Waar kan je je cap laten controleren na val?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 13:29

Hoi Doei!

Ik ben gister van mijn paardje geduikeld. Ik ben niet zozeer op mijn hoofd gevallen, maar ze is over me heen gelopen, waarbij ze mijn cap heeft geraakt. Ik ben wel van plan een nieuwe cap te kopen(safety first), maar nu vraag ik mij af of je je cap ook kan laten controleren, of hij wel echt beschadigd is. Omdat mijn cap nog niet zo oud is, is dat wel de moeite waard! En als het kan, waar moet ik dat dan laten doen?

Het gaat om een casco youngster.

Alvast bedankt!

bok_pony

Berichten: 5
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:17

zelf weet ik niet waar je dat kunt laten doen maar als je zelf een beetje kijkt en er niet echt grote gaten enzo inzitten en de bantjes niet stuk zijn dan moet je er nog gewoon mee kunnen rijden

LiesR

Berichten: 145
Geregistreerd: 26-12-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:19

Geen idee.. Maar volgens mij moet je elke keer een nieuwe kopen als je gevallen bent.. Maarja.. dat doet natuurlijk niemand.. Ik denk dat je het wel merkt als je een nieuwe nodig hebt.

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:19

Maar er kunnen natuurlijk ook scheurtjes in de helm zitten onder de bedekking of hoe je dat ook noemt.

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:20

Nee Bok_pony, dat hoeft niet waar te zijn. Je cap kan ook van binnen (waar je het niet ziet) beschadigd zijn, terwijl je dat van buiten niet ziet. Dan is het gevaarlijk als je nog eens met die zelfde cap valt, want dan kan het letsel erger zijn dan dat je valt met cap zonder eerdere schade. Buitenkant zegt niet altijd alles!

Ik zou niet weten of je je cap kan laten checken, opzich zou dat wel mooi zijn, gezien sommige caps aardig pricie zijn en dit toch wel een twijfelgevalletje is...

Kikker2

Berichten: 424
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Belgie

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:21

Even een tvp, ik vind dit interessant!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:21

bok_pony schreef:
zelf weet ik niet waar je dat kunt laten doen maar als je zelf een beetje kijkt en er niet echt grote gaten enzo inzitten en de bantjes niet stuk zijn dan moet je er nog gewoon mee kunnen rijden


Dus echt niet doen !!!

Ik heb geen antwoordt op je vraag, normaal is gewoon 1 x gevallen is niet meer veilig, ook als je hem gewoon uit de hand laat vallen.
In een cap zit dezelfde werking als in een helm, dat is een soort schuim, als deze 1 x gevallen is is deze schuim al ingedrukt en heb je die bescherming dus niet meer!!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:22

voor dat kleine beetje geld wat zo'n caso kost kun je misschien net zo goed een niewe kopen. Als je deze wilt houden kun je even naar een ruitersportzaak gaan, misschien kunnen zij je verder helpen.

ikowtje

Berichten: 779
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:25

ik zou het een beetj raar vinden als je na elke val een nieuwe cap nodig had, toen ik op een aantal pony's reed viel ik er zoveel af,
en ik zou nu dan wel al zo'n 200 caps moeten hebben gekocht.

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:27

Ik heb ooit ergens gelezen, heb helaas geen idee meer waar, dat je wanneer je een casco cap hebt, je de cap naar casco kan sturen met aankoopbon en je de helft van een eventuele, nieuwe casco, cap vergoed krijgt door hun. Zodat hun je oude kunnen testen en kunnen kijken waar ze nog aan kunnen werken. Misschien staat er iets van op hun website of weet een ruitershop er iets van...
Misschien heb je er wat aan.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:32

Elke keer als je valt een nieuwe cap kopen Nagelbijten / Gniffelen Okeee. Maar dit lijkt me erg sterk hoor mensen.

Een cap is hier tegen gemaakt om toch minstens een paar x te kunnen vallen; (welliswaar niet telkens recht op de cap,...)

Misschien dat de schoenmaken dit wel kan controleren..?

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:41

of ergens waar ze ook motorhelmen verkopen/controleren? (weet niet of dat bestaat en of ze dan ook caps controleren, maarja, wie niet waagt...)

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:15

hm, het mag dan een dure uitgave zijn... maar ik en mijn ouders hebben liever dat ik na een val een nieuwe cap koop dan er nog mee rond ga rijden..

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:27

loeckie schreef:
Nee Bok_pony, dat hoeft niet waar te zijn. Je cap kan ook van binnen (waar je het niet ziet) beschadigd zijn, terwijl je dat van buiten niet ziet. Dan is het gevaarlijk als je nog eens met die zelfde cap valt, want dan kan het letsel erger zijn dan dat je valt met cap zonder eerdere schade. Buitenkant zegt niet altijd alles!

Ik zou niet weten of je je cap kan laten checken, opzich zou dat wel mooi zijn, gezien sommige caps aardig pricie zijn en dit toch wel een twijfelgevalletje is...


In de ruitersport winkel zeiden ze tegen me dat je de hele cap kon voelen en dan zelf kunt kijken of je deukjes voelt. Ook zou je de cap in elkaar kunnen proberen te drukken en dan kijken of hij beweegt.
Dat is mij verteld...

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:31

Heel makkelijk... ga naar zolder, gooi de cap keihard uit het raam op de grond, en is hij vervolgens nog steeds heel om te zien, dan was hij nog goed Clown Sorry, beetje sarcastische bui. Bloos

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:06

Ik meen dat dit niet kan.
Ze zouden je hele cap uit elkaar moeten halen en elk stukje controleren.

Ja inderdaad, wanneer je op je hoofd!! valt dan heb jeen nieuwe cap nodig. Val je recht op je kont, dan niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:27

Nieuwe cap aanschaffen, geen risico's nemen...

Black_Dahlia

Berichten: 359
Geregistreerd: 27-11-06

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:40

ik dacht dat iemand zei dat dat wel kon..
voor mijn cap zou een controlebeurt niet eens zo erg zijn Tong uitsteken

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 20:10

Rais schreef:
Ik heb ooit ergens gelezen, heb helaas geen idee meer waar, dat je wanneer je een casco cap hebt, je de cap naar casco kan sturen met aankoopbon en je de helft van een eventuele, nieuwe casco, cap vergoed krijgt door hun. Zodat hun je oude kunnen testen en kunnen kijken waar ze nog aan kunnen werken. Misschien staat er iets van op hun website of weet een ruitershop er iets van...
Misschien heb je er wat aan.


Bedankt voor de tip! Dat ga ik even uitzoeken!

Verder ben ik vandaag naar de ruitersportzaak geweest en gevraagd wat ik er mee moest, en zij zeiden dat controleren niet kon, daarvoor zouden ze de hele cap kapot moeten maken. Ook zeiden ze dat het beter was na een flinke val, waarbij je hoofd geraakt is, een nieuwe cap aan te schaffen. Het kan een verkooppraatje zijn, maar dat maakt me niet zo heel veel uit... Het gaat tenslotte wel over mijn hoofd, en daar ben ik zuinig op Knipoog

Ik heb mijn cap zelf nog even goed bekeken, maar er zitten wat scheurtjes en krasjes op de bovenkant, daar waar het paard me heeft geraakt. Ik ga het niet riskeren om hier nog eens wat mee te krijgen. Er komt dus sowieso een nieuwe!

Iedereen bedankt voor de reacties!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:48

Volgens mij staat het ook op het label als je een nieuwe cap koopt, dat de norm niet meer geldig is, als je eenmaal een keer gevallen bent. (die EN nummer ?)

Bij motorsport is het trouwens ook zo, als je valt, moet je een nieuwe helm. Als je nergens tegenaan bent gekomen met je cap, dan is hij echt nog wel goed. Net als dat hij niet meer veilig is, als je hem hard op de grond laat vallen (uit je kast of zo)

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:50

met een brommer/motor helm kunnen ze alleen kijken of hij stuk is door hem door de midden te zagen, weet niet hoe het met caps zit, maar anders ga je even langs de ruitersportzaak.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:43

bok_pony schreef:
zelf weet ik niet waar je dat kunt laten doen maar als je zelf een beetje kijkt en er niet echt grote gaten enzo inzitten en de bantjes niet stuk zijn dan moet je er nog gewoon mee kunnen rijden

Je cap kan ook van de binnenkant beschadigd zijn.. Lachen

germie

Berichten: 25985
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:40

Heb wel eens een cap van mezelf laten vallen. Zat er een scheur in het plastic. Toen de caps een tijdje later in de aanbieding waren heb ik maar een nieuwe gekocht en de oude weggegooid.
Een cap is net als een motorhelm: na elke val vervangen.
Nu weet ik wel dat niet iedereen dat doet (ik zelf ook niet), maar zo wordt het wel geadviseerd. Ik zou in ieder geval nooit een tweedehands cap kopen. En op dit gebied is een dure cap (er zijn er van 1300 euro) NIETS beter dan een cap van 20 euro van de Lidl.

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:48

Ik weet vanuit mijn werk (de bouw) dat als je bouwhelm valt hij afgekeurt is omdat er inderdaad onzichtbare zwakke plekken kunnen ontstaan zijn.
Ook heeft een bouwhelm een 'houdbaarsheidsdatum' dwz dat ze maar een aantal jaar mee gaan.
Ze zijn van hard plastic gemaakt, en ze maken wat mee.
Zo ook met je cap je rijdt ermee in de zon, regen en alle andere weersinvloeden maakt hij mee. Het verbaasd me dan ook dat hij alleen afgekeurd is als je ermee gevallen bent, en geen 'houdbaarheidsdatum' hebben.
Aangezien een bouwhelm ook moet meedragen aan je eigen veiligheid, heb je ook nog kans dat als je met een verlopen datum in je helm loopt en de arbeidsinspectie controleert de datum, dat je dan een boete krijgt.

IRISxJOLLY
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-01-07

Re: Waar kan je je cap laten controleren na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:51

een erkend paardensport winkel misshcien?
zoals hyporama