Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 17:56

Nou vandaag is de zadelmaker geweest,alles nog eens nagelopen en heb alles verteld wat er niet lekker zat zowel bij mijzelf als bij het paard. ;(
Vervolgens een Massimo vzh erop gelegd en gereden en wat een verademing pffff géén spanning in mn onderrug ohh mèhn wat een fijn gevoel was dat. *\o/*

Maar omdat ik gevraagd had om wat meer opties dan alleen de Massimo :o had de zadelmaker ook de Butterfly meegebracht,een heel apart zadel. :wow:
Dus die erop en ik erop en wauw wat zat dat lekker stevig!En een heel apart gevoel want je voelt dus echt alles onder je bewegen qua paard en dan mn de schouderpartij.

De zadelmaker heeft het volledige bedrag van mn zadel terug gegeven en wij hebben gekozen voor de Butterfly.
Dit zadel ligt als gegoten,veel schoudervrijheid en zelfs na een giga bok (ik wou aangaloperen :o ahum) lag het zadel nog steeds keurig op zn plek +:)+ .Bij het oude zadel had ik al tussen de oren gelegen := hahaha.
En heel belangrijk....die bok kon ik perfect uitzitten zonder een scheut in mn rug!!! _/-\o_

Paard wou nog gaan staken maar omdat ik zo fijn stabiel in dat zadel zit kon ik veeeel beter doorrijden en voilá madam gaf het op en koppie ging fijn laag en lekker relexed! :z
Dit was het gevoel wat ik zocht dus mijn petje af voor de zadelmaker die heeft het keurig opgelost. +:)+

Ik blij,paard blij,eind goed al goed! :)F

Loe_Loe

Berichten: 584
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:02

Wat fijn om te horen!
Heb je een foto? Ben heel benieuwd naar je butterfly, nog nooit van gehoord nl.
Lekker weer relaxed rijden! *\o/*

Pandora2
Berichten: 19881
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:06

Dit klinkt als heel positief ! *\o/*

Gea99

Berichten: 1171
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:07

Wat fijn, Super opgelost dus.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 18:14


betadine

Berichten: 3244
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:21

Ahhh super. Na een valse start dan toch zeer netjes opgelost toppie +:)+

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:31

Mooi opgelost !

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 19:01

Ja is idd super netjes opgelost,beide partijen blij :D hahaha.
Wat ook fijn is is dat men bij dit zadel niet zo hoog boven je paard zit,dus meer contact met paard tijdens rijden.

Dit zadel vormt zich dus mee aan de beweging van het paard,nu durf ik met een gerust hart door te grijpen als ze weer d'r bokkenpruik op heeft }> hahaha voorheen had ik zelf zoiets van dat het niet eerlijk is naar je paard als je zelf niet fatsoenlijk in een zadel zit.

Toen ik eenmaal mn "draai" had gevonden liep het echt lekker.
Na het rijden geeeeeeen onderrug pijn meer en geen spanning tussen mn schouderbladen en ik heb serieus een uur gereden hahaha (ik dacht uittesten die hap }> haha)

Zelfs hals strekken in de draf deed ze goed. :wow:
Paardje is dus sinds februari dit jaar onder het zadel dus we moeten nog heeeel veel leren daarom ook de lessen erbij genomen.
Maar ik kan jullie zeggen als je zelf zo verkreukeld in een zadel gedwongen word dan is rijden geen plezier vooral als zo'n jong paard dan begint te staken. %)

Onder het eerste zadel (thorowgood) waren de kussens te lang die prikten in de lendenen gevolg bokbokbok en niet meer willen lopen -O- ,onder het 2e zadel (Massimo dressuur 2) zat ik totaal niet goed in het zadel, teveel druk achter op de lepel,gevolg bokbokbok en echt niet meer willen lopen. -O-

Dit zadel zou dat allemaal niet moeten veroorzaken dus ik ben heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen,we doen in ieder geval ons uiterste best!!!! :P
Ostheopaat,sportmasseur,dierenarts allemaal al erbij gehad en gelukkig geen blokkades.

Hopelijk kan ik nu serieus aan het werk gaan,we lopen achter op ons schema hahaha dus er is werk aan de winkel. :D

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:44

Zeer interressant zadel, ik kan alleen nergens een prijsrange vinden. Wat voor prijs moet ik aan denken.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:54

Gaaf zadel! Wat is er meer speciaal aan dan dat de voorkant van de boom zich aanpast? De rest doet dat toch niet of begrijp ik het verkeerd?

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:23

Super zeg! Kan je mij de gegevens van de zadelpasser es pb'en of mailen? Ik wil het ook es bekijken, maar heb geen idee waar dit in België te verkrijgen is.

En hou ons op de hoogte of het goed blijft gaan, ik duim in ieder geval.

Britt_Sisi

Berichten: 8949
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:58

Ik ben benieuwd naar een foto en hoe je er nu in zit!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 22:27

Voor mij is het ook nieuwland dat zadel dus veel weet ik er nog niet van behalve dat het geen standaard kopijzer heeft zoals in een gewoon zadel.
Het kan op 2 punten scharnieren nml naar achteren en omhoog.Ik voelde de beweging van mij paard heel duidelijk best apart maar het rijd als een gewoon zadel.Doordat het dus zo mee-scharnierd geeft het een paard veel meer bewegingsvrijheid in het lopen.
Wat ik ook nog was vergeten te melden was dat een middendraf ook plots ging zonder dat ze op de rem vloog en begon te dreigen!Dat was werkelijk een fijn gevoel,daarbij die lekkere zit nou ik kon nog wel even door kneuren hoor haha.

Ik heb nog een site gevonden waar ook veel uitleg én prijzen bij staan.
http://www.triasequi.nl/butterfly.php

Ik zal zeker laten weten hoe het bevalt in de toekomst en morgen maak ik foto's als ik ga rijden.

ps deze heb ik gekocht
http://www.dt-saddlery.de/produkte/saet ... hael-putz/

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:15

Bedankt voor de info! Ik heb hen al gemaild, benieuwd of ze tot België komen (toch bijna 200 km bij hen vandaan).

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:17

Die zijn andrs ook niet goed koop...

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:59

Butterfly ken ik inderdaad wel.
Ik heb gewoon iemand aangesproken die aan het rijden was met dat zadel, ik kon het merkje niet lezen en ik moest gewoon weten wat voor een zadel het was.
Zij vertelde inderdaad wat in het filmpje te zien is, hoe het op meerdere manieren scharniert.

Haar paard was heel erg gevoelig op zadels, en ze hebben jaren nar een geschikt zadel gezocht.
Toen ze ongeveer klaar was met rijden mocht ik het zadel uitproberen (erg lief dat ze gewoon aan een vreemde aanbood even haar zadel laat uitproberen :D ) Heb ik het even geprobeerd, heerlijk zadeltje.

Altijd wel in mijn achterhoofd gehouden maar nooit gedacht dat het voor jou een geschikt zadel zou zijn, daar lag het namelijk op een heel smal paardje.

Helaas is er op bokt ook eigenlijk niets over butterfly te vinden.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 18:39

Het schijnt dat de Butterfly zich aanpast aan het paard dankzij de scharnierwerking.
En idd het ligt als gegoten op die brede platte rug van mn tinker.
Vandaag weer gereden en wat een verademing voor mij,Tinker probeerde niet eens meer om lelijk te doen maar was lekker voorwaarts haha zó voorwaarts dat ik haar even terug moest roepen ze had er duidelijk plezier in!
Alles liep super stap,draf en galop no problemo.

Was alleen de foto camera vergeten en heb wel wat gefilmd met gsm maar oei wat een slecht beeld en ik krijg het niet op mn pc gezet (ben zooo a-technisch in die dingen pff)
Ik zal de volgende keer weer foto's plaatsen.

Kijk echt hardop juichen durf ik nog niet voor 100% daarvoor heb ik teveel slechte zadel ervaringen maar ooohhh tot nu toe zeg ik toi toi toi.
Kreeg haar nu ook veel beter voorwaarts neerwaarts waardoor ik voor de eerste keer voelde hoe haar rug onder mij omhoog kwam en dát zit me een potje lekker hoor!!!

Best vreemd dat de Butterfly hier nog onbekend is want het is een heel mooi zadel wat erg lekker zit!
De maker van dit zadel heeft voorheen bij/voor Kieffer gewerkt dus niet zomaar de eerste de beste lijkt mij.

johanna84
Berichten: 614
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: eygelshoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:18

Super dat het opgelost is *\o/* *\o/*
ziet uit als een heel fijn systeem bij dit zadel, jammer dat je ze weinig ziet.

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:18

Duhelo schreef:
Die zijn andrs ook niet goed koop...


Nee, idd niet, was ook niet het budget wat ik eerst in gedachten had.

Maar het concept spreekt me zo aan, zeker aangezien ons Belle in 1 jaar tijd zo ongeveer 3 verschillende boommaten heeft blijkbaar (al zal dat spierverlies vooral aan de foute zadels gelegen hebben) en onze Starky momenteel toch 2 maten breder is, maar ongeveer gelijk in lengte. Dus op voorwaarde dat die scharnieren niet piepen en knarsen en geen wrijvingen veroorzaken, vind ik het een super concept.

Heb zelfs al gemaild naar de hoofdverdeler met de vraag of ik verdeler mag worden voo België als het bevalt. Als dit doorgaat, krijg je van mij een mooie korting. :9 (maar ik wil niet te vroeg victorie kraaien, niet zo lang geleden was ik ook zo enthousiast over mijn goedkope WOW)

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:03

De butterflys spreken me kwa concept idd ook wel erg aan. Boomloos is erg fijn, maar minder voor mijn heupen, dus zou wel een mooie combinatie zijn. Maar ik hik nu al tegen de massimo aan omdat die al een stuk boven budget ligt (toch zolang mijn ss niet weg is)

Even vraagje: paard heeft van massimo maat 40
Ik heb hun nu opgemeten via het ijzerdraad systeempje, en ik kom bij mijn jongste maar op 35.5 cm uit.
Mijn oudste heeft zelfs maar 32.
Mijj ijzerdraadje was iets te stug, maar lijkt me sterk dat het ruim 5 cm zou schelen kwa opmeten.
Is 35.5 cm op het ijzerdraadje gelijk aan maat 40 bij massimo?( dus heeft massimo,een apart meetsysteem)of heb ik gruwelijk verkeerd gemeten?
De massimomaat is opgemeten vd zadelmaakster met zon pasmal.

Diaana

Berichten: 179
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Nijmegen

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:18

Massimo heeft wel andere boommaten dan de meeste zadels.. maar ik weet niet met wat je het vergelijkt :)

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:08

Als ik op de filmpjes zie hoe ze die flexibele delen buigen dan komt bij mij wel meteen de angst dat dit een zwakke plek is die gevoelig kan worden voor metaalmoeheid.

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:29

Duhelo schreef:
De butterflys spreken me kwa concept idd ook wel erg aan. Boomloos is erg fijn, maar minder voor mijn heupen, dus zou wel een mooie combinatie zijn. Maar ik hik nu al tegen de massimo aan omdat die al een stuk boven budget ligt (toch zolang mijn ss niet weg is)

Even vraagje: paard heeft van massimo maat 40
Ik heb hun nu opgemeten via het ijzerdraad systeempje, en ik kom bij mijn jongste maar op 35.5 cm uit.
Mijn oudste heeft zelfs maar 32.
Mijj ijzerdraadje was iets te stug, maar lijkt me sterk dat het ruim 5 cm zou schelen kwa opmeten.
Is 35.5 cm op het ijzerdraadje gelijk aan maat 40 bij massimo?( dus heeft massimo,een apart meetsysteem)of heb ik gruwelijk verkeerd gemeten?
De massimomaat is opgemeten vd zadelmaakster met zon pasmal.


Ik zou niet weten hoe je dat meet met zo'n ijzerdraadje, maar ik snap ook niks meer van de metingen:
- ongeveer jaar geleden (ik dacht nov-dec 2013) is mijn zadel (nu opgemeten als boommaat 36) gepast als perfect voor mijn paard
- begin vh jaar is mijn paard opgemeten op boommaat 36
- nu is paard opgemeten op boommaat 34-35 (had op dat moment wel wat spieratrofie door zadelproblemen), zadel bleek nu ook plots paar cm te lang
- vorige week gereden met Kentaur fit 3 (zou overeenkomen met maat 34) van lesgeefster, en die ging wat omhoog achteraan, dus was blijkbaar iets te breed (tenzij ie ergens brugde)

Dus als al die metingen correct zijn, dan heb ik een paard dat verandert in de lengte en de breedte (en wss in de hoogte ook: heb haar gekocht voor 1m63, maar volgens mij haalt ze geen 1m60 meer, is wel van de ijzers af)

Maar amper boommaat 32 voor jouw paarden, zou me toch verwonderen. Ik dacht dat de oudste de breedste was.

Wel goed dat je me hierop wijst: ik ga nu overal op zoek naar boommaat 36 voor "mijne kleine" Starky, maar als Massimo andere maten heeft, dan mag ik dit natuurlijk niet veralgemenen.

@CrazyCat, ik weet niet of die delen constant meebewegen, of dat die zich "zetten" naar het paard en dan stabiel blijven tenzij het paard van maat verandert. Hoewel, bij de schouder zal het wel meebewegen.

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:31

@Funnyhorses, jij bent wss beter thuis in zadelpassen dan ik: voldoet de Butterfly dan ook aan alle eisen die je bijv. op het filmpje van Jochen Schleese vindt? Want er zijn maar weinig zadels die hier 100% aan voldoen hé, zijn net iets strenger nog dan MSFC dacht ik.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 22:45

Zo ver ik het kan beoordelen voldoet de butterfly idd aan die eisen daarom heb ik nog maar een keer een aderlating in mijn beurs toegelaten %) want had ik bijv voor de Massimo vzh gekozen dan had ik zo'n 200 euro weer bij moeten leggen met de kans dat het over een jaartje ofzo weer FC knudde is op de rug. -O-
De butterfly heeft 4vingers breed kussenkanaal is flexi op de schouders is kort in de kussens heeft verplaatsbare wrongen(klittenband)zit heerlijk zacht (Massimo vond ik best hard) en wat ik handig bij mijn zadel vind zijn de korte singelstoten is voor mij handiger met aansingelen en ik heb het idee dat het zadel daardoor ook steviger ligt want scheef zakken of naar voren glijden doet ie echt niet terwijl ik met de Massimo constant aant vechten was om het recht te houden.

De schoft heeft zowiezo heeeel veel vrijheid omdat het kopijzer weg is zeg maar,lijkt net alsof er een stukje van het zadel is "afgezaagd" haha maar je merkt er niks van en het valt bijna niet op.
Het is tenslotte ten voordele gedaan voor het paard.
De kussens zijn met foam gevuld maar mijn zadelmaker heeft de ervaring dat er gerust wol bij kan mocht het bijv. nodig zijn om achter ietsje op te hogen.

Ik moet echt zeggen dat ik me vandaag met mn (s)tinker heerlijk heb geamuseerd met rijden en dat was alweer een tijdje geleden hoor door alle zadelgedoe.
En geloof mij als ze echt niet wil (kan) dan laat ze dat heel duidelijk merken!!!(kreeg er zelfs een stukje wijken voor het rechterbeen uit :wow: )