Veiligste cap? Samshield, GPA, KEP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Veiligste cap? Samshield, GPA, KEP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 11:58

Hoi hoi!
Aangezien mijn cap inmiddels een beetje aan vervanging toe is ben ik mij rustig aan het oriënteren op een nieuwe. Natuurlijk ga ik binnenkort ook even naar een winkel, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Helaas heb ik door een eerdere val van het paard al wat schade in mijn hoofd gekregen, dus het is echt een must dat deze cap echt goed een klap kan opvangen!
Ik zit te kijken naar Samshield, GPA en KEP, andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom! Ik dat alle caps inmiddels moeten voldoen aan het nieuwe keurmerk, maar dit zijn minimumeisen. Na wat ik heb gevonden op de sites van bovengenoemde merken liggen al hun resultaten zo'n 20% boven deze eisen.
Mijn budget is rond de €300-€400. Mocht het echt de moeite waard zijn €450. Hoe is jullie ervaring met deze caps en welke zouden jullie mij aanraden met oog op de veiligheid die deze caps bieden?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Veiligste cap? Samshield, GPA, KEP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:00

De best passende.
Ik denk dat de caps zelf allemaal erg goed zijn.
Het enige wat dan nog extra veiligheid geeft is dat hij je echt heel goed past.

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:12

Alle caps zijn allemaal even veilig. Je betaald alleen wat meer voor de naam. Ik heb vorige week een GPA cap gekocht die ik al zo lang wilde maar ik altijd te duur vond. Gekozen voor deze cap omdat hij luchtig is en wat stoerder vond dan een Shamshield voor het springen. :P Gekocht voor 450,- met een korting van 80,- met een kortingscode die ik vond op Google.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Veiligste cap? Samshield, GPA, KEP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:51

Natuurlijk is het goed passen een prioriteit!
Altijd fijn die korting Mies, ik wacht even op die van Divoza :)

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:54

Janntjuh schreef:
Natuurlijk is het goed passen een prioriteit!
Altijd fijn die korting Mies, ik wacht even op die van Divoza :)

Divoza geeft helaas geen korting meer op KEP en Samshield...

Citaat:
De volgende merken zijn uitgesloten van kortingsacties: Ideal Equestrian, Pikeur, Animo Italia, Fairfax, Kask, Samshield en KEP Italia.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 04-09-17 20:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Veiligste cap? Samshield, GPA, KEP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:57

Ik ben heel tevreden van mijn GPA! Daarna ook een Antarès gekocht voor op wedstrijd. Heerlijk ding om te dragen maar sneller een zweethoofd dan in mijn GPA :)

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Veiligste cap? Samshield, GPA, KEP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:02

Ik heb de mijne bij de epplejeck gehaald. Veiliger of niet je betaald voor het merk terwijl ze allemaal even veilig zijn

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:06

Mijn cap heb ik ergens vorig jaar bij Kramer gekocht. Was een aanbieding en hij koste 30 euro.
Ik vind hem mooi en hij doet wat hij moet doen namelijk mijn hoofd beschermen als ik eraf pleur.

Ik geloof niet dat een cap van 400 euro :roll: :roll: beter beschermd dat de mijne.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:16

Mies schreef:
Alle caps zijn allemaal even veilig. Je betaald alleen wat meer voor de naam. Ik heb vorige week een GPA cap gekocht die ik al zo lang wilde maar ik altijd te duur vond. Gekozen voor deze cap omdat hij luchtig is en wat stoerder vond dan een Shamshield voor het springen. :P Gekocht voor 450,- met een korting van 80,- met een kortingscode die ik vond op Google.


Dát is dus een misvatting.
Vrijwel alle caps in het duurdere segment hebben meer dan 1 keurmerk.
Nu hoeft een cap in Nederland en Europa alleen maar aan het VG1 keurmerk te voldoen.

Maar kijk je naar Kep, Samshield, Charles Owen, Uvex etc. etc., dan zul je zien dat ze aan veel meer keurmerken voldoen. Dit betekent dat de caps aan diverse tests worden onderworpen en dus onder meer verschillende omstandigheden worden blootgesteld.

Dat betekent niet dat de cap met alleen het VG1 keurmerk slechter is, enkel dat deze niet op die verschillende manieren is getest.

Om houder te worden van een bepaald keurmerk betaal je hier vaak een flinke som voor en wordt er zeer regelmatig op jouw caps getest om te kijken of het product nog steeds voldoet.

De prijs zit 'm dus niet geheel in de naam... :n

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Veiligste cap? Samshield, GPA, KEP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 22:16

Bedankt voor deze verheldering Janine!

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:21

Janine1990 schreef:
Mies schreef:
Alle caps zijn allemaal even veilig. Je betaald alleen wat meer voor de naam. Ik heb vorige week een GPA cap gekocht die ik al zo lang wilde maar ik altijd te duur vond. Gekozen voor deze cap omdat hij luchtig is en wat stoerder vond dan een Shamshield voor het springen. :P Gekocht voor 450,- met een korting van 80,- met een kortingscode die ik vond op Google.


Dát is dus een misvatting.
Vrijwel alle caps in het duurdere segment hebben meer dan 1 keurmerk.
Nu hoeft een cap in Nederland en Europa alleen maar aan het VG1 keurmerk te voldoen.

Maar kijk je naar Kep, Samshield, Charles Owen, Uvex etc. etc., dan zul je zien dat ze aan veel meer keurmerken voldoen. Dit betekent dat de caps aan diverse tests worden onderworpen en dus onder meer verschillende omstandigheden worden blootgesteld.

Dat betekent niet dat de cap met alleen het VG1 keurmerk slechter is, enkel dat deze niet op die verschillende manieren is getest.

Om houder te worden van een bepaald keurmerk betaal je hier vaak een flinke som voor en wordt er zeer regelmatig op jouw caps getest om te kijken of het product nog steeds voldoet.

De prijs zit 'm dus niet geheel in de naam... :n

oef, dat is een heel mooie toelichting idd.

dank je wel voor de uitleg :j :j :j

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:25

Ik heb afgelopen week met mijn volle gewicht op een JIN stirrup cap staan springen, op verzoek van de eigenaar van JIN stirrup. Behalve mijn voetafdrukken die op de cap stonden was de cap nog geheel intact en was er niets kapot.de caps zijn gemaakt van fiberglass wat erg sterk materiaal is. Prijskaartje ligt rond de 350 euro

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:57

Kitty_ schreef:
Ik heb afgelopen week met mijn volle gewicht op een JIN stirrup cap staan springen, op verzoek van de eigenaar van JIN stirrup. Behalve mijn voetafdrukken die op de cap stonden was de cap nog geheel intact en was er niets kapot.de caps zijn gemaakt van fiberglass wat erg sterk materiaal is. Prijskaartje ligt rond de 350 euro


Mooie toevoeging waarom een prijs ook hoger kan zijn, ander materiaal... :j

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 21:02

Kitty_ schreef:
Ik heb afgelopen week met mijn volle gewicht op een JIN stirrup cap staan springen, op verzoek van de eigenaar van JIN stirrup. Behalve mijn voetafdrukken die op de cap stonden was de cap nog geheel intact en was er niets kapot.de caps zijn gemaakt van fiberglass wat erg sterk materiaal is. Prijskaartje ligt rond de 350 euro


Zal ik ook even naar kijken, dankjewel!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:17

Interessant! Ik ben me momenteel ook aan het verdiepen in nieuwe caps. Eén voor mijn jongste dochter en één voor mezelf. Zelf heb ik er nu één van €50,- van de Decathlon. Voldoet aan de eisen, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat een Samshield, GPA of KEP uitgebreider wordt getest en aan meer eisen voldoet. Als ik straks meer ga rijden wil ik een fijnere, al weet ik niet of ik er meer dan 150 - 200 euro aan uit wil geven.

Wat ik me afvraag aan de mensen die een duurdere cap hebben.... Wat doen jullie als jullie er flink mee vallen, maar er op het eerste oog weinig aan de cap te zien is? Het advies is na een harde val een nieuwe cap aan te schaffen, maar ik kan me voorstellen dat dat erg pijn doet in je portemonnee.
Dan vraag ik me af wat veiliger is. Doorrijden met een cap van 400 - 500 euro waarmee je al minimaal 1 keer hard bent gevallen of een 'simpele' cap van 100 euro.

star_l0ver

Berichten: 541
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:26

Delphi schreef:
Interessant! Ik ben me momenteel ook aan het verdiepen in nieuwe caps. Eén voor mijn jongste dochter en één voor mezelf. Zelf heb ik er nu één van €50,- van de Decathlon. Voldoet aan de eisen, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat een Samshield, GPA of KEP uitgebreider wordt getest en aan meer eisen voldoet. Als ik straks meer ga rijden wil ik een fijnere, al weet ik niet of ik er meer dan 150 - 200 euro aan uit wil geven.

Wat ik me afvraag aan de mensen die een duurdere cap hebben.... Wat doen jullie als jullie er flink mee vallen, maar er op het eerste oog weinig aan de cap te zien is? Het advies is na een harde val een nieuwe cap aan te schaffen, maar ik kan me voorstellen dat dat erg pijn doet in je portemonnee.
Dan vraag ik me af wat veiliger is. Doorrijden met een cap van 400 - 500 euro waarmee je al minimaal 1 keer hard bent gevallen of een 'simpele' cap van 100 euro.



Ik heb een paar weken terug een nieuwe samshield cap gekocht. Toen werd mij netjes verteld als ik val met mijn cap. Moet ik met deze cap terug te komen naar de winkel dan betaal je een kleine bijdrage en word hij terug naar samshield gestuurd. Hier word hij helemaal na gekeken. En als er iets stuk is word het daar gemaakt. Zonder verder kosten. Dus eigenlijk is een levenslange garantie op deze cap. Dus als je hard bent gevallen hoef hé niet bang te wezen dat je daarna weer een paar honderd euro lichter bent aan een nieuwe.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:27

Delphi schreef:
Interessant! Ik ben me momenteel ook aan het verdiepen in nieuwe caps. Eén voor mijn jongste dochter en één voor mezelf. Zelf heb ik er nu één van €50,- van de Decathlon. Voldoet aan de eisen, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat een Samshield, GPA of KEP uitgebreider wordt getest en aan meer eisen voldoet. Als ik straks meer ga rijden wil ik een fijnere, al weet ik niet of ik er meer dan 150 - 200 euro aan uit wil geven.

Wat ik me afvraag aan de mensen die een duurdere cap hebben.... Wat doen jullie als jullie er flink mee vallen, maar er op het eerste oog weinig aan de cap te zien is? Het advies is na een harde val een nieuwe cap aan te schaffen, maar ik kan me voorstellen dat dat erg pijn doet in je portemonnee.
Dan vraag ik me af wat veiliger is. Doorrijden met een cap van 400 - 500 euro waarmee je al minimaal 1 keer hard bent gevallen of een 'simpele' cap van 100 euro.

Ik heb zelf een cap van Samshield en ik meen dat je hem bij een val kan laten nalaten kijken en herstellen voor een bepaald bedrag.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:33

Delphi schreef:
Interessant! Ik ben me momenteel ook aan het verdiepen in nieuwe caps. Eén voor mijn jongste dochter en één voor mezelf. Zelf heb ik er nu één van €50,- van de Decathlon. Voldoet aan de eisen, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat een Samshield, GPA of KEP uitgebreider wordt getest en aan meer eisen voldoet. Als ik straks meer ga rijden wil ik een fijnere, al weet ik niet of ik er meer dan 150 - 200 euro aan uit wil geven.

Wat ik me afvraag aan de mensen die een duurdere cap hebben.... Wat doen jullie als jullie er flink mee vallen, maar er op het eerste oog weinig aan de cap te zien is? Het advies is na een harde val een nieuwe cap aan te schaffen, maar ik kan me voorstellen dat dat erg pijn doet in je portemonnee.
Dan vraag ik me af wat veiliger is. Doorrijden met een cap van 400 - 500 euro waarmee je al minimaal 1 keer hard bent gevallen of een 'simpele' cap van 100 euro.


Ik hen vorige week een charles owen cap gekocht en daar werd geadviseerd dat als je valt en een hersenschudding hebt gehad van de val om dan de cap te laten controleren op mankementen verder vallen hoort een cap gewoon aan te kunnen, daar is het natuurlijk ook gewoon voor gemaakt

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:38

FleurSandro schreef:
Delphi schreef:
Interessant! Ik ben me momenteel ook aan het verdiepen in nieuwe caps. Eén voor mijn jongste dochter en één voor mezelf. Zelf heb ik er nu één van €50,- van de Decathlon. Voldoet aan de eisen, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat een Samshield, GPA of KEP uitgebreider wordt getest en aan meer eisen voldoet. Als ik straks meer ga rijden wil ik een fijnere, al weet ik niet of ik er meer dan 150 - 200 euro aan uit wil geven.

Wat ik me afvraag aan de mensen die een duurdere cap hebben.... Wat doen jullie als jullie er flink mee vallen, maar er op het eerste oog weinig aan de cap te zien is? Het advies is na een harde val een nieuwe cap aan te schaffen, maar ik kan me voorstellen dat dat erg pijn doet in je portemonnee.
Dan vraag ik me af wat veiliger is. Doorrijden met een cap van 400 - 500 euro waarmee je al minimaal 1 keer hard bent gevallen of een 'simpele' cap van 100 euro.


Ik hen vorige week een charles owen cap gekocht en daar werd geadviseerd dat als je valt en een hersenschudding hebt gehad van de val om dan de cap te laten controleren op mankementen verder vallen hoort een cap gewoon aan te kunnen, daar is het natuurlijk ook gewoon voor gemaakt


Als ik me niet vergis (maar misschien heeft iemand anders er meer kennis van) is een cap juist gemaakt om dan wél te beschadigen. Waarom? Een klap moet geabsorbeerd worden. Stel dat een schaal echt keihard is, dan absorbeert een cap de klap niet, maar gebeurt het tegenovergestelde en wordt de klap juist versterkt. Wat dus niet zo heel erg goed is voor ons hoofd...

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:38

Bedankt voor jullie antwoorden!!! Dat klinkt als een fijne service waarbij ze de cap nakijken en eventueel repareren!
Ik stam nog uit de tijd van de ronde caps met elastiek en zo'n rode of blauwe fluwelen voering :') Die had ik als kind :+
Een cap van 80,- vervang je net iets sneller dan een dure van een paar honderd euro. Die service zorgt er bij mij dan toch voor dat ik naar een iets ander segment ga kijken.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:40

Ik heb onlangs een Samshield cap gewonnen..
En ben me toen eigenlijk pas gaan verdiepen in de veiligheid ervan.
Zo kwam ik dit filmpje tegen:


Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Veiligste cap? Samshield, GPA, KEP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:41

Ik ben vorig jaar zwaar gevallen op mijn Antares en ik heb deze ook laten checken :)

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:42

Janine1990 schreef:
Mies schreef:
Alle caps zijn allemaal even veilig. Je betaald alleen wat meer voor de naam. Ik heb vorige week een GPA cap gekocht die ik al zo lang wilde maar ik altijd te duur vond. Gekozen voor deze cap omdat hij luchtig is en wat stoerder vond dan een Shamshield voor het springen. :P Gekocht voor 450,- met een korting van 80,- met een kortingscode die ik vond op Google.


Dát is dus een misvatting.
Vrijwel alle caps in het duurdere segment hebben meer dan 1 keurmerk.
Nu hoeft een cap in Nederland en Europa alleen maar aan het VG1 keurmerk te voldoen.

Maar kijk je naar Kep, Samshield, Charles Owen, Uvex etc. etc., dan zul je zien dat ze aan veel meer keurmerken voldoen. Dit betekent dat de caps aan diverse tests worden onderworpen en dus onder meer verschillende omstandigheden worden blootgesteld.

Dat betekent niet dat de cap met alleen het VG1 keurmerk slechter is, enkel dat deze niet op die verschillende manieren is getest.

Om houder te worden van een bepaald keurmerk betaal je hier vaak een flinke som voor en wordt er zeer regelmatig op jouw caps getest om te kijken of het product nog steeds voldoet.

De prijs zit 'm dus niet geheel in de naam... :n


Dit dus! :j De Kep Italia heeft de meeste keurmerken en wordt voor nu de 'veiligste' cap genoemd.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 21:45

Wat ik ook inderdaad heb meegekregen is dat de cap juist kapot hoort te gaan, hiermee vangt hij je val op. Je kan ze volgens mij laten controlleren of de schil beschadigd is bij de ruitersportzaken, maar ik ben altijd bang dat er een zwakke plek zit in de cap die ze niet zozeer kunnen zien, maar die daardoor de cap minder veilig maakt. Na mijn val met hersenschudding heb ik gelijk een nieuwe cap gehaald, het voelde gewoon niet meer veilig.

Mooi filmpje Casarell!

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:51

Janntjuh schreef:
Wat ik ook inderdaad heb meegekregen is dat de cap juist kapot hoort te gaan, hiermee vangt hij je val op. Je kan ze volgens mij laten controlleren of de schil beschadigd is bij de ruitersportzaken, maar ik ben altijd bang dat er een zwakke plek zit in de cap die ze niet zozeer kunnen zien, maar die daardoor de cap minder veilig maakt. Na mijn val met hersenschudding heb ik gelijk een nieuwe cap gehaald, het voelde gewoon niet meer veilig.

Mooi filmpje Casarell!


In principe moet je een cap na iedere val vervangen. Net als een motorhelm. Alleen doet lang niet iedereen dat, logisch heg kost veel geld. Heel verstandig hoor dat je een andere cap hebt gehaald. Je hebt waarschijnlijk wel een aardige klapper gemaakt, want anders had je geen hersenschudding gehad.