Scoliose bij ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NicoleD92

Berichten: 36
Geregistreerd: 21-10-14
Woonplaats: Zeeland

Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:02

Hallo allemaal,

Ik hoop dat dit hier goed staat.

Ik ben pas begonnen met rijden en ik heb Scoliose. Scoliose is een vergroeing van de rug. Voor meer info:http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Scoliose

Het komt zeer veel voor, daarom dat ik het toch ga vragen. Zijn er meer ruiters die dit hebben, en hebben jullie last er van tijdens/na het rijden en wat doen jullie hieraan?

Edit: Bij mij is het 'maar' 25 graden, dus valt mee. Het gaat er mij meer om; hebben anderen 'extra' pijn van het rijden en gebruiken jullie iets (body protectors) voor ondersteuning?

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 01:19

Jaa, ik dus. Mijn scoliose is dacht ik 54 graden, ik ben toen ik jong was door verhuizingen tussen alle controles doorgeglipt, het werd pas ontdekt toen ik 16 of 17 was. Daardoor was het te laat voor een korset. Operatie wordt pas gedaan als ik zoveel klachten heb dat het niet leuk meer is, want dan kan ik m'n werk als verpleegkundige niet meer doen en paardrijden werd ook lastig. Ik houd het nog wel even vol dus ;) Ik heb geen extra pijn bij het rijden. Ik moet een beetje voorzichtig doen met bukken, bijv hoeven krabben voel ik meer dan rijden. Ik merk tijdens het rijden wel dat ik sneller mn balans verlies dan sommige anderen (maar dat zou ook gebrek aan talent kunnen zijn) Ik denk ook dat ik altijd wel scheef zit, maar door bewust te proberen recht te blijven zitten hoop ik dat het meevalt. Ik heb 1x een bodyprotector aangehad, maar dat was niet vanwege m'n rug. Ik denk eigenlijk dat dat juist minder prettig zit, maar aangezien t paard waarop ik ermee zou rijden me er na 5 seconden afgooide, heb ik het nog niet uitgebreid getest, althans niet of ik ermee kan rijden, landen lukte prima :+ Ik sport verder nog 2x in de week en heb tijdje fysio gehad vorig jaar en chiropractie om alles zo soepel mogelijk te houden.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 01:31

Ik heb een lichte vorm van scoliose. Inprincipe heb ik geen extra pijn. Ik moet alleen rekening houden op wat voor paarden ik rijd. Er zijn enkele types paarden waar ik wel last van mijn rug krijg.
Verder merk ik wel dat het nadelig is voor mijn houding mijn schouders hangen standaard wat af naar voren. Ik kan ze niet netjes aanspannen naar achter want dat gaat ook pijn doen. Ook wel eens opgemerkt dat ik op een paard reed die kreeg andere stijgbeugels, de sprenger bow balance. Hiervan kreeg ik ook wat last. Maar weet niet of dat misschien een toevals treffer is geweest.
Body protectors vind ik een kriem, je word zongeforceerd en in mijn geval is dat niet prettig. Ik krijg sneller last (ook in dagelijks leven) met een rechte rug dan met een iets bolle rug houding.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 03:59

Ik heb lichte scoliose en beenlengte verschil maar ik moet toegeven dat mijn moeder (fysio) daar al heeeeel vroeg bij was en ik naar allerlei therapien moest als kind (vond ik niet leuk, haha)
Dus last heb ik er gelukkig niet van; met rijden merk ik alleen dat alle paarden net zo scheef worden als ik ben (niet zo gek.....) dus ik rij eigenlijk niet meer echt fanatiek. Mocht ik dat wel weer willen zal ik daar met les toch heel streng op gehamerd moeten worden.

NicoleD92

Berichten: 36
Geregistreerd: 21-10-14
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 16:10

Bedankt voor de reacties. Ik ben zeer opgelucht te lezen dat jullie niet meer pijn ervaren door het rijden. Als ik maar goed blijf opletten en er rekening mee houd. :j Over mijn houding; ik ben zo scheef als een banaan. :+ Daar zal ik inderdaad ook veel tijd in moeten steken. Om fatsoenlijk rechtop te zitten op het paard, ik zit al scheef in een stoel. Gelukkig heb ik mijn zorgverzekering er op aangepast; dus kan ook altijd nog naar een fysio gaan. (Wat misschien toch niet zo'n gek idee is, ik zit zo vast als ooit -O- ) Verdere tips zijn overigens nog altijd welkom. 's Nachts wakker liggen van de pijn na een verkeerde beweging/activiteit is nooit leuk.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:10

Hier nog een lot-genoot :j Een paar jaar geleden ook al eens een topic over geopend.
[AP] Scoliose

Zijn er nog best veel die er in meer of mindere mate last van hebben.
Ik heb dus een kyfo-scoliose, waarbij de kyfose het ergst is. (80 graden) En in mijn nek is het ook vergroeid icm met 2 missende wervels.

Klinkt ernstig :P maar ben nooit geopereerd oid, maar wel onder behandeling bij een chiropractor. Zo nu en dan moet het allemaal weer even een beetje los gekraakt worden. Voor de rest geen last van, kan verder alles ben alleen wat minder lenig dan de doorsnee persoon.
Onderste helft van mijn rug is wel recht, dus bekken ook. Dat is wel mazzel, want daardoor zit ik (bijna) niet scheef op het paard.

Qua pijn valt het ook mee, volgens mijn arts hebben mensen die qua graden minder scoliose of kyfose hebben er vaak meer pijn aan. Ik heb alleen zo nu en dan spierspanning in mijn nek waardoor ik dan spierspanningshoofdpijn krijg. Maar das te verhelpen met een diazepammetje en een nacht slapen.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:18

Ja, dat heb ik ook! De scoliose zit vooral bovenin mijn rug, zeg maar tussen mijn schouderbladen. Het is niet heel ernstig maar er is wel echt een soort "slag" waarneembaar in de wervelkolom.
Maar daarbij heb ik ook een bekken wat iets getordeerd is.. Het is voor mij een hele toer om echt recht te kunnen zitten. Denk ook dat mijn paarden daar last van hebben.. heb een tijdje zitles gehad en leek wel te helpen maar het blijft moeilijk.

Pijn heb ik verder niet snel. Alleen in mijn onderrug en met bepaalde bewegingen. Maar dit is niet zo erg dat ik niet kan rijden ofzo. Regelmatig fysio en in beweging blijven, komt het vast wel goed!

lauraatjxx

Berichten: 210
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:36

Ik heb ook scoliose, lichte vorm in mijn onderrug. Ik werk vaak op een boerderij, dan krijg ik meestal last van mijn rug, maar als ik dan 's avonds op mijn paard klim ontspant mijn rug weer helemaal... kom altijd als herboren van mijn paardje af :D :D

NicoleD92

Berichten: 36
Geregistreerd: 21-10-14
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 20:31

Faline schreef:
Hier nog een lot-genoot :j Een paar jaar geleden ook al eens een topic over geopend.
[AP] Scoliose


Bedankt voor de link naar je andere topic, heb even doorgelezen. :o Lot-genoten contact is altijd wel fijn, de herkenbaarheid. Gelukkig hoeft het allemaal geen probleem te zijn met paardrijden. *\o/*

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:39

Ik heb ook een lichte vorm van scoliose in mijn onderrug.
Voor mij zorgt regelmatig paardrijden er juist voor dat ik minder last er van heb *\o/* .
Als ik een tijdje niet rij door een blessure van mijn paard, ga ik te veel "hangen" en krijg ik last van mijn rug, dan ga ik oefeningen doen bij de fysio. Als ik rij worden mijn rompspieren sterker door het rijden, alleen na een flinke cross of een verkeerde sprong krijg ik wel sneller spierpijn.
Ik krijg alleen soms commentaar in de dressuur dat ik "scheef zit" omdat mijn ene schouder iets lager is dan mijn andere, kan ik weinig aan doen maar dat weet die jury dan weer niet :Y) .

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:06

Ik heb er ook eentje, tussen mijn schouderbladen.
Is ontdekt toen ik 15 was en ben nu 23. Heb er nooit last van, hij is ook niet heel erg bij mij, weet de graden niet meer. De osteopaat zegt juist dat het goed is om paard te rijden omdat je op je houding moet letten en hiermee de spieren in je rug traint :)

Ik heb er alleen last van als ik iets zwaars getild heb of heel de dag heb gelopen op mijn werk.

Mettee

Berichten: 3093
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:14

Ik heb ook een lichte vorm van scoliose in mijn onder rug. Heb wel heel vaak rugpijn, verder niet veel aan gedaan. Chiropractor hielp niet en fysio ook niet, dus de pijn zal altijd wel blijven.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:15

Ik heb ook lichte scoliose en daardoor ongelijke benen (eigenlijk alles is scheef natuurlijk). Ik weet het pas sinds kort, loop nu ook bij de mensendieck.

Verder merk ik mijn scheefheid wel met rijden, zal dat ook vast overbrengen op m'n paard..
Ook netjes recht zitten met de schouders ontspannen naar achter is niet mijn sterkste punt haha.

Mettee

Berichten: 3093
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:19

judith370 schreef:
Ik heb ook lichte scoliose en daardoor ongelijke benen (eigenlijk alles is scheef natuurlijk). Ik weet het pas sinds kort, loop nu ook bij de mensendieck.

Verder merk ik mijn scheefheid wel met rijden, zal dat ook vast overbrengen op m'n paard..
Ook netjes recht zitten met de schouders ontspannen naar achter is niet mijn sterkste punt haha.


Recht zitten vind ik ook heel moeilijk inderdaad. :j

AM01
Berichten: 139
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:40

Ben gezegend met een flinke kyfose en lordose, maar geen scoliose :-), en heb altijd in meer of mindere mate pijn. Paardrijden is voor mij juist goed, omdat het mijn spierpakket sterker maakt en mijn rug "losser". Wel merk ik dat ik door de stugheid in mijn rug, meer moeite heb om bijvoorbeeld mijn handen stil te houden en ik heb meer moeite met snel reageren op onverwachte bewegingen.
Mijn instructie weet dat en let erop.

Toen ik na ruim 10 jaar weer begon met rijden heb ik eerst een rugprotector gedragen. Zo'n ding dat bij het snowboarden wordt gebruikt. Dit gaf mij een veiliger gevoel en ook iets stevigheid in mijn rug, terwijl ik aan de voorzijde mijn bewegingsvrijheid hield.

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:00

Hier scoliose, hyperkyfose (?), sheuermann en beenlengte verschil. De graden weet ik niet meer, was vrij heftig geloof ik. Heb een gipskorset gehad en therapieƫn waar ik uiteindelijk mee gestopt ben.

Ik zit niet altijd even netjes, moet hard werken en heb met langdurig doorzitten wel aardig last... Maar tot nu toe gaat het allemaal nog wel aardig :j

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:01

Oh en ook mijn paard is iets scheef :+

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:08

Ik heb ook een lichte vorm van scoliose. Jarenlang niet doorgehad en eigenlijk toevallig achter gekomen.
Heel wat keren bij de fysio/manueel therapeut geweest en dat heeft absoluut geholpen. Ik zat erg vast en kon niet over mijn rechter schouder kijken. Gevolg: paard zo krom als een hoepel...

Nog steeds heb ik veel moeite met recht zitten en mijn paard recht onder mij houden. Rechter stelling is echt moeilijk voor mij.
Ik heb eigenlijk geen last van mijn rug na het rijden, eerder als ik een tijd niet gereden heb.
Waar ik wel moeite mee heb is dat dressuur heel lastig is en ik baal er ontzettend van dat ik mijn paard scheef rijd. :(

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:53

Hier ook scoliose. Mijn oom en vader hebben het ook. Een van hen is geopereerd geweest en de ander heeft een corset gehad. Ik heb het 'geluk' gehad om dit familiekwaaltje over te nemen, verder heeft niemand het van mijn neefjes/nichtjes/broertje/zusje. Vanaf de puberteit is het goed opgevolgd, jaarlijks foto's gemaakt en uiteindelijk is het gestopt bij 31 graden. Een korte periode fysiotherapie voor mijn SI-gewricht gehad en een (nog kortere) periode mensendick-therapie gehad maar dat is al enkele jaren geleden.

Momenteel loop ik weer bij de fysiotherapie met klachten (weer) van mijn SI-gewricht en schouders. Een paar weken geleden ging ik zwemmen en dat gaf goede zenuwpijn. Volgens de fysio zitten mijn spieren te vast/gespannen door het compenseren maar ook door paardrijden etc. Tevens merkte ik dat ik steeds schever ging zitten. Kortom: tijd voor aan de bel te trekken! Paardrijden ben ik maar even mee gestopt. Nu ik bij de fysio loop, heb ik daar best wel spijt van: ik heb er nog nooit zo'n (lang) last van gehad. Eventjes doorzetten maar en hopelijk verbetert het in de toekomst ;)

Mette: ik kom er nu net achter dat ik ook niet over mijn linkerschouder kan kijken :') Ik heb overigens de minder voorkomende bocht naar rechts ipv links.

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:15

Ik had/ heb dit ook. Vrij agressieve vorm. Buiten de wel bekende bocht had ik het geluk dat deze ook nog naar voren kantelde en ik op de duur zou stikken.

Mocht meteen een brace laten aan meten, 3 jaar lang moest ik hem want dan was ik uit gegroeid. Had een speciale zonder stang zodat ik met geluk nog kon paardrijden. Ik kreeg de boston brace. Dit was geen pretje met rijden maar met geduld heb ik er mee leren rijden en moest een dik bontje op m'n zadel om hem niet te beschadigen.

Het was een hel, elke dag weer 23 uur per dag. Ik kreeg onderhuidse blauwe plekken en door het getrek aan m'n onder shirtje kreeg is m'n vel uit gerekt en is nu dus litteken geworden. Elke dag als ik in de spiegel kijk, word ik er aan herinnerd, door de vorm van de brace zit er geen vet op mijn heupen maar meer aan de achter kant.. EN heb een kwapje waar m'n bh band zit, en weet dat veel mensen dit hebben die geen brace hebben maar bij mij is het maar aan een kant, door pijn die ik had trok ik aan m'n hempje om het vel iets te ontlasten, mijn vel werd daardoor uitgerekt. Dit komt ook niet meer goed.

Voor de mensen die de brace hebben opgezocht zullen wel zien waar de druk punten zaten die ik beschrijf, ook zit er een soort kuil onder mijn heup, aan beide kanten (waar de brace eindigt)

AL met al is de operatie mij bespaard gebleven, daar ben ik blij om. Evenals dat mijn paard toen der tijd kon blijven.

Nu heb ik laatste tijd best wat last van mijn rug, maar dokter durf ik niet omdat ik bang ben om als nog die operatie te krijgen. Nu zal het wel mee vallen maar ik ken iemand die deze operatie heeft moeten doorstaan en ik hoop dat ik dat niet hoef mee te maken.

Zijn er meer mensen die z'n brace als ik gehad hebben?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:19

Ik heb ook scoliose, maar doordat ik niet echt meer groei hoef ik geen brace.
Ik doe wel elke dag oefeningen zodat ik minder pijn heb.
Maar ik heb alleen na paardrijden er last van.
Ik ben zelf wel scheef, maar ik heb door een goede instructrice niet zo'n last om recht te zitten.

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:29

Heeft iemand nog tips/oefeningen om minder last van de rug te hebben? Momenteel heb ik moeite met lang zitten (erg handig tijdens colleges), lang staan, lang lopen en werken (horeca).

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:15

Vooral buikspieroefening, zoals fietsen en sit ups.
Als je een bal hebt kun je daar ook verschillende oefeningen mee doen.
Ook de squat is (met en zonder bal) heel goed voor je rug.
Verder is bekken kantelen ook heel belangrijk.
Ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb.

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Re: Scoliose bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:21

Het ligt eraan in welk stadium zoals waarschijnlijk al gezegd. Als je in een beginnend stadium zit, en je doet elke avond oefeningen, dan heb je kans dat het beter word en kun je ook gewoon rijden. Het lijkt me wel slim om even met een fysio te bespreken.

Appelsapje

Berichten: 552
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:26

Hier ook een lotgenoot. Ik ondervind er absoluut geen pijn van onder het rijden(lichte vorm)
maar ik merk wel dat als ik er tijdens het rijden er niet op let , mijn paard wel scheef begint
te lopen. Daarom probeer ik dus consequent erop te letten dat ik tijdens het rijden recht zit.