[Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30317
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:11

Leuk topic :) Ik heb eens een Decathlon-capje onvrijwillig ontleed. Na een val op het asfalt was de buitenste schaal gebarsten (paard had mij met vrij hoge snelheid gelanceerd en ik ben op mijn hoofd en schouder geland). Was niet heel anders dan jouw capje, alleen zat er dan geen stof omheen.

Ben altijd wel blij dat ze bestaan, die caps. Je bergt er toch je meest waardevolle bezit in op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:19

Lukasje schreef:
Mag ik even de titel corrigeren? Het moet "cap ontleeD" zijn. Anders heb je wel een heel speciale hoor :=

Whoops O:)
Volgensmij was ik nog niet helemaal wakker ;)

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:41

Joaltijd schreef:
Aco, pfoeh! Goede val is dat geweest :\


Ja was geen 'leuke' val. Arm was op 5 plaatsen gebroken en heb weer alles moet leren (kon geen mes opheffen,... Heb weer moeten leren deuren open doen, eten met mes en vork,... Alles dus :D )
Het is nu haast 2jaar geleden (23 februari), misschien een "leuke" activiteit om te doen op die dag... Ik heb altijd volgehouden dat als mijn arm in zoveel stukjes was, mijn helm ook wel in stukjes moet zijn, want voor zover ik me nog kan herinneren heeft mijn helm bijna dezelfde inpakt gekregen als mijn arm (net iets minder waarschijnlijk). Zou alleen niet weten hoe te beginnen aan zo'n harde tok... iemand tips?

Mariett

Berichten: 4441
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:59

Joaltijd schreef:
Ik moet je gelijk geven... ;)


Maar gok dat een cap op zand ook nut heeft om letsel te voorkomen. Zand remt af, maar als je maar hard genoeg valt zal de cap ook wel een deel van de klap op moeten vangen. Iemand die ik ken had een kapotte cap na een val in zand, nu weet ik niet wat voor cap dat was, maar die is ongetwijfeld ook goedgekeurd voor verkoop.
Naja, en als ik dan toch een cap heb, zet ik hem ook mooi op ;)


Mijn paard stond een keer bijna op mijn hoofd na een val. Ging net goed, ik hoorde en voelde haar hoef vlak langs mijn gezicht gaan. Ook dan gaat het zand je niet helpen, haha. Maar ik denk inderdaad dat bij een 'normale' val, het zand van de bak al heel schokdempend kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:35

Aco schreef:
Joaltijd schreef:
Aco, pfoeh! Goede val is dat geweest :\


Ja was geen 'leuke' val. Arm was op 5 plaatsen gebroken en heb weer alles moet leren (kon geen mes opheffen,... Heb weer moeten leren deuren open doen, eten met mes en vork,... Alles dus :D )
Het is nu haast 2jaar geleden (23 februari), misschien een "leuke" activiteit om te doen op die dag... Ik heb altijd volgehouden dat als mijn arm in zoveel stukjes was, mijn helm ook wel in stukjes moet zijn, want voor zover ik me nog kan herinneren heeft mijn helm bijna dezelfde inpakt gekregen als mijn arm (net iets minder waarschijnlijk). Zou alleen niet weten hoe te beginnen aan zo'n harde tok... iemand tips?

Ai, klinkt alles behalve fijn :(:)

Cap was bij mij makkelijk te slopen. Misschien even kijken of er ergens gebruik is gemaakt van schroefjes etc? Ik denk dat je een eind komt als je hetgeen wat je met de handen los kunt krijgen ook even los maakt.
Ook was bij mij de binnenschaal en buitenschaal niet aan elkaar vastgelijmd, dus mogelijk is dat bij andere caps ook makkelijk los te krijgen.

@mariett, inderdaad. Je hoeft bij een val niet alleen maar het zand te raken. Fijn dat het bij jou net goed ging ;)

APCIII

Berichten: 2667
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:45

karuna schreef:
Interessant om een ander merk cap te zien uit elkaar gehaald. Ik had al eens een oude uit elkaar gehaald. Ook een dergelijke fluwelen cap. Ben benieuwd of de nieuwe andere modellen ook zo zijn opgebouwd. En alleen een deukje en verder alles nog heel. Zou je zeggen dat die nog goed zou kunnen werken


Gevaarlijke aanname #)

Zolang je niet weer precies op dezelfde plek terecht komt kán het goed gaan (als de buitenschaal nog elastisch genoeg is en niet zal scheuren/breken tijdens het eerste contact met de grond).

Als je precies op dezelfde plek valt, kan het piepschuim niet meer indeuken (en jouw hoofd afremmen), want het is al "platgedrukt". De klap zal dus vele malen harder aankomen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:52

Over vallen in zand.
ik ben in het zand gevallen

Afbeelding

Lumi

Berichten: 4440
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:52

Dat is leuk om eens te zien. Minder spectaculair dan ik verwacht had :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:55

Lienie_F schreef:
Dat is leuk om eens te zien. Minder spectaculair dan ik verwacht had :')

Echt he.. Beetje piepschuim, plastic, lijm en plakband := :')


Nessa schreef:
Over vallen in zand.
ik ben in het zand gevallen

[ [url=m/PwpfLI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn dat je een cap op had!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:47

Ja enorm. Had een lichte hersenschudding. Dus denk niet te licht over vallen in het zand.

Nu wel nieuwsgierig hoe de binnenkant eruit zou zien. Het schuim was iig op dat punt ook gescheurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:38

Nessa schreef:
Ja enorm. Had een lichte hersenschudding. Dus denk niet te licht over vallen in het zand.

Nu wel nieuwsgierig hoe de binnenkant eruit zou zien. Het schuim was iig op dat punt ook gescheurd

Nog last van? Hersenschuddingen, hoe licht ook, zijn niet tof.





Mijn cap ligt nu op de kamertafel. Mijn pa grapte al: 'je kunt de twee delen wel mee naar boven nemen... Bloemetjes erin en je hebt 2 bloempotten!' :')

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:00

Blijvend wel ja. Eind april 2016 gebeurd.
Maar kan nu niet goed meer tegen draaien. Longeren bijvoorbeeld. Ik loop mee, wordt helaas wel duizelig. nooit last van gehad.

Verder gelukkig niks aan over gehouden

Myrtheaben

Berichten: 81
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Rijkevoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:01

SillyB schreef:
hmm dus ondanks dat je de cap niet meer vertrouwde was de buitenschaal gewoon nog heel en de binnenschaal ook amper ingedeukt? kunnen dus meer hebben dan we denken :)

Fabrikanten geven aan dat het verstandig is om een cap na ongeveer 5 jaar te vervangen. Deze komt uit 2009, dus heeft de 5 jaar gepasseerd.
Daarnaast ben ik er eens mee gevallen, en aan de buitenkant is niet altijd de impact te zien.
In dit geval viel de schade dus mee en ben ik niet zo hard gevallen als dat ik dacht, maar dat zal per val ook verschillen. (Hoe je valt, van welke hoogte, met welke snelheid..)

Maar alsjeblieft, neem geen risico! Je hebt maar 1 hoofd ;)

Oeh 5 jaar,ik heb de mijne 7 jaar(goedkoop harry horses geval vgm) en ben dr mega vaak mee gevallen.
Vertrouw het ook niet helemaal meer als ik jonge/moeilijke pony's rijd.
Heb gelukkig een nieuwe van br die ik dan maar op doe(was ook een koopje,40 euro helemaal niks vindt ik dan.)kwaliteit vindt ik gewoon prima maar het is dat hij in de aanbieding was hoor

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:11

Interessant topic.
Bedenk me net dat ik met twee caps al geregeld gevallen ben. Waarvan.mrt de cap die ik nog steeds gebruik ook al een harde klap tegen een betonnen weidepaal en tegen de grond recht op mijn achterhoofd. En bij dat laatste ook echt bijna een minuut blijven liggen van de schock eigenlijk.
Misschien toch maar een nieuwe cap halen dan. :=

Is tevens van BR en was niet zo goedkoop.

Anoniem

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:20

Art_lficious, dan zou ik toch gaan kijken voor een nieuwe cap.. Jammer van het geld, maar een cap kun je vervangen. Je hoofd niet ;)


Dit topic bewijst maar weer hoe nuttig een cap kan zijn. Sommige bokkers zijn echt naar gevallen :(:)

Anchee

Berichten: 153
Geregistreerd: 15-01-16

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:53

Supertof idee dit te doen! Ben ook heel benieuwd naar evt andere caps die ontleed worden!
Jeetje inderdaad heftige valpartijen, goed om op te gaan letten wanneer een nieuwe cap nodig kan zijn.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:58

Erg interessant! Ik heb momenteel een charles owen, de 'goedkope' merken bouwen helaas allemaal op ronde schaal en dit past niet lekker op mijn hoofd. Die charles owen is op ovale schaal gebouwd en past daardoor veel beter bij mij. Schijnt aan nieuwere veiligheidsnormen te voldoen , ben nu stiekem ook benieuwd of die van binnen anders is dan de jouwe.

Maar ach, heb m pas een jaar en nog niet op gevallen, dus voorlopig blijft ie mooi nog even heel

janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:01

Renee_S schreef:
Erg interessant! Ik heb momenteel een charles owen, de 'goedkope' merken bouwen helaas allemaal op ronde schaal en dit past niet lekker op mijn hoofd. Die charles owen is op ovale schaal gebouwd en past daardoor veel beter bij mij. Schijnt aan nieuwere veiligheidsnormen te voldoen , ben nu stiekem ook benieuwd of die van binnen anders is dan de jouwe.

Maar ach, heb m pas een jaar en nog niet op gevallen, dus voorlopig blijft ie mooi nog even heel


De Harry's Horse Challenge cap is ook voor smallere hoofden en een stuk goedkoper :)

Ghostattack

Berichten: 11253
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:03

Ik heb vorig jaar mijn Casco cap van 200 euro ontleed nadat ik ermee gevallen was. Achterkant was volledig gescheurd en bij het uit elkaar halen kon ik er zo een stuk piepschuim uitpakken wat los zat. Moet zeggen, het koste me voor de rest van de cap wel veel moeite om hem uit elkaar te krijgen :+ Dus met de kwaliteit zat het verder wel goed.

Ik heb er een filmpje van op mijn Youtube kanaal staan, zie link in onderschrift :)

Edit: Hier nu ook een Charles Owen in verband met ovaal hoofd! Niks paste goed bij mij, behalve deze. Als ik hier ooit hard mee val en ik vertrouw hem niet meer, wil ik hem ook uit elkaar halen.

Anoniem

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:50

Ghostattack, mooie video!
Het ging bij jou wel lastiger dan bij mij :P

Maar wat heb je een geluk gehad dat je een cap op had en in het gras viel! Cap was helemaal aan diggelen op de achterkant :wow:

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:54

Piepschuim en plastic. Moet zo'n ding niet eigenlijk vol zitten met stroop? Zou wel een beetje zwaar natuurlijk O:)

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:16

Ik heb een oud model BR viper en deze is regelmatig uit de kast gevallen. Deze week ga ik een nieuwe halen, zal daarna de oude ook eens ontleden. Ben benieuwd of deze hetzelfde is als zo'n stoffen cap.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:04

Interessant topic. Ik heb hier nog een HH challenge cap klaar liggen om te ontleden als ik tijd heb. Ben ik eind november mee op mijn hoofd geland in een bevroren bak, de klep was afgebroken. Ben benieuwd of er dieper schade zit.
Een jaar of vijf geleden heb ik er ook al eens eentje ontleed waarmee ik over de kop was gevolgen. Daar zat een flinke scheur in de achterkant, en dus inderdaad ook in de schuimlaag.

Carnivoria

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:21

Interessant! Grappig om te zien wat er allemaal onder zit. :D

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:46

Ik heb vorig jaar november mijn GPA speed air uit elkaar gehaald, was achterover geklapt met een paard en lag half bewusteloos op de grond. aardige klap gemaakt op de achterkant van mijn hoofd. cap was zelf ook 5 jaar oud en idd wat de GPA zei is dat je beter elke 5 jaar een nieuwe kan kopen.

Verbaasde mij ook over dat de cap voornamelijk uit piepschuim bestaat en dat dat de val moet 'opvangen' . Zal is even kijken of ik de foto's nog kan vinden ervan.

edit: foto's gevonden
'doorsnede' foto van de piepschuim schaal, was iets van 1cm dik.
Afbeelding

de piepschuim schaal waar je binnenin de schuimpjes heb zitten die de cap op je hoofd past..
Afbeelding

de binnenkant van de schaal (buitenste deel van de cap) een plastic eierdopje eigenlijk :o
Afbeelding