Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:14

Ja, korte singelstoten zou ik ook wel fijn vinden. Is toch dressuurmodel, of niet? Want die lange singelstoten liggen hier dan nog een stuk bloot op de huid van het paard, en dan knelt daar een haartje tussen, en mijn madam is daar nogal een mieperd in. En aansingelen vanop mijn paard kon ik helemaal niet, niet lenig genoeg.

Naar voor glijden was hier ook altijd het probleem, door haar ronde grasbuikje.

Laat het ook een lesje zijn voor al die mensen die zeiden dat je hem er maar door moest rijden. Mss zullen die hun ogen ook es opengaan...

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:43

Met een ijzerdraad van 42 cm kun jeblij,baar de boommaat opmeten door die over de schoft op maat te plooien zeg maar.
Mijn oudste is de kleinste en smalste, nitsa is 7cm groter, 40 cm langer, en 100 kilo zwaarder dan haar moeder...
Dus nu geen idee of mijn jonste van en gewoon merk boommaat 36 zou hebben, die zou ik tweedehands dan wel nog kunnen vinden. Mijn zadelmaakster zegt echter boom 40, zoals opgemeten bij de massimo, en dat dat in andere merken niet gemaakt wordt...

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 23:57

Ik had de zadelmaker nog gevraagd hoe het kon dat Massimo zegt dat de kussens 41cm lang zijn en als ik meet dat ik op zo'n 45cm uit kom.
De lengte word schijnbaar op een heel andere manier gemeten,verder zijn we er ook niet op doorgegaan want ja wat had het ook voor 'n zin he?
Wat betreft de boommeting ik weet niet hoe lang de takken van de Massimo zijn maar ze zullen wel korter zijn dan bij een "standaard" zadel dus daar moet men wel rekening mee houden in het meten!

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:58

@Duhelo, Blijkbaar zouden de maten van Zaldi erg groot vallen en overeenkomen met jouw manier van meten.
Tekna zou ook maat 40 hebben, maar van andere merken weet ik idd niet (behalve Kent&Masters, maar als Thorowgood je niet ligt, dan deze ook niet).
En WOW natuurlijk.
Maar Massimo is idd de bekendste daarin.

@Funnyhorses, heb jij mss de zitting van je zadel gemeten? Hoewel, die moet toch langer geweest zijn als die 18" was.

Waarom zouden die boomtakken korter zijn?

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:03

Zitting hoeft door een diepere kromming niet perse langer te zijn '..

Dat ik nu gewoon de zaldimaten heb, dan zou ik idd een 4 cm mogen bijtellen, kom ik voor nitsa op 40 idd, en mina op 36, zoals ik al vermoeden had ( de 36 mogen testen, en die lag heel fijn op mina)

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:33

Wat een interessante wending heeft dit topic gekregen met het butterfly zadel. Nooit van het merk gehoord, maar het concept spreekt me erg aan! Heb jij het model met diepe of half diepe zit? En weet je hoe lang het zadel is? Ben heel erg benieuwd naar foto's van jouw zadel op jouw paard. Zijn er eigenlijk al meerdere verkopers van dit zadel? Ik woon in het zuid westen dus niet bepaald in de buurt van Overijssel.

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:41

Intussen wat ervaringen gegoogled op Duitse fora, en de meningen zijn toch verdeeld. De paarden lopen een weekje super, maar korte tijd later niet meer, zouden ergens de schroeven of scharnieren zijn die drukken. Hopelijk zijn dit eenmalige gevallen, en is dat bij jou niet het geval.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:18

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 12:59

hwn schreef:
Intussen wat ervaringen gegoogled op Duitse fora, en de meningen zijn toch verdeeld. De paarden lopen een weekje super, maar korte tijd later niet meer, zouden ergens de schroeven of scharnieren zijn die drukken. Hopelijk zijn dit eenmalige gevallen, en is dat bij jou niet het geval.


Kan zijn dat dat probleem zich voordeed met de eerste uitvoering toen zaten de stijgbeugelhaken vast aan het scharnierende stukje wat naar achteren scharnierd.
Daardoor konden de beugelhaken prikken,dit is nu veranderd de haken zijn verplaatst naar het vaste gedeelte dat heeft de zadelmaker er ook bij verteld nml. :j

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 13:29

johanna84 schreef:
Super dat het opgelost is *\o/* *\o/*
ziet uit als een heel fijn systeem bij dit zadel, jammer dat je ze weinig ziet.


Je mag het zadel ook eens op de jouwe uittesten als je wilt? :)

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:42

funnyhorses schreef:
Of ligt het aan mijn rijhouding?

Met deze vraag worstel ik al sinds ik het zadel heb.
Het gaat over de Massimo dressuur 2 met franse kussens.Op de een of andere manier kan ik niet mijn "draai" vinden in het zadel.
Wat ik ook probeer aan mijn houding ik land steeds weer met mn kont achter in het zadel.
Als ik rechtop zit met mn zitbeentjes keurig omlaag dan kom ik dus achter in de lepel terecht.
Kantel ik mijn bekken verder dan schuif ik welliswaar verder naar voren maar dan voel ik ook mn zitbeentjes niet meer en steken mijn knieën voor het zadelblad uit.
Het is een 18 inch en ik heb zelf broekmaat 40/42 en ben ongeveer 1.67m

Wat ik zie na het rijden is dat achter onder de kussen een fikse zweetplek is in vergelijk met de rest van de afdruk.
Bij mij staakt mn paardje ook vaker wat zich uit in stoppen met lopen en dreigen met bokken/achteruit lopen.
Ik krijg steeds te horen dat ik erdoorheen moet rijden maar ik wijd het aan dit zadel.

Mijn dochter van 12 rijd er ook wel eens op en zij zit goed dwz met dr billen in het midden van het zadel.Staken is dan ook zo goed als niet aanwezig bij mn paardje.
Ik heb dit zadel nieuw gekocht en van begin af aan zei ik dat ik het niet lekker vond zitten maar ik heb me min of meer laten overhalen dat het aan mijn eigen rijhouding lag en dat dat wel verbeterd na verloop van tijd.

Ik heb al zo veel zadel ellende gehad dat ik nu serieus ten einde raad ben!
Volgende week komt de zadelfitter terug met een veelzijdigheids zadel om te zien of ik dan beter zit.

Maar als jullie deze foto zo zien wat denken jullie dan?(blijf wel een beetje aardig want ik doe er echt alles aan om netjes te rijden)

[ Afbeelding ]


niets mis met jou rijhouding! Wel met de lepel van dit zadel. Die is te klein voor jou, waardoor je je bovenbenen niet meer kwijt kan. Overigens vind ik dit wel een erg kleine 18 inch. (vermoedelijk diepe zit? of achterkant lepel omhoog?) Verder vind ik de kussens er kort dragen waardoor er een puntbelasting kan ontstaan ter hoogte van het eindigen van de kussens aan de zijkant. (druk daar maar eens op met je vingers) Bij een ruitertje, (kind) met maatje 17 inch (maat 36) is dit geen probleem, maar bij een ruiter met grotere billen (sorry :o ) moet je vaak gewoon aan een groter zadel. Voor een 18 inch zadel vind ik de kussens echt veel te kort.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:25

Ts heeft ondertussen al een nieuw zadel.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 14:39

Hahaha ben het met je eens Nombrado,heb nu een ander zadel wat beter zit zowel voor het paard als voor mezelf.
Toch bedankt voor je reactie! +:)+

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:51

Ik ben benieuwd naar de foto's! Zelf wacht ik nog even af denk ik, eerst madam nog es goed laten checken door osteo, dan 6 weken werk aan de hand/longe, en dan zien hoe ze in haar vel/spieren zit, en nog es checken.

Past het zadel zich eigenlijk zelf aan, of moet je het zelf "vormen" naar het model van je paard? Daar zou ik dan weer schrik voor hebben, en als ik er één koop bij een zadelpasser die hier 200 km vandaan woont, dan zal ik die ook niet om de haverklap laten checken.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 17:42

Goed dat je kritisch bent hwn ik ben ook zuinig op mijn paardje en wil ook voor mijn beurs het best betaalbare. :j
Ik zal zo snel mogelijk foto's plaatsen dat beloof ik!
Wat mij opviel tijdens het rijden is dat ondanks dat mijn paard nog wat scheef bespierd is (linker schouder ietsje dikker dan rechts) dat het zadel dus super blijft liggen.
Da's iets wat mij meteen opviel, bij de vzh die er eerst op ging als test was dat niet zo daar was ik al na een rondje weer aant "stunten" om het zadel weer recht op de rug te krijgen.

Omdat dus de Butterfly kan scharnieren bij de schouders maakt het niks uit welke kant dikker is want het scharniert gewoon mee.Dat was wel een plezierige ervaring en paard liep ook nog vrolijker.Ook de zweetafdruk was veeeeel mooier verdeeld op de rug,geen dikke drukplekken meer achter op de rug. _/-\o_
Maarrrrrr ik moet het ook nog op de lange termijn zien hoor,mijn vertrouwen is nml erg gezakt in zadels en zadelmakers dus op hoop van zege! :)

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:24


nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:09

funnyhorses schreef:
Hahaha ben het met je eens Nombrado,heb nu een ander zadel wat beter zit zowel voor het paard als voor mezelf.
Toch bedankt voor je reactie! +:)+


haha, kwam ik na 12 pagina's nalezen ook achter :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:22

Wat mooi dat de zadel maker zo fijn mee wekte.

Uit ben heel benieuwd hoe het nieuwe zadel gaat bevalen.

triasequi
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-10-14
Woonplaats: Heeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 11:00

CrazyCat schreef:
Als ik op de filmpjes zie hoe ze die flexibele delen buigen dan komt bij mij wel meteen de angst dat dit een zwakke plek is die gevoelig kan worden voor metaalmoeheid.


Het zadel is uitvoerig getest en heeft 5 jaar garantie op de boom.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 11:31

triasequi schreef:
CrazyCat schreef:
Als ik op de filmpjes zie hoe ze die flexibele delen buigen dan komt bij mij wel meteen de angst dat dit een zwakke plek is die gevoelig kan worden voor metaalmoeheid.


Het zadel is uitvoerig getest en heeft 5 jaar garantie op de boom.



Ah wat leuk hier iemand in het topic te treffen die ook die zadels heeft!
Even een vraagje....klopt het dat de beugelophanging is veranderd?Dus dat het niet meer aan het scharnierende deel vast zit maar is verplaatst?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 19:33

Vandaag weer gereden,madam had de kolder in dr kop hahaha en bokte er vrolijk op los!
Ondanks die sneaky bokjes heb ik het goed kunnen uitzitten zonder rugpijn.

Foto's zijn niet mooi en niet scherp ik ben toe aan een nieuw apparaat hahaha maar voor nu moet het maar effetjes zo.

Het nieuwe zadel. *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het rijden. :P
Afbeelding
Afbeelding

Effe een stout momentje := ,opeens roefff weg was ze :wow: (er werd nog een paard in de bak gelongeerd)
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat jullie een beetje beeld van het zadel kunnen krijgen mijn apparatuur is fc-knudde nml -O-

triasequi
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-10-14
Woonplaats: Heeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:04

funnyhorses schreef:
triasequi schreef:


Ah wat leuk hier iemand in het topic te treffen die ook die zadels heeft!
Even een vraagje....klopt het dat de beugelophanging is veranderd?Dus dat het niet meer aan het scharnierende deel vast zit maar is verplaatst?


Hoe de stijgbeugelophanging eerder was weet ik niet, maar zoals het nu is bevestigd gaat hij niet richting het paard. Ten eerste is de haak in vrije positie behoorlijk ver naar buiten uitgebogen en ten tweede gaat de stijgbeugelhaak met het scharnierende gedeelte mee naar buiten en aangezien hij niet voorbij het scharnier komt is het niet mogelijk dat hij naar het paard toe buigt want hij blijft de lijn van het scharnierende stuk volgen. Hooguit bij een paard met een extreem mega brede platte schoft, zou het misschien kunnen dat de ruimte iets kleiner wordt, maar anders echt niet. Helaas is dit zo zeer moeilijk uit te leggen, maar hopelijk zie je het op het plaatje.

Afbeelding

pien21
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:17

Ik heb bij iemand ook een onwijs mooi springzadel van Butterfly gezien, echt super mooi bruin zadel met een zilveren randje, die heeft ze ook bij Zadelmakerij Triasequi vandaan.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 02:13

oei, ik ben niet zo weg van de kussens

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 02:18

Hmm.. Blijf het een apart systeem vinden.
Hoe voorkomt het systeem dat het zadel te smal of te breed scharniert?