Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steffmeister
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-02-23

Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 12:51

Beste leden van Bokt.nl voor mijn opleiding "Appdesign" moet ik een (fictieve) app ontwerpen/ontwikkelen voor maneges/ruiters.

Nu ben ik op een punt gekomen dat ik job statements en job stories moet schrijven. Ik heb eerlijk gezegd eigenlijk helemaal geen idee van het reilen en zeilen op maneges of tijdens het paardrijden. En loop dus ook vast op dit "hoofdstuk".

Het draait om "wanneer" en vooral "waarom" een gebruiker een bepaalde taak wil uitvoeren in plaats van wat ze willen uitvoeren en hoe ze willen uitvoeren.

Kortom waarvoor zou je "mijn" app willen gebruiken? Welke 'taak' moet deze voor je oplossen?

Zouden jullie mij AUB kunnen en willen helpen?

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:54

Goh, ik ben niet van de maneges, wel van de paardenhouderij. Wat ik fijn zou vinden, is dat ik voor meerdere paarden een trainingsschema zou kunnen bijhouden :j

Voor een manege zou je daar een app van kunnen maken van: wie rijdt welk paard en hoeveel heeft dat paard die dag gelopen :)

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:01

Kan je iets meer achtergrond geven over je app?

Is het voor werknemers van de manege of klanten/ruiters? Puur manege of meerdere paardenbedrijven? Of ook zelfs particuliere hobby ruiters?

Wat is het doel van je app? Wat bedoel je met taken?

Wij hebben geen idee wat jouw opdracht is en waar je mee bezig bent en je uitleg is nogal minimaal.

Skessa_
Berichten: 10646
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:09

Veel verder dan een lesschema met lessen en wie op welk paard/pony rijdt kom ik ook niet.

Eventueel een tabje met uitleg over opzadelen en poetsen van de paarden. Verder zou ik niet weten wat "nuttig" is als manege ruiter.

Voor pension klanten worden meestal groeps apps op whats app gebruikt.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:12

Je zou nog een stukje leskaart kunnen toevoegen.
Dan kan de klant zien hoeveel lessen hij nog tegoed heeft, en eventueel met een betaal-link direct aanvullen.

Verder een soort agenda met wanneer je lessen gepland staan, en daarin weer de mogelijkheid om je les af te zeggen.

Historie op welke paarden je hebt gereden.

Genoeg te bedenken :j

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:16

Peerke_ schreef:
Je zou nog een stukje leskaart kunnen toevoegen.
Dan kan de klant zien hoeveel lessen hij nog tegoed heeft, en eventueel met een betaal-link direct aanvullen.

Verder een soort agenda met wanneer je lessen gepland staan, en daarin weer de mogelijkheid om je les af te zeggen.

Historie op welke paarden je hebt gereden.

Genoeg te bedenken :j

Een interface met je persoonlijke agenda is ook nog een optie, dat vanuit de app je je lessen ineens in je agenda kunt zetten en dan ook ziet op welk paard je rijdt.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:17

[WD-V] Gewicht ruiters op wedstrijd

Misschien heb je wat aan dit topic. Dit gaat over ruitergewicht. Maximaal belastbaar per paard. Wellicht dat je daar inspiratie uit kunt halen. Persoonlijk zou ik het wel een mooie ontwikkeling vinden om ergens het maximale gewicht per beschikbaar paard/pony te kunnen zien.

Verder is het stukje veiligheid ook interessant. Waar is de EHBO kit en welke medewerker is waar verantwoordelijk voor

druppeltje

Berichten: 1924
Geregistreerd: 04-09-06

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:39

Ik kom op de volgende stories:
Als manegehouder wil ik weten hoe vaak een paard loopt zodat deze niet overbelast wordt.
Als manegehouder wil ik het ruitergewicht weten, zodat ik weet op welk paard een ruiter past.
Als manegehouder wil ik weten als een paard niet fit is, zodat dit paard niet ingedeeld kan worden.

Als manegeruiter wil ik weten op welk paard ik moet zodat ik het juiste paard opzadel.
Als manegeruiter wil ik weten op welk tijdstip mijn les is zodat ik op tijd ben.
Als manegeruiter wil ik weten of mijn paard op de wei, op stal is of al in de les loopt zodat ik niet hoef te zoeken.

Als hulpje wil ik weten welke paarden er opgezadeld moeten zijn voor de les zodat ik hier op tijd mee kan beginnen.
Als hulpje wil ik weten welke paarden klaar zijn met lessen voor die dag, zodat ik die weer naar de wei kan brengen.
Als hulpje wil ik weten welke paarden nog moeten eten zodat ik ze na de les kan voeren.

Zoiets?

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:45

Nog wel meer dingen:
als manegehouder wil ik weten hoeveel voer er is ingekocht, bij wie, voor welke prijs, en wat de ruwvoer analyse is
Ik wil weten wanneer de hoefsmid is geweest, voor welk paard
Ik wil weten wanneer er bij welk paard een wormtelling is gedaan en of en met welk middel er ontwormd is
Ik wil weten wanneer paarden gevaccineerd zijn (en een waarschuwing krijgen voor herhaalvaccinatie)
Ik wil weten welk paard onder DA behandeling staat en wanneer en hoelang evt medicatie moet worden gegeven, of en wanneer/hoelang/hoe vaak paard beperkte beweging mag/moet krijgen.

En mogelijk wil ik ook reparaties en onderhoud aan harnachement/dekens etc bijhouden, zodat ik tijdig nieuw kan kopen indien nodig.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:49

Er bestaat al een app voor maneges, Manegeplan.
Manege waar ik ooit reed gebruikt dat oa voor afmelden les, opgeven extra lessen zoals springles etc.
Kom er zelf niet meer dus hoe het er echt uit ziet geen idee, maar gericht op maneges bestaat er dus wel al iets.

Steffmeister
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 13:53

druppeltje schreef:
Ik kom op de volgende stories:
Als manegehouder wil ik weten hoe vaak een paard loopt zodat deze niet overbelast wordt.
Als manegehouder wil ik het ruitergewicht weten, zodat ik weet op welk paard een ruiter past.
Als manegehouder wil ik weten als een paard niet fit is, zodat dit paard niet ingedeeld kan worden.

Als manegeruiter wil ik weten op welk paard ik moet zodat ik het juiste paard opzadel.
Als manegeruiter wil ik weten op welk tijdstip mijn les is zodat ik op tijd ben.
Als manegeruiter wil ik weten of mijn paard op de wei, op stal is of al in de les loopt zodat ik niet hoef te zoeken.

Als hulpje wil ik weten welke paarden er opgezadeld moeten zijn voor de les zodat ik hier op tijd mee kan beginnen.
Als hulpje wil ik weten welke paarden klaar zijn met lessen voor die dag, zodat ik die weer naar de wei kan brengen.
Als hulpje wil ik weten welke paarden nog moeten eten zodat ik ze na de les kan voeren.

Zoiets?


Super bedankt! Daar kan ik het e.e.a. wel uithalen denk ik :)

Steffmeister
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 13:54

_Lois_ schreef:
Er bestaat al een app voor maneges, Manegeplan.
Manege waar ik ooit reed gebruikt dat oa voor afmelden les, opgeven extra lessen zoals springles etc.
Kom er zelf niet meer dus hoe het er echt uit ziet geen idee, maar gericht op maneges bestaat er dus wel al iets.


Dat klopt inderdaad. Dit is ook alleen voor mijn opleiding "App Design" en geen daadwerkelijke app.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:56

Steffmeister schreef:
_Lois_ schreef:
Er bestaat al een app voor maneges, Manegeplan.
Manege waar ik ooit reed gebruikt dat oa voor afmelden les, opgeven extra lessen zoals springles etc.
Kom er zelf niet meer dus hoe het er echt uit ziet geen idee, maar gericht op maneges bestaat er dus wel al iets.


Dat klopt inderdaad. Dit is ook alleen voor mijn opleiding "App Design" en geen daadwerkelijke app.


Ja snap ik! Ik zou dus kijken of je dat kan downloaden bijvoorbeeld om te kijken wat die nog 'mist' aan functies :j
Ter inspiratie :D

Jorex

Berichten: 9961
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:17

Als ruiter als je zelf moet zadelen en paard terug moet brengen is ook handig om te weten of het paard wel of geen deken draagt vooral als hij is overgedragen vanuit de les daarvoor en naar welke wei hij moet of dat ie op stal moet.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:28

Jorex schreef:
Als ruiter als je zelf moet zadelen en paard terug moet brengen is ook handig om te weten of het paard wel of geen deken draagt vooral als hij is overgedragen vanuit de les daarvoor en naar welke wei hij moet of dat ie op stal moet.


Hmm, als ik met een paard ben heb ik mijn mobiel niet in de hand eigenlijk, dus ik denk dat een app voor ruiters maar beperkte meerwaarde heeft. Voor stalmedewerkers is dat wellicht weer iets anders, maar telefoonschermpjes hebben maar beperkte ruimte wat inhoudt dat je veel moet scrollen en doorklikken en voor informatie die snel voorhanden moet zijn is dat vaak niet echt handig.

Wat misschien wel zinnig is, is als je makkelijk foto's kunt koppelen van bv een kapot hek, kapotte deken etc.

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:32

Ik vind het wel jammer dat je mijn vragen niet beantwoord. Zit je nog in het begin van je opleiding?

Goed onderzoek doen naar je doelgroep is belangrijk. Daarvoor is het echter wel belangrijk dat je je doelgroep helder hebt en kunt uitleggen van je doelen zijn. In hoeverre heb je zelf onderzoek gedaan naar wat nodig is? Hoe ben je überhaupt op dit onderwerp gekomen als je er schijnbaar weinig vanaf weet?

Ik denk dat je veel meer uit dit leerproces kunt halen.

Jorex

Berichten: 9961
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:35

Bij de manege waar ik op zat moesten we de paarden "onbeheerd" achterlaten aan de muur en binnen kijken welke wei en wel/geen deken. Mobiel zit meestal in mijn jaszak of de auto vanaf waar ik nog steeds zicht heb op het paard. Dus in mijn geval zou de meerwaarde er wel zijn want dan hoef ik niet langer binnen te zijn dan voor het tuig weg te leggen. Nu lopen er wel constant mensen op een manege rond natuurlijk. Maar ik heb al eens gehad dat ik een zadel weg legde en ineens allemaal mensen hoorde buiten. Had mijn pony zich los getrokken van de wand. Die specifieke pony deed dat overigens wel vaker. Maar het was ook meer voor van tevoren. Net als dat je van tevoren graag wilt weten op wie je moet, dan is het ook handig om te weten hoe en wat. Dus dat je in de app dan bvb op de naam van een pony kan klikken en dan kun je die gegevens allemaal zien, wei, deken, fotootje etc. Vooral toen ik nog nieuw was, had ik dat wel handig gevonden. Op een gewoon bord heb je nu alleen een naam. En nu moest je vragen welke pony het was en dan kreeg je antwoord van "ja de bruine" en stonden er vervolgens 4 bruinen in dat weiland. Tja weet dan maar eens welke wie is? :')

Maar in principe is het heel bepalend hoe de app eruit komt te zien als de doelgroep verandert. Voor de stalhouders/stalhulpen is een soort management app voor al het reilen en zeilen belangrijk en voor de ruiters zou je de app ietsje meer Penny kunnen maken door bvb de toevoeging van de paardenprofielen.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 14:55

Jorex, dan is het wel handig ja.

Op de meeste stallen waar ik kwam hing die informatie wel op een plek dat je het makkelijk vooraf kon lezen. Gewoon op een bord, en op zich was dat meestal voldoende, maar het kan werken. (Al hoop ik dat het gemak van borden en papier niet overal verdwijnt.)

Steffmeister
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 16:02

Bowo schreef:
Ik vind het wel jammer dat je mijn vragen niet beantwoord. Zit je nog in het begin van je opleiding?

Goed onderzoek doen naar je doelgroep is belangrijk. Daarvoor is het echter wel belangrijk dat je je doelgroep helder hebt en kunt uitleggen van je doelen zijn. In hoeverre heb je zelf onderzoek gedaan naar wat nodig is? Hoe ben je überhaupt op dit onderwerp gekomen als je er schijnbaar weinig vanaf weet?

Ik denk dat je veel meer uit dit leerproces kunt halen.


Hoi Bowo,

Klopt inderdaad dat ik nog in het begin van mijn opleiding zit. Het is trouwens niet zo dat ik zelf voor het onderwerp heb gekozen.

Ik zou graag je vragen beantwoorden, maar het probleem is juist dat ik niet weet hoe ik het in begrijpelijke taal moet uitleggen. Maar ik ga het proberen.

Voor de opleiding moet er een app ontwikkeld worden voor een manege. Deze app gaat gebruikt worden door trainers, ruiters, planners en administratief medewerkers.

Nu moet ik job statements gaan schrijven. Een job statement geeft aan waarmee de gebruiker worstelt (struggle) en wat ze er mee willen bereiken (struggle resolved). Het bestaat uit 2 delen. De situatie waarin verlangen naar vooruitgang ontstaat en de gewenste toestand wanneer de "taak" is geklaard en er vooruitgang is geboekt. Van uit hier kan de ontwerper dan weer verder om te zien welke onderdelen essentieel zijn om te gebruiken etc.

Een voorbeeld. "Bevrijd me van de stress van het zoeken naar gezonde ingrediënten, zodat ik het plezier van koken weer kan aanwakkeren". Hieruit is het idee gekomen om kant-en-klare inspiratieboxen te gaan verkopen in de supermarkten.

Vanuit die job statements moet ik dan de job stories schrijven.

Nu ben ik dus op zoek naar ideeën welke in de app opgenomen kunnen worden. Waarvoor zou je de app willen gebruiken en waarom? Welke "taak" wil je er mee doen om jouw gewenste vooruitgang te boeken.

Een job statement voorbeeld voor de trainer is "Help me tijd te besparen wanneer ik de presentie bij hou, zodat ik me meer op de lessen kan richten". De hieruit volgende job story kan dan worden "als trainer wil ik snel de presentie bij kunnen houden zodat ik meer tijd over hou voor de les". De ontwerper kan hieruit dus voor de "taak" presentie allemaal oplossingen verzinnen hoe dit te verwezenlijken. Zoals de ruiter moet met de app een qr-code scannen zodra deze de bak betreed. Het systeem zet dan automatisch (achter de schermen) de ruiter op aanwezig.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Steffmeister
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 16:04

_Lois_ schreef:
Ja snap ik! Ik zou dus kijken of je dat kan downloaden bijvoorbeeld om te kijken wat die nog 'mist' aan functies :j
Ter inspiratie :D


Het probleem daarmee is dat je de app moet koppelen aan je manege waar je ingeschreven bent. En dat ben ik niet.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:08

Ik zou zowel als instructeur als als manegeklant kleine persoonlijke aantekeningen willen kunnen maken.


Dat als je een bepaalde les aanklikt, je zelf kunt invoeren wat je gedaan hebt en wat er goed en slecht ging, voor jezelf (klant)

Als instructeurs; Of dat je bij een bepaalde les kort kunt noteren met welke onderwerpen je bezig geweest bent, evt of je dingen hebt beloofd voor volgende les (volgende les mogen jullie zonder zadel, of volgende les gaan we balkjes oefenen etc etc)

Ik zou als lesklant kleine persoonlijke aantekeningen willen kunnen maken per paard (deze is leuk, wel vlot) (deze is superstug en heeft een vervelende draf) (deze is niet supersnel maar wel heel lief) (leuk paard maar supervervelend zadel)

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:24

Bedankt voor je uitleg! Juist omdat het lastig is, is het goed om het te oefenen, want dit is iets wat je ongetwijfeld nog heel veel tegen gaat komen.

Ik denk dat de meeste van dit soort dingen nu wordt gedaan met pen en papier, whiteboard etc. Iets wat bijvoorbeeld altijd moet gebeuren, is de lesindeling doorgeven (wie rijdt op welk paard). Dit zou natuurlijk makkelijk in een app kunnen, maar in hoeverre is dat beter dan de huidige manier? Hetzelfde voor bijvoorbeeld bijhouden hoeveel lessen mensen al hebben gereden en hoeveel ze er nog hebben met hun abonnement. Of informatie over een paard, belangrijke informatie staat vaak wel bij de naambordjes en dergelijke.

Dingen als informatie verschaffen over bijvoorbeeld EHBO lijkt me ook niet passend bij jouw opdracht. Het neemt geen taken over, als er een spoed bij is en iemand weet niet wat te doen, zal die eerder een instructeur erbij halen dan gaan zoeken in een app.

Het doorgeven van een beschadigingen aan tuig en ander materiaal is denk ik wel nuttig. Dan kan de eigenaar een duidelijk overzicht houden over waar werk nodig is. Echter moet er wel worden aangepast voor een teveel aan informatie. Als iedereen een bepaalde kras meldt die alleen esthetisch een gebrek is, maar niet functioneel en dus niet gaat worden gerepareerd, kan dat een reden zijn om het systeem weer stop te zetten. Er zou dus ook een feedback loop in moeten zitten waarbij de melders ook kunnen zien wat er al gemeld is.

Afhankelijk van de instructeur vindt een instructeur het misschien ook handig als de ruiters kunnen aangeven waar zij graag aan zouden willen werken in de komende les (voor zover mogelijk).

Ik zou je ook willen aanraden om eens contact op te nemen met een plaatselijke manege of je daar eens rond mag kijken met hoe alles werkt. Zo kan je zelf hopelijk ook een beter inzicht krijgen in hoe alles werkt.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26382
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:35

Toen ik nog bij een manege reed, zou ik als ruiter best heel blij geweest zijn met een manege-app met deze functies:

* Functie om jezelf af te melden voor de les, als je ziek bent bijvoorbeeld
* Wedstrijdfunctie: om te zien wanneer de manege welke wedstrijd organiseert, jezelf daarvoor aanmelden via de app, en een paar dagen voor de wedstrijd de startlijsten kunnen inzien (weten hoe laat je moet, op welk paard, enz.) en uiteraard na de wedstrijd de uitslagen.
* Functie om je aan te melden voor extra les (springles, inhaalles) of buitenrit
* Functie om vragen te stellen aan de lesgever, buiten de les om. Dat je bijvoorbeeld iets ervaren hebt met een bepaald paard en daar achteraf toch nog even wat over wilt weten, enzovoorts
* Functie waarin je theorie kunt lezen, algemene kennis over paard, harnachement, opzadelen etc, maar ook over wat je in de les gedaan/geleerd hebt
* Functie waarin je voortgang in de les en leerpunten kunt bijhouden/teruglezen
* Functie waarin je instructeur je kan informeren als jouw les uitvalt, je in een andere les ingedeeld bent, of als jouw les eerder of juist later begint, zodat je daar rekening mee kunt houden en niet te vroeg of te laat in de manege bent.


Functie waarin je van tevoren kunt zien op welk paard je bent ingedeeld, wat voor les je hebt of van welke instructeur, lijkt me dan weer totaal niet handig. Als je dan ziet dat je op een minder leuk/makkelijk paard zit of je krijgt dressuurles waar je totaal geen zin in hebt, of dat je les hebt van die ene supersaaie instructeur, dan krijg je misschien veel mensen afmelden met een smoesje, terwijl ze dat niet zijn. Alleen maar om onder die les uit te komen of niet op dat ene paard te hoeven rijden.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 10-02-23 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 9961
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:43

@Jpitty ik ervaarde heel veel stress en onrust in de uren voor mijn rijles omdat ik niet wist op welk paard ik moest. En om er dan last minute achter te komen dat ik op het paard moest waar ik de maanden ervoor al 3 keer af was gevallen dan liep mijn emmertje over op het moment dat ik daar sta. Als ik het van te voren wist dan zou ik me er van tevoren in berusten en er het beste van maken. Voor de rest was de les vaste instructie en vast dressuur en heel soms mochten we springen. Dus dat zou voor die manege geen meerwaarde hebben om toe te voegen.

haffiefreak

Berichten: 1662
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:04

Wij krijgen op de manege ook een app voor de lesklanten.
Wij kunnen de les afmelden, zien hoeveel lessen er nog op de kaart staan, en zien op welk paard we moeten.
We krijgen hier nog meer info over via de mail.