Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer ben je een beginner?

 
Profiel   

Hoii

Ik rijd nu bijna 3 jaar en vroeg me af ben ik nu nog een beginnende ruiter of al een gevordende ruiter.
Soms staat er als je een paard wil kopen en daar staat dan in de beschrijving 'niet geschikt voor een beginnende ruiter'. Maar wanneer ben je geen beginnende ruiter meer?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 20:51 



 
Profiel   

Het verschil in beginnende en gevorderde ruiter is eigenlijk voor iedereen anders. Zo is bijvoorbeeld op de manege kan je een beginnende ruiter zijn wanneer je net begint, en wanneer je je paard zelf kunt opzadelen en zelfstandig kunt galopperen ben je bijvoorbeeld gevorderd.
In mijn ogen ben je geen beginner meer als je correct met een paard weet te handelen vanaf de grond, en zowel onder het zadel, eigenlijk zoals B dressuur, je kunt volgens de hulpen stappen, draven en galopperen met een correcte aanleuning.

Maar zoals ik al aangaf is dat in ieders ogen verschillend.

Ik denk dat zelfstandig kunnen stappen, draven en galopperen wel een pré is en aanleuning per persoon verschilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 20:54 



 
Profiel   

ik denk dat je voor de mensen die zo'n advertentie plaatsen geen beginnende ruiter meer bent als je netjes stil kunt zitten, en als je ALTIJD duidelijk bent in wat je van een paard verlangt, en als je paard dan vervolgens ook doet wat jij zegt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 20:55 



 

Wat mij betreft ben je een beginner als je nog 'meelift' met een paard. Je kan wel alle gangen simpel rondsturen, maar slaagt er nog niet in een paard iets bij te brengen. Je geeft het paard beweging, maar kan het paard nog niet trainen/opleiden.

Maar goed, volgens mij heeft iedereen zijn eigen definitie :) En de een rijd 3 jaar eens in de week op de manege, de ander rijd 3 jaar waarvan al 2,5 jaar met eigen paard en 3x per week privéles, dus daar kan je het niveau ook niet echt aan afleiden.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-15 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 20:55 



 
Profiel   

volgens mij heeft dat niet zoveel met tijd te maken als wel met ervaring.
Rij je in die drie jaar maar een uurtje per week op steeds hetzelfde manege paard of rijd je elke dag verschillende paarden zowel in een binnenbak als bijvoorbeeld op het strand.

Oke dat zijn natuurlijk wel twee uiterste maar het aantal jaar zegt dus eigenlijk niets. Het is de ervaring die je op doet in die drie jaar.

Verkopers hebben ook verschillende ideeën over gevorderd of beginner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 20:56 



 
Profiel   

Als je zo'n drie jaar rijdt dan ben je geen beginner meer! Maar ik zou ook niet zeggen gevorderd. Maar r hangt ervan af hoe je rijdt. Ik zou zeggen, zit je drie jaar op paardrijden dat je half-gevorderd bent. x

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 20:56 



 
Profiel   

Vind ik ook lastig. Op de manege ben ik geen beginner meer, maar als je het hebt over knhs ben ik nog beginner en kan ik misschien een B wedstrijd rijden. Ligt eraan met wie/wat je wilt vergelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 20:57 



 

Tsja, dat ligt eraan. In de manegelessen was ik vergevorderd maar op mijn bijrijdpony voelde ik me de eerste keren toch echt een beginner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 20:59 



 
Profiel   

Ik rij nu al zo´n jaar, maar ik ben echt nog een beginner. Ik rij maar 1 keer per week en soms ook een aantal weken niet..
Ik denk dat dat er vanaf hangt hoeveel je rijdt, of je les en misschien ook wel op wat voor paard je rijdt.
Ik denk als je 3 jaar rijdt, dat je dan in ieder geval geen beginner meer bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 21:00 



 
Profiel   

Ook ik heb in mijn advertentie gezet dat mijn pony niet geschikt is voor de beginnende ruiter. Wat ik verwacht van een potentiële koper is dat hij of zij:
- Onafhankelijk kan zitten (het paard dus op geen enkele manier stoort);
- consequente hulpen kan geven;
- eventueel merriegedrag e.d. kan uitzitten en corrigeren;
- niet onzeker is;
- zelf al ervaring heeft met verschillende paarden trainen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, voldoe je niet aan deze punten of vindt een ander dat jij niet voldoende aan deze punten voldoet zou ik niet je tijd verspillen en gaan kijken naar een paard met "niet voor beginners" in de beschrijving. Iemand verkoopt een paard toch het liefst zo gauw mogelijk en zal zeker niet zonder reden een dergelijk statement in de advertentie zetten als het niet nodig is.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 21:01 



 
Profiel   

Ik vind dat je beginner af bent als je een onafhankelijk zit hebt en het paard richting kan geven (ipv treintje rijden) en in staat bent te anticiperen op lastigere situaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 21:09 



 
Profiel   

ik zou in een advertentie voor mijn paard ook zetten "niet geschikt voor een beginner" (niet dat ik mijn paardje te koop zet hoor)!

Wat ik dus zou verwachten van een nieuw baasje is dat ze ervaring hebben met paarden, de verzorging, voeding, huisvesting, het e.e.a. weten van ziekte-beelden. Daarnaast zouden ze behoorlijk moeten kunnen rijden, niet onzeker moeten zijn en een leider kunnen zijn voor het paard.

Pas dan vind ik het geen beginners.... Heeft dus imo eigenlijk niet zoveel met het rijden alleen te maken.

Zo zie je maar weer dat iedereen iets anders verstaat onder de term "beginner"

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 21:17 



 
Profiel   

mijn ervaring:

ik heb mijn hele leven wel wat rondgereden met paarden en ponies
verschillende jaartjes les gehad op manege's, varierend van beginnen in een recreanten groep die tot M oefeningen deed (wil niet zeggen dat het dan ook correct beheerst werd).. tot een jaar in een beginnersles.. puur waar plek was op het moment dat ik ging rijden.

Dit jaar mijn eerste eigen paardje gekocht.. Zelf zie ik mezelf als gematigd gevorderde recreatieruiter zonder overvloed aan natuurlijke aanleg.

Ik merk dat particulieren die hun paarden aanbieden als 'geschikt voor beginners' een hele andere kijk hebben op wat een beginner aankan.. Mijn ervaring is dat men de recreant vaak 'overschat'. of het paard als 'makkelijker' in de markt zet dan dat daadwerkelijk het geval is.

Af en toe trok ik wel eens mijn wenkbrauwen op als ik proefreed met het gevoel van 'ben toch blij dat ik geen echte beginner meer ben'.

ik denk daarom dat je het volgende eigenlijk minimaal moet beheersen om over het algemeen overweg te kunnen met een paard dat 'niet geschikt is voor beginners'.

- vanzelfsprekend alle gangen.
- gebruik van je zit en gewicht in de overgangen, maar ook in het sturen
- een stille handhouding
- een stille beenligging

kwa temperament is mijn paardje absoluut geschikt voor een beginner.. ik zou er een kind op durven zetten en aan de hand durven mee te nemen op het bospad, zonder twijfel.

Maar als beginner zul je er buiten het buitenrijden weinig plezier aan beleven. Want hij is met harde hand ooit het wat hogere werk in gereden.. Dat is grotendeels opgelost, maar ga jij aan de teugels trekken of terugkomen door meerdere ophoudingen, dan zal hij het negeren, het hoofd gaat omhoog, de rug wordt weggedrukt en hij wordt rennerig. Hij zet zich niet compleet vast, neemt het bit niet tussen de tanden, gaat niet bokken, schiet niet weg, maar hij gaat zich passief verzetten. Je moet dit echt met zit oplossen + een bijkomende trukendoos bijleren om te zorgen dat jij zo min mogelijk met je hand doet. In zijn geval ben ik begonnen (heb hem nu een maand) met klassieke rechtrichting en daar merk je gelijk een goed effect.

Een echte beginner heeft het probleemoplossend vermogen nog niet om handig met hem om te springen onder het zadel.. terwijl hij wel rustig met een complete beginner veilig op pad kan.

Hij werd verkocht als 'geschikt voor alle ruiters'

---------

Het is dus echt helemaal afhankelijk van hoever je rijtechnisch bent zelf
waarom het paard precies geschikt is voor een beginner.. Bomproof is bijvoorbeeld al snel goed voor een beginner, maar dat zegt niets over of je er ook echt op kunt rijden verder.
wat doel is met een paard.

bij twijfel? gewoon gaan kijken.. Niet teveel storen aan 'niet geschikt voor beginners'. als je zelf een handige donder bent die alle gangen beheerst en een rustige hand hebt en een goede zit, zelf al zit je pas een half jaar op een paard. Wie weet kun je met 'meer' overweg dan je zelf denkt.

WAt helpt is veel paarden uitproberen, ook die je misschien niet direct aanspreken op het eerste gezicht. immers hoe meer paarden je 'voelt' hoe zekerder je zult zijn als je je match 'voelt'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 21:23 



 
Profiel   

Op Facebook zie ik bij advertenties vaak staan van paarden ''geen beginner met minimaal L1 wedstrijd ervaring'' Dat zou dus betekenen alleen al omdat ik geen wedstrijd rijd ik een beginner ben. Terwijl ik nu bijna 12 jaar rij en zelf 2 eigen paarden heb. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik vind dat je geen beginner meer bent als je een onafhankelijke zit hebt en je je paard zelf kunt rond sturen en niet perse achter anderen aan hoeft te hobbelen. Wil niet zeggen dat je dan perse meteen een 'anky' moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 21:27 



 
Profiel   

Toen ik nog bij een manege reed voelde ik mij na een jaar of twee geen beginner meer. Maar toen ik na 6 jaar rijden bij de manege een verzorgpaard kreeg en hier privé lessen mee ging volgen voelde ik mij echt weer een beginner 8)7 . Toen ik na 1 jaar mijn eigen paardje kocht was alles nieuw voor mij, maar met rust, zorgvuldigheid en gewoon veel lezen en advies vragen kom je een heel eind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 21:34 



 
Profiel   

Gydja schreef
Op Facebook zie ik bij advertenties vaak staan van paarden ''geen beginner met minimaal L1 wedstrijd ervaring'' Dat zou dus betekenen alleen al omdat ik geen wedstrijd rijd ik een beginner ben. Terwijl ik nu bijna 12 jaar rij en zelf 2 eigen paarden heb. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik vind dat je geen beginner meer bent als je een onafhankelijke zit hebt en je je paard zelf kunt rond sturen en niet perse achter anderen aan hoeft te hobbelen. Wil niet zeggen dat je dan perse meteen een 'anky' moet zijn.



:j :j

terwijl je de B gewoon kunt rondraggen als je de 'goede jury' hebt en binnen een paar maanden zo in de L1 kunt zitten..

vind 'geen beginner, minimaal L1' altijd best wel lachwekkend.

Zelf nog nooit een officiële wedstrijd gereden.. maar als iemand roept 'geen beginners minimaal L1' dan zijn dit vaak L1 ruiters die wanhopig ontkennen dat ze zelf ook nog niet heel ver van de basis af zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 21:36 



 
Profiel   

Je bent gevorderd wanneer je in de meeste omstandigheden diverse paarden onder controle hebt. Zowel in de bak als op buitenrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 21:37 



 
Profiel   

Ik ben een beginner als het gaat om springen, dressuur bak ik ook niet zoveel van. Ik rij pas 40 jaar paard dus het wordt toch eens tijd...
IK ben een hele ervaren buitenruiter, ik heb paarden ingereden, ik weet behoorlijk wat over houderij, voeding en medische dingen. Dus daar ben ik dan weer best ervaren in, en dat is ook niet zo gek want ik rij al 40 jaar.
Ik denk dat bij die opmerking in een advertentie men iemand zoekt die op onverwachte situaties kan anticiperen en die zich niet laat ringeloren door het paard in kwestie.
Wat is het vooroordeel tegen beginners: Dat er in de muil gerukt zal worden. Geen geduld. Geen verstand van paarden en dus per ongeluk een verkeerde verzorging. Zoiets

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 22:19 



 
Profiel   

Een beginner in mijn ogen die niet netjes kan zitten alle kanten op hobbelt en rukt en plukt in de paarden mond.
Een gevorderde is bij mij iemand die netjes rijdt benen mooi stil houdt een bokje kan uit zitten en een onafhankelijke zit heeft en alle drie de gangen beheerst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 22:23 



 
Profiel   

Jeetje dat is een ingewikkelde vraag.... Het is maar net hoe je het benaderd en vanuit welk oogpunt je het bekijkt. Een beginner in paardrijden is wat mij betreft een hele brede vraag. Heb je het over een beginner die recreatief wilt rijden met als doel alleen maar zelf willen ontspannen en genieten dan zeg ik: Je bent een beginner als je nog niet voldoende evenwicht en gevoel hebt om alle gangen uit te zitten, als je je hulpen nog niet duidelijk en goed geeft. (bijv als je rustiger wilt gaan alleen aan de teugels trekken zonder dat je je zit gebruikt of als je harder wilt gaat kloppen met je benen)

Heb je het over beginner op dressuurgebied dan valt daaronder alles wat ervoor zorgt dat je je paard niet verbeterd, echter ligt dit ook weer genuanceerd: Rijd je op een paard die braaf is maar dressuurmatig nog niet zoveel kan, of rijd je op een ZZ paard? Als je een ZZ paard niet verbeterd hoef je natuurlijk nog geen beginner te zijn.... Je moet in ieder geval wel begrijpen hoe een paar leert, je moet weten hoe je een paard licht aan de hulpen kan houden en kan krijgen... Verder ben je imo een beginner als je geen onafhankelijke zit hebt. Dus als je bijvoorbeeld je linkerbeen aanlegt moet dat niet invloed hebben op de rest van je lichaam, je moet in alle gangen goed de bewegingen volgen, weten hoe het paardenlichaam onder je beweegt (bijv voelen wanneer het paard welk achterbeen optilt) dán ben je geen beginner in de dressuur, maar betekend vooralsnog niet dat je gevorderder bent.


Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 17-03-15 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 22:32 



 
Profiel   

Ik denk inderdaad dat iedereen een andere definitie heeft van wel of geen beginner zijn. Ik heb jaren paard gereden en toen voelde ik me toch echt gevorderde, maar omdat ik nu al langere tijd niet of nauwelijks (een enkele keer per jaar) rij, heb ik elke keer dat ik nu op het paard stap toch echt weer even moeite met het vinden van de balans en de juiste zit.
Natuurlijk heb ik het niet verleerd en gaat het na een paar keer rijden weer als vanouds, maar elke eerste minuten heb ik toch echt even mijn tijd nodig. :)

Ben ik dan beginner? Misschien wel, of misschien wel weer opnieuw. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 22:34 



 
Profiel   

Iemand die voor het eerst een paard koopt en nooit eerder intensief een paard van een ander heeft verzorgt vind ik in principe iemand die vaak beter naar een beginnerspaard kan kijken, maar dat is iets anders dan een beginnend ruiter.
Paardrijden en een paard hebben zijn namelijk echt twee totaal andere dingen.

Een beginnerspaard is in mijn ogen een paard die makkelijk is, zowel met rijden als in de omgang. Eentje waarbij het risico dat er iets onverwachts gebeurt niet al te groot is.

Iemand die beginnend ruiter is iemand die de stap, draf en galop en stuur op een makkelijk paard nog onder de knie moet krijgen.

Als voorbeeld kun je autorijles nemen, je kan prima rijden met iemand ernaast, maar het moment dat je voor het eerst 'los' mag zonder iemand die bij nood ingrijpt, ga je dan meteen vol gas de duitse autobaan op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 22:36 



 
Profiel   

Sannens: Herintreder :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 22:36 



 
Profiel   

mrie schreef
Sannens: Herintreder :7


Dat vind ik een leuk woord, haha! Ik ben een herintreder. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 22:41 



 
Profiel   

Zolang er geen praktijk en theorie toetsen zijn die iemand eerst moet halen, is er denk ik ook geen vaste definitie van het woord 'beginner'.

Beginnerspaard staat in deze gewoon voor makkelijk paard, niet voor beginners is vaak ook weer zo vaag, kan vanalles zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-15 22:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen