Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:20

Pff, zou kunnen dat ik geen zadel meer moet kopen: thermograaf is geweest, en er is een sterk vermoeden van kissing spines (zeker gezien ze daar vorig jaar ook een hotspot had). Dus wordt weer een tijd werk aan de hand, en check-up door osteo of fysio, en dan zien we wel verder.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:22

Als je een vermoeden hebt van kissing spines laat je je paard toch op de foto zetten lijkt me?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 09:29

dorientjuh schreef:
Als je een vermoeden hebt van kissing spines laat je je paard toch op de foto zetten lijkt me?


Dat lijkt mij ook veel beter, dan weet je waar wat precies zit en weet je waar je aan toe bent.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 12:21

hwn schreef:
Pff, zou kunnen dat ik geen zadel meer moet kopen: thermograaf is geweest, en er is een sterk vermoeden van kissing spines (zeker gezien ze daar vorig jaar ook een hotspot had). Dus wordt weer een tijd werk aan de hand, en check-up door osteo of fysio, en dan zien we wel verder.


hwn ik zou ook een foto laten maken is niet zo duur en je weet dan zo veel meer én wat je dan het beste kunt doen qua behandeling. :(:)
Heel zuur voor jou en je paard dat is niet leuk om te horen ;( maar volgens mij is aan kissing spines wel iets te doen mits het niet te erg is natuurlijk.
Ik wens je alvast heel veel beterschap voor je paard. :(:)

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:20

Ik zie vooral op tegen de verplaatsing naar de DA, aangezien dat niet mobiel kan (denk ik toch), en ze in het verleden een trailertrauma opgelopen heeft door losgekomen rubber mat. Ze gaat er wel op, maar stresst enorm, sowieso moet ik na een trailerrit altijd osteo laten komen doordat ze zich met haar getrappel zo overbelast heeft.

Ik bel morgen sowieso es met DA wat zijn advies is. Thermograaf is gisteren pas geweest.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 16:20

Ik weet niet of het gaat met de rug röntgen maar mijn dierenarts heeft apparatuur bij zich zodat je niet met een paard ergens heen hoeft.
Heel handig zeker voor paarden die niet graag reizen.
Misschien een ideetje om daar eens navraag naar te doen?

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:28

Mijn DA heeft dit ook, maar gaat blijkbaar niet voor de rug blijkbaar (zal nog es vragen waarom, mss omdat het oppervlak te groot was, maar da's nu niet het geval). Ik hoor ook es of echo/scan KS aan het licht kan brengen.

Als ik toch op verplaatsing moet, leg ik eerst afspraak vast met osteo, zodat ze ten laatste paar dagen na het vervoer behandeld kan worden.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:16

Ja dat zou goed kunnen dat zoiets met de rug niet makkelijk op de foto gaat. -O-
Maar lijkt je dat zelf niet een stukje gemoedsrust geven?Dan kun je veel gerichter te werk gaan,wie weet komt het probleem heel ergens anders uit het lichaam.
Hoe dan ook ik hoop dat je een oplossing gaat vinden en dat jullie nog lang van elkaar kunnen genieten.
Nooit leuk als ze iets mankeren. :(:)


Ik daarentegen heb vandaag weer mogen genieten van het rijden met het nieuwe zadel. :z
Heb nog wat wijken voor het been geoefend (paar pasjes maar) en dat ging redelijk en verder overgangen geoefend op mn zit en veel vwnw gereden pure ontspanning opgezocht :z en zie daar ze zweet ook steeds minder.
Zadel bevalt nog steeds toppie! +:)+

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:25

hmmm Ma... Nonbrado, welk zadel is volgens jou wel goed dan?

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 03:48

@TS, bevalt de Butterfly intussen nog goed? Hier kan ik er wss een testen op 12 december. Ben benieuwd! Zadel met vaste boom lijkt me sowieso geen optie voor de mijne, ik meet haar boommaat nu met een geplastificeerd stuk bandijzer, en ze verandert zowat wekelijks van maat.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 11:48

Jep zadel bevalt nog steeds prima! +:)+
Ben heel benieuwd hoe het zadel jou gaat bevallen,mag je een zadel lenen of heb je gewoon een testzadel aangevraagd?
Goed opletten dat je het zadel ver genoeg naar achteren legt het geeft een iets vertekend beeld omdat de kamer zo ver terug is gesneden.Dus goed met je hand voelen dat het achter de schouder ligt.

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:51

In principe geven ze geen zadel op proef, maar heb wel de afspraak dat ik het zadel mag aankopen, een week testen (al hoop ik dat iets uit te breiden tot 10 à 14 dagen, maar dat wordt moeilijk denk ik) en indien het niet bevalt, teruggeven (al wil ik dat wel op papier zien).

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 16:46

Idd goede afspraken zwart op wit zetten anders val je wel een hele dikke bult als het tegenvalt.
Laat je hier ook even weten wat je er van vind/vond?

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:15

Zal ik doen, al kan het zijn dat de afspraak nog verplaatst wordt: afspraak zou normaal in late namiddag of avond zijn, maar ik hoop dat ie vroeger kan, want heb geen binnenbak en buitenverlichting.

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:03

Bij mij komt 6 december een zadelmaker langs die sinds kort ook Butterfly verkoopt. Ik ga in eerste instantie voor een goedkoper zadel, maar uiteraard wil ik ook even op de butterfly :D
Ik vraag me wel af hoe dat zadel zich gedraagt op een paard met een beetje taps toelopend model zonder al te duidelijke schouder. Mijn huidige zadel heeft iets de neiging over de schouder te kruipen en ik kan me voorstellen dat de butterfly dat nog meer doet omdat die zo meebeweegt aan de voorkant. Zou dat terecht zijn?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 09:16

Mrijn schreef:
Bij mij komt 6 december een zadelmaker langs die sinds kort ook Butterfly verkoopt. Ik ga in eerste instantie voor een goedkoper zadel, maar uiteraard wil ik ook even op de butterfly :D
Ik vraag me wel af hoe dat zadel zich gedraagt op een paard met een beetje taps toelopend model zonder al te duidelijke schouder. Mijn huidige zadel heeft iets de neiging over de schouder te kruipen en ik kan me voorstellen dat de butterfly dat nog meer doet omdat die zo meebeweegt aan de voorkant. Zou dat terecht zijn?


Ben ook heel benieuwd naar jouw ervaring met het zadel Mrijn.
Maar als het zadel al zo fijn op een brede rechte rug blijft liggen (andere zadels schoven altijd naar voren) dan zal dat bij jou paard denk ik ook geen probleem opleveren.
Laat je even je mening hier achter? Altijd fijn voor de mensen die meelezen en op zoek zijn naar gebruikerservaringen. :)

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:56

Ik weet dat je inmiddels geholpen bent, maar ik wil nog even zeggen dat ik afgelopen week WEER bij 2 mensen geweest ben met precies dezelfde klachten. Ik moet me tegenwoordig al bijna inhouden als iemand zegt dat hij een massimo zadel heeft om niet te vragen: en? al rugpijn?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 23:53

Jeetje echt waar! Dat kan al bijna geen toeval meer zijn dan.
Ik ben blij dat ik van mn massimo af ben echt waar! _/-\o_

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:21

Nou hier al jaren tevreden met mijn Massimo :D :o

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:58

@hengstveulen, zou om de nieuwere versies van Massimo gaan

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:22

Iedere ruiter en ieder paard heeft zijn/haar voorkeuren wat zadels betreft.Voor ons was het helaas niet de juiste combi.

germie

Berichten: 26100
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:20

Sizzle schreef:
Ik weet dat je inmiddels geholpen bent, maar ik wil nog even zeggen dat ik afgelopen week WEER bij 2 mensen geweest ben met precies dezelfde klachten. Ik moet me tegenwoordig al bijna inhouden als iemand zegt dat hij een massimo zadel heeft om niet te vragen: en? al rugpijn?

Ik heb 4 maanden een Massimo gehad, dramazadel voor m'n paard (niet voor mij). Op maat gemaakt, maar schoft bleef stukgaan. Toen de schoft heel bleef lagen de schouders klem, maar dat was niet zo volgens de zadelmaker. Na veel gezeik mijn inruilzadel teruggehad, zadel terug en ik een wintec500 terug. Paard tevreden en ik tevreden. Ik weet dat Wintec ook nietvoor iedereen en elk paard goed is, maar in dit geval was het een zeer goede keuze.

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:49

Hier nog niet getest, aangezien de zadelverkoper hier niet voor het donker kon zijn, en ik geen binnenbak heb. Er ligt nog geen nieuwe afspraak vast, wel komt er op 24/12 een zadelpasser met oa Massimo en Thorowgood (heeft ook huurzadels).

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 22:24

Ah wat jammer hwn,ben wel benieuwd wat je van die zadels dan vind.

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:53

Ik heb de Butterfly nu een week op proef en het zadel bevalt goed! Het zit heerlijk en ligt heel goed op mijn pony. Mijn pony is wat overbouwd en heeft weinig schouder. Mijn barokke zadel ligt goed met een h-singel van WoW eraan, maar de bf blijft perfect achter de schouder met een simpele elastische FRA singel. Mijn enige twijfel is nog of ik het zadel niet te groot/lomp vind op mijn beest. Niet dat het haar in de weg zit, maar puur voor het oog.
Ik heb ook een thorowgood geprobeerd en die zat en lag ook goed en daarbij is dat een veel compacter zadeltje om te zien. Morgen maakt een vriendin foto's of een filmpje zodat ik wat beter kan zien hoe de bf 'staat'.

Weet jij trouwens wat enkel of dubbel leer betekend? Op de ene site lijkt het te gaan om de dikte, maar soms begrijp ik ook dat het gaat om een enkel of dubbel zweetblad.

2 heel slechte foto's ter indicatie

Afbeelding

Afbeelding