[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 09:26

Voor de ghost eigenaren:

Ik bleef ontevreden over de singelstoot ophanging. Doordat mijn merrie zo kogel rond is, komt daar de meeste druk op. (Ghost Roma)
De plastic bandjes al een keer vervangen, beugel riemen vervangen en nu over het zweetblad ipv mooi eronder. En merkte tijdje terug dat het zweetblad zelf ook lelijk begint te worden.

Dus naar een zadelmaker geweest en gevraagd of hij er iets mee kon, en dat is gelukt!

Afbeelding


Afbeelding

Heb er gisteren mee gereden en je merkt er niks van. Hoop dat dit een passend oplossing is voor ons probleem :j
Mogelijk hebben meer mensen dit probleem en kunnen gebruik maken van deze oplossing?

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 09:29

Tancreda: het stikt van de mensen die al jaren intensief rijden met hun Barefoots, juist op de langere / meerdaagse ritten lachen die iedereen uit want mensen met een boomzadel komen dan met een houten reet amper nog van hun paard terwijl zij nog steeds lekker zitten op het laatst :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 09:40

pluche_pluus schreef:
Voor de ghost eigenaren:

Ik bleef ontevreden over de singelstoot ophanging. Doordat mijn merrie zo kogel rond is, komt daar de meeste druk op. (Ghost Roma)
De plastic bandjes al een keer vervangen, beugel riemen vervangen en nu over het zweetblad ipv mooi eronder. En merkte tijdje terug dat het zweetblad zelf ook lelijk begint te worden.

Dus naar een zadelmaker geweest en gevraagd of hij er iets mee kon, en dat is gelukt!

[ [url=m/S3uIZH.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/uoasMY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb er gisteren mee gereden en je merkt er niks van. Hoop dat dit een passend oplossing is voor ons probleem :j
Mogelijk hebben meer mensen dit probleem en kunnen gebruik maken van deze oplossing?


Maar hoe verandert dit de drukverdeling? Want dat snap ik even niet. Wel heel netjes gedaan, zo.

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 09:45

Niet, alleen nu snijden de kunstof riempjes niet direct in mijn zweetbladen. Extra leerlaagje tussen :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 09:57

pluche_pluus schreef:
Niet, alleen nu snijden de kunstof riempjes niet direct in mijn zweetbladen. Extra leerlaagje tussen :)


Ok, die snap ik. Maar je schrikft in het eerste deel over de meeste druk daar. Maar dat is dan niet voor drukverdeling, maar voor schade aan je zadel. Snap ik m dan goed?

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:32

Fabster schreef:
pluche_pluus schreef:
Niet, alleen nu snijden de kunstof riempjes niet direct in mijn zweetbladen. Extra leerlaagje tussen :)


Ok, die snap ik. Maar je schrikft in het eerste deel over de meeste druk daar. Maar dat is dan niet voor drukverdeling, maar voor schade aan je zadel. Snap ik m dan goed?


Oh ja, zo kan deze geïnterpreteerd worden. Is echter niet bedoelt als drukverdeling voor mijn merrie.
Maar meer als extra bescherming voor mijn zadel :j Je snapt hem goed. Kan het niet meer aanpassen in mijn tekst.
Aan de drukverdeling kan ik niks doen, doordat paard te rond is :o Meeste druk/wrijving zal daar blijven :j


Afbeelding

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:42

Vind de beschadiging aan het leer wel heftig, leer lijkt echt stuk/er zitten gaten in? Mooie oplossing wel zo!

Toen ik nog een Barefoot had reed ik er ook wel langere ritten mee, 20-25 km was geen probleem.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:26

Ah, ik snap m. Toffe shire!

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:13

Berdien schreef:
Vind de beschadiging aan het leer wel heftig, leer lijkt echt stuk/er zitten gaten in? Mooie oplossing wel zo!

Toen ik nog een Barefoot had reed ik er ook wel langere ritten mee, 20-25 km was geen probleem.

Ja dat zie je goed, leer ging echt stuk :j
Vond het zonde om geheel nieuwe bovenkant al te kopen :)

Barefoot was helaas geen optie voor ons -O-

@fabster, dankjewel!

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:16

Ik ga op termijn toch mijn Arizona terug ruilen voor een Ghost.
Hij zit voor mij niet fijn en kruipt naar achter op Kim, nu nog een Queevis of Firenze vinden in normale maat. Tijd terug een picollo gezocht en toen stonden er alleen normale maten en nu zoek ik een normale maat en vind ik alleen picollo :+

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:33

Tancreda4 schreef:
Mensen met de barefoots. Rijden jullie ook vol intensief lange ritten, veel draf en lichtrijden? En hoe gaat dat? Geen problemen daar mee? Nog bepaalde maatregelen als dikkere pads en dergelijke genomen?

Ik rij (nu weer ) best redelijk wat in de bak met vel lichtrijden, en zou wel weer langere ritten willen maken en meer dresseren Lz ze zo goed gaat qua gezondheid, maar je hoort toch altijd wel dat de druk verdeling tot wat minder is. Hoe kijken jullie daar naar? Ik merk opzich niets aan mijn paatd, behalve dat het in het midden wel droger blijft qua zweetafdruk.


Ik start endurance 2 wedstrijden gereden ging super. Ook spring en cross ik veel, zit daarom wel na te denken over de nottingham/notting hill geen idee hoe die nu heet

Sure_lee

Berichten: 10412
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:37

Gisteren is Ella geweest. Fijne sessie gehad. Roos was alleen erg druk maar wel te doen gelukkig.
Mijn Arizona nut ligt wel oké. Maar de cherokee lag een stuk beter.
Mijn Arizona wil ik niet zo snel weg doen omdat ik hem echt heel fijn vind.

Had ook mijn London gepast maar die lag niet goed.
Ik zou dus graag mijn London ruilen tegen een cherokee.... weet iemand wat? Heb maat 1 nodig en het liefst bruin.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:54

Is je London soms nog zonder V-rigging en de Cherokee met, dat de ligging zo verschilt?

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:13

Pluche-pluis, ik heb dus precies hetzelfde! Onderkant zweetbladen helemaal kapot door die scherpe 'knopjes' Dit ziet er wel uit als een mooie oplossing, ben zelf nl ook bang dat het een keer door gaat..

Sure_lee

Berichten: 10412
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:26

pmarena schreef:
Is je London soms nog zonder V-rigging en de Cherokee met, dat de ligging zo verschilt?


London is nog een oud model zonder vps.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:43

pluche_pluus schreef:
Voor de ghost eigenaren:

Ik bleef ontevreden over de singelstoot ophanging. Doordat mijn merrie zo kogel rond is, komt daar de meeste druk op. (Ghost Roma)
De plastic bandjes al een keer vervangen, beugel riemen vervangen en nu over het zweetblad ipv mooi eronder. En merkte tijdje terug dat het zweetblad zelf ook lelijk begint te worden.

Voor mij was dat de reden om uiteindelijk de Ghost weg te doen. Ik had vanaf het begin al geen top gevoel bij de drukverdeling van dat plaatje en heb toen nog andere singelstoten gekregen om te proberen, maar het bleef naar mijn idee teveel puntdrukbelasting. Ik was zo gek op het zadel dat ik me dom genoeg maar over dat probleem heen heb gezet voor bijna twee jaar en nu heb ik al bijna 3 maanden een paard uit de running doordat de huid achter de elleboog en op de plek van het singelplaatje helemaal strak zit / weefsel kapot is door langdurige blauwe plekken. Het weefsel achter de elleboog staat in verbinding met het borstbeen en dat weer met de schouder, waardoor hij z'n schouder niet meer optimaal kon rondbewegen en heel kort ging lopen (en een paar dagen zelfs echt kreupel in draf). Nu bijna 3 maanden verder is het nog niet helemaal zo los als het moet zijn. Moet wel zeggen dat ik een gevoelig paard heb, maar wellicht waardevolle info.

Je zadelmaker heeft het wel mooi gedaan zo pluche_pluus.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:51

Je kan ook speciale beschermers bestellen voor dit plaatje bij Buitenzinnig. Heeft bij mij goed geholpen, je schuift ze er gemakkelijk op en het blijft netjes zitten.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:51

Bliksem had jij er nog een pad onder of lagen de singelstoten direct op het paard?

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:55

Het plaatje op de pad (ik reed met ghost pad en Burioni pad) en de singelstoten op het paard. Maar ik had een lange singel dus dat was maar ongeveer 10 cm. Er staan in dit topic ook wel foto's van waarop je het kan zien. Of in het vorige centrale topic.

Edit:
Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:00

Thanks! Duidelijk :) Geen anatomische singel geprobeerd?
Leuk paard trouwens!

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:10

J0anieke schreef:
Thanks! Duidelijk :) Geen anatomische singel geprobeerd?
Leuk paard trouwens!

Meerdere singels geprobeerd, waaronder een westip en een anatomische ja, ook in verschillende lengtes.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:16

Sure_lee schreef:
pmarena schreef:
Is je London soms nog zonder V-rigging en de Cherokee met, dat de ligging zo verschilt?


London is nog een oud model zonder vps.


Ah ja daarom, dat zal het verschil in ligging verklaren :)

In theorie zou een Cherokee namelijk niet heel anders moeten liggen dan een London.
Het grootste verschil is dat de zweetbladen van de London iets rechter en langer zijn.

Maar tussen wel of geen V-rigging zit best verschil qua ligging :j

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:04

Vandaag voor de tweede keer gereden met mijn ghost (prototype vh spaans model, ben de naam weer kwijt), met de nieuwe kussens.
Ik heb een gewoon dekje gebruikt, met mijn burionipad stropt de boel enorm door de combi met de erg dikke kussens (zeker dubbel zo dik als de oude).
Ik weeg trouwens 62 kilo, mijn paard 1000, die heeft amper ruggegraat zichtbaar/voelbaar.
ik heb een halfuur intensief dressuurmatig gereden, vrij weinig doorgezeten.
wat vinden jullie van de zweetplek? die is trouwens aan beide kanten vrij symmetrisch.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:14

pluche_pluus schreef:
Voor de ghost eigenaren:

Ik bleef ontevreden over de singelstoot ophanging. Doordat mijn merrie zo kogel rond is, komt daar de meeste druk op. (Ghost Roma)
De plastic bandjes al een keer vervangen, beugel riemen vervangen en nu over het zweetblad ipv mooi eronder. En merkte tijdje terug dat het zweetblad zelf ook lelijk begint te worden.

Dus naar een zadelmaker geweest en gevraagd of hij er iets mee kon, en dat is gelukt!

[ [url=m/S3uIZH.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/uoasMY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb er gisteren mee gereden en je merkt er niks van. Hoop dat dit een passend oplossing is voor ons probleem :j
Mogelijk hebben meer mensen dit probleem en kunnen gebruik maken van deze oplossing?


Deze had ik je tegen verzendkosten op kunnen sturen. Ghost heeft eenzelfde oplossing namelijk :)

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:39

Wie weet welke maten Freeform heeft? Ik kom vaak de shortback tegen is dat de standaard of juist een korte versie?