Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PRY66
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:48

als het niet goed voelt, moet je er naar laten kijken.
Groetjes

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:01

Waarschijnlijk heb je ook nog korte bovenbenen, daar moet met plaatsing van de wrongen ook absoluut rekening mee gehouden worden. Zit je met je knieen tegen de wrongen dan duw je jezelf naar achteren in een verkeerde houding. Probeer ook eens op een zadel te zoeken met een smalle twist, ideaal voor veel vrouwen en ook omdat je dochter er op rijd.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 17:07

De twist is smal bij dit zadel,zo smal zelfs dat wanneer ik mezelf meer naar voren plaats ik met mn zitbeentjes naast die naden kom!
Mijn bovenbeen lengte is gemeten van mijn kont tot knie 52cm,geen idee of dat lang of kort is?

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:16

ik vind het echt te vaag voor woorden. Zelfs jouw dochter ziet eruit alsof het zadel vrij kort is voor haar, en dat kan gewoon niet. Er klopt iets niet aan dit zadel. Ik heb precies hetzelfde zadel, ben even lang en heb zelfs nog dikkere billen, maar no way dat ik zo in mijn zadel zit. Ik weet niet waar je zit, maar ik heb een hele goede zadelpasser, want hier klopt geen biet van.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 17:18

Caira het is echt waar!!!Ik heb het gemeten en ik kom gewoon uit op 18 inch.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 17:25

Zou ik misschien dan een foto van een van jullie mogen zien?

Kaula

Berichten: 2496
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:26

Als ik afbeeldingen bekijk van een massimo dressuur 2 vindt ik dat er sowieso vrij weinig ruimte overblijft voor ruiterbillen.
Als ik dat vergelijk met mijn eigen 17,5 inch ( Geen Massimo) denk ik dat ik meer ruimte heb voor mijn billen in mijn zadel, terwijl dat zadel ook een diepe zit heeft.
Dat jouw dochter er zelfs niet echt lekker in past is behoorlijk vreemd. Fabrieksfout?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 17:32

Ik weet het ook allemaal niet meer....zucht...maar een ding weet ik wel en dat is dat ik er niet in kan zitten.
Ik zou heel graag eens foto's willen zien van mensen die op een Massimo dressuur 2 zitten.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:38

Het is eerder jouw dochters maat als de jouwne.
En im heb ongeveereenzelfde lsngte en postuur en ik verzuip bijna in in175 inch.
Ik denk dus niet dat dit een 18 inch massimo is.

Ik heb een foto van een 17,5 inch massimo (dus even lange kussens) omdat die van jou frans zijn.
Kunnen we eens even vergelijken met de lengte van het dekje.

Ik moet wel nog even toesteamming vragen aan de nieuweeigenaar van het zadel.
Dus kan tot morge duren voordat ik hier een foto geplaatst heb!

Edit, im heb hier de foto van de 17,5 inch massimo dressuur en die vult het dekje een stuk meer.
Ook een harrys horse dekje

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 17:47

romyloverrr schreef:
Het is eerder jouw dochters maat als de jouwne.
En im heb ongeveereenzelfde lsngte en postuur en ik verzuip bijna in in175 inch.
Ik denk dus niet dat dit een 18 inch massimo is.

Ik heb een foto van een 17,5 inch massimo (dus even lange kussens) omdat die van jou frans zijn.
Kunnen we eens even vergelijken met de lengte van het dekje.

Ik moet wel nog even toesteamming vragen aan de nieuweeigenaar van het zadel.
Dus kan tot morge duren voordat ik hier een foto geplaatst heb!

Edit, im heb hier de foto van de 17,5 inch massimo dressuur en die vult het dekje een stuk meer.
Ook een harrys horse dekje


Ja graag ben wel benieuwd nu! :j

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:33


Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:42

Het is wel duidelijk dat jij niet goed op dit zadel zit.

Los van wat de inch-maat is, denk ik ook dat dit zadel te recht naar beneden loopt voor jouw benen.
Ik zou nog eens wat andere modellen/merken proberen, dat kan een wereld van verschil uitmaken zonder dat je meteen een maat groter moet.

Wil je persé een dressuurzadel? Misschien zit je wel veel beter in een VZH/VSD zadel.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:59

de zit lijkt me redelijk diep en dan valt een zitmaat ook altijd wat kleiner uit.
waarschijnlijk zou je op een wat vlakkere zit al beter zitten omdat die je minder dwingt in deze niet prettige houding.

tjessa
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:08

Ik ben zelf weg van de euroriding diamant veelzijdigheidszadel, heb ik voor mijn tinkertje en ligt hem perfect en mij ook. Ik paste met mijn broekmaat 40 (is nu een maatje minder)toen in een 17inch zadel . Vind ik echt supper zadels

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:15

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met exact hetzelfde zadel. Ook mijn paard wou niet meer lopen. Ook mijn heupen gingen pijn doen, omdat het zadel gewoon niet goed was.
Ik heb het zadel terug laten nemen en bij andere zadel maker en heel ander zadel gekocht. Wat een wereld van verschil!! Ik zou hier echt niet verder mee gaan rijden. Staken van je paard heeft gewoon heel duidelijk aan dat het niet lekker ligt..

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:31

funnyhorses schreef:
In het fimpje noemde ze duidelijk alle punten op waar ik tegenaan stuit in dit zadel!
Mijn besluit staat vast en dit zadel gaat er heel snel uit.
Wat ik ook nog wou zeggen is als ik mezelf verder naar voren plaats in het zadel dan zit ik met mn zitbeentjes naast die naden van de twist :wow: brrrr das echt niet fijn zitten.

Ik heb me gewoon laten belullen ik ei! 8)7 Had ik maar geluisterd naar mezelf. |o
Volgende week vrijdag komt diegene terug eens zien of het netjes opgelost kan worden.
Het is een hele klus om een goed zadel te vinden tegenwoordig met een EERLIJK advies.Het was nou niet de eerste de beste zadelfitter die ik laatst erbij heb gehaald en nog voel ik me "beduveld". -O-


Maar heb je een zadel gekocht waar je niet eerst even op gereden hebt dan? Ik heb echt verschillende zadels geprobeerd om te kijken wat mij en het paard goed paste?

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:45

Ik ben ook wel benieuwd waar jij je zadel hebt besteld TS. Ik heb me ook om laten l*llen..

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:53

@Romylover het lijkt idd een verschil als je het vergelijkt met de dekjes maar volgens mij ligt jouw dekje iets verder naar voren dan de mijne op de foto.
Jij zit in ieder geval beter in het zadel.

@suusenmalvin dus jij hebt het ook zo ondervonden met dat zadel?Met welk merk zadel ben je uiteindelijk geslaagd?

DatBenIkNou tuurlijk heb ik gereden en het eerste zadel wat de zadelfitter erop legde was een 17,5inch dressuur van hetzelfde merk maar daarin kon ik me helemaal niet meer bewegen!Was zelfs een eng gevoel en had ik niet zo tegen gestribbeld dan had diegene mij dat zadel gewoon verkocht.Dus toen de 18inch erop en ermee gereden daarin voelde ik meteen wat meer ruimte maar ik was er niet heel erg van onder de indruk.Omdat diegene mij anders niet meer verder kon helpen en ik zoiets had van naja dan ligt het gewoon aan mij,heb ik dus maar toegezegd.
Achteraf stom stom stom maar als je van het ene zadeldrama in het andere valt dan ga je ervan uit dat een gediplomeerd iemand wel weet wat ie doet en vertrouw je daar op.

Tuurlijk moet ik nog veel aan mijn houding oefenen,daarom neem ik ook les maar ik kan echt niet lekker ontspannen in dat zadel.Daarbij begint de Tinker te staken en te bokken en verkrampt men alleen maar meer.
Ik zit gewoon zo knudde in dat zadel,ik kan wel huilen echt waar,na het rijden doet mijn onderrug,schouders en nek echt pijn.Ook als ze bokt dan schiet het in mijn rug niet leuk meer.

Dan word er geroepen ik moet strenger zijn en het dier erdoor rijden......waar door rijden?Door de pijn of door de streken?Dat vraag ik mij dan serieus af.

Jolien87

Berichten: 17476
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:53

Een van de eerste dingen die me opvielen, was de positie van je knie, terwijl ik je beenligging echt niet heel gek vind. Je hebt geen uitgesproken stoelzit, evenals je dochter. Er is gewoon "iets" aan het zadel waardoor het je niet past.

Edit: ik heb ongeveer hetzelfde postuur als jij: ben 1.65 en heb broekmaat 40. Ik had altijd een Euroriding Diamant 18 inch en die was precies goed.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:55

Jolien87 dat heb ik ook iets klopt er gewoon niet.Ik heb mezelf echt door alle bochten gewrongen maar ik krijg mezelf niet in de ontspannen houding zoals die zou moeten.
De spanning die ik ermee creeër vloeit linearecta door naar mn paardje met staken als gevolg.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:22

Een zadel past pas als zowel paard als ruiter er tevreden mee zijn. Jij past op de een of andere manier niet lekker in dit zadel. Hoe dat komt? misschien is de vorm van je bekken/benen wel zo dat je daardoor minder ver naar voren kunt in het zadel, en dat je daardoor dus verder achterin je zadel komt? Niet alleen "het spek op de billen" maar ook de vorm van je botten maakt of iets wel of niet past. Als je hier niet lekker in zit, dan moet je toch op zoek gaan naar iets anders.

Opvallend is dat je dochter met maatje "weinig" ook niet heel veel ruimte over houdt in het zadel. De ene 18 inch is inderdaad de andere niet. Het kan goed zijn dat je met een ander type zadel met 17,5 inch, of zelfs 17 (bij een heel vlak zadel) nog genoeg ruimte hebt.

Hopelijk kun je eruit komen met je zadelpasser.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:27

Ik hoop ook dat die een passende oplossing heeft voor ons.
Ik heb in ieder geval weer héél veel bijgeleerd,wel een dure les maar opgelost moet het wel.
Het rijplezier gaat zo wel naar de haaien,alleen maar tegenslagen gehad de laatste jaren das wel vermoeiend hoor.
Mijn dochter is echt lenig die draait salto's en weet ik wat op de trampoline's springt zo op het paard en galoppeerd het liefste achterstevoren op het dier hihi en ook haar houding qua zit is dan niet veel beter als op de foto hier.
Het zal toch niet zo zijn dat het zadel gewoon niet goed in elkaar zit?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 22:47

Kaula schreef:
Ik denk dat het aan je wrongen ligt, dat die op de verkeerde plaats voor jou zitten.
Hierdoor kunnen jouw knieën en dus benen nooit in de juiste stand komen en heb je dus de neiging om meer naar achter te zitten met je billen.

Edit: misschien heb je hier wat aan: https://www.youtube.com/watch?v=BYiG6qTH1-0


Ik heb het filmpje nou tig keren bekeken en exact op punt 3:09 word iets aangehaald waarvan ik denk hee dat is nou wat bij mij gaande is want een holle rug heb ik zéér zeker!!! -O-

Letizia

Berichten: 12151
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:13

Ik heb het zelfde zadel, de zelfde maat, alleen gewone kussens. Hoewel mijn bips er meer dan prima in past, vind ik dat dit zadel sowieso geen echt fijn zitcomfort bieden. Ik heb echt korte pootjes, maar zelf ik word wat naar achter geduwd en als ik niet uitkijk steken mijn knieën voorbij het zweetblad.
Gek genoeg vind ik jou zadel ook klein tonen, maar wil niet aan je meetkunsten twijfelen, misschien komt het idd door de franse kussens :)
Hier zie je mij met m'n broekmaat 36 op de 18 inch massimo dressuur II, met gewone kussens
Ik vind dit niet bepaald het toppunt van een perfecte houding, wil daar zeker niet alleen het zadel de schuld van geven, maar ik denk dat het zadel mij hier zeker niet bij helpt...
Afbeelding
Hier mijn zus op het zadel, zij heeft maatje 40 meen ik (hopelijk vind ze het niet erg dat ik even haar kont show :)) )
Afbeelding
Ik vind ook bij haar, dat de bovenbenen amper in het zadel passen en ook zo is niet bedeeld met kilometers lange benen :Y)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 23:19

Dankjewel voor de foto's Letizia ik zie heel duidelijk de overeenkomsten!
Zadel is gewoon niet goed qua model dit zadel dwingt de bovenbenen van de ruiter te ver naar achteren dat voel ik ook.Als ik dus aan het zadel moet toegeven en mijn benen op de plaats moet houden dan kiep ik voorover omdat mijn bekken gedwongen word de verkeerde kant op te kantelen.
Daarbij heb ik van nature een wat holle rug dus dat werkt ook al flink tegen.