Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 14:57

Of ligt het aan mijn rijhouding?

Met deze vraag worstel ik al sinds ik het zadel heb.
Het gaat over de Massimo dressuur 2 met franse kussens.Op de een of andere manier kan ik niet mijn "draai" vinden in het zadel.
Wat ik ook probeer aan mijn houding ik land steeds weer met mn kont achter in het zadel.
Als ik rechtop zit met mn zitbeentjes keurig omlaag dan kom ik dus achter in de lepel terecht.
Kantel ik mijn bekken verder dan schuif ik welliswaar verder naar voren maar dan voel ik ook mn zitbeentjes niet meer en steken mijn knieën voor het zadelblad uit.
Het is een 18 inch en ik heb zelf broekmaat 40/42 en ben ongeveer 1.67m

Wat ik zie na het rijden is dat achter onder de kussen een fikse zweetplek is in vergelijk met de rest van de afdruk.
Bij mij staakt mn paardje ook vaker wat zich uit in stoppen met lopen en dreigen met bokken/achteruit lopen.
Ik krijg steeds te horen dat ik erdoorheen moet rijden maar ik wijd het aan dit zadel.

Mijn dochter van 12 rijd er ook wel eens op en zij zit goed dwz met dr billen in het midden van het zadel.Staken is dan ook zo goed als niet aanwezig bij mn paardje.
Ik heb dit zadel nieuw gekocht en van begin af aan zei ik dat ik het niet lekker vond zitten maar ik heb me min of meer laten overhalen dat het aan mijn eigen rijhouding lag en dat dat wel verbeterd na verloop van tijd.

Ik heb al zo veel zadel ellende gehad dat ik nu serieus ten einde raad ben!
Volgende week komt de zadelfitter terug met een veelzijdigheids zadel om te zien of ik dan beter zit.

Maar als jullie deze foto zo zien wat denken jullie dan?(blijf wel een beetje aardig want ik doe er echt alles aan om netjes te rijden)

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:00

Als ik het zo zie past er geen hand meer aan de achterkant en zou je dus een maatje groter moeten hebben. Wellicht scheelt het nog wat als je je beugels een gaatje langer doet. Maar zo drukt het zadel je idd in een verkeerde houding.
En doordat je zo ver op de achterkant van het zadel zit is de drukverdeling ook niet optimaal wat idd het staken kan verklaren.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 22-10-14 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:01

Voor een goed beeld zie ik liever even een foto van jouw helemaal op het paard. Kan zo geen echt oordeel geven of het jouw past of niet.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:02

Als je nog steeds niet lekker zit, dan lijkt me dat het zadel je gewoon niet past.
Op de foto kan je ook inderdaad zien dat je met je billen op de lepel zit en dat je knieën nog maar net op het zweetblad liggen. Je bovenbenen lijken dus te lang voor het zadel. Misschien helpt het als je je beugels een gaatje langer doet, zodat je been meer 'afhangt'. Als dat niets is, zou ik op zoek gaan naar een ander zadel...
Dit ziet er inderdaad niet comfortabel uit.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:02

het zal al schelen als je je onderrug niet meer hol maakt, maar is dit echt een 18inch? weet je dat heel zeker?

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:03

Ik vind het te klein. Zou dus het zadel voor je dochter houden, maar voor jezelf een groter zadel gaan uitzoeken of toch eentje waar je beter in past. De ene 18 inch is de andere niet, maar hier heb je duidelijk niet genoeg plaats in. Heeft een zadelpasser je dit aangepraat ?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:07

Beugels langer maken heb ik al gedaan en werkt niet helaas omdat ik vrij ronde bovenbenen heb.
Ik ben onlangs nog in Duiven geweest bij Ruitergevoel en daar moesten mn beugels meteen een gaatje korter.Dit omdat ik ronde bovenbenen heb,daarbij als ik ze langer maak heb ik geen knik meer in mn benen.
Dat mijn rug hol is komt doordat ik zo ver op die lepel hang dan compenseer ik het onbewust door mn bovenlijf naar achteren te houden anders kukel ik voorover. ;(

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:09

betadine schreef:
Ik vind het te klein. Zou dus het zadel voor je dochter houden, maar voor jezelf een groter zadel gaan uitzoeken of toch eentje waar je beter in past. De ene 18 inch is de andere niet, maar hier heb je duidelijk niet genoeg plaats in. Heeft een zadelpasser je dit aangepraat ?


Jep!
Had diegene gisteren aan de lijn en nog kon diegene het niet geloven.Alsof ik het sta te verzinnen pffff zadel was een rib uit mijn lijf nml.
Feit is dat mijn Tinker niet al te veel plek op der rug heeft volgens de zadelfitter en daarom die franse kussens.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:13

kun je hem voor mij eens opmeten. van lepel tot voorkant, ik vind het namelijk echt een bijzonder verhaal.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:14

Caira schreef:
kun je hem voor mij eens opmeten. van lepel tot voorkant, ik vind het namelijk echt een bijzonder verhaal.


Ga ik nu doen.......................

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:17

Fijn dat je naar je paard luistert, die zadelmaker heeft duidelijk alleen gekeken wat je paard past en niet naar wat jou past, slechte zaak en door het staken van je paard word je hier ook duidelijk op gewezen. Ik vind dat hij het zadel terug moet nemen want hij heeft hier slecht werk afgeleverd.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:18

Heb em gemeten als ik meet vanaf het zilveren merkje tot aan midden boven op de lepel kom ik op 46cm.
Als ik meet helemaal aan de voor-zijkant tot midden lepel zit ik op 50 cm.

Als ik die cmters deel door 2.54 kom ik op ruim 18inch uit.Klopt toch he? :?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:19

bigone schreef:
Fijn dat je naar je paard luistert, die zadelmaker heeft duidelijk alleen gekeken wat je paard past en niet naar wat jou past, slechte zaak en door het staken van je paard word je hier ook duidelijk op gewezen. Ik vind dat hij het zadel terug moet nemen want hij heeft hier slecht werk afgeleverd.


Amen!Eindelijk iemand die zegt dat het beestje gewoon aangeeft dat er iets niet lekker zit,dat het geen geklier is maar een uiting van pijn!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:19

Als je een hele foto doet kunnen we het beter beoordelen, ten opzichte van je beenligging etc. Ik denk als je iets naar voren gaat zitten het al een verschil maalt, maar moet dat natuurlijk wel mogelijk zijn.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:20

Daar ben ik ook wel benieuwd ja, hoelang het zadel is. Lijkt veel kleiner als een 18 inch.
Ik heb broekmaat 38 en pas makkelijk in mijn 17 inch. Verscheelt natuurlijk wel erg qua merk.

Zo op deze foto lijkt hij wat te krap ja, maar niet alleen dat. Hij past je gewoon niet qua vorm/wrong ook.
Gaatje langer had je wat meer voorin kunnen plaatsen, maar helaas werkt dat niet zei je al. Balen hoor!

Foto van helemaal is inderdaad even makkelijker om te kijken!

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:21

Caira schreef:
het zal al schelen als je je onderrug niet meer hol maakt, maar is dit echt een 18inch? weet je dat heel zeker?

Dit was wat mij ook opviel. Je lijkt niet echt lekker op je billen te zitten, maar ook op je schaambeen te steunen doordat bekken naar voren is gekanteld.
En voor 18 inch toont het erg klein.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:22

funnyhorses schreef:
bigone schreef:
Fijn dat je naar je paard luistert, die zadelmaker heeft duidelijk alleen gekeken wat je paard past en niet naar wat jou past, slechte zaak en door het staken van je paard word je hier ook duidelijk op gewezen. Ik vind dat hij het zadel terug moet nemen want hij heeft hier slecht werk afgeleverd.


Amen!Eindelijk iemand die zegt dat het beestje gewoon aangeeft dat er iets niet lekker zit,dat het geen geklier is maar een uiting van pijn!

Dank, ik ben helemaal geen foto nodig, als een paard een nieuw zadel krijgt en hij begint ongewenst gedrag te vertonen dan is er iets met het zadel niet goed, zo simpel is het voor mij.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:23

Dat is nou net het probleem liekec (gefeliciteerd trouwens *\o/* ) als ik mezelf meer naar voren zet zit ik niet meer rechtop.Mijn lichaam kan het gewoon niet aan dan is de ballans foetsie en rijd ik met pijn.
En wat ik al allemaal gedaan/probeerd heb van gymnastiek op het paard,hoelahoepen hahaha zodat ik soepeler in de heupen word zonder beugels rijden enz enz maar in alle gevallen hang ik weer achterin het zadel.

Ik denk nu ook dat er enkel naar het paard is gekeken en niet naar mij of ik er ook in pas.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:25

Misschien een keer een andere zadelmaker langs laten komen? Misschien dat die er wat nuttigs over kan zeggen?

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:26

bigone schreef:
Dank, ik ben helemaal geen foto nodig, als een paard een nieuw zadel krijgt en hij begint ongewenst gedrag te vertonen dan is er iets met het zadel niet goed, zo simpel is het voor mij.

In dit geval is er wel een nuancering: bij de ts vertoont het paard het gedrag, bij haar dochter niet. Ligt het dan aan het zadel of aan de zit?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:28

@ Bigone het eerste zadel wat ze op had was een Thorowgood T4 dressuur ook met dit zadel werd het drama.Toen de huidige zadelfitter erbij gehaald en die constateerde dat het zadel meer dan 5!!!cm te lang was en dus op de lendenen drukte.

Toen dit zadel erop,ging in het begin redelijk goed maarja na verloop van tijd kwam weer het staken terug.
Zelf word ik altijd een beetje nijdig als men dan tegen mij zegt dat ik haar maar moet aanpakken want ze houd me voor de gek enz enz.Het is een super lief dier zit geen spatje kwaad in dus waarom zou ze dit mij willen aandoen als gereden word.
Ze is sinds februari onder het zadel,inrijden was echt een makkie zo lief was ze en dan nu dit?Nee dit kan niet kloppen.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:30

BrankaZ schreef:
bigone schreef:
Dank, ik ben helemaal geen foto nodig, als een paard een nieuw zadel krijgt en hij begint ongewenst gedrag te vertonen dan is er iets met het zadel niet goed, zo simpel is het voor mij.

In dit geval is er wel een nuancering: bij de ts vertoont het paard het gedrag, bij haar dochter niet. Ligt het dan aan het zadel of aan de zit?


Ze bedoeld volgensmij dat de zadelmaker niet genoeg heeft gekeken naar paard én ruiter maar vooral naar het paard. TS zit niet lekker in het zadel, waardoor de pony staakt. Misschien is er met het zadel op de pony niks mis.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:41

Oh maar de vraag van BrankaZ is precies wat ik dus stel Ligt het aan het zadel of aan mijn zit?Ik hoopte zoooo dat het aan mijn zit lag/ligt maar ik kan er echt niks anders van maken in dat zadel.
Best frustrerend zoiets |(


Nog een kleine toevoeging bij mijn dochter komt dat gedrag ook naar voren alleen niet zo snel en niet zo fel als wanneer ik erop zit. -O-

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:46

Hier nog een foto die misschien iets meer beeld geeft.Ik moet ze uit een filmpje plukken waardoor het niet al te duidelijk is echte foto's heb ik helaas niet.

Afbeelding

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:48

Het lijkt mij dat het geen 18 inch is, ik ben echt wel wat kilootjes zwaarder en langer dan TS en heb een zaldi 18 inch mixta en een zaldi 18 inch dressuur. Beiden zitten prima.
Het lijkt mij echt dat dit zadel kleiner is.