[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SCC

Berichten: 896
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:17

Kwetal schreef:
SCC. Ik denk dat dat deels afhangt van je budget. Maar alle (nou ja, de meeste ;) ) waar is naar zijn geld. Van een goedkoop boomloos zadel als FRA, kan je nit verwachten dat het jaren mooi blijft (of mooier wordt) Het hangt ook af van je paard - wat past er het beste bij, waar voel jij je comfortabel in etc.

Sympanova is goed ventilerend, maar kan irriteren op de huid. Wol doet het zelfde, maar is lastiger te wassen - zelfde gaat ook op voor medicinale lamsvacht. Prima ventilerend, goed voor he huid van je paard, maar iets lastiger te onderhouden.

Dat schuimen kan ook komen doordat de pad die je tot nu toe gebruikt hebt, niet goed ventileert.


echt goedkoop vind ik de FRA niet met een bedrag van 700 euro... met goedkoop denk ik meer aan zadels onder de 400 euro eerlijk gezegd.
qua zadel ben ik alles gewend en zit ik overal ifjn op. compleet niks op de rug, vzh zadels springzadels of western. alles is best zolang ik er maar niet in vast zit en geen gedwongen zit krijg door grote kniewrongen en een diepe zit. op mijn paard past een zadel tot max 17,5 inch. ze heeft een mooie vlakke rug zonder veel schoft. dus dat is opzich wel ideaal aangezien het meeste wel past.

qua pad... als ik het zo lees heeft alles wel zijn voor en nadelen.....

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:33

Citaat:
echt goedkoop vind ik de FRA niet met een bedrag van 700 euro... met goedkoop denk ik meer aan zadels onder de 400 euro eerlijk gezegd.


ZO DUUR!!!??? :oo Meestal zitten ze toch in het lagere segment??? Nee, dan hoort het toch niet zo heel snel lelijk te worden, alhoewel sommige leersoorten nu eenmaal sneller "tekenen" dan andere. Ik weet dat vroeger Startrekk een zweetblad had van prachtig zacht leer, maar het ging wel snel stuk bij sommige mensen...prijskaartje van 1000 euro :\

Laat anders BuitenZinnig langs komen - die heeft diverse merken boomloze zadels die je kunt proberen. :)*
En pads.... dan kan je dat ook in het echt bezichtigen.

J0anieke

Berichten: 4950
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:35

SCC schreef:
qua zadel ben ik alles gewend en zit ik overal ifjn op. compleet niks op de rug, vzh zadels springzadels of western. alles is best zolang ik er maar niet in vast zit en geen gedwongen zit krijg door grote kniewrongen en een diepe zit. op mijn paard past een zadel tot max 17,5 inch. ze heeft een mooie vlakke rug zonder veel schoft. dus dat is opzich wel ideaal aangezien het meeste wel past.

qua pad... als ik het zo lees heeft alles wel zijn voor en nadelen.....

Zou ik niet zo snel zeggen, vooral niet bij boomloos.. Mij leken de Barrydale en London van Barefoot heel lekker zitten, maar bij de passervise viel dat voor mij vies tegen: ik voelde de overgang van zitting naar zweetblad te goed en dat vond ik echt niet fijn... Qua zit verder waren ze wel prima, dus daar lag het verder niet aan.

Edit: ik zou ook een zadelpasservice aanraden, heeft mij een hoop leed bespaard.

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:34

Tancreda4 schreef:
pmarena schreef:
Op een typische tuiger zonder zadel draven....dan ben je wel een die-hard ja :))
Heb je geen foto's van hoe het zadel met de XXL pommel lag?


Nee helaas geen goede foto's van. Er komt een L pommel deze kant op binnenkort, dan kan ik die proberen. En anders wordt het een XXL.
Merkte wel dat het 'dekjes probleem' van vroeger helaas nog wel een beetje aan de orde is. De overgang van het bont naar het dekje (of misschien de rand van de inlagens?) gaf een wat onjuistheden. Zit er over te denken dat te proberen ondervangen door een wat dikker schaap ofzo onder te leggen, onder het dekje... Of heeft iemand een ander idee?

Rollyjogered, wat waren jou klachten precies, dat je dit dekje eronder hebt? Kan ik ook nog proberen misschien, maar gok dat voor mij zo'n dekje te dun is... Fijn dta het bij jou een oplossing is!

Dierfysio, die is gaaf!


Ik zou als ik jou was, gaan voor een pad met een gehele lamsvel onderkant, dan heb je geen materiaalovergangen want de inlages worden ook uitgevlakt. En je zou ook nog aan de afgeronde inlages kunnen gebruiken zoals de Heavy Duty. Als er dan nog irritatie ontstaat dan kan het eigenlijk alleen nog een kwestie zijn van irriterende verzorgingsmiddelen of een klonterig geworden schapenvacht :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:40

Kwetal schreef:
Citaat:
echt goedkoop vind ik de FRA niet met een bedrag van 700 euro... met goedkoop denk ik meer aan zadels onder de 400 euro eerlijk gezegd.


ZO DUUR!!!??? :oo Meestal zitten ze toch in het lagere segment??? Nee, dan hoort het toch niet zo heel snel lelijk te worden, alhoewel sommige leersoorten nu eenmaal sneller "tekenen" dan andere. Ik weet dat vroeger Startrekk een zweetblad had van prachtig zacht leer, maar het ging wel snel stuk bij sommige mensen...prijskaartje van 1000 euro :\

Laat anders BuitenZinnig langs komen - die heeft diverse merken boomloze zadels die je kunt proberen. :)*
En pads.... dan kan je dat ook in het echt bezichtigen.


FRA wordt gewoon in lage loonlanden gemaakt, lederkwaliteit meestal niet denderend.
Startrekk zit in Zuid-Amerika dacht ik? Mijn startrekk gaat echt al jaren mee en had hem zelfs als tweedehands gekocht. Topleder! Helaas merk ik dat de nieuwe startrekks iets harder qua leder zijn...

rollyjogered

Berichten: 203
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:56

Tancreda4 schreef:
Rollyjogered, wat waren jou klachten precies, dat je dit dekje eronder hebt? Kan ik ook nog proberen misschien, maar gok dat voor mij zo'n dekje te dun is... Fijn dta het bij jou een oplossing is!


mijn paard kreeg irritatieplekken van de sympanova onderkant van mijn ghost pad en de singelstoten sneden heel naar in haar buik. ik wil een andere pad met een lamsvacht onderkant, maar ik weet nog niet welke. daarom nu dus een dunne pad eronder even tijdelijk, zodat ik wel nog kan blijven rijden terwijl ik een nieuwe pad zoek. :)

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:28

Ik heb nu een kifra pad.
Mijn eerdere ervaringen met kifra pad waren niet zo fijn .

strak trekken op schoft deed ie toen onder mijn ghost en cheynne(weliswaar ander paard en zadel combinatie) Maar onder mijn freemax ben ik der heel blij mee , blijft perfect liggen en geen schuurharen meer!

Koop er dan ook nog 1bij

Tancreda4

Berichten: 24118
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:30

@ Pmarena, oh, goed dat je die tip geeft. Ik had de heavy duty uit mijn lijstje geschrapt omdat ik bang was dat die door het wat stugger zijn, juist misschien wat meer irritatie gaan geven. Maar jij geeft aan dat die misschien beter zijn vanwege de afgeronde randen? Kan ze altijd proberen. Thanks :)

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:21

Ik zie serieus geen enkele reden waarom een HD inlage meer kans zou geven op irritatie hoor :)

Het blijft heel flexibel en veerkrachtig materiaal dat om het kunststof plaatje heen zit.
Vergelijkbaar met de Moosgummi / stevigere inlages.

En dan die afgeronde randen op het paard waardoor je geen plotse overgang hebt tussen wel en geen druk, die grens verloopt geleidelijker.
En het is ook wel een fijn idee dat eventuele drukpunten uitgevlakt worden door het kunststof plaatje in de kern :)

Ik kies zelf voor een Christ pad met HD inlages omdat dat imo het beste is dat er is.
Maar die had ik al voordat Kifra op de markt kwam, anders had het net zo goed Kifra kunnen zijn :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:52

dinsdag komt mn freemax westernzadel nu ff zien hoe ik juiste forkmaat weet.

Berdien

Berichten: 64569
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:00

Heb je je niet ingelezen van tevoren? Of je paard gemeten zodat je de juiste forkmaat hebt?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:21

ja hoor weet dat jr kunt opmeten, zodra zadel er is bestel ik een forkmeter bij kifra horse

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:22

zit maat 4 bij dat is sowieso te klein gok ik dus ga, eerst fork meter bestellen

moonfish13
Berichten: 18248
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:43

Nieuwsgierigheid..
Heeft iemand een foto van een nieuw model met zweetblad van ghost op een C pony?
Mijn stuk schorriemorrie is lekker aan de bak en loopt nog met een oude groene ghost. :+
De normale ook, geen picolo.
Ik wil stiekem graag een nieuw model van zwart leer, ook ivm het nieuwe systeem qua kussens, tis gewoon meer zadel.
Maar hoe uit zich dat in de flexibiliteit van het zadel?
Geeft het meer kans op druk op de lendenen of is het nog steeds zoals met de oude?
Pony lijkt wat witte haren te vormen onder de oude ghost nu, maar dat kan zijn door de pad die van sympanova -of wat is t?- is.
Hij is vrij gevoelig, maar een drukplek kan ook gezien de plek.
Nu ligt er extra een dun katoenen dekje onder van de decathlon voor het materiaal wat kan irriteren, en vandaag heb ik er een bontje tussen gelegd.
Dus tussen pad en zadel een bontonderlegger en dat ligt eigenlijk top.
Gewoon een maat full ligt er keurig onder en het geeft fijn extra demping. *\o/*

Ofwel ik twijfel nu of ik een zadel spaarpotje begin, of dat dat kansloos is gezien mogelijk een stugger zadel.
Want de normale zit hem qua lengte heel goed lijkt, uiteraard is het lang maar zijn amazone is superlicht en de pony loopt er super onder.
Ik wil dan dus echt weer een zadel wat qua inchmaat gelijk staat aan deze, zodat ik er met mijn maat 36 ook nog op pas. :)
Het mag trouwens ook een zwarte zijn die niet t nieuwste model is, maar wel al nieuwer qua drukverdeling, want die zijn er meen ik ook. :)

Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:49

Moonfish - de vorm van de Quilty is exact eender aan dit model - zal hier en daar 1 cm schelen, maar dat was het dan wel....
Het zweetblad is 28cm lang van een Quilty, gemeten van de rand van de zitting (dus niet vanuit het midden van de zitting)

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:25

Hier een Roma piccolo op mijn C-pony. Was een van de eerste keren dat hij erop lag dus nog niet helemaal perfect. Is een ghost van ongeveer 2 jaar geleden.

Afbeelding

Marocje
Berichten: 5625
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:45

Afbeelding
Roma piccolo op een B pony (let niet op mijn houding, herstellende van fikse bekkenpijn na zwangerschap)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 00:09

Ziet er normaal uit hoor Marocje.... :) Ik hoop dat je bekken zich weer volledig herstelt. :(:)

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:35

Afbeelding

Een beetje laat... Maar hierbij alsnog een foto van mijn lipica! Inmiddels goedgekeurd door paard en mij. De kussens liggen echt heel stabiel op de ronde rug van mijn merrie. De verkorte zweetbladen zijn voor mij echt perfect. :D

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:21

Wauw <3

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:42

Prachtige set zo samen met jouw paard :wow:

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 00:01

Heel mooi!

Marocje
Berichten: 5625
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:37

Mooi!
Ik zit nog steeds te vechten met die kussens juist plaatsen. Toen ik hem kreeg (twee jaar geleden) zaten die heel dicht op elkaar (3 cm ertussen?). Het zadel schoof dus. Reed heel weinig dus dacht aan inrijden.. later dus kussen verplaatst, en lag ie heel stabiel. Weer een hele tijd niet kunnen rijden (zwangerschap..) en nu schuift het zadel weer. Had de kussen op het ook geplakt, laatste keer zat mijn verzorgster en daarna ik constant scheef. Dus zadel mee naar huis om eens goed te bekijken: das toch niet zo handig zonder paardenrug :+

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:19

Hij lijkt wel roze??? Maar staat mooi :j

Dat kan flink getob zijn Marocje -O- toch wel zo handig met paard er bij, tenzij je thuis een zadelstandaard hebt in de vorm van een paardenrug (dus geen buizenframe)

Marocje
Berichten: 5625
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:50

Nee, die heb ik helaas niet. Maar wel even alles goed kunnen bekijken en schoonmaken ed. En nu de kussens er recht onder, dan kijk ik straks op stal wel verder.