inch dan een 18... Alleen al de hoeveelheid ruimte die het dekje heeft. Pony kan duidelijk nog wel een groter zadel hebben zonder dat het op de lendenen drukt. Ik zou een ander zadel zoeken, want er klopt duidelijk iets niet met de maat!


Neuhhh ik schiet je niet lek hoor! :') :=
Nee hoor het is serieus 18 inch maarrrrr het is een zadel met franse kussens zoals ik al eerder zei. :)

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:45

Dan nog zou het niet zo klein moeten zijn. Kijk eens goed bij de foto van je dochter. Kijk eens hoeveek dekje zichtbaar is achter het zadel. Dit kan gewoon geen geode 18 inch zijn, echt niet. Je zult echt een ander soort zadel moeten zoeken, want dit past je pony niet en jouzelf niet.

smulletje
Berichten: 58
Geregistreerd: 22-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:45

Ik heb vorig jaar een nieuw zadel aangeschaft, de zadelmaker kwam langs, had van te voren gevraagd of ik voorkeuren had en zou zijn bus met zadels meenemen. Nou dat heeft hij dus gedaan en een hoop zadels pasten op mijn paard, ik heb op alle zadels die hem pasten zelf ook gereden en er sprong er 1 uit omdat mijn paard daar, met mij, het lekkerst onder liep.
Een zadel wat past op je paard wil niet altijd zeggen dat het ook een goede combi is met jezelf erop.
Ik zou voor een ander zadel gaan en voelen hoe je paard erop reageert als jij erop zit. Misschien kun je een zadel wat past lenen van iemand opstal ofzo? Zo kun je kijken wat wel werkt voor jullie.