opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoyceje

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Twente

opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 22:42

Hallo,

Ik heb een beetje een probleem bij het opstijgen. Ik ben zelf erg stijf en kan niet echt normaal en soepel opstijgen (ik denk dat het ook met kracht in mijn benen te maken heeft). Ik stijg nu op met een opstapje (steen op het erf), maar ik wil het ook zo kunnen, stel dat ik er onverwachts eens af moet. Ik weet wel dat het met een opstapje beter is voor het paard en zadel, maar toch. Ik vind dit erg vervelend en zit er steeds meer mee. Wordt er ook onzeker van, klinkt misschien stom, maar is wel zo. Vroeger had ik er ook moeite mee, maar kwam er wel op. Heb vervolgens 2 jaar niet gereden en nu ik eindelijk mijn eigen paardje heb, gaat het helemaal moeizaam. Is er iemand die dit herkent, of iemand die tips heeft? Alvast bedankt!

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:46

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik kom zelf ook met geen mogelijkheid zonder opstapje op mijn paard. In het begin vond ik dat ook reuze vervelend maar ik heb me er bij neergelegd.
Het is idd wel vervelend als je tijdens een buitenrit moet afstappen. Maar ik rij nooit alleen buiten en in geval van nood krijg ik wel een beentje of ik zoek een stronk of bankje oid.
Als ik met de trailer op pad ga neem ik mijn opstapje gewoon mee.

Maak je er maar niet te druk om. Je hoeft je er iig niet voor te schamen. Er zijn hele volksstammen die, om diverse redenen, alleem met een opstapje erop komen. En net wat je zelf al zeg, het is voor iedereen beter, paard, jezelf en zadel.

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:53

ik ben stikjaloers op al die lenige meiden van 16 die zo soepeltjes op paard stappen! Ik ben ook niet meer zo lenig (ben inmiddels de 40 gepasseerd) en stap ook best stijf op paard. Wat is er eigenlijk mis met het gebruiken van een opstapje? Als ik het kan redden zoek ik ook een opstapje. Mijn paard vindt het eng om naast een krukje te staan, maar anders doe ik dat. Net iets makkelijker. Soms is de hoefslag uitgesleten en dan ga ik naast de hoefslag staan en paard erin. Dat scheelt ook weer een paar centimeters. Misschien moet je oefeningen gaan doen om wat leniger te worden. En anders moet je gewoon lekker je opstapje gebruiken. Een heleboel mensen zijn er te eigenwijs voor, maar het is echt beter voor paard en zadel. Vroeger (toen ik nog stukken jonger was!) ben ik wel eens op het hek gaan staan om zo op paard te stappen. Hoezo lui? Als je onderweg een keer van paard afmoet en dan er weer op, moet je een opstapje zoeken. Er zijn ook van die uitklapbeugels, waardoor het opstappen ook beter moet gaan. Verder weet ik het ook niet. Succes ermee!

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:56

Oh ja, die uitklapbeugel heeft een stalgenoot van mij ook. Werkt ook super en is dus ook handig voor als je buiten aan het rijden bent.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:00

Pilates ? Schijn je weer een stuk leniger van te worden, je spieren worden sterker, strakker in je vel.... ik heb al 2 jaar een dvd van pilates in de kast liggen...... en er nog niets mee gedaan.

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:06

ik kom ook maar heel moeilijk op een paard, en dan heb ik nu ook nog eens mijn knollie, die is 1.78m dus niet eenvan de kleinste. maar ik mag nu in het begin toch nog niet alleen rijden van mijn vriend, dus das geen probleem. verder ga ik hem nu leren om stil te staan bij een krukje of iets anders, en dan lekker van een hogere plaats naar mijn hoogste plaats! Lachen

Sjoyceje

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Twente

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 23:16

Ben blij te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Een opstapje werkt ook wel inderdaad, maar toch, wil het liever ook zo kunnen.....

En pilates, zal me er eens in verdipen, is nog niet zo'n slecht idee!

Sjoyceje

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Twente

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 23:18

werkt zo'n uitklapbeugel echt? stond er namelijk een beetje sceptisch tegenover....

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:22

Mijn stalgenoot is er iig heel tevreden mee. Haar paard vertikt het om stil te staan voor een krukje.
Dat doet die van mij gelukkig wel, anders had ik echt een probleem Nagelbijten / Gniffelen

Maar voor haar is die uitklapbeugel echt een uitkomst!

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:28

Ik heb hetzelfde probleem. Het is wel een stuk minder geworden sinds ik vaker rijd, maar toch heb ik er wel moeite mee.

Je zou ijslanders kunnen gaan rijden, ben ik gaan doen Knipoog maar dat is wel heel drastisch natuurlijk.

Maar ff serieus: Mary Wanless beschrijft in haar boek "Rijden met gevoel" dat je opstijgen kunt oefenen door een keukentrap op te zetten (dichtbij een muur voor de veiligheid) en met zo min mogelijk moeite proberen in 1 keer op de tweede tree (of hoger) te komen. Ook schrijft ze dat je traptreden moet overslaan en de beweging uit je benen moet laten komen, zodat het steeds makkelijker gaat. Hoeveel effect het heeft weet ik niet, ik wil er nog eens aan beginnen, maar ik ben er nog niet aan toegekomen.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:41

ik zet mijn voet nog wel eens op de middelste plank van de bak even strechen, voel je ook lekker je spieren

Ezter
Berichten: 793
Geregistreerd: 21-11-06

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:00

Lekker je opstapje blijven gebruiken! Ik zie veel liever iemand die rustig opstapt vanaf een krukje oid en netjes op zn paard gaat zitten, dan iemand die met zn volle gewicht zich aan het zadel zich omhoog sleurt...dat is voor je paard al geen prettig begin toch?
Oja, mijn paard is ook geen kleintje (en ik eigenlijk wel) dus ik heb vaak mn linkerbeugel een paar gaatjes langer...wel zo dat je nog goed kunt gaan zitten maar dat scheelt ook Lachen

Jessica15
Berichten: 439
Geregistreerd: 15-11-06

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:49

ik heb dit ook gehad dat ik nog niet eens op een pony kon komen ik maak mijn benen nu los om bijv een tijdje op de wasbak of op mijn beuro nmet 1 been het helpt wel en dan gewoon steeds verder je been die nog op de grond staat an de wastafel of beuro doen helpt egt !! ik kom nu zelf op een paard van 1.70

Patriciak44

Berichten: 161
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:07

Ik pak ook vaak de rand van de bak als klein opstapje en anders maak ik mn beugels een paar gaten langer, scheelt ook al een hoop..

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:12

MaiMai schreef:
Maar ff serieus: Mary Wanless beschrijft in haar boek "Rijden met gevoel" dat je opstijgen kunt oefenen door een keukentrap op te zetten (dichtbij een muur voor de veiligheid) en met zo min mogelijk moeite proberen in 1 keer op de tweede tree (of hoger) te komen. Ook schrijft ze dat je traptreden moet overslaan en de beweging uit je benen moet laten komen, zodat het steeds makkelijker gaat. Hoeveel effect het heeft weet ik niet, ik wil er nog eens aan beginnen, maar ik ben er nog niet aan toegekomen.


Nu ik meer rij heb ik er geen moeite mee. Mijn paard is trouwens met zijn 1.58m ook niet zo heel erg groot. Maar ik heb inderdaad zo ook wat geoefend, maar dan bij de gewone trap zodat ik de trapleuning had om vast te houden. Verder heb ik gewoon een tijdje de beugelriem een paar gaatjes langer gedaan voor het opstappen en nadat ik was opgestapt maakte ik die op maat.
Bij de grotere paarden op de manege waar ik reed stapte ik met een krukje op. Is op zich ook beter voor de rug van het paard, dus gewoon lekker blijven doen als het kan.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:54

Mijn paard is 1.60, en ik kom erop met de hulp van 1 persoon.
1 moet mijn paard dan vasthouden, zodat ik mijn been omhoog kan krijgen door middel van mijn handen, om zo mijn voet in de stijgbeugel te plaatsen. Haha!
Als mijn voet éénmaal in de stijgbeugel zit, hups ik een paar keer en hopla; ik zit erop.

Een uitklapbeugel lijkt mij inderdaad ook wel erg handig, als je er 'eventjes snel' op moet klimmen. Verder gebruiken er hier op stal veel een opstapje, op ze krijgen een knietje als ze erop willen komen.

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:10

ik heb ook hetzelfde probleem. Ben zelf 1.58 en het paard is 1.75 ongeveer en als je dan niet erg lenig bent lukt het niet. Naast een krukje vertikt ie, maar beugel een paar gaten langer werkt voor mij prima.

Esther91

Berichten: 1173
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: De achterhoek

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:34

En als je de beugel zo een 3 gaatjes langer maakt met opstappen? en als je erop zit je ze weer korter maakt?
Daarnaast nog thuis wat lenigheids oefeningen doet en dan steeds de beugel iets minder lang doen tot je uiteindelijk kunt opstappen met beugels op ej eigen lengte..
mss een idee? succes Knipoog!

nienke_92

Berichten: 1509
Geregistreerd: 01-10-06

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:38

Oefen, oefen en oefen! Dan zal je uiteindelijk veel soepeler worden en dus makkelijker kunnen opstappen. Maar je kunt eerst je beugels een paar gaatjes langer maken. Dan kun je er makkelijker bij komen en zit je er zo op. Dan moet je daarna natuurlijk wel de beugel korter maken.
Misschien kun je ook andere spierversterkende oefeningen doen en ook oefeningen voor soepelheid doen. Maar die zijn zo saai, dus dat moet je echt willen!

Sjoyceje

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Twente

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 23:14

Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga er zeker mee aan het werk, het is ook zo stom als vriendje lief iedere keer mee moet als er geen opstapje in de buurt is.....
Ik heb ook nog ff gekeken naar die uitklapbeugel, maar die is best nog wel prijzig...

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 06:00

Ik snap wat je bedoelt als je zegt dat je het toch graag wilt kunnen, ook al gebruik je liever een opstapje. Het is een prettige gedachte om te weten dat je er ook zonder opstapje op kan komen als er buiten een keer iets gebeurd. Dan heb je wel iets anders aan je hoofd dan een geschikt opstapje te vinden.

Probeer anders eens of het helpt om je beugelriem een flink stuk langer te maken. Dat scheelt echt enorm ... alleen wel oppassen dat je hem niet zo lang maakt dat je je been niet meer over het zadel krijgt (niet dat ik daar ervaring mee heb ofzo Clown).

Stephzdesign

Berichten: 1644
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:31

Haha ik ken het probleem heel goed. Als ik een tijdje niet heb gereden kom ik er veel moeilijker op. en dan is mijn paardje niet groter dan 1.53.
Gewoon anders een opstapje pakken, is net zo makkelijk.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:03

Wat je ook zou kunnen doen als je geen krukje bij de hand hebt is de beugel aan 1 kant een paar gaten langer maken. Dan opstappen en weer korter maken.

Saroosh_S

Berichten: 1897
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Almere

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:38

Ik heb et altijd al raar gevonden..
Maar bij mij op de manege, rij ik in onze les meestal op paarden van gemiddeld. 1,70m.
Ik ben zelf maar 1,59m.
En een jongen van 12..
Ik kom er gewoon met de originele manier op, ook zonder vasthouden en krukje, já Knipoog

Maar bij ons op de manege, met al die manieren komt het altijd wel goed..
Met gymnastiek op je paard, ook érg goed voor je!
Je wordt er véél losser van, en bijvoorbeeld, fietsen op je paard(oefening, zonder beugels en teugels, in draf) is heel erg goed!

Anoniem

Re: opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:25

Een opklap beugel lijkt me ideaal in jou omstandigheid!
En als je een paard hebt waar je op kan vertrouwen, dan zou ik mijn beugels wat gaten langer maken en na het opsteigen weer korter!