Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 09:06

Ik ben tot nu toe super tevreden,het zadel blijft top liggen op mn bolle Tinkie ook na een boksessie :D hahaha
Geen gedoe meer met scheef liggen van het zadel echt zo fijn!!!Ook met opstappen geen geschuif. _/-\o_
En héél belangrijk voor mij ik heb fatsoenlijke houvast als het echt nodig is (zoals gisteren als madam ineens de kolder krijgt haha)Ze loopt heel vrolijk en beweegt zich veel vrijer in de schouders dat valt zelfs een leek als ik op. :o

@Hannanas het zadel kan zich aanpassen doordat de kamer een flink stuk is uitgesneden(ook fijn voor paarden met hoge schoft),daarbij scharnierd het op de onderste gedeelte van de boomtakken (zie plaatje) en het kan naar achteren scharnieren waardoor de schouders altijd genoeg bewegingsruimte hebben.
Het kussenkanaal is ruim 4 vingers breed en de foam die erin zit past zich mooi aan aan de rug (is trouwens geen memoryfoam maar mooie stevige foam)

Dus het zadel zakt niet op de schoft maar blijft mooi op de rug liggen enkel de takken van de boom geven mee en een stuk van de kamer (hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd :P )

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 09:17

nombrado schreef:
oei, ik ben niet zo weg van de kussens


Wat bevalt je niet aan de kussens? :)

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:09

ik vind ze te kort en te breed dragen om het ruitergewicht goed te kunnen verdelen.
Aan de zijkant verste punt van het zadel, krijg je een puntbelasting, door ruitergewicht .
Je kan het testen, door na het rijden op die plek je vingers te drukken, reageert het paard daar? dan is er sprake van puntbelasting.
Maar wat of waar scharniert het zadel? Is dat bij het kopijzer/takken?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 13:52

Nou ik kan je zeggen dat die franse kussens onder mn vorige Massimo k*t waren daar had ik hele erge puntbelasting achter op de rug.(omdat ik achter op die lepel plakte)
Bij dit zadel een hele mooie zweetafdruk en nergens pijn ik tast altijd de rug af na het rijden en nergens een reactie gelukkig.Kussens zijn trouwens helemaal niet breed in tegendeel zelfs!

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:55

ik wil er wel eens een keertje op testrijden ;-)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 13:56

nombrado schreef:
ik wil er wel eens een keertje op testrijden ;-)


Moet je echt eens doen :j

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:09

*verkeerd topic*

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:14

Inmiddels ook al de hoofdverdeler voor de Benelux aan de lijn gehad, die komt binnenkort hierheen met een testzadel. Maar kan nog wel een maandje duren, aangezien ik mijn paard eerst weer ok wil in de rug (is momenteel wel pijnloos, maar lijkt of ze toch nog een "kreukel" heeft in haar rugspieren op links).

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:39

Ohh wat balen hwn hoe komt dat nou? :(:)

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:28

Omdat er een kreukel is in de kussens van mijn WOW-zadel :(, en madam heeft een erg gevoelig rugje, er hoeft echt niet veel verkeerd te gaan voor ze last heeft.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 12:42

Pfff wat een ellende dan als ze zo gevoelig is.Ik dacht doordat de kussens lucht gevuld zijn dat er juist geen druk kon ontstaan al zit er een kreukje ergens?
Maar een paard verteld het altijd als er iets niet lekker zit.
Wat mijn zadel betreft....wil heel graag juichen maar durf niet hahaha maar voor nu gaat het super! _/-\o_

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:25

Ik heb bet betreffende wow zadel ook es getest, en de kussens zijn erg zacht. Zo zacht dat het tijdens lichtrijden lijkt alsof je gekatapulteerd wordt. Mijn oudste merrie vond het ook alles behalve fijn ...

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:02

@Duhelo, de kussens waren amper 5 dagen (!) voordien bijgeblazen.

Blijkbaar zitten er 2 luchtkussens in, en die vouw was wss tussen beide kussens, dus daar was/is iets niet pluis. Het voelt zeker niet aangenaam aan. Wss kan het nog wel hersteld worden, maar ik neem het risico niet meer, idd door dat "katapult-gevoel"

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:13

Het zadel lijkt echt veel kleiner dan 18 inch. Ik vind hem wel een beetje klein. Ik heb een 18 inch en ben wat steviger dan jij maar zit echt perfect. Het lijkt ook wel of je weinig plek hebt voor je benen

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:14

Geen ervaring er mee, en het oog wil ook wat, maar deze zadels vind ik zo erg lelijk :O
Misschien zitten ze wel lekker.

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:58

@Appiesjappie, TS heeft inmiddels een nieuw zadel

@TS, heb je enig idee hoe lang de kussens zijn? De verkoper wou me ook 18" aanraden, maar heb voet bij stuk gehouden dat ik zelfs niet testrij met een 18", ik verwacht dat die te lang zullen zijn.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 18:21

Ik kan het even opmeten gewoon van de zijkant van het zadel gezien.
Maar dat is niet de officiële lengte en lang zijn de kussens niet want op mijn Tinker passen absoluut geen lange kussens!
Ik denk dat je niet echt vrees hoeft te hebben bij deze 18inch. maar ik ga meten voor je. :)

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:16

Ik zat mij al de hele tijd af te vragen waar ik deze zadels nog gezien heb en nu valt het kwartje :)* Uta Gräf rijdt sommige van haar paarden met die zadels en haar naam is ook aan één van de modellen verbonden !

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 12:10

hwn schreef:
@Appiesjappie, TS heeft inmiddels een nieuw zadel

@TS, heb je enig idee hoe lang de kussens zijn? De verkoper wou me ook 18" aanraden, maar heb voet bij stuk gehouden dat ik zelfs niet testrij met een 18", ik verwacht dat die te lang zullen zijn.


hwn ik heb gemeten en ik kom uit op 45cm ik heb gewoon onderlangs gemeten.
Alleen kun je niet 100% uitgaan van die 45cm op de rug draagt het nml anders (korter)
Ik zou zeggen probeer het zadel eens uit het zal niet tegen vallen denk ik.

Klaskelover
Berichten: 37
Geregistreerd: 07-11-14

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:35

misschien een zadel maker na laten kijken en beoordelen wat hij ervan vind
of je instructeur

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 16:05

Lieve bokkertjes neem even de moeite om door het topic te bladeren (mijn berichten) anders komen er steeds goeie raden terwijl ik al ben voorzien van een fijn zadel. :)

Vandaag ook weer lekker gereden,echt wat een verschil!!!! _/-\o_
Vandaag aan de ontspanning gewerkt zowel bij mijzelf als bij mijn paardje en dat ging lekker qua gevoel.
Gewoon voorwaarts neerwaarts gereden en dan héél goed op mezelf gelet (lang leve de spiegels :o hahaha)

Rechtsom is haar moeilijke kant dan wil ze graag naar binnen vallen dus rechtrichten is nu nr 1 van het programma.
Veel rechte lijnen geprobeerd te rijden en oei oei wat is dat moeilijk als je een scheef paardje onder je hebt :oo hihi maar we komen er wel.
Ik heb tenminste geen gebok meer onder mij en dat is zoooooooooooooo fijn!!!!!!!!!!! *\o/*

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:54

Gefeliciteerd met je nieuwe zadel TS, heb je topic gevolgd vanaf het begin.
Ben erg blij voor jou en je Tinker. Hopelijk heb je nog heel lang plezier van dit zadel.
Op de foto's is te zien dat het zadel veel mooier ligt op de rug en jij er ook veel meer ontspannen op zit.

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:43

@Funnyhorses, thx om het op te meten. Als dat een 18 inch is, dan moet het met 17 inch zeker lukken, zelfs voor mijn jonkie (43 cm). Ik zal het zeker proberen zodra haar rug goedgekeurd is (liep vandaag super aan de longe, kon zo in de boekjes over "hoe loopt je paard correct aan de longe" dus er is hoop! Nog 1 gevoelig plekje waar ik wat zalf op gesmeerd heb, en dan zien we wel).

Ook fijn dat ie niet meer bokt, toen je postte over je boksessie vorige keer, had ik iets van: oei, een paard bokt toch niet zomaar, zou er toch iets niet pluis zijn? Maar paard had mss ook nog wat tijd nodig om overtuigd te worden hé.

Wat vindt je dochter ervan?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:59

@ hwn: Bedoel je die bok-foto's? :D hahaha nou dat kwam omdat er zo'n slimmerik haar paard aan het longeren was en maar bleef etteren met die longeerzweep >;) en vervolgens moest het arme paard ook nog over een hindernis gejaagd worden. |o (dom mens grrr)
Dat alles bij elkaar daar werd de mijne wat opgefokt van en dat uitte zich door even met het gejen mee te doen.Kan je een dier dan niet kwalijk nemen toch?Is tenslotte een jong paard wat net onder het zadel is.
Dochter rijd ook veel beter in dat zadel lekker veel ruimte voor dr lange benen heeft ze nu. :j

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 19:02

jorika1986 schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe zadel TS, heb je topic gevolgd vanaf het begin.
Ben erg blij voor jou en je Tinker. Hopelijk heb je nog heel lang plezier van dit zadel.
Op de foto's is te zien dat het zadel veel mooier ligt op de rug en jij er ook veel meer ontspannen op zit.



Dankjewel! :)
Ja het lukt nu 1000x beter om te ontspannen,ik ben er nog lang niet qua houding (vind ik zelf) maar het lukt nu zo veel beter om eraan te werken,tis gewoon een feestje nu hihihi :D