Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 20:09

Ik heb zoekfunctie al gebruikt maar ben er niet veel wijzer door geworden.

Graag zou ik willen weten (in een serieus uitgelegd verhaal) waartoe een tonglepel nou dient, hoe het werkt en wat zijn de voor- en nadelen van het (tijdelijk) gebruiken van een tonglepel?

Eventuele eigen ervaringen zijn ook van harte welkom.

Alvast bedankt voor de (nuttige) informatie!

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:40

Een tonglepel wordt gebruikt bij paarden die hun tong over het bit brengen.

Nadeel van de tonglepel is dat je enkel aan symptoom bestrijding doet en het onderliggende probleem (wat eigenlijk aangepakt moet worden) niet aanpakt. Bloos
Als je paard dus z'n tong over het bit legt is er iets mis, dan heeft het paard pijn of ongmak en moet je dat wegnemen door een ander bit te gebruiken of je hoofdstel aan te passen en soms zelfs door je eigen rijstijl aan te passen i.p.v. het paard nog meer ongemak te bezorgen.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 20:50

Ik heb gelezen (in artikel in het Bit) dat het ook gebruikt wordt, nadat alle symptomen zijn verholpen maar dat het voor sommige paarden een gewenning is geworden.
Is het in zo n geval wel handig om tijdelijk te gebruiken?

Is het alleen een geschikt bit voor een paard dat zijn tong echt óver het bit doet of ook voor paarden die de tong niet eróver doen maar juist eruit doen? (Schuin of recht uit de mond?)

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:56

Ik denk niet dat een tonglepel echt helpt als je paard z'n tong langszij uit de mond laat hangen.
Het kan best zijn dat paarden na een tijdje enkel en alleen hun tong nog over het bit doen uit gewoonte, maar dan zijn er nog steeds paardvriendelijkere oplossingen zoals een tijdje bitloos rijden.

Laat jouw paard misschien z'n tong uit z'n mond hangen? Met wat voor bit rijd je?
Als je paard z'n tong uit z'n mond laat hangen heeft hij naar alle waarschijnlijkheid pijn of ongemak van het bit. Dan kan je best eens wat andere bitjes proberen, of ook hier voor bitloos kiezen.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 21:04

Bitloos is in mijn ogen geen optie. Mijn paard is 16, ZZ-licht geklasseerd en er gaat een heel verhaal aan vooraf.

Alles is nagekeken. Hij is behandeld door de tandarts (flinke haken), behandeld door fysio/osteopaat en zo licht als wat in zijn mondje. Gooide voorheen (daaraan gaat het verhaal vooraf) zijn tong eruit aan de rechterkant, op de rechterhand. Gooit nu zijn tong er niet meer uit maar ik rij wel heel 'voorzichtig' en zo wil ik niet oneindig blijven doorgaan.
Stond in het BIT dat een tonglepel een goede tijdelijke oplossing kon zijn om er zeker van te zijn dat hij die tong niet uit gewoonte er meer uit doet. DAt hij leert dat het geen pijn (meer) doet in zijn mond.
Alle basisvoorwaarden zijn aanwezig. Goed harnachement, geen andere ruiters op zijn rug en ik rij hem zelf en (zonder te willen opscheppen) bezit ik over de juiste dosis ruitergevoel.

Juist om te weten of dit voor mijn paard een tijdelijke tussenoplossing kan zijn zodat hij léért dat het zo goed is wil ik graag meer info erover omdat ik van nature anti-hulpmiddel ben. Dus geen sloffen, bijzets, touwtjes of wat dan ook. Bitloos heb ik veel respect voor maar is voor mij geen oplossing.
Ik zeg niet dát ik het wil gaan gebruiken maar omdat ik er niet genoeg over weet, wil ik juist dus meer info over het gebruik. De voor- en nadelen ervan en eventuele andere ervaringen van mensen hiermee.

Wil namelijk niet dat ik dit bit bv. zou gaan gebruiken en daarmee juist weer andere problemen op de hals zou gaan halen, schnappie?

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:13

Dus als je voorzichtiger rijdt doet hij z'n tong niet uit de mond en als je meer begint te vragen weer wel. Begrijp ik het goed? Als dit het geval is zou ik allereerst voor een bit gaan dat minder druk op de tong geeft. Als dit ook niet werkt kan je eventueel voor een tonglepel gaan, maar dat zou echt de allerlaatste optie mogen zijn. In mijn ogen is dit uitgevonden om de onkunde van de ruiter te verdoezelen. Als alles 100% in orde blijkt te zijn is het natuurlijk een ander verhaal maar dan hoop ik dat er nog personen zijn die op dit topic willen reageren die er wel positief over zijn want ik ben erg anti-hulpmiddelen. Ik had vroeger het probleem dat mijn paard de mond steeds opendeed tijdens het rijden, iedereen zei me dat de neusriem dan gerust nog een gaatje strakker mocht, maar in plaats daarvan heb ik hem eraf gehaald ... mondje is nooit meer opengegaan tijdens het rijden. Bloos

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 21:21

Ja ik geef je gedeeltelijk gelijk. Anti hulpmiddel absoluut. Maar...ik vind dat een paard met een gewone neusriem die normaal bevestigd zit, dus niet te strak en niet te los, gewoon normaal moet lopen. Dus niet neusriem snoeren maar ook niet eraf. Ik zou dan eerder zijn gegaan voor een Engelse neusriem. Maar goed, dat is de vraag eigenlijk niet hahaha.

Ik rij hem nu met een dubbelgebroken aurigan watertrens. Op watertrens reageert hij het beste. Ik ben nog niet bezig met de zwaardere oefeningen omdat hij een tijdje geleden behandeld is door fysio/osteo en hij weer opgebouwd moest gaan worden. In die periode is hij ook behandeld door de tandarts.
Ik rij nu gewoon de lichte basisoefeningen om hem los te houden in zijn rug (zat vast in de spieren achter het zadel). Ik ben langzaam maar zeker wat aan het opbouwen en het moet straks gaan blijken in hoeverre hij die tong gaat binnenhouden bij de hogere oefeningen.
Daarom zeg ik: ik rij nog wat voorzichtig. Echt het doorverzamelen, de series wissels en (werk)pirouettes is hij nog niet aan toe c.q. mag hij nog niet doen omdat het weer opgebouwd moet worden (hervinden van zijn balans).

Maar goed, het rijkunstig gevoel, daar ligt het écht niet aan. Dat zit wel snor. Paard is ook nog soepel genoeg.

Ik zou het inderdaad erg prettig vinden om meerdere meningen hier te lezen of ervaringen van mensen zodat ik daar uiteindelijk mijn eigen conclusies uit kan gaan trekken...

Dus jij vindt, Mandyke, even grofweg gezegd, een tonglepel vergelijkbaar met een slof, dus het verdoezelen van het probleem?

Dus een tonglepel bit moet dan dus niet gezien worden als tijdelijk hulpmiddel om een aangeleerde gewoonte af te leren (zoals in mijn geval)? Zo staat het namelijk wel in het artikel van het BIT beschreven en dat is ook mijn vraag uiteindelijk: IS dat ook zo?

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:31

Goh, ik durf me er echt niet over uit speken of het een tijdelijk hulpmiddel kan zijn... Ik denk dat het ook van paard tot paard afhangt, het kan ook best zijn dat hij nog last heeft van z'n rug, sommigen bokken, anderen steigeren en nog anderen ... doen hun tong uit de mond.
Volgens mij is tong uit de mond nooit helemaal een gewoonte maar blijft de factor pijn/ongemak een rol spelen.
Voila, zie hier mijn mening! Knipoog

Hoop dat er nog wat bokkers je uit de nood kunnen helpen i.v.m je twijfel! Haha!

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:25

Ik heb er een tijdje meegereden en hij werd er super stug van...
Als hij lekker loopt dan houdt ie zn tong wel binnen, daarnaast hielp het lepelbit daar maar een paar weken voor.

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:34

Moeilijk zeg!

Ik heb een tijd een tonglepel (rubberen) gebruikt, omdat mijn pony haar tong over het bit deed. Later ging ik met een ander bit rijden (van enkelgebroken dikke bustrens naar dubbelgebroken dunne watertrens) en toen deed ze het niet meer.
Na behandeling van osteopaat deed mijn pony ook haar tong uit haar mond en voelde ze vrij onrustig aan op sommige momenten. Volgens mijn osteopaat had ze moeite met de aanleuning en daar kwam die onrust af en toe vandaan. Nu doet ze dat ook niet meer.

Ik zou de tonglepel zolang mogelijk uitstellen en gewoon even afwachten of je paard het nog doet Ja.
Ik vind het wel super dat je je paard zo laat nakijken OK dan!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: Tonglepel: werking en wanneer gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 10:45

Eigenlijk, voor een eerlijk beeld, heb ik nog te weinig meningen.
Maar zoals het er nu naar uitziet laat ik het lekker uit mijn hoofd. Ik blijf hem gewoon op het gewone bit rijden.

Ik zal ook nog even flink overleggen met mijn instructeur (die heb ik hierover nog niet gesproken --> bang dat ik zo dom zou overkomen omdat ik nog niets wist over het bit met tonglepel). Haha!

Dank jullie voor het delen van jullie meningen/ervaringen!