[Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anchee

Berichten: 153
Geregistreerd: 15-01-16

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:58

Ik blijf het een superinteressant topic vinden, leuk al die nieuwe toevoegingen!

Ik heb een vraagje....
Waarom zou je je cap na vijf jaar moeten vervangen? (Mits je natuurlijk niet van die duikelingen gemaakt heb waarbij je cap inderdaad kapot is/kan zijn)
Alvast bedankt!

APCIII

Berichten: 2667
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:59

Anchee schreef:
Ik blijf het een superinteressant topic vinden, leuk al die nieuwe toevoegingen!

Ik heb een vraagje....
Waarom zou je je cap na vijf jaar moeten vervangen? (Mits je natuurlijk niet van die duikelingen gemaakt heb waarbij je cap inderdaad kapot is/kan zijn)
Alvast bedankt!


Eenvoudig gezegd, het kunststof (en piepschuim etc.) kan hard/broos worden (de weekmakers in het plastic verliezen langzaam hun werking). Tot 5 jaar oud kan de fabrikant het met zekerheid garanderen, daarna wordt het "gokken".

Anchee

Berichten: 153
Geregistreerd: 15-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:04

APCIII schreef:
Anchee schreef:
Ik blijf het een superinteressant topic vinden, leuk al die nieuwe toevoegingen!

Ik heb een vraagje....
Waarom zou je je cap na vijf jaar moeten vervangen? (Mits je natuurlijk niet van die duikelingen gemaakt heb waarbij je cap inderdaad kapot is/kan zijn)
Alvast bedankt!


Eenvoudig gezegd, het kunststof (en piepschuim etc.) kan hard/broos worden (de weekmakers in het plastic verliezen langzaam hun werking). Tot 5 jaar oud kan de fabrikant het met zekerheid garanderen, daarna wordt het "gokken".


Dankjewel :)

Is er ook nog een manier om te checken of je cap in orde is na die vijf jaar, zonder hem helemaal uit elkaar te moeten halen?

APCIII

Berichten: 2667
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:13

Je kunt eigenlijk alleen "omgekeerd" testen, dus of 'ie nog goed wás voordat je ging testen. :P

Bijvoorbeeld kijken of 'ie bijvoorbeeld splijt als je er met een hamer op slaat. Na de test kán hij nog heel zijn, maar is 'ie door die klap alsnog onbetrouwbaar geworden. Je weet immers nooit wat er bij een tweede klap (al dan niet op dezelfde plek) gebeurt. Tot het moment dat je die tweede klap ook erop geeft, etc...

Anchee

Berichten: 153
Geregistreerd: 15-01-16

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:16

Haha okay, in ieder geval bedankt!

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:36

Na aanleiding van dit topic was ik toch ook nieuwsgierig geworden. Ik had namelijk ook nog een cap liggen. Deze had ik op toen een paard in volle galop over mij heen rende. Ik heb de cap sindsdien niet meer gedragen maar bewaard als een soort herinnering. Door dit topic besloten hem open te snijden. Stiekem toch een beetje geschrokken.
Afbeelding
De beschadiging aan de buitenkant


Afbeelding
Ook een mooie deuk in het plastic


Afbeelding


Afbeelding
Zoals voorspelbaar dan ook een deuk in mijn piepschuim


Afbeelding

Gevolgd door een mooie scheur


Afbeelding

Die ook aan de binnenkant zat.

Oke deze was echt aan vervanging toe :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:42

Silver_Fox schreef:
Piepschuim en plastic. Moet zo'n ding niet eigenlijk vol zitten met stroop? Zou wel een beetje zwaar natuurlijk O:)

Heb je na een tijdje schimmel in je cap :P



Pfoeh, wat zijn sommige bokkers hard gevallen :oo

Evelien4 en quickie, tof om te zien hoe jullie caps in elkaar zaten!
Basis is toch wel hetzelfde steeds.. Piepschuim als afremmer, en een buitenschaal van plastic.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:48

Quickie ik had precies dezelfde cap. dat moet een flinke klap zijn geweest := blij dat het niet je hoofd was!

Begint nu toch ook wel te kriebelen om mijn oude cap hetzelfde te laten ondergaan... 10 jaar oud inmiddels, toch wel een jaar of 6, 7 intensief gedragen (na 4 jaar had ik een nieuwe, die quickie ook heeft, maar die zat toch niet helemaal goed dus toen had ik toch weer mn oude telkens op). Nu inmiddels al 3 jaar in de kast sinds ik een nieuwe cap heb. Nooit ernstig mee gevallen zover ik kan herinneren. Wel erg veel uit mn handen laten vallen :+

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:52

Ja kwam toen behoorlijk aan, beetje last van mijn hoofd precies op die plek. Verder voornamelijk stijf in de schouders van de klap. Als ik de cap zie had ik geluk dat ik die op had.

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:21

APCIII schreef:
Je kunt eigenlijk alleen "omgekeerd" testen, dus of 'ie nog goed wás voordat je ging testen. :P

Bijvoorbeeld kijken of 'ie bijvoorbeeld splijt als je er met een hamer op slaat. Na de test kán hij nog heel zijn, maar is 'ie door die klap alsnog onbetrouwbaar geworden. Je weet immers nooit wat er bij een tweede klap (al dan niet op dezelfde plek) gebeurt. Tot het moment dat je die tweede klap ook erop geeft, etc...


De KEP kun je opsturen om te testen als deze nog veilig is.
Hebben ze nu ook gedaan met mijn KEP. Maar het zijn dan ook wel duurdere helmen.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:19

Twinklebel schreef:
Interessant topic. Ik heb hier nog een HH challenge cap klaar liggen om te ontleden als ik tijd heb. Ben ik eind november mee op mijn hoofd geland in een bevroren bak, de klep was afgebroken. Ben benieuwd of er dieper schade zit.
Een jaar of vijf geleden heb ik er ook al eens eentje ontleed waarmee ik over de kop was gevolgen. Daar zat een flinke scheur in de achterkant, en dus inderdaad ook in de schuimlaag.

Die cap was sterker dan gedacht, net ontleed en op een losgeschoten klep na geen zichtbare schade....

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:05


Indent
Berichten: 16
Geregistreerd: 21-02-17

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:49

Ik heb nog nooit een cap vanbinnen gezien. Wat cool (: Ik ga dit ook met de mijne doen als ie in de zomer vervangen moet worden.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 08:47

https://youtu.be/_3mZsOoZ_qY

Ik vond dit wel een intressant filmpje. Er wordt een fietshelm getest met een watermeloen als 'hoofd'. Zie je toch wel wat zo'n helm doet.

OokGestoptX
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-01-16

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:44

Ziet er allemaal cool uit zeg! :P

Anoniem

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:29

Thanks Nynke2003!

Sita_xx, blijft super dat er helmen bestaan! Zo zie je maar wat voor impact (in dit geval fiets)helmen te voorduren krijgen!

Monique1963

Berichten: 8666
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:52

top dat jullie ons dit hebben laten zien van het slopen van die caps! Dank voor de moeite van alle foto's plaatsen etc. Heel erg duidelijk waarom een cap nodig is!