[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:29

Vandaag er even met gereden. Even met een gewoon pad. Waren de speciale pad vergeten. Pony loopt er wel veel ontspannender onder. Eerste zicht ging het wel goed. Dus twijfel slaat toe wegdoen of niet. Heb even jullie raad nodig. Pony loopt veel ontspannender en relaxter dan met de wintec en het positieve is het schuift niet naar voren of opzij wat de wintec wel deed. Die schoof enorm naar voren.

Afbeelding
Afbeelding

Ruiter gaat er nog een klein jaartje mee rijden en dan krijgt ze in de zomer een grotere pony.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:02

In theorie is het te groot maar in de praktijk werkt het meestal gewoon goed en vaak beter dan de andere alternatieven ;)

Ik zie dan wel dat mensen een zadeltje zoals bovenstaand weg doen en er dan een kleiner zadeltje voor terug komt waar de ruiter eigenlijk niet lekker in past...dat is voor zowel pony als ruiter niet fijn.

Zelf zou ik dus gerust bovenstaand zadeltje door blijven gebruiken en goed alert zijn op schuurplekken aan de achterkant want dat is eigenlijk het grootste risico dat je hebt.

Je zou voor de grap een keer een echt kindermaatje kunnen proberen maar ruiter heeft best lange benen zo te zien en dan zit ze ook nog vrij kort. Zoals ze hierboven zit zou ze bij een maatje X0 echt in de knel komen.

Dit zadeltje dat je nu hebt kan je nog meenemen naar een grotere pony ook, heb je langer plezier van :j

Ruiter zit op een fijne plek op de rug van de pony, niet heel ver naar achteren ofzo en als pony er fijn onder loopt...zo lang ze niet op de cantle zit ligt die er maar een beetje voor de sier achter en staat daar geen druk op, dan kan je beter die extra lengte hebben dan dat je haar op een zadeltje een maatje kleiner zet en ze daar wel op de cantle gaat duwen zeg maar. Want dan komt haar gewicht door een korter zadeltje, juist verder achterop de rug te liggen dan dat het nu doet met dit zadel :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:04

Amen +:)+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:25

Inderdaad amen. Zo doe ik het bij mijn dochter ook. Werkt echt prima.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:17

Dank je pmarena. Je hebt me overtuigd. Kids vinden het zadel heerlijk. De jongste ruiter zit misschien dan ietsjes te los. En het zadel kan dan eventueel mee naar de grotere pony. Pony loep duidelijker veel ontspannender en zwierde zijn hoofd in draf niet meer omhoog wat hij ervoor veel deed. Als de kleine pony te klein is krijgt hij een.nieuwe functie. Menpony

Ik had enkel schrik dat het echt veel te groot was omdat het zo bombastisch toont. Maar de pony liep er goed onder. Veel beter dan het andere zadel. Nu vanaf morgen met het speciale pad rijden. Zal dan nog beter zijn. Het is zo moeilijk om een goed zadel te vinden voor die kleine ponys en een tien inch is echt te klein. Dit was trouwens we wintec die hard naar voren schoof en aangemeten was door een zadelmaker


Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88816
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:29

Ik vind het er ook niet erg verkeerd uitzien en de pony geeft zelf al aan dat die er geen problemen mee heeft.
De ruiter heeft die maat ook echt wel nodig én idd het voordeel dat het met een grotere pony mee kan.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:37

Afbeelding

We zijn los op equiday, zijn er nog mensen van hier die komen?

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:44

Oh je hebt lekker de ruimte +:)+

Chique zadelbokken zeg! Wel lomp groot om mee te nemen :P

Leuk de Lazy Mountain zo vooraan, dat zal wel uitnodigen om even lekker op te gaan zitten :+:
Die Maremma (toch?) links ook, lekker wild schaap ligt daar op :D

DubbelFun

Berichten: 88816
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:04

Idd stevige bokken, maar wel mooi en iig stevig genoeg om veilig op te gaan zitten :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:13

He , veel succes dames , dat er maar vele "bekeerd" mogen worden tot boomloos. ;-)

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:27

Zo hard balen dat ik uiteindelijk niet naar Equiday kon. -O- Had ook mijn kont in die Lazy Mountain willen zetten. :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:33

Ik ook ja! Maar ik heb les. Ooit kom ik er nog eens :j

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:47

Ik wilde ook komen, maar kon helaas niet... zo jammer!! Ik heb nu een vriendin die er heen is de opdracht gegeven ogen open te houden voor een eventueel mooi dek voor onder mijn barefoot :P

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:09

Ik ben der ! Gezellig hoor!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:19

vriendin van me zou bij kitty ( kifrahorse)kijken voor me was dr heel druk

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:50

Voor wie niet op Equiday was is hier een nieuwtje van Cavallin Treeless (een zijlijntje van Ghost)

De Mandriana Rotondo

Afbeelding

Mandriana Quadro

Afbeelding

Een lamsvel zadel (Barebackpad mag je het niet meer noemen)

Verkrijgbaar in veel kleuren lamsvacht, medicinaal lamsvacht of (meerprijs) wild schaap

Het is opgebouwd uit een pad met inlagen

Afbeelding

Afbeelding

Daarop een soort basis met de singelstoten en een zachte cantle

Afbeelding

De beugelriem-ophanging zit aan een los klittenband stukje, zodat ze naar wens gebruikt kunnen worden (en uiteraard daar plakken voor de optimale balans)

Afbeelding

Bij BuitenZinnig kan je meer informatie krijgen en er volgen uiteraard meer foto's

De onderste pad is hier nog uitgevoerd in kunstleer, maar dat wordt Airshell, zodat het wat makkelijker gewassen kan worden. Die onderkant is wol.

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:51

Wauw, wat een leuk ding!! :D

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:58

Hij zit heeeel fijn ook nog!! Stevig en zacht

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:01

Ja ze zien er heel mooi uit!En super dat hij zo stevig is en er niet een smalle band over de rug loopt!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:17

Is t een zadel of een bbp?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:18

Kwetal schreef:
Voor wie niet op Equiday was is hier een nieuwtje van Cavallin Treeless (een zijlijntje van Ghost)

De Mandriana Rotondo

[ [url=m/JFB63i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mandriana Quadro

[ [url=m/ho8QAG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een lamsvel zadel (Barebackpad mag je het niet meer noemen)

Verkrijgbaar in veel kleuren lamsvacht, medicinaal lamsvacht of (meerprijs) wild schaap

Het is opgebouwd uit een pad met inlagen

[ [url=m/VRUzOn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iZfZ8B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarop een soort basis met de singelstoten en een zachte cantle

[ [url=m/k13noZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

De beugelriem-ophanging zit aan een los klittenband stukje, zodat ze naar wens gebruikt kunnen worden (en uiteraard daar plakken voor de optimale balans)

[ [url=m/fYnPOE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij BuitenZinnig kan je meer informatie krijgen en er volgen uiteraard meer foto's

De onderste pad is hier nog uitgevoerd in kunstleer, maar dat wordt Airshell, zodat het wat makkelijker gewassen kan worden. Die onderkant is wol.



oh gaaaaaaf wat kost zoiets?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:24

Fabster schreef:
Is t een zadel of een bbp?

Een kruising tussen een zadel en een barebackpad

Prijs zoals je hem op de foto ziet is 407 euro - in "wild" schaap is het wat duurder

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:36

Maar rij je daar flinke buitenritten mee? Of waar is dat voor bedoeld?

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:44

In welke ruglengte maten komen de barebackpads? Is eigenlijk precies wat ik wilde, maar nog niet kon vinden...heb nu een Christ Iberica, maar dit lijkt me veel fijner.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:10

Vena schreef:
In welke ruglengte maten komen de barebackpads? Is eigenlijk precies wat ik wilde, maar nog niet kon vinden...heb nu een Christ Iberica, maar dit lijkt me veel fijner.


Verkrijgbaar in de zelfde ruglengtes als de Christ Iberica (± 55 en 60cm afhankelijk van de maat)

Fabster - het is een kruising tussen een zadel en een barebackpad - de concullega's bieden het aan onder de naam : Velzadel (Christ onder andere)
Je kunt het vergelijken met de velzadels van Grandeur en Mattes - het is afhankelijk van jou/je paard/je rijstijl, wat je er mee kunt doen.
Bij dit model loopt er geen smalle band over de rug met de singelstoten er aan, dat wordt dus al beter over de rug verdeeld. Ook de beugelriem ophanging is wat groter en steviger dan die van Bijvoorbeeld) de Christ Iberica
Door het "tussenstuk" met de singelstoten, dat over de gehele rug loopt, is er ten eerste extra stevigheid en ten tweede wordt de druk van het aansingelen beter verdeeld.