[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 14:17

Informatie over (semi)boomloze zadels
Dit topic is bedoeld voor het stellen van vragen over (semi) boomloze zadels. Dit topic is het vervolg op [HAR] [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!
Voor foto’s van je boomloze uitrusting kun je hier terecht [HAR] [FOTO] boomloos uitrusting

Websites met informatie
Heb je interesse in boomloos rijden, lees dan eerst de volgende sites eens door, daar vind je informatie over de verschillende soorten boomloze zadels.

- Informatie over de Barefoot zadels http://www.barefoot-saddle.nl
- Informatie over Freeform, Trekker, Torsion, Flexible saddle e.a. http://www.skyriding.be
- Informatie over Freeform, Trekker, Evolution, Hidalgo e.a.: http://www.permicavallo.nl
- Informatie over Ghost, Libra en Christ: http://www.buitenzinnig.nl
- Informatie over Barefoot en Ghost: http://www.mzm-geestig.nl
- Informatie over Sensation: http://www.boomloos-zadel.nl
- Informatie over Startrekk, Deuber e.a: http://www.equimaro.nl

Uiteraard zijn er nog veel meer winkels die boomloze zadels verkopen, maar met dit rijtje zijn de meeste grote merken genoemd De genoemde sites zijn het meest uitgebreid in het geven van informatie.

Veelgestelde vragen

Is boomloos geschikt voor mijn grote/kleine/korte/lange/dunne/dikke/whatever paard?
Boomloze zadels zijn allemaal heel verschillend. Je vraag is dus te algemeen. Ga eerst eens wat lezen op bovenstaande sites, en als je wat meer weet over de verschillende types zadels en specifiekere vragen hebt kun je natuurlijk altijd hier alsnog je vraag stellen.

De nicht van de zus van de buurman zijn neefje zegt dat boomloze zadels slecht zijn, waarom is dat?
Er zijn helaas heel veel mensen die één soort boomloos zadel proberen, daar niet tevreden over zijn en dan alle boomloze zadels als ‘slecht’ bestempelen. Zonde eigenlijk, want na één niet passend boomzadel worden die zadels ook niet meteen afgeschreven. Vaak gaat het dan ook om iemand die een heel goedkoop zadeltje aanschaft, zonder de pad die er bij hoort, en ja, dat krijg je al snel problemen.

Past boomloos op elk paard?
Nee, sommige combinaties van ruiter/paard/zadel zullen niet werken. Ook bij boomloos moet je dus goed opletten of je zadel passend is. Wel is er een grotere kans dat het past dan bij een boomzadel, omdat de zadels flexibeler zijn.

Boomloze zadels zitten toch heel breed/anders?
Ook hier is geen eenduidig antwoord op. Er zijn heel veel soorten boomloze zadels, sommigen zitten net zoals een boomzadel, anderen zitten breder.

Op Marktplaats/Ebay zie ik hele goedkope gekleurde boomloze zadels. Zijn die goed?
Nee, ook hier gaat het gezegde op “if it seems to good to be true, it usually is”. Helaas zijn dit vaak slechte kwaliteit zadels, waarbij wordt gezegd dat er geen pad nodig is, maar die van zichzelf de druk nauwelijks verdelen en ook geen ruggengraatvrijheid bieden. Ook zijn veel van zulke zadels scheef en soms onveilig in elkaar gezet.
Er zijn ongetwijfeld combinaties die het geluk hebben er wel fijn mee te kunnen rijden, maar heel vaak gaat het helaas mis. Wil je graag een goedkoop boomloos zadel, dan kan je beter kijken naar een tweedehands zadel van een erkend/bekend merk.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 13-11-14 14:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:23

Goede OP :D

Kunnen we weer verder met uitwisselen, zadels testen, advies vragen en geven... top!

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:25

Ik lees ook weer mee, ik zoek nog een zadel voor mijn andere fjord :).

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:29

Ik volg weer!

Niet altijd even spraakzaam in dit topic, maar ik lees altijd alles mee. :D

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:41

Knap ! Ik vind je "faq" goed opgesteld !

Ik lees ook weer mee. :j

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:48

ik lees ook weer mee, nu helaas geen boomlooszadel meer, maar ik vind de veranderingen etc erg interessant

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:51

Alweer een nieuw topic *\o/*
Ook ik ben een stille meelezer, dus zal me niet veel melden denk ik.

Even twee punten over de OP:
- "Nee, bij sommige combinaties van ruiter/paard/zadel zullen niet werken."
- Wat is een erkend merk boomloos zadel? Ik denk dat hier "bekend" wordt bedoeld?

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:58

Fijn dat je het topic aangemaakt hebt Kirsha, bedankt +:)+

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 15:00

Maaike_Indy schreef:
Even twee punten over de OP:
- "Nee, bij sommige combinaties van ruiter/paard/zadel zullen niet werken."
- Wat is een erkend merk boomloos zadel? Ik denk dat hier "bekend" wordt bedoeld?


Oeps, overheen gelezen :o Dit is dezelfde OP als uit het vorige topic. Erkend en bekend kan allebei wel denk ik, dus bij deze staat het er allebei in. Bedankt voor de tip!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:21

Voor de geïnteresseerden, ik heb dus een Barefoot Lexington maat 1 te koop staan gezien hij niet goed past op mijn huidige paardje (smalle nog weinig bespierde draver met hoge schoft). Voor nu ga ik even over op wintec. Tzt komt er wel weer n boomloosje bij als ik geld heb voor n 2e zadel voor lekkere buitenritten enzo (neig naar western boomloos momenteel, maar dan maar eens wat zadels testen en terwijl lekker hier mee lezen :) )

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:34

Kirsha bedankt voor het openen van deel 3.
We lezen en schrijven weer mee.

Op dit moment nog redelijk tevreden met mijn startrekk dressuur zadel.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:47

Ik lees ook weer mee en plaats binnenkort mijn verslag over de Ghost Quilty :D

niwarry

Berichten: 8
Geregistreerd: 28-06-12

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:50

Dus we beginnen helemaal opnieuw. :) Ga proberen alles weer bij te houden. Gaan we nu voor de 1000 pagina's?

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:09

Moderatoropmerking:
Een aantal reactie's verwijderd met alleen een "Ik volg ook weer", aangezien dit niet is toegestaan. Om een topic te volgen kun je ook een stipje plaatsen, in plaats van dit in een reactie te melden. Ik wil jullie bij deze vragen hier gebruik van te maken!

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:38

Yes, het nieuwe topic! Dat we nog maar veel van elkaar mogen leren :D

Zaterdag is Laura van Hidalgo-Zadel weer bij ons op stal geweest, dit keer voor mijn stalgenootje. Die is nu in het bezit van een mooie Hidalgo Venice special :)
Ze heeft ook nog even naar mijn zadel gekeken, dat lag nog keurig. Wel wil ik er voor mijn eigen gevoel toch nog een Grandeur pad met inlages onder gaan gebruiken, ik moet alleen nog even bedenken hoe ik die pad het liefst samengesteld zou zien!

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:03

Ik ben er bij, morgen de Trekker luxus passen! :D Duimen draaien! Weet iemand trouwens dealers en passers van boomloze zadels in noord-holland?

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:35

Ik lees ook weer mee in het nieuwe topic!

Net een mailtje gehad van iemand dat ze graag mijn bankrekeningnummer wil hebben en dat ze dus graag voor de vp mijn zadel wil hebben! Opluchting dus! Was een mooi kortaf mailtje haha! Helemaal toppie dus! :D nu hopen dat het ook echt doorgaat!

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:43

Zuur voor de gedupeerden, hopelijk komt er snel een oplossing :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:58

First_Unique schreef:
Ik lees ook weer mee in het nieuwe topic!

Net een mailtje gehad van iemand dat ze graag mijn bankrekeningnummer wil hebben en dat ze dus graag voor de vp mijn zadel wil hebben! Opluchting dus! Was een mooi kortaf mailtje haha! Helemaal toppie dus! :D nu hopen dat het ook echt doorgaat!


Toppie :D
Wat ga jij je nu uitproberen? Want de ghost was niet het ideale zadel voor jou toch? Ik vond het wel oke zitten, maar wil graag nog wat anders uit proberen.

Ik heb op de gok een zadel van ebay besteld (van A&M reitsport). Erg goedkoop, maar kan het gewoon weer terug sturen (dus mocht ie scheef zijn ofzo :P). :)

Afbeelding

Duurt alleen nog wel even voor ik hem heb. Stomme paypal :+

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:15

Haha ja ik ben bu toch even terug aan het kijken naar boom, wil wel het liefst met een Verstelbaar kopijzer.. Ben toch een beetje bang dat barefoot cheyenne mij ook niet erg lekker gaat zitten met VPS.. En ik vind het toch wel weer fijn nu als mijn paardrijjuf mij kan meehelpen.. Ik denk nu toch wel weer aan een kent & masters. Verder heeft een andere lesklant van haar een zadel met een leren boom die super goed bevalt dus ze gaat even vragen of ik die eens mag proberen.. Hoop dat ik snel wat passends ga vinden want wordt er nu wel een beetje tuureluurs van met al die zadels die het toch niet helemaal zijn :p

Hoop voor jou dat het zadeltje fijn past voor bijde!! Hou ons op de hoogte :D

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:22

Wat voor zadel met leren boom heeft ze? Want een lederen boom is toch semi boomloos (zoals hidalgo)? Ik heb ook vaak op het punt gestaan weer een boomzadel te nemen. :') Zit dan weer heerlijk, maar is echt geen optie voor ons vanwege zijn constante verandering in zijn lichaam. En daarbij voelt het dan toch weer niet goed als ik dat stijve zadel zo op z'n rug zie 'drukken' :o

Ik houd jullie zeker op de hoogte! :P

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 22:40

Geryon schreef:
First_Unique schreef:
Ik lees ook weer mee in het nieuwe topic!

Net een mailtje gehad van iemand dat ze graag mijn bankrekeningnummer wil hebben en dat ze dus graag voor de vp mijn zadel wil hebben! Opluchting dus! Was een mooi kortaf mailtje haha! Helemaal toppie dus! :D nu hopen dat het ook echt doorgaat!


Toppie :D
Wat ga jij je nu uitproberen? Want de ghost was niet het ideale zadel voor jou toch? Ik vond het wel oke zitten, maar wil graag nog wat anders uit proberen.

Ik heb op de gok een zadel van ebay besteld (van A&M reitsport). Erg goedkoop, maar kan het gewoon weer terug sturen (dus mocht ie scheef zijn ofzo :P). :)

[ Afbeelding ]

Duurt alleen nog wel even voor ik hem heb. Stomme paypal :+


Spannend :D Had je dat zadel ook niet al eerder hier gepost? Of word ik nou scheel :o Ben wel heeeel benieuwd, hopelijk heb je hem snel.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:44

Zij heeft een heather moffet zadel. Semi boomloos inderdaad.. Heb het net even snel opgezocht, had ik nog niet gedaan eigenlijk hihi! Maar ik ga het gewoon even van dichtbij bekijken, weet niet of ik het echt iets vind.. Dat paardje van haar loopt er schijnbaar super onder dus wie weet kan het ook voor ons een uitkomst bieden..

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:51

Kirsha schreef:
Geryon schreef:


Toppie :D
Wat ga jij je nu uitproberen? Want de ghost was niet het ideale zadel voor jou toch? Ik vond het wel oke zitten, maar wil graag nog wat anders uit proberen.

Ik heb op de gok een zadel van ebay besteld (van A&M reitsport). Erg goedkoop, maar kan het gewoon weer terug sturen (dus mocht ie scheef zijn ofzo :P). :)

[ Afbeelding ]

Duurt alleen nog wel even voor ik hem heb. Stomme paypal :+


Spannend :D Had je dat zadel ook niet al eerder hier gepost? Of word ik nou scheel :o Ben wel heeeel benieuwd, hopelijk heb je hem snel.


Een andere variant had ik hier neer gezet! Dus zo scheel ben je niet nee :D Ben ook erg benieuwd := Kon het toch niet laten (vanwege de lage prijs) om het uit te proberen :')

First_Unique schreef:
Zij heeft een heather moffet zadel. Semi boomloos inderdaad.. Heb het net even snel opgezocht, had ik nog niet gedaan eigenlijk hihi! Maar ik ga het gewoon even van dichtbij bekijken, weet niet of ik het echt iets vind.. Dat paardje van haar loopt er schijnbaar super onder dus wie weet kan het ook voor ons een uitkomst bieden..


Hopelijk :) Zijn wel dure zadels!

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:53

First unique, ik heb een 17 inch thorowgood t4 vzh te koop, met 3 bomen. 34 t/m 38. Dat is de kunststof kent en masters, als het wat lijkt pb maar.