Hoe Ariats onderhouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 19:53

Vandaag heb ik mezelf getrakteerd op een paar Ariats Clown

Maar ben helemaal vergeten om te vragen hoe ik ze het beste kan onderhouden. Wil ze gaan gebruiken als het droog is, dus niet in een beblubberde bak en niet mee uitmesten enzo. Puur voor netjes rijden.

Goed laten drogen en schoenpoets erover of nog iets speciaals?

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:45

ik onderhoud ze nauwelijks Haha! en ik doe er alles mee, rijden, stallen mesten, door de blub, heb ze ook aan met afspuiten e.d.
ze blijven echt perfect Haha!

heel af en toe ga ik er met een sponsje met zadelvet (gewoon simpel blank vet) over om te zorgen dat het leer niet uitdroogt. maar ze kunnen er veel hebben Haha!

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:14

vandaag zag ik een super handig iets van ariat!! Een potje met deksel (verrassend) en aan deze deksel zat een spons en hierin zat een soort vet!! Zeer makkelijk om je ariats te onderhouden Haha!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:50

Ik maak ze altijd schoon met water en als dat opgedroogd is, smeer ik er schoenpoets op.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 17:22

Het eerste knopje waar je de veter aan vast maakt ligt er bij mij al af.... Maar even weer terug naar de winkel, dat is mijn bedoeling niet van die dure schoenen! Kan dan ook mooi ff vragen waarmee ik ze een beetje kan onderhouden!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:23

ik vet ze regelmatig in met name op de loopgroeve zodat ze daar niet gaan scheuren.

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:29

Ik maak ze gewoon schoon met Stubbenzeep schoon en daarnaar spuit ik ze in met leer conditioner van Belvoir. En om de zoveel tijd doe ik er een beetje Rapide ledervet overheen.. Zo blijven ze super Haha! .. Ze zijn lekker soepel (maar niet te) en ze scheuren nergens. Klinkt veel werk misschien maar is zo gedaan. Ja

Anoniem

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:25

HAR --> RUI.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:29

Ik heb ze niet zo vaak aan, dus onderhoud ze ook nooit Lachen

Tenminste, als ik ze aan heb, worden ze nooit vies/nat/e.d
Wel doe ik stallen mee....

creool
Berichten: 705
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:32

Ik doe alles met mijn Ariats (in de blubsie, in de mest, etc) Ik poets ze denk ik 1x per twee weken. Schoonmaken met zadelzeep, laten drogen, insmeren met schoenpoets, laten intrekken en uitpoetsen. Ze bevallen mij overigens errug goed!

Saroosh_S

Berichten: 1897
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:30

Lizz schreef:
vandaag zag ik een super handig iets van ariat!! Een potje met deksel (verrassend) en aan deze deksel zat een spons en hierin zat een soort vet!! Zeer makkelijk om je ariats te onderhouden Haha!



Ja, dit heb ik ook, voor m'n petrie Anky's, maar niet van Ariat.
Van verschillende, dan moet je drukken, en wrijven, en glimmen ze..
Komt er zo'n vloeibaar spul uit Lachen

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:31

Bij mevallen ze ook erg goed!~

Hebben jullie ook last van de knoopjes? ( die bovenste waar je de veters kruislings om aantrekt )

Deze draaien nu af en toe bij mij, en ze worden zilver.

knapmannetje
Berichten: 515
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:32

LiSSy schreef:
ik onderhoud ze nauwelijks Haha! en ik doe er alles mee, rijden, stallen mesten, door de blub, heb ze ook aan met afspuiten e.d.
ze blijven echt perfect Haha!

heel af en toe ga ik er met een sponsje met zadelvet (gewoon simpel blank vet) over om te zorgen dat het leer niet uitdroogt. maar ze kunnen er veel hebben Haha!


idem

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 04:48

Ik maak ze af en toe schoon met leather conditioner en dan zijn ze weer zo goed als nieuw. Echt fijne schoenen!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:21

Citaat:
Lizz schreef:
vandaag zag ik een super handig iets van ariat!! Een potje met deksel (verrassend) en aan deze deksel zat een spons en hierin zat een soort vet!! Zeer makkelijk om je ariats te onderhouden


het enige wat dit spul doet is ze laten glimmen, het heet ook niet voor niets instant shine Haha!
niet echt spul om je schoenen alleen mee te onderhouden het maakt namelijk niet schoon of soepel.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:24

mijn bescheiden mening is dat als je zoveel geld neer moet tellen voor STAL schoenen, dat deze geen onderhoud nodig zouden moeten hebben in de zin van poetsen enzo

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:27

niet dan vrees ik een kort leven voor jou schoenen, natuurlijk moeten ze onderhouden worden!

ze moeten a: regelmatig schoon gemaakt worden, lees zand eraf e.d met een vochtige doek of eventueel zadelzeep.
en ze moeten b: regelmatig ingevet worden, met name op de loopnaden om te voorkomen dat ze door uitdrogen gaan scheuren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:28

dan koop ik liever een stel bergschoenen bij de schoenenreus van 30 euries Lachen gaan net zo lang mee Lachen

creool
Berichten: 705
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:21

KiWiKo schreef:
dan koop ik liever een stel bergschoenen bij de schoenenreus van 30 euries Lachen gaan net zo lang mee Lachen


Ik dacht er ook altijd zo over, totdat ik de Ariats kocht...

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:50

Citaat:
Bij mevallen ze ook erg goed!~

Hebben jullie ook last van de knoopjes? ( die bovenste waar je de veters kruislings om aantrekt )

Deze draaien nu af en toe bij mij, en ze worden zilver.


Niemand?

Hoelang heb je eigenlijk garantie op ariats ofzo?

creool
Berichten: 705
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:52

Ik heb mijn schoenen bestudeerd maar die van mij zijn van kunststof en zitten er nog steeds aan, slijten niet en vertonen ook geen andere rare dingen. Ik zou zeggen dat je zeker een jaar garantie hebt maar dat weet ik niet zeker, teruggaan naar de verkoper zou ik altijd doen!

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:57

idd. Die van mij zijn niet van kunstof.
Heb er verder geen last van, maar toch, schoenen van 100 euro.

Anderzijds metaal slijt ( dat geverfde ) en dat zijn gewone gebruikssporen toch?

Ben nu even opzoek hoelang ik ze al heb.

( edit: hmm al vanaf 8 februari 2006 )

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:19

MIjn vorige paar Ariats heb ik nauwelijks onderhouden en die zijn toch dik 2 jaar meegegaan (dagelijks gebruik en liep echt overal door). De zool liet los en de hak was behoorlijk gesleten, dus ik heb sinds kort een paar nieuwe.
Ik neem me altijd voor ze goed te onderhouden maar tot nu toe is dat nog steeds niet gebeurd. Meestal poets ik ze 1 keer in de zoveel tijd een keer met Kiwi schoenpoets, en dat ging met het vorige paar prima Haha!

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:41

knapmannetje schreef:
LiSSy schreef:
ik onderhoud ze nauwelijks Haha! en ik doe er alles mee, rijden, stallen mesten, door de blub, heb ze ook aan met afspuiten e.d.
ze blijven echt perfect Haha!

heel af en toe ga ik er met een sponsje met zadelvet (gewoon simpel blank vet) over om te zorgen dat het leer niet uitdroogt. maar ze kunnen er veel hebben Haha!


idem


Hier ook... alleen poets ik ze wel regelmatig (1x per week, soms vaker zoals nu met alle blub).

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Hoe Ariats onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:16

KiWiKo schreef:
mijn bescheiden mening is dat als je zoveel geld neer moet tellen voor STAL schoenen, dat deze geen onderhoud nodig zouden moeten hebben in de zin van poetsen enzo


Dit is een fout wat heel vaak gedacht wordt, wat betreft de Ariats. Door de prijs denk je dat je voor de rest van leven schoenen net heb aangeschaaft, helaas is het tegenovergestelde waar.
Ariats gaan niet bepaald super lang mee. Het leer is heel zacht, maar niet bepaald sterk, en door echt intensief gebruik, loop je de binnenkant ook nog eens snel stuk.

Ik heb ook de Araits Cobalt voor €195 euro vorige jaar zomer gekocht,(en daar zit ook nog korting overheen, ik liep stage in die winkel) en het was in rib uit mijn lijf. De binnenzool heeft al losgelaten, verder zijn ze gelukkg nog goed.

Onderhouden zorgt imo dat ze inderdaad iets langer meegaan, maar deze schoenen gaan sowieso geen 5 jaar mee, VOORAL bij intenseif gebruik (wat imo is altijd aan hebben, lange dagen maken, veel lopen, rijden, stallen mesten etc etc) wat de prijs je wel doet denken!